Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak számít, ha egy vadállat tűnik fel a színen.","shortLead":"Körültekintő túrázóként nem árt tisztában lenni azzal, hogy pontosan mekkora is az a távolság, ami még biztonságosnak...","id":"20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46530a63-74cc-413b-86ea-1a8e366c37e3.jpg","index":0,"item":"b882c181-f1e9-4cf0-931c-0faa4739a61c","keywords":null,"link":"/elet/20250218_medve-farkas-vadallatok-talalkozas-veszely","timestamp":"2025. február. 18. 05:01","title":"Milyen közel mehetünk a medvéhez, a farkashoz vagy az oroszlánhoz, hogy ép bőrrel megússzuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11087e7f-2371-474f-94c9-9484ec9ac29a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független országgyűlési képviselő szerint a volt vezérkari főnök felbukkanása a Tisza környékén azt jelenti, hogy a párt ugyanúgy következmények nélküli országként akarná működtetni Magyarországot, mint a Fidesz.","shortLead":"A független országgyűlési képviselő szerint a volt vezérkari főnök felbukkanása a Tisza környékén azt jelenti...","id":"20250216_Hadhazy-kemenyen-kritizalta-Ruszin-Szendit-es-a-Tiszat-Magyar-Peter-nem-maradt-ados-a-valasszal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11087e7f-2371-474f-94c9-9484ec9ac29a.jpg","index":0,"item":"86d3bb88-8e33-40dc-a3b4-4cde9d65ef70","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_Hadhazy-kemenyen-kritizalta-Ruszin-Szendit-es-a-Tiszat-Magyar-Peter-nem-maradt-ados-a-valasszal","timestamp":"2025. február. 16. 11:28","title":"Hadházy keményen kritizálta Ruszin-Szendit és a Tiszát, Magyar Péter nem maradt adós a válasszal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban kiderült, Gutenberg-galaxist egyelőre nem tudja felülmúlni még a legkorszerűbb technológia sem.","shortLead":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban...","id":"20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7.jpg","index":0,"item":"9db6d133-631b-45ae-b19d-af40e76c18b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","timestamp":"2025. február. 18. 10:03","title":"Tanulnia kell? Nagyon nem mindegy, hogy képernyőn vagy papíralapon olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul önvezető autók járnának benne.","shortLead":"Több szempontból is előnyös lenne az a földalatti hálózat, ami a felszíni dugókat mérsékelné Dubajban. Ráadásul...","id":"20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb585865-b64a-45f7-b9c1-87663707eda8.jpg","index":0,"item":"6a858523-2544-42ac-b942-65d82d395116","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_elon-musk-the-boring-company-alagut-dubaj","timestamp":"2025. február. 17. 12:03","title":"17 km-es alagutat építhet Dubajban Elon Musk vállalata, amelyik csak nevében unalmas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","shortLead":"A két vezető a Karmelita kolostorban tárgyalt.","id":"20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf9e3fde-bab3-4089-9d21-9e0250bc037a.jpg","index":0,"item":"291bd098-23a1-4333-91ec-2a392c92b8ea","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Orban-Viktor-a-Karmelita-kolostorban-fogadta-a-boszniai-szerb-elnokot-aki-szerint-Srebrenicaban-nem-volt-nepirtas","timestamp":"2025. február. 17. 13:31","title":"Orbán Viktor fogadta a boszniai szerb elnököt, aki szerint a srebrenicai népirtás „mítosz”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ec982c9-d582-4b6b-b719-e615550d1001","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"A kanadaiak 15 év, 26 győzelem után kaptak ki Sidney Crosbyval a soraikban. ","shortLead":"A kanadaiak 15 év, 26 győzelem után kaptak ki Sidney Crosbyval a soraikban. ","id":"20250216_Volt-nagy-csihi-puhi-9-masodperc-alatt-harman-verekedtek-ossze-a-jegkorong-orokrangadojan-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ec982c9-d582-4b6b-b719-e615550d1001.jpg","index":0,"item":"04c75e81-5363-44cd-a53b-38e1808c00c6","keywords":null,"link":"/sport/20250216_Volt-nagy-csihi-puhi-9-masodperc-alatt-harman-verekedtek-ossze-a-jegkorong-orokrangadojan-video","timestamp":"2025. február. 16. 14:34","title":"Volt nagy csihi-puhi: 9 másodperc alatt hárman verekedtek össze a jégkorong örökrangadóján – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db6d91bf-7a78-4eae-af7d-802ba0e44b6c","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A négyzet után háromszög alakú kerekekkel is megépített egy kerékpárt a The Q nevű youtuber. Az egyedi építésű bringák azonban legalább annyira használhatónak tűnnek, mint amennyire szokatlannak.","shortLead":"A négyzet után háromszög alakú kerekekkel is megépített egy kerékpárt a The Q nevű youtuber. Az egyedi építésű bringák...","id":"20250217_the-q-youtuber-egyedi-epitesu-kerekpar-haromszog-negyzet-alaku-kerekek-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db6d91bf-7a78-4eae-af7d-802ba0e44b6c.jpg","index":0,"item":"a0baee74-43ff-4203-816f-e0af8374b0a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_the-q-youtuber-egyedi-epitesu-kerekpar-haromszog-negyzet-alaku-kerekek-video","timestamp":"2025. február. 17. 08:03","title":"Őrült ötlet videón: háromszög alakú kerekekkel épített biciklit, az eredmény meglepően jónak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután kiderült, vidékről felvezényelt kollégáik csak két szendvicset kapnak egy műszakra. Olykor az is előfordul, hogy csak a műszak végén jutnak hozzá a magukkal hozott ebédhez. Ingyenes étkezés viszont tényleg nem jár a mentősöknek, de nem is ezt tartják a legnagyobb problémának.","shortLead":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután...","id":"20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"0441026c-f499-4c59-98e1-36e49e513676","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 09:30","title":"A mentődolgozók szerint nem szendvicsekre, inkább rendes fizetésre lenne szükség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mivel a cégautókat a munkavállalók juttatásként használhatják, a statisztikai hivatal súlyozottan bele fogja számolni az inflációba, hogy ezeket a járműveket már csak piaci áron lehet tankolni. A magasabb rezsidíj-sávokat szintén súlyozottan számítják bele az inflációba, a KSH-nál ez először a szeptemberi adatban fog megjelenni, módszertani különbségek miatt az uniós statisztikában már az augusztusiban.
A kormány március óta több körben szigorította az üzemanyag-árstop szabályait, szűkítette azok körét, akik – illetve egész pontosan: amely járművek tankolása esetén – jogosultak a 480 forintos hatósági maximum áron üzemanyagot venni. Március 10-től a 7,5 tonna feletti gépjárművek és 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautók, május 27-től a magyar forgalmival nem rendelkező, azaz a külföldi személygépjárművek csak piaci áron tankolhatnak.
Ám ezek a változások nem jelentek meg a KSH fogyasztóiár-statisztikáiban, illetve az inflációt mérő fogyasztóiár-indexben.
Az üzemanyag-árstop korábbi szűkítései nem számítanak
A KSH ezeket a változásokat azért nem vette figyelembe, mert a fogyasztóiár-index a háztartások (lakosság) által a saját felhasználásra vásárolt termékek és szolgáltatások árváltozását méri – magyarázza a statisztikai hivatal a hvg.hu kérdésére. „A számításba vételkor azt az árat kell figyelembe venni, hogy a magyar háztartásba tartozó személy milyen áron tudja megvásárolni a megfigyelt terméket, illetve szolgáltatást.
A márciusi és a májusi változás nem érintette a magyar háztartásokat
az első módosítás a teherfuvarozásra, azaz a vállalati szférára, míg a második a külföldiekre vonatkozott” – írja a KSH.
Ez a magyarázat azért nem teljesen pontos, hiszen a magyar háztartások is használhatnak külföldön regisztrált autót. Márpedig a májusi módosítás után a kutakon csak azt nézték, hogy a megtankolt járműnek van-e magyar forgalmija. A KSH szerint ez a tényező figyelmen kívül hagyható, „a magyar háztartások túlnyomó többségében Magyarországon regisztrált személygépjárművel rendelkeznek”.
A hatósági ár csak a magyar rendszámú és magántulajdonban lévő gépjárművekre vonatkozik
hvg.hu
Ebben a KSH-nak igaza van, a 2010-es évek elején elég sok külföldi – elsősorban szlovák – rendszámos autó futott a magyar utakon, mivel Magyarországon jóval drágább volt a kocsikat forgalomba helyezni. Ez a jelenség megszűnt, a magyar háztartások által használt, de külföldi regisztrációjú autók aránya nincs akkora, ami indokolná, hogy az ő üzemanyagárukat a fogyasztóiár-indexben figyelembe vegyék.
Egyébként van még egy hasonló, statisztikai szempontból nem jelentős, de attól még létező változás: a Mol június vége óta kannába csak piaci áron ad el benzint, akkor is, ha a kannát töltő személy autója magyar forgalmis.
A fogyasztóiár-indexben nemhogy nem indokolt, de praktikusan lehetetlen lenne figyelembe venni a kannás üzemanyagvásárlásokat és a magyar háztartások által használt külföldi autók tankolásait. Ezek arra azonban mindenképpen rávilágítanak, mennyire kacifántosak, és mennyire életszerűtlenek az üzemanyagár-stop szabályai – miután a kormány hónapok óta toldozgatja, foldozgatja azokat. Egyébként a magyar és nem magyar járművek megkülönböztetése miatt még kinéz egy uniós eljárás is.
A cégautók kitiltása az árstopból már számít
Az árstop szabályainak reszelgetése nem ért véget májusban, július 30-tól a nem magánszemély által üzemeltetett cégautókat is kizárták az árstopból, azokba is piaci áron lehet üzemanyagot vásárolni. Ezt a módosítást a KSH már figyelembe fogja venni a fogyasztóiár-index kiszámításakor, mivel a háztartásokat is érinti.
„Ugyanis amennyiben a munkavállalót foglalkoztató cég magánhasználatra is felhasználható gépjárművet és üzemanyagvásárlási lehetőséget (pl.: üzemanyagkártyát) biztosít, az a nemzeti számla nemzetközi sztenderdjei szerint béren kívüli juttatásnak, illetve lakossági fogyasztásnak minősül” – magyarázza a KSH.
Innentől az a kérdés, hogy a fogyasztóiár-indexben hogyan lehet leképezni, hogy egyszerre két üzemanyagár van (illetve négy, hiszen két üzemanyagtípusról, a normál benzinről és gázolajról van szó): az ársapkás, változatlanul 480 forintos ár és a folyamatosan változó piaci ár. A KSH úgy oldja meg a problémát, hogy
a számbavétel során az üzemanyagok hatósági és piaci ára az érintettség arányaival súlyozva kerül elszámolásra.
Tehergépjármű tankolása. Csak piaci áron.
Fazekas István
Vagyis a KSH megnézi, mennyi az üzemanyagok átlagos piaci ára, és ezt a cégautók autóállományban elfoglalt részesedése arányában súlyozottan fogja figyelembe venni. A Portfolio.hu kormányközeli forrásokból úgy értesült, hogy 800 ezer céges üzemben tartású autó lehet, amelyet a módosítás érintett. Ez a teljes hazai autóállomány ötöde. Azonban ezeknek nem mindegyike a munkavállaló használatára bocsátott jármű.
A magánhasználatú cégautók által tankolt piaci áras üzemanyag súlyozott számításba vétele várhatóan nem fogja jelentősen megnövelni a fogyasztóiár-indexet. Valamekkora hatása mindenesetre lesz,
ez először az augusztusra vonatkozó inflációs adatközlésben fog megmutatkozni,
mivel az árstop módosítása július 30-án lépett életbe.
Így nem könnyű statisztikát csinálni
Az biztos, hogy a statisztikai hivatal nincs könnyű helyzetben, egy rendkívül nyakatekert, részben piaci, részben hatósági áras logikát követő szabályozást kell statisztikai módszerekkel feldolgozni. Méghozzá úgy, hogy az új statisztikák megfeleljenek a nemzetközi sztenderdeknek és összevethetőek legyenek a korábbi adatokkal. Vagyis ne kelljen húzni egy piros vonalat, és azt mondani, hogy a jelenleg közölt fogyasztóiár-indexet nem lehet egy lapon kezelni a tavaly számítottal, mert közben a kormány elkezdett belebindzsizni a fogyasztói árakba.
Holott ez talán indokolt lenne, ugyanis az árstopokkal a komány lényegében kettős árrendszert tart fenn Magyarországon, még ha csak néhány termék esetében is.
Ahogy a KSH fogalmaz: „A statisztikákkal szemben elvárás és cél is, hogy alkalmazkodjanak a változó gazdasági és társadalmi környezethez, de ezzel párhuzamosan ennek úgy kell megvalósulnia, hogy az előállított mutatók belső konzisztenciája, valamint időbeli és térbeli összehasonlíthatósága fennmaradjon. E két követelménynek való párhuzamos kötelezettség miatt bármilyen módszertani módosítás csak alapos szakmai megfontolás után és széles szakmai konszenzus esetén valósítható meg.
A KSH folyamatosan dolgozik azon, hogy megfelelő minőségű információkat és módszertant találjon az új változások mérésére
a belső konzisztencia és összehasonlíthatóság fenntartása mellett.”
A rezsiemelés szeptembertől dobja meg az inflációt
A statisztikai hivatalnak egyébként nemcsak az üzemanyagok kettős árrendszere okozhat fejfájást, hanem a rezsicsökkentés csökkentése, vagyis az új, augusztus eleje óta érvényben lévő kétsávos rezsidíjrendszer.
Ennek értelmében a lakossági fogyasztók az „átlagos” villany- és gázfogyasztás mértékéig az eddigi („rezsicsökkentett”) díjszabás szerint fizetnek, afölött pedig az áram esetében kétszeres, a gáz esetében hétszeres díjat. Utóbbit egyébként nem a kormány szabja meg és nem is állandó: az energiahatóság (a MEKH) negyedévente határozza meg.
Mindenesetre megint csak arról van szó, hogy ugyanannak a terméknek (és szolgáltatásnak) két ára van. Egy kilowattóra áram díja 36,9 forint, ha az „átlagos” fogyasztási szint alatt fogyasztják el, és 70,1 forint, ha a szint fölött fogyasztják el.
Ezzel kapcsolatban a KSH tájékoztatást tett közzé, amiben azt írják, az árváltozást – ahogy az üzemanyagok esetében – a háztartások érintettségének arányában veszi figyelembe a fogyasztóiárindex-számítás során. A KSH készít egy becslést, hogy a teljes háztartási szektor által együttesen elfogyasztott gázért, illetve elektromos energiáért összességében mekkora összeget fizet a teljes háztartási szektor a régi és az új árakon. A régi és új árakon számított összegek hányadosa adja a fogyasztóiár-indexben megjelenő, a gázra, illetve az áramra vonatkozó árindexet – olvasható a magyarázatban. A számítások alapját a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal (MEKH) nemzetgazdasági szintű gáz- és áramfogyasztási adatai, valamint a KSH-nak a háztartások körében mért, háztartási szintű fogyasztási adatai jelentik.
Átmeneti készlethiány
Túry Gergely
A rezsicsökkentés-csökkentése először a szeptemberi inflációs adatban fog meglátszani, mivel szeptemberben érkeznek majd az első, új díjszabás alapján kiállított rezsiszámlák. Legalábbis a KSH-nál, a hazai fogyasztóiár-indexben ugyanis a számla kifizetésének esedékessége számít. Az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által használt harmonizált fogyasztóiár-index (HICP) esetében azonban a szolgáltatás igénybevételének időpontja számít, vagyis
az Eurostatnál már az augusztusi adatban benne lesz a rezsidíj-emelés.
A jegybank nyers becslése szerint a rezsidíjak emelése 3 százalékponttal fogja megdobi az inflációt. A hatás egy évig érvényesül – 2023 szeptemberében ugyanis már a megemelt rezsidíjakhoz kell majd viszonyítani, vagyis a díjemelés benne lesz a bázisban. Ebben azért még lehet változás, hiszen az energiahivatal negyedévente felülvizsgálja a fölső díjsávban alkalmazott díjakat.