Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Továbbra is maradnak a brutálisan magas kamatok Magyarországon, az alapkamat 13 százalék, az irányadó kamat 18. Utóbbi fokozatos csökkentése lassan terítékre kerülhet, a magas alapkamattal hosszú távra érdemes számolni. A jegybank kalandos úton jutott el erre a szintre.
Túl van idei utolsó kamatdöntő ülésén a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa, a várakozásoknak megfelelően nem nyúltak a kamatkondíciókhoz. Az alapkamat továbbra is 13 százalék, a kamatfolyosó teteje 25 százalék. A valódi irányadó kamat, az egynapos betéti tender rátája továbbra is 18 százalék (ezt nem a Monetáris Tanács határozza meg, hanem a jegybank menedzsmentje naponta).
Rontanak az előrejelzéseken
A kamatdöntés nem okozott meglepetést, de a szokásosnál még érdekesebb lesz Virág Barnabás alelnök arról szóló tájékoztatója fél négykor. Elkészült ugyanis a jegybank makrogazdasági kitekintéseit is tartalmazó, negyedévente megjelenő Inflációs jelentésének decemberi kiadása, a főbb előrejelzéseket már ma közzéteszik, maga a kiadvány csütörtökön érkezik. Kérdés, hogy a jegybank milyen inflációs pályával számol a következő egy, két évre. Ami pedig a kamatokat illeti, igazából csak az a nagy kérdés, hogy a egybank mikor kíván nekilátni az egynapos betét 18 százalékos kamatának fokozatos csökkentésének –
a 13 százalékos alapkamat sokáig velünk marad, ezt már jelezték.
Az előző, szeptemberi Inflációs jelentés óta alig három hónap telt el, de az előrejelzések enyhén szólva rosszul öregedtek, a frissített verzióban biztosan rontani fog rajtuk a jegybank. A jelentés szeptember végén 13,5-14,5 százalékos éves átlagos inflációt várt idénre és 18,0-22,2 százalékos inflációs csúcsot. Nos, az infláció ennél már novemberben magasabb volt, és abban még nem volt benne az üzemanyagok ársapkájának december eleji kivezetése, ami önmagában 2-3 százalékpontos emelkedést jelent. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter (aki Virág Barnabás székéből igazolt át a kormányba) 27 százalék körüli inflációs csúcsot jelzett előre január-februárra. Onnan az infláció az év első felében lassan, a második félévben gyorsuló ütemben fog mérséklődni, míg év végére meg lehet az egy számjegyű mérték: köszönhetően elsősorban a bázishatásnak: 2023 végén már az idei év végi elszállt fogyasztói árakhoz viszonyítunk.
A szeptemberi Inflációs jelentés a 2021 decemberi pedig mára már megmosolyogtató a 2022-re várt 5 százalék körüli éves átlagos inflációval és 7 százalékos inflációs csúccsal. Persze azóta nagyot változott a világ, nem függetlenül attól, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát, a kormány teljesen félrekezelte/félrekezeli a válságot, és a jegybank is követett el hibákat.
A régi, szép idők
Ilyen viharos év után ki emlékszik már rá, de
Magyarország 2022-re „csak” 8 százalékos inflációval, „csak” 310 forintos dollárárfolyammal, és „csak” 4 százalékos irányadó jegybanki kamattal fordult rá.
A jegybank a gyorsuló infláció elleni harc és az árfolyam megtámogatása érdekében brutális szigorítást hajtott végre, az irányadó kamat jelenleg ugyebár 14 százalékponttal magasabb, mint év elején volt. Még a 13 százalékos alapkamat is messze meghaladja a cseh vagy a lengyel alapkamat szintjét.
A monetáris szigorítás ráadásul egyáltalán nem ment zökkenőmentesen. Az év első felében a jegybank kettős kamatrendszert tartott fenn, az alapkamat rátáját meghaladó kamattal működtetett egyhetes betéti eszközzel. (Az egyhetes betétben a bankok egy hétig parkoltathatták a fölös likviditásukat, pénzüket.) A jegybank július végén döntött úgy, hogy megszünteti a kettős kamatrendszert, és összezárja a két kamatot – fenntartva a lehetőségét, hogy az egyhetes betét kamatával továbbra is gyorsan beavatkozzon, ha szükséges.
Lényegében azonnal szükségessé vált. A forint árfolyama beszakadt, amire reagálva az MNB soron kívül 2 százalékponttal felemelte az egyhetes betét kamatát. Amihez a Monetáris Tanács pár nappal később soron kívül hozzáemelte az alapkamatot. Ekkor – régi, szép idők! – 9,75 százaléknál jártunk.
A kamatemelés lezárása utáni kamatemelés
A monetáris politika legnagyobb hasraesése 2022-ben kétség kívül a kamatemelési ciklus lezárása, illetve az azzal összefüggésben bevezetett intézkedéscsomag volt. Szeptember végén a vártnál nagyobb alapkamat-emelés után maga Matolcsy György jegybankelnök jelentette be, hogy vége a kamatemeléseknek, a jegybank a továbbiakban a fölös likviditás szűkítésére koncentrál. Ennek a monetáris transzmisszió javítása (vagyis a jegybanki kamatemelések hatásainak jobb érvényesülése) érdekében látták szükségét. Az intézkedéscsomag része volt a bankok által az MNB-ben tartandó kötelező tartalék mennyiségének felemelése, egy hosszú távú betéti eszköz és rendszeres diszkontkötvény aukciók elindítása.
A monetáris politikai fordulat a forint árfolyamával együtt napokon belül összeomlott,
a forint szabadesésben zuhant, a jegybank pedig elindította az egynapos betéti tendereket 18 százalékos kamattal – lényegében azonnali, korábban soha nem látott 5 százalékpontos kamatemelést hajtva végre.
A jegybank továbbá bejelentette, hogy saját devizatartaléka terhére közvetlenül biztosítja az ország energiaimportjához szükséges devizaváltásokat. A forint árfolyamát sikerült megtámogatni, ami nyilván siker, de ehhez fel kellett rúgni a kamatemelési ciklus lezárását, vissza kellett térni a kettős kamatrendszerhez, továbbá a jegybanknak több eszközéről le kellett mondania (az egynapos betét mellett az egyhetesnek semmi értelme, ezt kivezették, és a rendszeres diszkontkötvény-aukciókat is felfüggesztették).
A fölös likviditás hosszú távú lekötése így korlátozottan mondható sikeresnek.
A megemelt kötelező tartalék 2,7 ezer milliárd forintot köt le, az épp futó hosszú távú betéti eszköz 1,6 ezer milliárdot. A bankok napról napra jellemzően több, mint 5 ezer milliárd forintot (néha közel 6 ezer milliárdot) tartanak az egynapos betétben.
A hitelkamatok elszálltak, a betéti kamatok nem
A jegybanki kamatemelések eredménye meglátszott a banki hiteltermékek árazásában meghatározó referenciakamatok alakulásán. A rövidebb futamidejű hiteltermékek szempontjából meghatározó 3 hónapos BUBOR az év eleji 4 százalékról 16 százalék fölé emelkedett. A hosszú futamidejű, például ingatlanhitelek szempontjából meghatározó BIRS-ek is drasztikusan nőttek, még a 20 éves is 4 százalékról 8 százalék fölé. Ennek megfelelően idén év végére a hitelezés lefulladása zajlik, hiszen ingatlanhitelt például már nem igazán lehet felvenni 10 százalékos kamat alatt, ami a legtöbb hitelfelvevő számára már messze túl van a lélektani határon – illetve a magas törlesztők miatt egyáltalán a kigazdálkodhatóságon.
Mindez amúgy célja a jegybanknak, az infláció letöréséhez fékezni kell a háztartások fogyasztását, amihez egyfelől ösztönözni kell a megtakarításokat, másfelől csökkenteni a hitelfelvételi kedvet – ezért van szükség magas kamatokra. Azért meg kell jegyezni, hogy
ennyire magas kamatok (a régiós kamatszinteknél jóval magasabbak) már komoly károkat okoznak a gazdaságban.
A jegybank kénytelen ilyen magas kamatokat fenntartani, mivel Magyarországon az infláció jóval magasabb, mint a többi régiós országban, a forint pedig gyengébb, mint a cseh korona és a lengyel zloty.
Eközben a bankbetétek kamatai alig emelkedtek, különösen a nagyobb pénzintézetek még a lekötött betétekre sem kínálnak értelmezhető kamatokat. A nagy, egyszerre sok pénzt mozgató ügyfelekkel más a helyzet, az ő betéteik bevonzása érdekében a bankok nagyrészt továbbították feléjük a jegybanki betétek magas kamatait. Más szóval a bankok jelentős részben nem a saját pénzüket tartják-tartották az egynapos és egyhetes betétekben, hanem ügyfélpénzeket.
Ez szúrta a kormány szemét, ezért kamatplafont vezetett be a banki nagybetétekre. A 20 millió forintot meghaladó lakossági betétek és a hazai intézményi szereplők betéteinek kamata nem lehet magasabb, mint a 3 hónapos diszkontkincstárjegy kamata (ami jóval alacsonyabb, mint az egynapos betét 18 százaléka, a bevezetéskor a 12 százalékot sem érte el).
Amit a kormány megstoppol, az kiszakad
Ezzel a kormány hatósági eszközökkel alaposan beleavatkozott a jegybank monetáris politikájába, sőt megsértette az MNB mandátumát, a kamatkörnyezet alakítása ugyanis a jegybank jog- és feladatkörébe tartozik, nem a kormányéba. Nem ez volt persze az első kormányzati beavatkozás a hitelpiacon, a hiteltörlesztési moratóriumok, a kamatstopok mind ilyen beavatkozást jelentenek.
Az idei év után általában véve kijelenthető, hogy megszűnt az összhang a kormányzati gazdaságpolitika és a jegybank monetáris politikája közt.
A kormány egyrészt a fent említett intézkedésekkel aktívan beleavatkozott a monetáris politikába. Továbbá a kormány számtalan intézkedése – és intézkedéseinek hiánya – olyan gazdasági környezetet teremtett, amiben a monetáris politika sokkal nehezebb pályán kénytelen boldogulni.
A legközvetlenebbül az árstopok ilyenek, amelyek a jegybank szerint 3-4 százalékpont többletet okoznak az inflációban. Más szóval a kormány olyan hangulatjavító intézkedéseket vezetett be, amelyek növelik az inflációt, miközben a jegybank elsődleges feladata az árstabilitás biztosítása, vagyis jelen helyzetben az infláció letörése. Nagyon nem mindegy, hogy egy 11 százalékos inflációt kell leszorítani 3 százalék alá, vagy pedig egy 15 százalékost. Nem mellesleg a hangulatjavító intézkedések mindezek után optikailag talán jól festenek, amennyiben jól óriásplakátolhatók, ám közben a lakosság valójában rosszul jár velük első körben a magasabb infláció miatt, második körben a magas kamatok miatt.
A kormány kül- és gazdaságpolitikája (az uniós források felfüggesztésével járó jogállamisági-korrupciós vita, a Moszkvához való indokolhatatlan dörgölőzés, az ad hoc, kiszámíthatatlan gazdaságszabályozási lépések, a választási osztogatással szétvert költségvetés stb.) hozzájárul a forint árfolyamának gyengélkedéséhez, azon keresztül az inflációt fűti.
Közben ugyebár a jegybank célja az infláció letörése. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a jelenlegi extrém szigorú monetáris feltételek okai közt nagy súllyal vannak ott a kormányzati politikák. Ha úgy tetszik, az ország a magas kamatokban fizeti meg a kormányzati politikák árát. És persze találhatunk jegybanki hibákat is, ahogy említettük, a kamatemelési ciklus lezárásának időzítése, mikéntje és kommunikációja teljesen elhibázottnak bizonyult.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
A cégértékelés egy bonyolult, összetett folyamat. Vannak azonban széles körben elfogadott értékelési módszerek, amelyek erre alkalmazhatók.
Lassan valóban eljön az ideje annak, hogy a cégvezetők mérlegeljék, mit kezdjenek az MI kínálta lehetőségekkel.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.