Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Hiába vonta ki a kormány a szokásos trükkjével a hazai versenyjog alól, uniós szinten lenne lehetőség arra, hogy felülvizsgálják a Vodafone Magyarország felvásárlását. Erre fel is hívta az Európai Bizottság figyelmét egy európai civil szervezet. A bizottság azonban nem kíván közbelépni, pedig más versenyjogi ügyben már megtette.
Hiába kérte versenyjogi felülvizsgálat kezdeményezésére a Vodafone Magyarország felvásárlása ügyében az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságát még decemberben az egyetemi oktatókat és akadémikusokat tömörítő, a törvénysértések és hivatali visszaélések ellen küzdő szervezet, a Good Lobby Profs.
A 660 milliárd forintos tranzakció lényege, hogy a 4iG Nyrt. leányvállalataként működő Antenna Hungária (AH) közvetlen és egyedüli irányítást szerez a Vodafone Magyarország felett, úgy, hogy közben a versenytárs mobilszolgáltató Yettel 25 százalékát is birtokolja. A felmerülő versenyjogi kérdéseket – mint minden hasonló felvásárlás esetén –, a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) kellene kivizsgálni, ám ezt a kormány a szokásos trükkel lehetetlenítette el: nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítette az ügyletet.
A kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette a Vodafone felvásárlását
Nem vizsgálhatja meg az ügyletet a Gazdasági Versenyhivatal.p>
A Good Lobby Profs tavaly azzal érvelt, hogy az ügylet versenyjogi és jogállamisági aggályokat is felvet. Szerintük azzal, hogy a kormány – mint azt már akkor is jelezte – nemzetstratégiai jelentőségűvé minősíti a felvásárlást, és így kivonja a GVH-vizsgálat alól, jelentősen akadályozza a piaci versenyt a telekommunikációs ágazat több területén.
A szervezet emlékeztetett, hogy a magyar kormány az elmúlt évek során rendszeresen visszaélt a versenyjog alkalmazásának korlátozásával közérdekre hivatkozva, amivel „aláásta a jogbiztonságot, megszüntette a hatékony verseny- és piacfelügyeletet, kárt okozott az állampolgároknak és a vállalkozásoknak is”. A legjellemzőbb példákról alábbi cikkünkben olvashat:
Versenytorzító hagyományt folytat a kormány a nemzetstratégiai jelentőségű Vodafone-felvásárlással
Közel egy évtizede teremtette meg magának a lehetőséget az Orbán-kabinet arra, hogy közérdekre hivatkozva nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítsen át sokmilliárd forint értékű céges tranzakciókat, kizárva így az ügyletek vizsgálatából a Gazdasági Versenyhivatalt. A miniszterelnök az évek során rengeteg területen intézkedett így - felidézzük a legemlékezetesebb GVH-elpöcköléseket.
Tavaly decemberi beadványában ezért a civil szervezet arra kérte az Európai Bizottságot, hogy kérje fel a GVH-t, utalja hozzájuk az ügylet versenyjogi felülvizsgálatát, amire a civil szervezet szerint az EK összefonódás-ellenőrzési rendelete (139/2004/EK) 22. cikke alapján lehetősége is lett volna – hiába. Mint a hvg.hu a Good Lobby Profs egyik magyar tagjától megtudta,
az Európai Bizottság jogalap hiányában nem kívánt közbelépni.
Pedig a szervezet szerint a GVH kormány általi kikerülésével már csak a bizottságnak volna lehetősége versenyjogi felülvizsgálatra, és más ügyben nem haboztak lépni az említett rendelet alapján. Ilyen volt a rák korai felismerését lehetővé tevő teszteket gyártó Grail nevű amerikai társaság az Illumina ugyancsak biotechnológiai vállalat általi felvásárlása. Ennek a tranzakciónak a bizottsági felülvizsgálatát a francia versenyhivatal kezdeményezte, de később több tagállam is csatlakozott, és a kezdeményezés eredményeként tavaly szeptemberben a bizottság meg is tiltotta az ügylet véglegesítését.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.