Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7fef7941-d196-4ad3-aefe-4b317e8897be","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A Plymouth 1-0-ra győzte le a PL-t és BL-t is vezető csapatot.","shortLead":"A Plymouth 1-0-ra győzte le a PL-t és BL-t is vezető csapatot.","id":"20250209_Kiesett-a-Liverpool-az-FA-Kupabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fef7941-d196-4ad3-aefe-4b317e8897be.jpg","index":0,"item":"71f41f4b-3f54-419a-8ea2-9a27993a39f1","keywords":null,"link":"/sport/20250209_Kiesett-a-Liverpool-az-FA-Kupabol","timestamp":"2025. február. 09. 18:17","title":"Kiesett a Liverpool az FA Kupából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd9966d6-faee-46f9-886b-af971fcb12ca","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Akkora dugulás volt a sportcsarnoknál, hogy nem lehetett a bulit megtartani.","shortLead":"Akkora dugulás volt a sportcsarnoknál, hogy nem lehetett a bulit megtartani.","id":"20250210_zsirszorny-bryan-adams-koncert-csatorna-dugulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd9966d6-faee-46f9-886b-af971fcb12ca.jpg","index":0,"item":"e8e049b5-9f2b-404c-8394-c3d43eafcb42","keywords":null,"link":"/elet/20250210_zsirszorny-bryan-adams-koncert-csatorna-dugulas","timestamp":"2025. február. 10. 14:59","title":"Egy hatalmas zsírszörny miatt lefújták Bryan Adams koncertjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d17ffd3-c867-4d43-8d6d-dd64fa25c8a7","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kash Patel 25 ezer dollárt kapott Igor Lopotanek cégétől azért, hogy szerepeljen a korábban oroszpárti dokumentumfilmeket készítő producer legújabb sorozatában, amely Tucker Carlson platformján jelent meg.","shortLead":"Kash Patel 25 ezer dollárt kapott Igor Lopotanek cégétől azért, hogy szerepeljen a korábban oroszpárti...","id":"20250209_donald-trump-kash-patel-fbi-oroszorszag-propaganda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d17ffd3-c867-4d43-8d6d-dd64fa25c8a7.jpg","index":0,"item":"ebfffe8e-5442-47fd-9523-fcbe3587a949","keywords":null,"link":"/vilag/20250209_donald-trump-kash-patel-fbi-oroszorszag-propaganda","timestamp":"2025. február. 09. 11:22","title":"Kreml-közeli orosz propagandafilmestől kapott honoráriumot Trump FBI-igazgatójelöltje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8125714e-5595-4160-83ce-adddcf05a9a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Andrew Gwynne többek között a választók halálával viccelődött, a miniszterelnök-helyettessel kapcsolatban pedig szexista megjegyzéseket tett.","shortLead":"Andrew Gwynne többek között a választók halálával viccelődött, a miniszterelnök-helyettessel kapcsolatban pedig...","id":"20250209_andrew-gwynne-brit-allamtitkar-szexista-rasszista-uzenetek-lemondas-munkaspart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8125714e-5595-4160-83ce-adddcf05a9a8.jpg","index":0,"item":"49dc9c17-fd10-4491-97e6-57337e84060a","keywords":null,"link":"/vilag/20250209_andrew-gwynne-brit-allamtitkar-szexista-rasszista-uzenetek-lemondas-munkaspart","timestamp":"2025. február. 09. 14:31","title":"Rasszista, szexista üzeneteket küldött WhatsAppon, lemondatták a brit államtitkárt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"368ea67d-1ed7-4a3e-a9cb-22dd9e9bfaab","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A szemle hagyományosan filmes verseny is, az ünnepélyes díjátadót, február 9-én, a Corvin mozi Korda termében tartották meg. A díjakat a versenykategóriák zsűrijei ítélték oda, és adták át.","shortLead":"A szemle hagyományosan filmes verseny is, az ünnepélyes díjátadót, február 9-én, a Corvin mozi Korda termében tartották...","id":"20250210_A-Magyarazat-mindenre-kapta-a-13-ev-utan-ujra-kiosztott-filmszemle-fodijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/368ea67d-1ed7-4a3e-a9cb-22dd9e9bfaab.jpg","index":0,"item":"d5df490b-fd7d-43f5-90aa-eea272a30f2a","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_A-Magyarazat-mindenre-kapta-a-13-ev-utan-ujra-kiosztott-filmszemle-fodijat","timestamp":"2025. február. 10. 08:44","title":"A Magyarázat mindenre kapta a 13 év után újra kiosztott filmszemlefődíjat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"119a0c60-254b-4d94-a8d7-1a06dfd9e040","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Szűcs Kornél nem játszhatott a Premier League-et vezető és a BL alapszakaszát megnyerő vörösök ellen, de így is meghatározó élménynek nevezte, hogy csapata legyőzte őket.","shortLead":"Szűcs Kornél nem játszhatott a Premier League-et vezető és a BL alapszakaszát megnyerő vörösök ellen, de így is...","id":"20250210_liverpool-plymouth-argyle-fa-kupa-szucs-kornel-szoboszlai-dominik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/119a0c60-254b-4d94-a8d7-1a06dfd9e040.jpg","index":0,"item":"0387f88b-1020-4d19-bf70-5e9ab58cebff","keywords":null,"link":"/sport/20250210_liverpool-plymouth-argyle-fa-kupa-szucs-kornel-szoboszlai-dominik","timestamp":"2025. február. 10. 20:48","title":"A Liverpool legyőzésétől remél feltámadást a Plymouth magyar focistája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9039d253-83ba-41bf-8392-830b329025fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ígéretes módszert kínál az óceánokban lebegő mikroműanyag összegyűjtésére, ha darabjait tejben úszó gabonapehely-karikáknak képzeljük.","shortLead":"Ígéretes módszert kínál az óceánokban lebegő mikroműanyag összegyűjtésére, ha darabjait tejben úszó...","id":"20250209_hvg-mikromuanyagok-osszegyujtese-tengeren-oceanban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9039d253-83ba-41bf-8392-830b329025fb.jpg","index":0,"item":"73be24a2-7cb2-4f7d-9c09-e3d3a18f5e9b","keywords":null,"link":"/360/20250209_hvg-mikromuanyagok-osszegyujtese-tengeren-oceanban","timestamp":"2025. február. 09. 15:45","title":"Egy finom reggeli adta az ötletet a tengeri műanyagfaláshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37b5ddc6-0add-4597-8b8e-488344644cf3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy japán cég különös mosógéppel áll elő. Nem piszkos zoknikat, pólókat, ruhákat kell tenni bele, hanem a testi-lelki megtisztulásra vágyó embernek kell beleülnie. A fürdő pedig pontosan meg fog felelni az igényeinek.","shortLead":"Egy japán cég különös mosógéppel áll elő. Nem piszkos zoknikat, pólókat, ruhákat kell tenni bele, hanem a testi-lelki...","id":"20250210_ultrahangos-furdokabin-mesterseges-intelligenciaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37b5ddc6-0add-4597-8b8e-488344644cf3.jpg","index":0,"item":"88770939-997a-49d8-8ab7-2605769c573e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_ultrahangos-furdokabin-mesterseges-intelligenciaval","timestamp":"2025. február. 10. 10:03","title":"Embereket tisztító mosógépet talált ki egy japán vállalat: bele kell ülni, aztán indulhat a program","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kazahsztáni és dél-koreai halálos légi balesetek – ahol a túlélőket a repülőgépek hátsó üléseiből sikerült élve kiszabadítani – felvetették a kérdést, hogy vajon a repülőgép végében lévő ülések biztonságosabbak-e a többinél.
Az egész világot lesújtó tragikus repülőgép-szerencsétlenségek után az emberek gyakran felteszik maguknak a kérdést, hogy létezik-e olyan üléssor egy repülégépen, amelyben nagyobb eséllyel túlélhető egy kényszerleszállás vagy baleset.
A múlt héten két halálos repülőgép-szerencsétlenségnek volt tanúja a világ. December 25-én az Azerbaijan Airlines az azeri fővárosból, Bakuból Groznijba tartó Embraer 190 típusú repülőgépe a kazahsztáni Aktau közelében lezuhant, és a fedélzeten tartózkodó 67 utasból 38-an életüket vesztették. A balesetről készült videókon az látszik, hogy a túlélőket a repülőgép hátsó részéből sikerült kiszabadítani, amely kisebb sérüléseket szenvedett. Mint később kiderült, a gépet orosz légvédelmi rakéta találhatta el, ezért 28-án Vlagyimir Putyin orosz elnök bocsánatot kért, bár közvetlenül nem ismerte el, hogy ők lőtték volna le a repülőgépet.
December 29-én a Jeju Air fapados légitársaság Bangkokból Dél-Koreába tartó Boeing 737-800 típusú utasszállítója kényszerleszállás közben lezuhant a dél-koreai Muan nemzetközi repülőtéren. A balesetben a fedélzeten tartózkodó 181 utas közül a gép hátsó részében tartózkodó két utaskísérő kivételével mindenki életét vesztette. A 179 áldozat egyben azt jelenti, hogy ez volt a legsúlyosabb légi baleset Dél-Korea területén.
A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható, hogy a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni, és így lényegében fékezés nélkül a repülőtér védőfalának ütközött, majd kigyulladt.
Szemtanúk a leszállást megelőző robbanásról számoltak be.
Bár a két baleset körülményei nagyon eltérőek voltak, közös volt a túlélők tartózkodási helye: a gép farokrésze. Ez felvet egy fontos kérdést: a repülőgép hátulján lévő ülések eredendően biztonságosabbak, vagy ez csak véletlen egybeesés volt? A repülőgép melyik része – elöl, középen vagy hátul – nyújtja a legnagyobb biztonságot?
Habár minden baleset más és más, az évek során többen is tanulmányozták az ülések elhelyezkedése és a légi balesetek túlélési aránya közötti összefüggéseket. Egyes adatok azt mutatják, hogy
a repülőgép hátsó része potenciálisan nagyobb túlélési esélyt kínál az utasok számára.
Mielőtt azonban erre rátérnénk, érdemes leszögezni, hogy a légi közlekedés messze a legbiztonságosabb közlekedési mód. A halálozási adatok azt mutatják, hogy a közúti és vasúti balesetekhez képest jóval ritkábbak a halálos balesetek és jóval kevesebb áldozatot követel a légi közlekedés.
Míg Európában a közúti közlekedés a legmagasabb halálozási arányú (0,7 halálozás 100 millió utaskilométerenként), amelyet a vasúti közlekedés követ (0,05 haláleset 100 millió utaskilométerenként), a légi közlekedés továbbra is a legbiztonságosabb: az EU-ban a polgári légi közlekedés halálozási kockázata 100 millió utaskilométerenként 0,03 halálesetre becsülhető a statisztikák szerint, és folyamatosan csökken.
Az ENSZ Nemzetközi Polgári Repülési Szervezete (ICAO) adatai szerint a légi közlekedés halálos áldozatainak száma 2023-ban 17 főre csökkent egymilliárd utasra vetítve, ami jelentős csökkenés a 2022-es 50-ről.
Boeing-gyári életkép.
boeing.com
Biztonság szempontjából mi a különbség a repülő ülései között?
Az ülések elhelyezkedését és biztonsági különbségeit taglaló kutatások nem túl meggyőzőek, de azért tartogatnak néhány általános meglátást. A múltbeli balesetek elemzései azt sugallják, hogy a repülőgép hátsó részében lévő üléseken valamivel magasabb lehet a túlélési esély, mint az elöl lévőkön.
Az amerikai Popular Mechanics 1971 és 2005 között történt repülőgép-balesetekről készített tanulmánya szerint a repülőgép leghátsó részén lévő ülések relatíve biztonságosabbak. A jelentés azt állította, hogy a hátul ülő utasoknak 40 százalékkal nagyobb az esélyük a túlélésre, mint a repülőgép más részein ülőknek. A tanulmány szerint a balesetek során a repülőgép hátsó harmadában ülők halálozási aránya 32 százalék, a középső harmadban 39, az első harmadban pedig 38 százalék volt.
A repülőgép eleje jellemzően a legsérülékenyebb a baleseteknél, az orra dőlés, a kényszerleszállás vagy a kifutópálya túllépése esetén a földi szerkezetekkel való ütközés ugyanis a gép elejét veszélyeztetik leginkább. Miközben balesetmentes repülés esetén éppen a repülőnek a szárnyak és hajtóművek előtti része a legkényelmesebb, hiszen kisebb a zaj és a turbulenciák hatása.
A TIME magazin 35 év repülőgép-baleseteinek adataiból 2015-ben készített tanulmánya szintén azt állította, hogy a repülőgép hátsó részének közepén lévő ülések a legbiztonságosabbak, a halálozási arány itt a balesetek esetén 28 százalék. A második legbiztonságosabbak a repülőgép középső részén lévő ülések voltak, 44 százalékos halálozási aránnyal.
Hasonló eredmények szerepelnek az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség jelentésében is. A tanulmány egy sor repülőgép-balesetet vizsgálva azt állapította meg, hogy a gép elején ülve 49 százalék esély volt a túlélésre, a szárnyak közelében 59, míg a gép hátsó részén a túlélési esély 69 százalékra nőtt.
Biztonság szempontjából számottevő különbséget jelenthet még, hogy a középső ülések, amelyek a szárnyhoz közel esnek, nagyobb veszélynek vannak kitéve egy robbanás esetén, ugyanis a szárnyak a legtöbb modern utasszállító repülőgépen üzemanyagtartályként szolgálnak.
A vészkijáratok közelében található középső sorok azonban biztonságosabbnak számítanak abban az esetben, ha egy baleset után evakuálásra van szükség. A repülőgép hátsó részén ülő utasok számára a hátsó vészkijáratok közelsége szintén biztonsági előnyt jelenthet, mivel lerövidítheti az evakuálási időt.
Felszállás előtt.
Philip FONG / AFP
Természetesen a repülőgép hátsó részén lévő üléseknek is megvan a maguk kockázata egy baleset során, mivel a farok esetleges földnek csapódása a hátsó részen több halálos áldozatot okozhat. Emellett turbulenciák esetén is a farok a leginkább érintett része a repülőnek, ilyen légköri jelenségek pedig a klímaváltozás miatt egyre gyakrabban előfordulhatnak. Bár ezek kellemetlenek, kevés esetben okoznak súlyos sérüléseket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Légiközlekedési Hivatala (FAA) azt hangsúlyozza mindazonáltal, hogy a repülőgépen lévő ülések helyzete ugyan befolyásolhatja a sérülékenységet, fenntartják, a gép egyik része sem eleve biztonságosabb, mint a másik.
Az FAA kiemeli, hogy a legfontosabb tényezők a baleset körülményei és az ütközés ereje, emellett a biztonsági irányelvek és eljárások betartása kulcsfontosságú az utasok biztonsága szempontjából. Ez magában foglalja a repülés előtti utasítások betartását, a biztonsági övek megfelelő becsatolását fel- és leszálláskor, valamint a megfelelő testtartás megtartását turbulencia esetén. Bár a légi közlekedés a legbiztonságosabb közlekedési mód, kockázatait éppen ezek a tényezők alakítják leginkább.