Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5374c9db-3504-43a1-9098-3efc82387855","c_author":"HVG","category":"360","description":"A kínai multi Magyarországon alkatrészeket gyárt és kutatás-fejlesztési részleget működtet, most fióktelepet is létrehozott.","shortLead":"A kínai multi Magyarországon alkatrészeket gyárt és kutatás-fejlesztési részleget működtet, most fióktelepet is...","id":"20250207_hvg-cegvilag-fioktelep-taksony-kinai-kuka-csoport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5374c9db-3504-43a1-9098-3efc82387855.jpg","index":0,"item":"495a271f-ef80-44c4-aa98-1b0705f3bc6e","keywords":null,"link":"/360/20250207_hvg-cegvilag-fioktelep-taksony-kinai-kuka-csoport","timestamp":"2025. február. 07. 12:15","title":"Magyarországon is terjeszkedik a nagy német robotgyártót lenyelő kínai Kuka-csoport","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a195f73f-83ea-45ac-9116-866b8ad4c094","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Flottát bővítene, és az egész világra kiterjesztené járathálózatát a magyar állam gépével repülő kínai hátterű cég.","shortLead":"Flottát bővítene, és az egész világra kiterjesztené járathálózatát a magyar állam gépével repülő kínai hátterű cég.","id":"20250207_hungary-airlines-hongkong-budapest-jarat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a195f73f-83ea-45ac-9116-866b8ad4c094.jpg","index":0,"item":"2677697d-cf73-4700-a7e4-9a19ccdee641","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250207_hungary-airlines-hongkong-budapest-jarat","timestamp":"2025. február. 07. 19:37","title":"Hongkong és Budapest között indít áruszállító járatot a Hungary Airlines","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"474534f0-8783-4db2-9fbf-288cfd7322fc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"De így járt az Egyesült Államok korábbi berlini vagy párizsi nagykövete is, vagy korábban a Trump által kinevezett David Cornstein.","shortLead":"De így járt az Egyesült Államok korábbi berlini vagy párizsi nagykövete is, vagy korábban a Trump által kinevezett...","id":"20250207_david-pressman-amerikai-nagykovetseg-torles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/474534f0-8783-4db2-9fbf-288cfd7322fc.jpg","index":0,"item":"f431b9df-5b30-4a06-bd24-b64bacecbf34","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_david-pressman-amerikai-nagykovetseg-torles","timestamp":"2025. február. 07. 21:44","title":"„Eltörölték” David Pressmant az amerikai nagykövetség honlapján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61ebbf33-a5ff-46ca-a8c6-1c0c6059ba7a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormányhivatali dolgozók azért követelnek béremelést, mert 2022 óta nem volt általános bérfejlesztés, és túlnyomó többségük havi fizetésénél továbbra is a garantált bérminimum szintje az irányadó, amely nem biztosít megélhetést.","shortLead":"A kormányhivatali dolgozók azért követelnek béremelést, mert 2022 óta nem volt általános bérfejlesztés, és túlnyomó...","id":"20250207_Sztrajkba-lephetnek-a-kormanytisztviselok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61ebbf33-a5ff-46ca-a8c6-1c0c6059ba7a.jpg","index":0,"item":"bebaee3c-f36f-4c84-ab64-735550035a08","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_Sztrajkba-lephetnek-a-kormanytisztviselok","timestamp":"2025. február. 07. 17:49","title":"Sztrájkba léphetnek a kormánytisztviselők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","shortLead":"A vadonatúj DS N°8 háromféle tisztán elektromos hajtáslánccal rendelhető.","id":"20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d2a15b4-aac9-4a25-8a50-1107849f89ca.jpg","index":0,"item":"cd338545-ab35-45ce-ad03-c534172df67d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_bearaztak-a-francia-luxusautot-a-750-kilometeres-hatotavu-uj-villany-ds-no-8","timestamp":"2025. február. 07. 07:21","title":"Beárazták a francia luxusautót, a 750 kilométeres hatótávú új villany DS-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a54373ed-720a-4839-ad8d-2e2056a5e5d0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A mozdony hajnalban gyulladt ki, fél 9-re állt helyre a forgalom. ","shortLead":"A mozdony hajnalban gyulladt ki, fél 9-re állt helyre a forgalom. ","id":"20250207_kigyulladt-mozdony-fegyvernek-ormenyesnel-felsovezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a54373ed-720a-4839-ad8d-2e2056a5e5d0.jpg","index":0,"item":"ef823573-a0c1-4695-a8f9-5d509f49e3ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_kigyulladt-mozdony-fegyvernek-ormenyesnel-felsovezetek","timestamp":"2025. február. 07. 11:37","title":"Kigyulladó mozdonnyal indult a péntek a MÁV-nál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a9d1c748-f9de-4a59-8f55-67f57f34a512","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ez a péntek reggel is Orbán Viktor-interjúval kezdődött a Kossuth rádióban. A miniszterelnök szerint eljött a pillanat, hogy kisöpörjék a Soros-hálózatot, szankcionálni kell minden szervezetet, amely pénzt fogadott el Amerikából.","shortLead":"Ez a péntek reggel is Orbán Viktor-interjúval kezdődött a Kossuth rádióban. A miniszterelnök szerint eljött a pillanat...","id":"20250207_Orban-penteki-interju-a-Kossuth-radioban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a9d1c748-f9de-4a59-8f55-67f57f34a512.jpg","index":0,"item":"49f8a8be-9343-4c88-b364-138d2b541eec","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_Orban-penteki-interju-a-Kossuth-radioban-ebx","timestamp":"2025. február. 07. 07:39","title":"Orbán: A peep show kedvelőknek óriási lehetőségek nyílnak ki, most be lehet kukucskálni a politika boszorkánykonyhájába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9ad771b-462c-4c09-94c0-9e7ff775aae8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gyalogosnak nem tetszett, hogy a járdán rollerezik.","shortLead":"A gyalogosnak nem tetszett, hogy a járdán rollerezik.","id":"20250207_rolleres-gyalogos-vita-utes-eletveszelyes-serules-birosag-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9ad771b-462c-4c09-94c0-9e7ff775aae8.jpg","index":0,"item":"de88b107-0bd9-4d95-a665-ebafd4829703","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_rolleres-gyalogos-vita-utes-eletveszelyes-serules-birosag-itelet","timestamp":"2025. február. 07. 15:54","title":"Beszólt a gyalogos a rolleresnek, aki úgy megütötte, hogy életveszélyesen megsérült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tíz vállalással indította el Lázár János az évet: a miniszter bejelentette, hogy júniustól 20 percnél nagyobb késés után visszajár a jegyár fele, buszos rásegítéssel készülnek a nyári főszezonra, és mellékesen azt is elmondta, hogy decemberben a GYSEV-ben még nagyobb tulajdonrészt szerzett a magyar állam, úgyhogy több dunántúli megye teljes hálózatát átadják.
Öt perc késéssel kezdődött el Lázár János közlekedésügyi sajtótájékoztatója, vagyis a MÁV statisztikai módszertana szerint még pontosnak számított, abban ugyanis hat perc késésig jár ez a besorolás. A miniszter arról beszélt, hogy „példátlan lejárató kampány zajlik” a MÁV és egyáltalán a magyar tömegközlekedés ellen, amilyenre az elmúlt 130 évben nem volt példa.
Pedig a MÁV, a Volán és a HÉV a rendszerváltás óta először átlépte az évi egymilliárd utazást. 2024-ben mintegy 10 millió bérletet adtak el (2019-ben még csak 5,5 millió volt ez a szám) – sorolta. 11,9-ről 13,5 millióra nőtt az eladott helyjegyek száma is. Az utasoktól származó bevétel is nőtt: 2024-ben január és november között volt annyi, 114 milliárd forint a bevétel, mint amennyi 2023-ban az egész év alatt.
Lázár tíz vállalást tett a közlekedés javítására:
Késési biztosítást vezetnek be, június 1-jétől a jegyár felét visszakapja az, akinek a vonata vagy a busza 20 percnél többet késik. Az utasnak nem kell semmilyen bürokratikus papírozáson átesnie ehhez: aki appon át vette a jegyét, az automatikusan kapja vissza a pénzt, mindenki más a pénztárban tudja átvenni a jegyár felét. Ez járni fog a bérleteseknek is: ha a havi bérletes legalább ötször késik 20 percet, akkor a következő havi bérletéből 10 százalék kedvezményt kap (azt az applikációban kell jelezni, hogy a késő vonaton ült).
2026. január 1-jére a MÁV és a Volán-csoport összes állomási WC-jét felújítják. A nagyobb pályaudvarokon fizetni kell a mosdóért, kivéve annak, aki jeggyel, vagy bérlettel rendelkezik, ők ingyen mehetnek be továbbra is.
Minden IC-járaton takarító személyzet fog dolgozni áprilistól.
2026. április 30-ig 1000 új autóbuszt vásárolnak.
40 új villanymozdonyt és 15 dízelmozdonyt bérelnek még idén, további 15 jármű pedig 2026-ban érkezik, ezzel a mozdonyok negyede helyett a fele lesz 40 évesnél fiatalabb.
Június elejére 50 új InterCity-kocsi és további 50 felújított kocsi áll a forgalomba – ez az a 100 jármű, amely már most is megvan, csak épp felújításra vár. Még nagyobb tétel lesz az a 285 kocsi, amelyet idén fognak megrendelni.
A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et: december végén egy újabb tőkeemeléssel az eddiginél is sokkal nagyobb lett a magyar tulajdonrész. Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala teljes hálózatát, és a Veszprém megyeinek egy részét átadják a GYSEV-nek üzemeltetésre, minden GYSEV-dolgozó MÁV-dolgozó lesz, a járműállományt pedig beforgatják az ország többi részére is, első körben a Békés InterCitykre is GYSEV-es mozdonyokat küldenek.
A nyári szezonban több száz buszt kap a MÁV, hogy csökkentsék a zsúfoltságot: ha betelik egy-egy InterCity, akkor ezekre szállhatnak fel, akik már nem kapnak helyjegyet.
Már a jegyvásárlásnál jelzik, hogy a vonaton van-e klíma, illetve külön jelzik a klímás járatokat és azokat, amelyeken csak légbefújó rendszer segít hűteni. Ha nem tudnak klímát biztosítani a nyári menetrendben, akkor oda buszt küldenek.
Áprilistól elindul a MÁV+ új applikációja, ennek az első fontos része az lesz, hogy a késés miatt visszafizetett pénzt ezen át lehet kérni, és azt is be lehet jelenteni, ha elromlik a klíma vagy koszos a wc.
Lázár azt ígérte, hogy a fővonalakon lesz látható eredmény, a mellékvonalakon nem biztos, ott a buszok segíthetnek.
Ami pedig a HÉV felújítását illeti: ezekre még idén ki kell írni a pályázatokat, 2026-ban pedig meg kell indítani a munkát, hogy ne bukjuk el az EU-pénzeket.
Mint mondta, január 31-ig várják a jelentkezőket, hogy kik üzemeltetnék a legnagyobb pályaudvarokat, de az ország tíz legnagyobb ingatlanfejlesztője már jelentkezett. Arról is beszélt, nem zárkózik el attól, hogy a Nyugati pályaudvar mögötti területből a VI. kerületi önkormányzat parkot alakítson ki, de nem érzi annyira tőkeerősnek egyetlen önkormányzatot sem, hogy egymagukban alkalmasak lennének egy pályaudvar üzemeltetésére.
Azt is elmondta, hogy a vonatok 200 km/órás sebessége Magyarországon nem reális, az összes nagy, nyugat, illetve kelet felé menő vonalat is úgy tudják tervezni, hogy sok felújítás után a 160-as sebességet elérhessék. Ez azt is jelenti, hogy a kormány a saját korábbi ígéreteitől is visszalép, eddig arról volt szó, hogy majd a Budapest-Kolozsvár gyorsvasúton elérhető lesz legalább 200-as, ha nem még nagyobb sebesség. (A 200-ashoz már teljesen zárt pályát kell építeni, nem elég a meglévőt felújítani.)
Amikor pedig arról kérdezték, hogy felelősséget vállal-e azért, mert decemberben több utas megsérült, amikor egy vonatot a Keleti pályaudvaron az ütköző fogott meg, azt megígérte, hogy ha egy ember meghal a MÁV hibája miatti balesetben, akkor ő le fog mondani.
Megerősítette, hogy március végére kész lesz a KRESZ új tervezete, és azt is elmondta, hogy a főváros kérése ellenére a gyorshajtásnak nem lehet büntetése az, hogy az autót elveszik a tulajdonostól.
A Közlekedési Múzeum tervezett Debrecenbe költöztetéséről is megkérdezték, erre pedig azt mondta: éves szinten tízmilliárd forintos alapot szeretne létrehozni, amelynek a fele a járműipari cégek járulékaiból állna össze, a másik felét pedig az állam tenné hozzá, és ebből lehetne egy új múzeumot építeni. Amikor ezt felvetette a kormánynak, akkor Orbán Viktor támogatta, de még nincs hivatalos döntés.
Lázár több olyan kérdést is kapott, amely nem a közlekedéssel foglalkozik.
„Örülök, hogy Magyarországon az jelenti a legnagyobb problémát, hogy hova utazott a miniszterelnök” – mondta Orbán Viktor indiai utazásáról. A miniszterelnöknek is kijár két hét szabadság, kereskedelmi járaton utazik és teljes mértékben ő fizeti az utat – tette hozzá.
Amikor pedig arról kérdezték, hogy mit szól a Rogán Antallal szembeni amerikai szankciókra, azt mondta: nem lehet komolyan venni a megbukott amerikai kormány lépését, de egy szövetséges államtól szokatlan és méltatlan az, hogy a magyar szuverenitásba így beavatkozik az Egyesült Államok. Ezen kívül „szemenszedett hazugságokra, föltételezésekre alapszik, amelyekből egy szó sem igaz”. Azt is hozzátette, azt javasolja David Pressmannak, hogy amikor lejár majd a nagyköveti mandátuma, akkor kerülje el Magyarországot. A magyar kormány nem készül válaszlépésre, mert „tudjuk értelmezni a nagyságrendi különbségeket”, de majd az új amerikai kormány hivatalba lépése után igyekeznek rendezni a helyzetet.
Megkérdezték arról az esetről is, amikor egy MKKP-aktivistának, aki a Lázárhoz köthető batidai kastélynál akciózott, egy szintén hozzá kapcsolódó portál kiírta a nevét és lakcímét is. Erről azt mondta Lázár: azt bezzeg eltűrik, amikor az ellenzéki médiában rendszeresen megjelennek a fideszesekkel kapcsolatos személyiségijog-sértések, pedig „amikor valaki elmegy dolgozni a kuplerájba, akkor nem kell csodálkozni azon, hogy megtörténnek bizonyos dolgok”.