szerző:
Mészáros Márton Balázs
Tetszett a cikk?

Kínában továbbra is hasít, Németországban továbbra is bukdácsol a tisztán elektromos autók piaca.

Világszinten 14 százalékkal nőtt 2024-ben az eladott tisztán elektromos autók (BEV-k) száma, amely meghaladta a 10 milliót – ez a PwC negyedéves ágazati jelentéséből derül ki. A növekedés motorja a kínai piac, a kelet-ázsiai országban adták el az összes értékesített jármű kétharmadát, ennek 37 százalékát, közel 2,5 millió tisztán elektromos autót az utolsó negyedévben – többet, mint korábban bármikor.

A kínai rekordeladások jelentős részben annak a kormányzati programnak köszönhetők, amely támogatást nyújtott a régebbi autóikat lecserélő állampolgároknak. Ez a program eredetileg 2024 végéig tartott volna, végül azonban január elején bejelentették, hogy meghosszabbítják és kiszélesítik a beváltható járművek körét. A kelet-ázsiai országban kilőttek a plug-in hibrid autók eladásai is, éves szinten 82, az utolsó három hónapban pedig 78 százalékkal többet adtak el 2024-ben, mint 2023-ban. Ezzel összesen 12,5 millió, elektromos meghajtású autót értékesítettek Kínában tavaly, az összes eladott kocsi 49 százalékát.

Kevésbé kedvező a kép Európában, ahol az öt legnagyobb piac (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország és Olaszország) együttes tisztán elektromos eladásai az utolsó negyedévben 5 százalékkal elmaradtak az előző évi adattól. A teljes évet tekintve még nagyobb, 6 százalékos a visszaesés. Kivételt jelent az Egyesült Királyság, amely az előző negyedévben Németországot megelőzve a tisztán elektromos autók legnagyobb európai piacává vált – ezt a pozíciót az év végén is megőrizte, a briteknél több mint 112 ezer ilyen jármű talált gazdára, 47,1 százalékkal több, mint 2023 utolsó három hónapjában. Utóbbi időszakban ugyanakkor nem kizárt, hogy a kereskedők szándékosan visszatartották az eladásra szánt autókat, hogy könnyebben meg tudjanak felelni a 2024 elején életbe lépő, zéróemissziós járművek eladására vonatkozó előírásoknak.

A német piac visszaesésével így már éves szinten is megelőzték a brit eladások a németországi értékesítéseket a tisztán elektromos piacon, a szigetországban 382 ezer, míg a korábbi legnagyobb piacon mindössze 380 ezer BEV-t adtak el, 27,4 százalékkal kevesebbet, mint 2023-ban. A hibrid járművek eladásai azonban mindkét országban – ahogy a többi európai gazdaságban is – nőttek, így összességében a tíz legnagyobb európai e-autó-piac eladásai 9 százalékkal haladták meg az előző évi adatokat. A tisztán elektromos, plug-in és nem plug-in hibrid autók ezzel az összes értékesítés többségét, 55 százalékát tették ki az elmúlt évben, ami 5,7 eladott e-autót jelent.

Tesla Model Y
László Ferenc

Egyelőre várni kell az áttörésre az Egyesült Államokban, ahol tavaly még csak minden ötödik eladott autó volt elektromos meghajtású, és ezeknek is kevesebb mint fele, 1,25 millió tisztán elektromos. Az év végére ugyan megugrottak az értékesítések – a tisztán elektromos piacon 11, összességében 24 százalékkal – az elemzők szerint ugyanakkor ez részben annak köszönhető, hogy a fogyasztók tartanak attól, hogy az új adminisztráció visszavonhatja az e-autó vásárlások után járó adókedvezményt. (Kérdés, hogy mit szólna ehhez Elon Musk.)

Mi lesz a CATL debreceni gyárával és Elon Musk nevadai terveivel, ha szigorodnak az amerikai szankciók?

Elkaszálja-e a kínai CATL külföldi beruházásait, terjeszkedését és megtörheti-e elképesztő világpiaci dominanciáját, hogy nemrégiben feketelistára tette a Pentagon? És mi történik, ha keményebb szankciókat is hoznak ellene az USA-ban? A listázás nem csak a magyar gigagyár miatt kérdéses, a Tesla és a Ford is komoly terveket szövögetett a világ legnagyobb akkugyártójával.

A múlt év legnépszerűbb tisztán elektromos autója minden kulcspiacon a Tesla Model Y volt, a négy legnagyobb EU-s gazdaságban 71 ezer ilyen járművet értékesítettek, de a második helyen is egy Tesla, a Model 3 található 38 ezer eladással. A Volkswagen (ID.3) és a Peugeot (E-208) legnépszerűbb modelljét megelőzve immár a Skoda Enyaq a legsikeresebb európai gyártmány.

Skoda Enyaq Coupé Sportline
Skoda

A kínai piacért továbbra is a Tesla és a BYD vív ölre menő harcot, a Model Y-ból a kelet-ázsiai országban 480 ezer fogyott 2024-ben, a BYD legnépszerűbb autója, a Seagull ezt csak megközelíteni tudta 454 ezer eladásával. Igaz, az első 10-be a Tesla két kocsija (a másik itt is a Model 3) mellé a BYD öt járműve is befért, rajtuk kívül két másik kínai gyártó, a Wuling és az Aion képviselteti magát a toplistán.

Az USA-ban kérdés sem férhet a Tesla dominanciájához, a Model Y-ból 373 ezer, a Model 3-ból 190 ezer darabot adtak el, ehhez képest a dobogóra még odaférő Ford Mustang Mach-E-ből kevesebb mint 52 ezer fogyott. A felemás megítélésű Cybertruck is odaért végül a legnépszerűbb e-autók közé, 39 ezer értékesített példánnyal az ötödik legsikeresebb típus volt az Egyesült Államokban 2024-ben.

Tesla Cybertruck
László Ferenc

A kilátásokat tekintve a PwC elemzői továbbra is optimisták, azzal számolnak, hogy a tisztán elektromos autók eladásai jövőre elérhetik a 14,5 milliót, az évtized végére pedig még ehhez képest is 123 százalékos növekedést jeleztek előre, ami 2030-ra 32,4 millió értékesített autót jelent. A piacnak Észak-Amerikában és Ázsia Kínán kívüli részén lehetnek tartalékai, de Európa részesedése is 25 százalékra nőhet a jövőre becsült 17-ről. A kínai piac első helyét belátható időn belül nem fenyegeti veszély, de 2030-ban már csak az eladások 42 százaléka történik majd Kínában az előrejelzés szerint. 

Autókereskedésben.
Túry Gergely

Az elektromos autók térnyerésével megváltozott annak a módja is, ahogy megvásároljuk autóinkat: az elmúlt évszázadban az új autók piacán kiemelkedő szerep jutott az autókereskedéseknek, az elmúlt években azonban egyre több négykerekűt veszünk közvetlenül vagy ügynökségeken keresztül. Utóbbi abban különbözik a kereskedésektől, hogy míg a szalonok előbb megvásárolják a kocsikat, majd továbbadják a fogyasztóknak, addig az ügynökségek esetében a tulajdon a gyártótól a vevőhöz kerül, a harmadik fél csak közvetít. A közvetlen értékesítési modell úttörője a Tesla, egy ilyen rendszer kiépítése ugyanakkor költséges, és közel sem biztos, hogy a piacvezetőn kívül bárkinek gazdaságosan sikerülhet. A PwC elemzői éppen ezért azt jósolják, hogy az autóértékesítések jövőjét elsősorban a szalonoknál a piaci sokkokra rugalmasabban reagáló ügynökségek jelentik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!