Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fea6e30f-92be-43bd-a942-37560a993668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan mértékben növekszik a mesterséges intelligenciával működő szuperszámítógépek energiaéhsége, hogy azt egy ponton túl már nagyon nehéz lesz lekövetni.","shortLead":"Olyan mértékben növekszik a mesterséges intelligenciával működő szuperszámítógépek energiaéhsége, hogy azt egy ponton...","id":"20250425_mesterseges-intelligencia-szuperszamitogep-energiafelhasznalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fea6e30f-92be-43bd-a942-37560a993668.jpg","index":0,"item":"18493de2-feba-4c2e-b729-d66135c2b785","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_mesterseges-intelligencia-szuperszamitogep-energiafelhasznalas","timestamp":"2025. április. 25. 11:03","title":"Ezzel is jár a mesterséges intelligencia: 2030-ra 9 atomreaktor kellhet egyetlen MI-szuperszámítógép működéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","shortLead":"A bónusz mértéke az itteni jóval alacsonyabb bérszínvonalhoz igazodik.","id":"20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72946998-ddf8-4c13-add7-a499705c1f58.jpg","index":0,"item":"cfda9d5d-37dc-4748-b8a9-ffad37b9173e","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_Tobbet-dolgoznak-kevesebb-fizetesert-megis-kisebb-bonuszt-kaptak-a-Mercedes-magyar-munkavallaloi","timestamp":"2025. április. 25. 14:39","title":"Többet dolgoznak kevesebb fizetésért, mégis kisebb bónuszt kaptak a Mercedes magyar munkavállalói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Macron szerint most Putyinon a sor, hogy „bebizonyítsa, valóban békét akar”. ","shortLead":"Macron szerint most Putyinon a sor, hogy „bebizonyítsa, valóban békét akar”. ","id":"20250426_Trump-nekiment-Putyinnak-miutan-Zelenszkij-tortenelmi-esemenynek-nevezte-az-amerikai-elnokkel-valo-talalkozast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"2ee05783-5ad1-4df8-a792-fb230720eef1","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Trump-nekiment-Putyinnak-miutan-Zelenszkij-tortenelmi-esemenynek-nevezte-az-amerikai-elnokkel-valo-talalkozast","timestamp":"2025. április. 26. 16:43","title":"Trump nekiment Putyinnak, miután Zelenszkij történelmi eseménynek nevezte az amerikai elnökkel való találkozást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80e150a7-db7c-425d-950d-cbbd733cfe70","c_author":"Gergely Zsófia","category":"itthon","description":"Mindent felülír az a cél, hogy Orbán Viktor rendszerét el kell takarítani, ezért muszáj 2026-ban a legerősebb ellenzéki pártra szavazni, „eszközként használva Magyar Pétert” – mondja Pankotai Lili. De a diákaktivista szerint a támogatást nemcsak megadni lehet, hanem elvenni is, mert a „slimfittes csávót” ugyanúgy el lehet takarítani, „ha nem azt csinálja, amiért megválasztottuk”. A HVG podcastjából az is kiderült, hogy a tanárok melletti tüntetésen elmondott, „6 darab” trágár kifejezést tartalmazó versével ismertté vált Pankotai hatévesen még az édesanyjával kopogtatócédulákat gyűjtött a Fidesznek, és szerinte akár a kormánypárt reklámarca is lehetne. Miért van az, hogy a generációja „leszarja”, hogy csúnyán beszél? Miért öltözik be mohácsi busónak minden évben? Hogyan készül kifejezetten a megmondószerepre egy sor különórával? Miért szervez fiatalokból álló csapatot annak érdekében, hogy mozgósítsa a választókat a jövő évi választások előtt? És mit válaszolna, ha a Tisza felkérné országgyűlési képviselőjelöltnek? Nézze meg Gergely Zsófia interjúját!","shortLead":"Mindent felülír az a cél, hogy Orbán Viktor rendszerét el kell takarítani, ezért muszáj 2026-ban a legerősebb ellenzéki...","id":"20250425_pankotai-lili-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80e150a7-db7c-425d-950d-cbbd733cfe70.jpg","index":0,"item":"72c2a6ce-69c7-4ded-9c2d-0a86f7064edd","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_pankotai-lili-podcast","timestamp":"2025. április. 25. 15:38","title":"Pankotai Lili: Magyar Péter szekerét tolom, mert az mindannyiunk szekere, akik kormányt akarunk váltani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy nagyváradi panel árából kertesházat lehet venni a határ magyar oldalán.","shortLead":"Egy nagyváradi panel árából kertesházat lehet venni a határ magyar oldalán.","id":"20250426_Romania-EU-csatlakozasa-ota-egyre-tobben-telepulnek-at-Romaniabol-Magyarorszagra-roman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5.jpg","index":0,"item":"76522272-975d-4007-84e0-a15f85dd7f92","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Romania-EU-csatlakozasa-ota-egyre-tobben-telepulnek-at-Romaniabol-Magyarorszagra-roman","timestamp":"2025. április. 26. 13:28","title":"Románia EU-csatlakozása óta egyre többen települnek át magyar kistelepülésekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7686348-d9c3-4f3b-813d-47002601ecef","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de a mediánérték is 16 százalékot tett ki a K&H ifjúsági index legfrissebb eredményei szerint. Ez azt jelenti, hogy a 19-29 évesek a hivatalos inflációhoz képest négyszeres drágulást tapasztalnak a mindennapokban, és a többségük a jövőt illetően sem túl optimista.","shortLead":"Átlagosan 19 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok idén februárban, de a mediánérték is 16 százalékot tett ki...","id":"20250425_Teljesen-elszallt-a-fiatalok-inflacioerzekelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7686348-d9c3-4f3b-813d-47002601ecef.jpg","index":0,"item":"3dae7917-95a1-4d98-836b-e6127fd8fe96","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Teljesen-elszallt-a-fiatalok-inflacioerzekelese","timestamp":"2025. április. 25. 15:22","title":"Négyszer akkora inflációt tapasztalnak a fiatalok, mint ami a hivatalos adatokban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi akciót szerveznek szigetek, új tagokat vonnak be a munkába – értesült lapunk.","shortLead":"A Tisza Szigetek további aktivizálása a célja a Második hullám nevű projektnek, a májusi akció során helyi...","id":"20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eec0c14-38da-4075-be76-88d194362f29.jpg","index":0,"item":"1cab3b97-41bd-4da5-a2b3-bbe123ae8f42","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_tisza-szigetek-masodik-hullam-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 04:18","title":"Indul a Tisza Szigetek második hulláma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3064935d-19d0-4273-8b0d-6417a39dc1d6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Egy hete tombolt komoly vihar Soltvadkertnél, a HungaroMet az adatok alapján arra jutott, hogy tornádó volt.","shortLead":"Egy hete tombolt komoly vihar Soltvadkertnél, a HungaroMet az adatok alapján arra jutott, hogy tornádó volt.","id":"20250425_tornado-soltvadkert-szupercella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3064935d-19d0-4273-8b0d-6417a39dc1d6.jpg","index":0,"item":"f8931f86-32a7-4a49-9a28-4bdace7dd162","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_tornado-soltvadkert-szupercella","timestamp":"2025. április. 25. 07:46","title":"HungaroMet: tornádó csaphatott le Soltvadkertre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar és a külföldi autósok körében is az egyhetes pályamatrica a legnépszerűbb. Német és román autóra veszik a legtöbb matricát a külföldiek körében. A külföldi teherautók közül messze a románok mennek legtöbbet Magyarországon.
Tavaly összesen 1,4 millió darab egynapos e-matricát értékesítettek személygépjárművekre (D1 kategória) – tudta meg a HVG a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól (NÚSZ). A magyar autósok (technikailag a hazai honosságú autók tulajdonosai) 404 ezer darabot vásároltak, míg külföldiek egymillió darabot. Ezzel a magyarok körében az egynapos matrica volt az ötödik, míg a külföldiek körében a harmadik legnépszerűbb jogosultságtípus.
Alig valakinek éri meg, mégis veszik
Az egynapos matricákat tavalyáprilis 1-től vezették be, uniós kötelezettség alapján. Az árukat az uniós rendelet által engedélyezett maximumban, az éves országos matrica árának 9 százalékában határozták meg (motorra 4,5 százalék).
Az árazást akkor meglehetősen sok kritika fogadta. Egyrészt a szomszédos országokhoz képest drága, másrészt drága az egyéb hazai jogosultságokhoz képest:
Nem sokkal olcsóbb, mint egy heti (10 napos) matrica, a különbség 2024-ben 1250 forint volt a D1 kategóriában.
Két egynapos matrica árából majdnem pontosan kijön egy havi országos matrica.
Egy vármegyei (éves) matricánál csak 1510 forinttal volt olcsóbb.
Ehhez képest az eladott 1,4 millió darab nem mondható kevésnek. Hiszen a fentieket szem előtt tartva
a hazai autósoknak igazából csak akkor éri meg egynapos matricát választani, ha útjuk legalább két megyét érint és biztos, hogy csak egynapos.
Minden más esetben racionális hosszabb időtartamra érvényes országos vagy (éves) megyei matricát választani – utóbbi esetben a csekély árkülönbségért cserébe nem kell új matricát venni, ha valamikor az évben még abban a megyében járna az autó.
Hasonlóan
a külföldieknek is csak akkor éri meg igazán az egynapos matricát választani, ha csak egynapos az útjuk, és földrajzilag hosszabb – esetükben az ilyesmi vélhetően gyakoribb, vélhetően sokan csak keresztülautóznak az országon, és nem jönnek vissza 10 napon belül.
Persze lehetséges, hogy – különösen a külföldiek körében – sokan nem számolgatják végig, milyen jogosultságot érné meg leginkább vásárolni, esetleg – ez pedig inkább talán a hazai autósokra jellemző – inkább fizetnek az aktuális alkalommal valamivel kevesebbet, minthogy valamivel drágábban hosszabb ideig érvényes jogosultságot szerezzenek, ha nem biztos, hogy szükség lesz rá.
A hazai járműveket tekintve az egynapos autómatrica volt az ötödik legkelendőbb – ami azt jelenti, hogy az autós (D1) kategórián belül ez volt a legnépszerűtlenebb. Ugyan nem sokkal kevesebbet adtak el belőle, mint éves országos jogosultságból, de közelébe sem értek az értékesítések a heti vagy az (éves) megyei matricáénak. A megyei matrica népszerűsége érthető, bizonyosan ezt választják, akik egy megyén belül ingáznak, vagy akik gyakran mozognak ugyanazokban a megyékben (például rokonlátogatás céljából).
A heti országos matrica tipikus felhasználási esetének már inkább az egyedi, de hosszabb út (például nyaralás) tűnik – ebben a felhasználási esetben lehetne olcsóbb alternatíva (két darab) egynapos matrica. Már ha a matrica olcsóbb volna. De nem az, és láthatóan nem is versenytársa a heti matricának.
A külföldiek körében azonban versenyképes legalább a jóval drágább havi matricával – miközben a heti jogosultság értékesítései ebben a körben is magasan dominálnak.
A török és ukrán kamionok tényleg sokat mennek Magyarországon
A tehergépjárművek nem az e-matrica-rendszerben vásárolnak úthasználati jogosultságot, hanem használat alapján fizetnek. A külföldi járművek után a magyar államnak több bevétele keletkezett tavaly (is), mint a hazaiak után – igaz, csak kevéssel.
Ami egyfelől örvendetes, ahogy a kormány alkalomadtán rá szokott mutatni, nagyobbrészt a külföldiek finanszírozzák így a gyorsforgalmi úthálózat fenntartását és fejlesztését.
Másfelől a külföldi tehergépjárművek többet mennek Magyarországon, mint a hazaiak. Ennek egy része természetesen tranzit, a járművek csak áthaladnak Magyarországon. A külföldi szállítmányozók azonban magyar belföldi és unión belüli fuvarokat is bonyolítanak, a helyzetet a hazai érdekképviseletek régóta nehezményezik. Egész pontosan főleg az unión kívüli fuvarozók működését a hazai piacon: nekik ugyanis – legyenek ukránok, törökök – sokkal lazább szabályoknak kell megfelelniük, mint az uniós fuvarozóknak egyebek mellett a kötelező pihenőidőt, a járművek környezetvédelmi besorolását tekintve. Ráadásul a szóban forgó országokban sokkal olcsóbb az üzemanyag, mint Magyarországon. Így
ezek a fuvarozók értelemszerűen olcsóbban tudnak dolgozni, a hazai fuvarozók nem képesek velük versenyezni.
Ahogy a NÚSZ által kiadott bevételi adatokból látszik, a magyar utakon az uniós országok közül a román, a lengyel és a bolgár teherautók mennek legtöbbet. Az EU-n kívüli (úgynevezett harmadik) országokból a szerb, török és ukrán fuvarozók járnak sokat.