Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint a honvédelmi miniszter a felvételen „bevallja, sőt büszkén hirdeti”, hogy a békepártiság, amiről „évek óta papolnak, csak egy ócska hazugság”.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint a honvédelmi miniszter a felvételen „bevallja, sőt büszkén hirdeti”, hogy a békepártiság...","id":"20250508_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-orban-viktor-bejelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"341c234c-fb15-447a-97ab-bb88cc3c7e63","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_magyar-peter-ruszin-szendi-romulusz-orban-viktor-bejelentes","timestamp":"2025. május. 08. 09:17","title":"Szakítunk a békementalitással – mondja Szalay-Bobrovniczky a Magyar Péter által közzétett hangfelvételen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából rendezett megemlékezésre.","shortLead":"Vlagyimir Putyin meghívására érkezett az orosz fővárosba, a világháború befejezésének 80. évfordulója alkalmából...","id":"20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"b3efa307-b039-47b8-8b55-ec33da4800d1","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Fico-Moszkvaba-utazott-de-a-katonai-paraden-nem-vesz-reszt","timestamp":"2025. május. 07. 19:34","title":"Fico Moszkvába utazott, de a katonai parádén nem vesz részt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker S1-et, ami a jelek szerint ügyesen tud összedolgozni más robottársával.","shortLead":"Az elektromos autókat gyártó kínai Zeekr gyárában tesztelték le a UBTech saját fejlesztésű humanoid robotját, a Walker...","id":"20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fe0803-282a-45d8-b233-7225fa675fa1.jpg","index":0,"item":"f0da03d8-4b9d-41a8-9b3f-fa42427ac4fd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_ubtech-humanoid-robot-autogyar-video","timestamp":"2025. május. 07. 14:03","title":"Csapatban dolgoznak a humanoid robotok egy kínai autógyárban – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői, és a többség szerint vagy még el sem értük a gödör alját, vagy beragadtunk oda.","shortLead":"Tizenkét éve látták ennyire gyengének a gazdaságot a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara felmérésének résztvevői...","id":"20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c644fcc2-a0c9-4b8f-953c-b0e9f4c21ece.jpg","index":0,"item":"9e4f2eb6-bd3b-48e6-b468-93a7bbccab37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_nemet-magyar-kamara-felmeres-novekedes-gazdasag","timestamp":"2025. május. 07. 10:19","title":"Rosszabbnak látják a cégek a magyar gazdaság helyzetét, mint a járvány alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","shortLead":"Darabszámban is a globális elitbe tartanak.","id":"20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db83cb87-ba5a-45d0-85a9-b2edfbcb2f16.jpg","index":0,"item":"7dcd6410-0c97-4608-b207-bf8cc6481f95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_BYD-globalis-terjeszkedes-Toyota-10-millio-auto","timestamp":"2025. május. 09. 08:16","title":"Úgy számol a BYD, hogy öt éven belül minden második autójukat Kínán kívül adják el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a308dbda-4e2a-46a5-9d0c-363446edea58","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A szervezők szerint nagyon jól fogynak a jegyek az idei fesztiválra, utoljára a járvány előtt, 2019-ben adtak el ennyi napijegyet elővételben.","shortLead":"A szervezők szerint nagyon jól fogynak a jegyek az idei fesztiválra, utoljára a járvány előtt, 2019-ben adtak el ennyi...","id":"20250508_A-Sziget-nem-egy-draga-fesztival-nem-emelik-sem-a-jegy-sem-a-sorarakat-az-idei-Szigeten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a308dbda-4e2a-46a5-9d0c-363446edea58.jpg","index":0,"item":"c1db800b-8ca4-41c9-bd54-1218587ea0ca","keywords":null,"link":"/kultura/20250508_A-Sziget-nem-egy-draga-fesztival-nem-emelik-sem-a-jegy-sem-a-sorarakat-az-idei-Szigeten","timestamp":"2025. május. 08. 21:41","title":"„A Sziget nem egy drága fesztivál” – nem emelik sem a jegy-, sem a sörárakat az idei Szigeten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5eff675f-2f0c-47fe-b583-fa0266fdaea6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hunyadi Mátyás, az iszlám vallás és a kapitalizmus is szerepel a középszintű töriérettségi első részében, utána pedig jöhet az esszéírás. ","shortLead":"Hunyadi Mátyás, az iszlám vallás és a kapitalizmus is szerepel a középszintű töriérettségi első részében, utána pedig...","id":"20250507_tortenelem-erettsegi-elso-feladatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5eff675f-2f0c-47fe-b583-fa0266fdaea6.jpg","index":0,"item":"dcce7b66-fdb3-47b7-9208-cff5b16baa93","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_tortenelem-erettsegi-elso-feladatok-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 09:58","title":"Elkezdődött a történelemérettségi, nehéz esszétémákat kaptak a diákok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást gerjesztett, miközben maga villámhárítóként működött.","shortLead":"Akár Zeusz, a villámok ura is megirigyelhetné azt a drónt, amelyik egy különleges kísérlet keretében villámcsapást...","id":"20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e250b0dc-c7f5-4a4f-a74e-ceff9c83c1bd.jpg","index":0,"item":"c235ee59-dcc5-4ec3-b175-4150afa7b2e4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_villamharito-dron-kiserlet-villamvedelem","timestamp":"2025. május. 08. 20:03","title":"Különleges kísérlet eredménye a repülő villámhárító: mindig oda megy a város fölött, ahova éppen kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Minden hajó után 1-3 millió dollárt szedne Trump, az elemzők szerint a lépés szétverné a ma ismert világkereskedelmi rendszert.
Az amerikai kormány új, Kína hajóépítési dominanciáját visszaszorítani kívánó javaslata jelentős zavart okozhat a globális kereskedelemben. A javaslat alapján több millió dolláros illetéket vetnének ki az Egyesült Államokba érkező kínai építésű hajókra, ami drámaian megnövelné a szállítási költségeket, és ellehetetlenítene számos üzleti megállapodást – írja a Bloomberg.
Egy 16 ezer tonnás acélcsőszállítmány, amelyet egy Louisiana állambeli energetikai beruházáshoz használnának fel, Németországban rekedt. A rakomány jelenleg egy német kikötőben vesztegel, a szállításhoz szükséges hajókat tulajdonló társaság ugyanis attól fél, hogy az amerikai behajózás esetén több millió dollár illetéket kell utánuk fizetni – a hajók ugyanis Kínában épültek. Ez 2-3-szorosára is növelheti a költségeket – mondja a lapnak Jose Severin, a szállításért felelős Mercury Group üzletfejlesztési vezetője.
Az össztömeget alapul véve Kína gyártja az új hajók felét (ez az arány 1999-ben 5 százalék volt), a fennmaradó 50 százalékon főként Japán és Dél-Korea osztozik, míg az amerikai műhelyekből mindössze az össztömeg 0,01 százaléka került ki.
Hosszú évekbe telhet tehát, mire az Egyesült Államok felépíti a saját kapacitásait, hogy érdemben Kína nyomába eredhessen. A tervezet célja ugyanis az amerikai hajóipar újraélesztése és Kína globális piaci erejének megtörése, ám szakértők szerint az intézkedés kontraproduktív lenne: emelné az amerikai exporttermékek árát, súlyos károkat okozna a kisebb amerikai kikötőknek, megzavarná az ellátási láncokat, és inflációs nyomást idézne elő. Az intézkedés az Egyesült Államokba érkező hajók több mint 80 százalékát érintené.
AFP. A kínai hajó, a Yi Peng 3 ömlesztettáru-szállító lehorgonyzott, és egy dán haditengerészeti járőrhajó (nem látható) figyeli a Kattegat-tengeren, a jütlandi City og Granaa közelében, Dániában, 2024. november 20-án.
Mikkel Berg Pedersen / Ritzau Scanpix / AFP
Bár az illetékek a becslések szerint 40-50 milliárd dolláros bevételt hozhatnának az amerikai államnak, az iparág képviselői szerint az intézkedés beláthatatlan károkat okozna a kereskedelemben. A tervezett illetékek ügyében hétfőn és kedden lesznek egyeztetések Washingtonban, ahol az értéklánc összes szereplője képviselteti magát, az amerikai szójatermesztőktől kezdve kereskedelmi lobbiszervezeteken át egészen a kínai hajóépítő vállalatokig.
A cél: lebeszélni Trumpot az ötletről, ugyanis minden szereplő úgy érzi, hogy sokkal károsabb lenne a vámháborúnál, hiszen az ellátási lánc minden részére kiterjedő károkat okozna. Az egyre szélesebb körben alkalmazott új amerikai bunkósbot, a megtorló vámok már eleve rontják a kereskedelmi lehetőségeket, ez az új lépés pedig az amerikai cégeknek is nagyon fájna. Ráadásul a globális tengeri logisztika költségei pedig a Covid óta meredeken megdrágultak, és már az inflációban is érezteti a hatását.
„Amit az amerikai kereskedelmi képviselet javasol – egy visszamenőleges hatályú, kikötőnként több millió dolláros illeték – nem fog működni” – mondta Joe Kramek, a World Shipping Council vezérigazgatója, aki hétfőn fog tanúskodni az ügyben. „Ez csak arra lesz jó, hogy büntesse az amerikai fogyasztókat, vállalkozásokat, és különösen a gazdákat, miközben növeli az árakat és veszélyezteti a munkahelyeket.”