szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A versenyképességgel nehezen összefüggésbe hozható módosításokat is tartalmaz az a törvényjavaslat, amelyet Tuzson Bence nyújtott be. Az Orbán Viktor külföldi útjaira vonatkozó adatigényléseket például már biztonságpolitikai szempontokra hivatkozva is megtagadhatná Szijjártó Péter, míg Navracsics Tibor pályázatok nélkül is osztogathatja az önkormányzatoktól elvont iparűzési adót.

Számos jogszabályt módosít az a törvényjavaslat, amelyet Tuzson Bence igazságügyi miniszter „Magyarország versenyképességének javítása érdekében“ nyújtott be. A változtatások egy része valóban a deregulációt szolgálja, például egyszerűsödik az EESZT-ben és az ingatlan-nyilvántartásban található adatok felhasználása, míg a gyógyszertörvény módosításának értelmében az orvosok mellett immár gyógyszerészek és az okleveles kiterjesztett hatáskörű ápolók is felírhatnak gyógyszereket.

Egyes módosításokat azonban elsőre nehéz összekötni a versenyképesség javításával. Ilyen például a külképviseletekről szóló törvény közérdekű adatigénylésekre vonatkozó részének a módosítása. Az adatok kiadásáról eddig is Szijjártó Péter döntött, a szövegben eddig szereplő külgazdaságért felelős miniszter helyébe azonban immáron külpolitikáért felelős került (a jelenlegi kormányban Szijjártó felel mindkét területért).

Egyúttal a miniszter mostantól csak akkor köteles a polgári hírszerzésért felelős miniszter – Rogán Antal – véleményét kikérni, ha felmerül, hogy az adatok kiadása nemzetbiztonsági kockázatot rejt magában. A védett személyek külföldi mozgásával – azaz például a kormánytagok külföldi utazásaival – összefüggő adatok kiadását pedig immár biztonságpolitikai szempontokra hivatkozva, a polgári hírszerzésért felelős miniszter megkérdezése nélkül is megtagadhatja a külügyminiszter.

Tavaly nyár óta 60 százalékkal több ment el Orbán Viktor külföldi útjaira, mint a megelőző másfél évben

Tavaly június óta 800 millió forintot utazott el külföldön Orbán Viktor és kísérete. A miniszterelnök az esetek csaknem harmadában keleti országokba vagy a Balkánra ment, nemritkán népes kísérettel.

Módosul a környezetvédelmi törvény is, az államra hárul a kármentesítés az olyan eseteknél, amelyeknél a károkozó ugyan nem az állam, de az okozó egyéb okból nem kötelezhető a kármentesítésre, például mert jogutód nélkül szűnt meg, és a károsodás mértéke megelőzés hiányában jelentőssé válhat. A feladatra a javaslat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-t jelöli ki.

A területfejlesztési törvény módosításával pedig az elvont iparűzési adókból létrehozott Területfejlesztési Alapból immár nemcsak pályázati úton oszthat vissza pénzt az önkormányzatoknak a kormány, hanem pályázat nélkül is. Csőzik László érdi polgármester nemrég abszurdnak nevezte, hogy a saját pénzüket kell visszaszerezniük pályázaton, erre mostantól nem lesz szükség, a döntés ugyanakkor továbbra is Navracsics Tibor kezében van. A kiemelt térségi fejlesztési tanácsokba pedig immár csak a területfejlesztésért és az uniós forrásokért felelős tárca képviseltetheti magát egy-egy taggal, a többi érintett kormánytag pedig összesen egy tagot delegálhat.

Még tovább halaszthatják az egységes jogi személyi nyilvántartás bevezetését is: a cégek, civil szervezetek és más jogi személyek eddigi, különálló nyilvántartásait eredetileg 2023-tól kötötték volna össze a 2021. évi XCII. törvény szerint, ezt azonban előbb 2026. január 1-re halasztották, a mostani módosítás értelmében pedig még akkor sem lép hatályba. Elhalasztódik az uniós értékhatárt el nem érő közbeszerzési eljárások hirdetményeinek elektronikus közzététele – az indoklás szerint erre azért volt szükség, mert az eddigi, 2026. január 1-i dátum nem biztosít kellő időt az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer fejlesztésére.

Két kivétellel bővül a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek beszerzési ár alatti értékesítésének tilalma: a jelenleg hatályos szabályok szerint erre csak közeli lejárati idő esetén van lehetősége a forgalmazónak. A törvénymódosítás elfogadása esetén azonban akkor is eladhatja áron alul a termékeket, ha azok több mint egy éve vannak készleten, vagy – szezonális termékek esetében – a „jellemző fogyasztási időszakot” követően.

A hulladéktörvény is több ponton lényegesen módosul. Ebből az egyik legfontosabb, hogy a tervezet bevezeti a teljesítményigazolás rendszerét a hulladéktörvényben. A koncesszori rendszerben a hulladékgazdálkodásért felelős energiaügyi miniszter ezentúl két ütemben igazolja vissza a Mohutól elvárt feladatok teljesítését: általános feladatokra a tárgyévet követő október 31-ig, a hulladékgazdálkodási célszámok teljesítésére a tárgyévet követő 19. hónap végéig (így például 2025 esetében az igazolást 2027. július végéig kell kiadni a miniszternek). A célszámok igazolásánál kizárólag az Egységes Hulladékgazdálkodási Információs Rendszer (EHIR) adatbázisa használható. A tervezet szerint ha az Európai Bizottság egyes koncesszori jelentéseket utólag elutasít, az a korábban kiadott igazolás hatályvesztésével járhat, és a Mohunak kötbérfizetési kötelezettsége keletkezhet.

A másik fontos változás, hogy a javaslat szövege alapján megszűnik az eddigi koordináló szerv, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt., szerepét mostantól egy későbbi kormányrendeletben kijelölt, itt meg nem nevezett szervezet – költségvetési szerv vagy többségi állami tulajdonú gazdasági társaság – veheti át. Emellett egy szintén meg nem nevezett „követeléskezelő szervezet” veszi át a számlázást, díjelszámolást, ügyfélszolgálatot és kapcsolódó funkciókat.

A javaslat azt is beleírná a hulladéktörvénybe, hogy ha valaki jogellenesen helyez el hulladékot egy ingatlanon, akkor a hatóság a magyar állam javára jelzálogjogot jegyeztethet be az ingatlan-nyilvántartásba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!