Tetszett a cikk?

Steve Reich, a "minimal" zene kitalálója újra személyes tiszteletét tette a pesti közönség előtt. Bár a koncert nagyvonalú műsora révén emlékezetes maradt, az élményre kezdettől rányomta bélyegét a kényelmetlen protokollhangulat. Kepes András színpadmesterként a rá jellemző „smart casual” stílusban ismertette a Reich-közhelyeket, amivel értő füleknek tudtára adta, hogy nagyjából milyen összetételű közönségre is számítottak a szervezők.

Ünnepi koncert a 70 éves Steve Reich tiszteletére
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2006. december 6.

Steve Reich
Vitorlaként repülő minimálzene
© Gramofon
A tételek közti betapsolás részben igazolta a prekoncepciót, de közben üdítő volt látni, hogy Eötvös Pétertől Jeney Zoltánon át Sáry Lászlóig a kortárs zene itthoni nagyjai is képviseltették magukat. A Rácz Zoltán vezette UMZE jó érzékkel választott műsort: a nagy és üres tiszteletkörök szerencsésen elmaradtak, és a Reich-referenciák helyett - mint az ütőszakon már tananyag Drumming - ezúttal még egy itthoni bemutatóra is sor került. A You Are című négytételes kompozíció érdekessége, hogy némileg lazábban kezeli azt a minimal art gyakorlatot, amelyben az énekhang egyfajta hangszerként szinte beleolvad a sokféle hangfenoménből alakuló, jellegzetesen reichi hangpanorámába. A négy tétel egy-egy bölcseleti szentenciája révén ugyanis hangsúlyosan visszanyeri szerepét a szöveg, ezzel együtt pedig az oratorikus jelleg. Kár, hogy a Bubnó Tamás és Mezei János vezette Budapesti Énekes Iskola nem fektetett elég energiát a tiszta prozódiába, és a koncertfüzet lapozgatása nélkül a mondatok érthetetlenek maradtak. A kórusszólamok emelkedettségének ebben a darabban is feszült és izgalmas ellenpontja az ensemble dinamikus, pontozott ritmikája; Reich jellegzetes ütem- és szünet-kezelési technikája révén pedig a szólamok összetett hálózata egyetlen egybefüggő, koherens textúrát alkotva emeli fel, és vitorlaként röpíti az egész kompozíciót.

Reich zenéjének fundamentuma ez a technika, amelyben a ritmus harmónia-formáló szerephez jut. Reichnek életre szóló élményt szereztek fiatalkori etnográfiai tanulmányai, zenéjének jellegzetes lüktetése ugyanis nem más, mint bizonyos nyugat- és közép-afrikai, illetve indonéziai tradicionális zenék ciklikus jellegének invenciózus alkalmazása. A lineárisan haladó ritmuskörök spirálja fölött viszont döbbenetes hangszerelési bravúr alakul ki, amely matematikai pontossággal leírható. Ahogy egy bizonyos szinten esztétikai élményt szerez az algebra, ugyanígy Reich zenéje is a tökéletesség transzcendens illúzióját kelti. Emiatt talán nem túlzok, ha azt mondom, Reichet könnyű játszani – hallgatni pedig avatatlan fülnek is élmény. Ezt a zenét lehet jól játszani, ha technikai kihívásainak megfelelő, felkészült hangszeres adja elő – és lehet rosszul, ha a felkészültség hiányos. (Kritikát ezért nehéz írni róla…) Köztes út aligha van, hiszen a szerző – egyfajta keleti tudati aspektusból – száműzte az emberi érzelmek táplálását zenéjéből. Nem véletlen, hogy Reich indulatosan elutasítja a romantika szinte valamennyi szerzőjét. Így aztán aligha van alkalmasabb alkotás a nyugati kultúrában Reichénél, amelyik akár az átlaghallgatót is a taoista „Üres Edény” állapotába vezeti. Ez az élmény – leszámítva az ünnepi koncert udvariasságát, meg a hangtechnika néhány masszív gerjedését – ezúttal is működött, még az olyan etűd-darab esetén is, mint a Music for Pieces of Wood, amelyben maga a szerző is közreműködött.

Az igazi művészet ott kezdődik, amikor a az ember feláll a nézőtéren, és azt gondolja: ez annyira klassz volt, és ráadásul olyan egyszerűnek hangzik, hogy akár még nekem is kedvem volna részt venni benne. Alighanem ez Steve Reich zenéjének is egyik végső célja: a tökéletes gömb megformálása – tekintsük ezt akár esztétikai, akár geometriai értelemben leírható minőségnek.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A hangok dimenzióján kívül

Ránki Dezső nem kísérletező típus, néha azonban mégis kivételes érzékkel választ darabot. Legutóbbi szólóestjén két különleges képességével nyerte el (ismét) a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusának rokonszenvét: egy ínyenc hozzáértésével összeállított műsorával és a hangminőség tekintetében ezúttal is kérlelhetetlen zongorázásával.

Gramofon

Néhány meggyőző ütem

A Budafoki Dohnányi Zenekar puszta léte is maga a csoda, egy közgazdasági nonszensz – és egy pozitív példa Abszurdisztán kies földjén. Mindezt nem azért kell előrebocsátani, hogy mentségeket keressünk az együttes aranyvasárnapi koncertjére, ugyanis december 17-én, a Zeneakadémián semmi magyarázkodásra kényszerítő dolog nem történt. Igaz, értelmeznivalóból is csak kevés akadt.

Gramofon

Az üresség szétfröccsenő szilánkjai

Az idei Intro Fesztivál intrójaként lépett a Trafó színpadára Bugge Wesseltoft Jazzland Community-je. A norvég zongorista-műhanggenerátor csapatára igen sokan voltak kíváncsiak, és furcsa mód nagy részük felettébb boldog volt, hogy élőben láthatja-hallhatja a nu-jazz újabb kísérleti adását. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa viszont kevéssé tudott lelkesedni a produkcióért.

Gramofon

Don Leporello esete Don Janóval

Harmadszor hangzott el a Művészetek Palotájában Mozart Don Giovannija. Járt itt friss produkciójának koncertszerű változatával a Theater an der Wien. A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar hazai énekesekkel szólaltatta meg a darabot. Most pedig a Vox Artis ügynökség páratlan koncertet ígért, világsztárokkal. Sztárok jöttek, az előadás tényleg páratlan volt – sajnos negatív értelemben.

Gramofon

Búcsú a szonátától

Az utolsó három darab előadásával befejeződött Schiff András Beethoven szonáta-sorozata. Hittük, gondolván a művek létrejöttének körülményeire és ismervén az előadó személyes odaadását, végül egy ünnepi est emlékével távozhatunk a koncert végén.

A szülők is rajthoz álltak az iskolai sportnapon, de egyikük olimpiai bajnok sprinter volt - videó

A szülők is rajthoz álltak az iskolai sportnapon, de egyikük olimpiai bajnok sprinter volt - videó

Trump Meloninak: Száz százalék, hogy lesz megállapodás az EU-val

Trump Meloninak: Száz százalék, hogy lesz megállapodás az EU-val

Ryan Gosling lesz az új Star Wars-film főszereplője

Ryan Gosling lesz az új Star Wars-film főszereplője

Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint

Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint