Tetszett a cikk?

A jubileumi évben szinte magától értetődő, hogy Kodály Zoltán művei hangsúlyosan jelennek meg a hazai hangversenytermekben. A Háry János koncertszerű előadása – amit a Gramofon Zenekritikai Műhely tagja is meghallgatott – az életmű poétikus vonásait, de a népköltészet erejét is hangsúlyozta.

Kodály Zoltán: Háry János
Karmester: Fischer Ádám
április 1., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Háry János lovasszobra Szekszárdon
Nagyotmondó hősünk
© Gramofon
Aki hetven-nyolcvan év múlva kíváncsi lesz a 21. század elejének kultúrájára – higgyük, hogy lesznek ilyenek –, bizonyára számba veszi, milyen közegben, miféle divatos áramlatok között lett sikermű például A gyűrűk ura, milyen módon hatott a globalizáció a nemzeti irodalmakra, a filmekre és a többi művészeti ágra. Amikor a Háryt bemutatták az Operaházban (1926), Lesznai Anna hatalmas virágos képeskönyvei, a gödöllői művésztelep munkái, egyfajta magyaros jugendstíl volt népszerű. A trianoni békeszerződéssel megcsonkított ország önazonosságát kereste. A géniuszok, Bartók Béla, Kodály Zoltán, Lajtha László, Dohnányi Ernő, Weiner Leó jóvoltából zenei téren (legalább az alkotók oldaláról) sikerrel járt az identitás föllelése. Megrendítő példája ennek a Háry János című daljáték, amely a népdalokat úgy fonja egybe, hogy a színes és laza füzér mégis darabnyi egységgé álljon össze, drámai szerkezetté, eleven, valódi színházzá.

Már az 1926-os ősbemutató után szóvá tették néhányan, hogy túl sok a próza a daljátékban. Kodály tudta, sőt Radnai Miklós igazgatónak ki is jelentette, hogy a Háry még nincs teljesen kész. Komponált még hozzá nyitányt, kórust, de valószínű, hogy a mindenkori előadók affinitásában is bízott: fejlődik, csiszolódik a mű. A Háryt tehát sokféleképp lehet elképzelni: kiemelve a kisgyermekeknek való leporelló-könyvecskék világából, és a fantázia szabadságának tág teret adva, mint tették a franciák a Montpellier-i, kísérletező és felfedező kedvéről híres színházban. Vagy a közelmúltba ágyazva, ahogy a kecskeméti Katona József Színházban oldották meg. (Vessen meg az olvasó, mindkét, határozottan „más” előadás kedves számomra.)

Hogy lesz egy ennyire dinamikus zenés színjátékból koncertszerű előadás, minimális szcenírozással? Ezt nehéz elképzelni. A szcenírozás a hangversenyteremben két dologra szorítkozott: tucatnyi néptáncos forgolódott a pódium előterében, Hegedűs D. Géza pedig különböző pontokon fölbukkanva beolvasta a „sztorit”, vagyis a prózai részekből Várady Szabolcs által szerkesztett, erősen modernizált összekötőszöveget. Ez nem segített azoknak, akik nem ismerték a Háry cselekményét, akik viszont igen, azok bosszankodhattak, minek akasztja meg a zenét.

A Magyar Rádió zenei együttesei (zenekar, énekkar, gyerekkórus) nagyszerű teljesítményt nyújtottak. Fischer Ádám fantasztikus színeket hozott ki a zenekarból; abban a ritka élményben volt részünk, hogy a muzsika térbeli látvánnyá szerveződött. Ha lehunyt szemmel ültünk a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem zsöllyéjében, a falak eltűntek, tágas csatamezőt és nagyabonyi tornyokat láttunk. Értettük: a derék obsitos nem lódít, hanem a nehéz élet talán egyetlen fényűzését, a fantázia költészetét tárja elénk.

Örzse szerepében Németh Judit mutatkozott be. Ha mégis lenne egy igazi Háry-felújítás a közeljövőben, aligha képzelhető el nélküle. Az arányok meg is változtak: ő lett a koncert igazi hőse, s nem Perencz Béla kissé halovány Háryja. Igaz, ez a verzió kevés lehetőséget adott a figura kibontására, hiszen ott volt a másik obsitos, a mesélő: Hegedűs D. Géza. Massányi Viktor Marci bácsiként Monostatost alakította. Cserna Ildikó, Geötz Judit és a kórusok híven és stílusosan szolgálták az előadást.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Mindennapi zenénk

A Concerto Köln után két nappal egy másik világhírű, korhű hangszereken játszó együttest hallhattunk a Művészetek Palotájában. A műsorösszeállítás és a muzsikálás hőfoka, valamint a professzionizmus tekintetében a berlini Akademie für Alte Musik hasonlónak mutatkozott néhány száz kilométerrel nyugatabbra működő társához. De a különbségek is jócskán megmutatkoztak.

Gramofon

Gyanús körülmények a Mozart Maratonon

Gyanakszom, mert a második Mozart Maratonra azok is eljöttek a Millenáris Teátrumba, akik legfeljebb világsztárnak kikiáltott macskajancsik előadásaira szoktak kivonulni. És úgy sóhajtoztak – „ah, milyen nagyszerű volt…” – mintha a néhai hercegné, Diana ravatalánál állnának, csodálva a halottas toalettet. A kampány hál’ isten nem ad hozzá és nem vesz el: a Mozart Maraton másodszor is nagyszerű volt.

Gramofon

Hűtött szenvedélyek a koncertteremben

Húsvéthoz közeledve a Tamás templom szelleme költözött a Művészetek Palotájába. Még Carlos Mena elképesztő kontratenorjától zengett a hangversenyterem, amikor a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa beült a Collegium Vocale Gent koncertjére – néhány nappal azelőtt, hogy Schiff András vezényelte volna ugyanitt a Máté-passiót.

Gramofon

Bírta a magyar jazzt a finnyás londoni publikum

Zsúfolásig telt ház előtt mutatkozott be az altszaxofonos Tóth Viktor tercettje a gitáros Oláh Szabolccsal megtoldva. A közönség zömét nem az emigránsok, nem a Cityben taroló pesti ifi-bankárok, még csak nem is a londoni kórházakban hétvégi ügyeletet vállaló magyar agysebészek, hanem bennszülött angolok tették ki.

Gramofon

Király volt a királyi zene

A világhírű szólisták és zenekarok között két, a 17-18. század zenéjére szakosodott német együttes – Concerto Köln, Akademie für Alte Musik – gazdagította a tavaszi fesztivál programját. Nagy öröm ez a recenzensnek. Nemcsak, mert nem csalódott bennük, hanem azért is, mert professzionális muzsikálásuk több érdekes gondolatot is felvetett.

Ideiglenesen bezár Japán egyik legnagyobb levesezőlánca, miután döglött patkányt találtak az ételben

Ideiglenesen bezár Japán egyik legnagyobb levesezőlánca, miután döglött patkányt találtak az ételben

„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”

„A válásra nem szabad úgy gondolni, mintha szörnyűség lenne, a szörnyűség a rossz kapcsolat”

Megvan a titok: ebben az életkorban kezd el rohamosan öregedni az agy

Megvan a titok: ebben az életkorban kezd el rohamosan öregedni az agy

A Fidesz-frakció beállt Lázár János kullancsozása mögé

A Fidesz-frakció beállt Lázár János kullancsozása mögé