Kodálytól Kodályig
Mindennapi zenénk
A Concerto Köln után két nappal egy másik világhírű, korhű hangszereken játszó együttest hallhattunk a Művészetek Palotájában. A műsorösszeállítás és a muzsikálás hőfoka, valamint a professzionizmus tekintetében a berlini Akademie für Alte Musik hasonlónak mutatkozott néhány száz kilométerrel nyugatabbra működő társához. De a különbségek is jócskán megmutatkoztak.
Gyanús körülmények a Mozart Maratonon
Gyanakszom, mert a második Mozart Maratonra azok is eljöttek a Millenáris Teátrumba, akik legfeljebb világsztárnak kikiáltott macskajancsik előadásaira szoktak kivonulni. És úgy sóhajtoztak – „ah, milyen nagyszerű volt…” – mintha a néhai hercegné, Diana ravatalánál állnának, csodálva a halottas toalettet. A kampány hál’ isten nem ad hozzá és nem vesz el: a Mozart Maraton másodszor is nagyszerű volt.
Hűtött szenvedélyek a koncertteremben
Húsvéthoz közeledve a Tamás templom szelleme költözött a Művészetek Palotájába. Még Carlos Mena elképesztő kontratenorjától zengett a hangversenyterem, amikor a Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa beült a Collegium Vocale Gent koncertjére – néhány nappal azelőtt, hogy Schiff András vezényelte volna ugyanitt a Máté-passiót.
Bírta a magyar jazzt a finnyás londoni publikum
Zsúfolásig telt ház előtt mutatkozott be az altszaxofonos Tóth Viktor tercettje a gitáros Oláh Szabolccsal megtoldva. A közönség zömét nem az emigránsok, nem a Cityben taroló pesti ifi-bankárok, még csak nem is a londoni kórházakban hétvégi ügyeletet vállaló magyar agysebészek, hanem bennszülött angolok tették ki.
Király volt a királyi zene
A világhírű szólisták és zenekarok között két, a 17-18. század zenéjére szakosodott német együttes – Concerto Köln, Akademie für Alte Musik – gazdagította a tavaszi fesztivál programját. Nagy öröm ez a recenzensnek. Nemcsak, mert nem csalódott bennük, hanem azért is, mert professzionális muzsikálásuk több érdekes gondolatot is felvetett.