Tetszett a cikk?

A Lukács Miklós Quintet olyan zenekar, amely a modernséget nem bájtokban méri. Mind az öt zenész akusztikus hangszereken játszik – sokak szemében ez ma már valami konzervatív hóbort. Mégis, ez a zenekar, ez a hangzás tíz évvel ezelőtt még nem létezhetett volna. Emlékezetes koncert, és egy új műfaj születése – a Jazzhajó kedvezőtlen környezetében.


Lukács Miklós Quintet
május 9., Columbus hajó

Lukács Miklós
Folkhangszer modern közegben
© Gramofon
A Columbus Jazzhajó kiváló helyen, a város szívében található, a műsorszervezők pedig mindent elkövetnek azért, hogy a fővárosi jazzrajongók törzshelyre leljenek a Dunán ringó hajóban. Ám a remények ezidáig nem váltak valóra: a vendéglátás horrorisztikus árai a Duna-korzó idegenforgalmához vannak szabva, és a felszolgáló személyzet sem a legbarátságosabb arcát mutatja, ha kiderül, hogy valaki „csak” egy pohár sörre, és koncertet hallgatni jött.
Ezért aztán a Jazzhajó alapállapota a kongó üresség – a közönség legtöbbször messze elkerüli a helyet. Néha viszont olyan turistacsoportok ülnek be, amelyek zajongással, csörömpöléssel durván kifejezésre juttatják, hogy zenészek egyszerűen nem kívánatosak a légtérben.

Ilyen körülmények között egy progresszív alkotófolyamat pillanatképét kreatív módon előadni igencsak hálátlan feladat. Lukács Miklós mégis vállalta. Klasszikus zenei szakon szerzett művészdiplomát a Zeneakadémián, évekkel ezelőtt mégis arra kötelezte el magát, hogy hangszerének, a cimbalomnak a jazz keretei között találja meg a helyét. Persze hol vagyunk már a jazztől vagy inkább a jazz hol van már a hagyományos keretektől? A cimbalom a magyar cigányzene egyik definitív hangszere, de kevesen tudják, hogy eredete perzsa gyökerekhez nyúlik vissza. A cimbalom rokonai elterjedtek a Kaukázustól Közép-Ázsián át egészen Indiáig. Lukács Miklós saját zenekarának alapvetése az, hogy a hangszer gazdag földrajzi örökségét tükrözze szerzeményeinek szerkezetében, hangszerelésében. Ugyanakkor az egzotikus stílus mégis organikusan épül a magyarországi rögtönzött kortárs zene kontextusába, jelrendszerébe. Lukács a magyar jazzélet olyan elismert tagjaival vette körül magát, akik valamilyen módon kitekintenek az itthoni keretek közül, és a külföldön tanultakkal a hazai jazzt gazdagítják. Ilyen módon nem túlzás, ha azt mondjuk: hátborzongató hallani, hogyan kommunikál Winand Gábor olykor franciásan affektáló, egyedi énekhangja Szalai Péter indiai zenén nevelkedett, alázatos, művelt és szofisztikált tablajátékával. Élmény, ahogy a zenekarvezető cimbalmát Dés András kannája kíséri – egy olyan ütősé, aki a jazzen kívül tájékozottan és technikailag felkészülten képes mozogni a roma folklórban, a klezmerben vagy akár a közel-keleti zenei dialektusok mezején. Megható, ahogy a bőgős Szandai Mátyás elmélyült figyelemmel tanulja és alkalmazza hangszerén a virtuóz indiai ritmusképleteket, és higgadt bölcsességgel keresi azok adekvát művészi alkalmazását.

A Lukács Miklós Quintet ritka lehetőséghez jutott azáltal, hogy zenészei a maguk területén kivételes felkészültséggel rendelkeznek, ugyanakkor nyitottak a másik zenei innovációi felé. A zenekar a fejlődés – reményekkel teljes – állapotában van, ami nem is csoda, ha azt tekintjük, hogy bemutatkozó koncertjük csupán fél éve zajlott le a Nyitott Műhelyben. A fiatal formáció gyerekbetegségei könnyen nyomon követhetők: a végtelenül bonyolult metrumok és a kompozíciós kísérletek burjánzása olykor meghaladja a fizikai lehetőségeket, és nem kedvez a zene esztétikai értékeinek. Ám csak idő kérdése, és a Lukács Miklós Quintet az egyik legprogresszívebb hazai jazz-zenekarrá fejlődhet, ha kellő kitartással és hittel folytatják a közös munkát.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Luna a felhők között

Ha most azzal kezdem, hogy a szomszédos Bécsben tizenegy különböző helyen játszanak operaelőadásokat, akkor nyilván sokan azt válaszolják: az egy gazdag város, gazdag hagyományokkal. És igazuk van. De hogy egy város (vagy ország) fölkerül-e Európa zenei térképére, nem pusztán az anyagi kondícióktól függ.

Gramofon

Behunyt szemmel egész jó

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Kult

Operatörténeti pillanat Budapesten

Vajda János Karnyóné című új operájának bemutatóját a premierre készülő művészek egyike operatörténeti pillanatnak titulálta. Az elfogultság nyilvánvaló, de a két azonos értékű, különböző szereposztással látott előadás meggyőzött, hogy az állítás több szempontból is igaz. Ezúttal valóban operatörténeti eseményről adhat számot a recenzens.

Gramofon

Közepesen erős nosztalgia

Azt hittem, tréfát űznek velem, amikor a nyolcvanas évek közepén megtudtam, hogy a Mezzoforte izlandi csapat. Gyerekként az előítéletek még fontosak voltak: azt gondoltam, ilyen profi, húzós, napsugaras zenét a messzi Északon bizonyára nem is lehet előállítani. Pedig lehet. Magyarországon most másodszor hallhattuk őket.

Gramofon

Műfajteremtő vokalista Pesten

Gyakran csak úgy emlegetik őt: „a Hang”. A csodálat nemcsak a zseniális énekesnek, a műfajteremtő vokalistának szól, hanem a páratlan személyiségű muzsikusnak, komikusnak és karmesternek, a zenei polihisztornak is. Bobby McFerrin ismét Budapesten énekelt: hét év alatt immár negyedszer járt Magyarországon. Előadása most is ünnep volt: a rögtönzés és a muzsika közösségi élményének ünnepe.

Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön

Egyáltalán nem csak a fizetés számít, amikor megítéljük, hogyan érezzük magunkat a munkahelyünkön

Boeing 737 MAX-okat hozhat Budapestre a kínai Magyar Légitársaság

Boeing 737 MAX-okat hozhat Budapestre a kínai Magyar Légitársaság

Különös dolog történik az agyban, amikor az ember a 0-val szembesül

Különös dolog történik az agyban, amikor az ember a 0-val szembesül

Eltiltott egy tanácselnököt a Kúria elnöke, a bíró szerint az eltérő jogi álláspontja miatt

Eltiltott egy tanácselnököt a Kúria elnöke, a bíró szerint az eltérő jogi álláspontja miatt