Tetszett a cikk?

Három, csaknem azonos időben keletkezett művet játszott a Budapesti Fesztiválzenekar a Művészetek Palotájában. A Fischer Iván dirigálta program híven tudósított a 20. század első évtizedének stiláris sokféleségéről, és arról a ma már elképzelhetetlennek tűnő időszakról, amikor a zeneszerző zsenik egymás sarkára taposva jelentkeztek korszakos mesterművekkel. A művek most egymástól vették el a levegőt: Richard Strausst feledtette Bartók, majd Bartókot Stravinsky.

Budapesti Fesztiválzenekar
Km.: Gidon Kremer (hegedű), karmester: Fischer Iván
május 25., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Gidon Kramer
A művek közepébe talált
© Gramofon
A koncert felvezetéseként Richard Strauss 1911-ben bemutatott Rózsalovagjának első keringősorozata hangzott el. Fischer Iván és a zenekar között nem volt teljes az összhang: úgy éreztem, hogy Fischer a szokásosnál komplikáltabb, rafináltabb, csavarosabb keringőket képzelt el, amit a zenekar nem mindig tudott követni. A tempók gumiakrobatát megszégyenítő hajlékonysággal váltakoztak (volna), Fischer a valóságos (táncolható) keringő és az emléknyomok rezervátumába zárt keringőféleség közötti határmezsgyére helyezte Strauss partitúráját. Az amúgy is nosztalgikus zenét további nosztalgiacsavarokkal látta el; a hallgatót egy olyan történetre emlékeztette, melyben a főhős visszaemlékezik arra a pillanatra, amikor párás tekintettel idézte meg első báljainak elmosódott valcereit. Arra emlékezik tehát, hogy valamikor emlékezett. A kettős, sőt hármas függöny ugyan nem homályosította el Strauss zenéjét, de alaposan elnehezítette, komolykodóvá tette.

Bartók ifjúkori Hegedűversenyének (1907-1908) viszont jól áll a nosztalgia. De csakis akkor, ha az emlékezés – jelezve, hogy még friss az élmény – valamiféle lefojtott szenvedéllyel is társul. Ebben az esetben az előadónak nyert ügye van. Gidon Kremer személyében rendkívüli kultúrával rendelkező előadóművész kísértette meg a lehetetlent, a szenvedélynek mértéket, a nosztalgiának dinamikát adott. Az elmúlt hónapokban Budapesten fellépő jelentős hegedűsökről egytől-egyig meg lehetett mondani, hogy mi játékuk sajátossága, mitől nagy művészek. Kremer játékáról szinte semmit sem lehet mondani, sarkítva úgy is fogalmazhatnánk: nem tudjuk, hogy mit csinál. Azt viszont az első pillanatban érzékeljük, hogy a mű közepébe talál. Kottából játszik, néha igazít a szemüvegén, törékeny alkata eleven cáfolata a tapasztalati ténynek: szinte egyetlen levegővel játszotta (énekelte!) végig az első tételt. Már a mű kezdete is csoda volt. Kremer a magasba szálló nyitódallammal tökéletesen jelölte ki a paradoxon négy pillérét, a szenvedélyt (1), melyet a mértéktartás (2) tart egyensúlyban, valamint a nosztalgiát (3), mely dinamizálja (4) a művet, nem pedig visszahúzza. E dinamikus momentumról elég csak annyit mondani, hogy a mű kezdete még soha nem idézte (jósolta) ennyire plasztikusan a legnagyobb Bartók-zenéket. (S ki emlékezett már ekkor az alig néhány perce leintett Rózsalovagra?) A pozitív összképhez persze az is kellett, hogy Kremer hangját egy vonósnégyes érzékenységével vette át a zenekar. Ennél többet karmesterről és zenekarról nehéz lenne mondani. A siker nem is maradt el, Kremer pedig stílusos és komoly ráadást adott: Bartók Szólószonátájának egyik tételét. A három és fél évtizeddel későbbi kompozíció, talán mondanom sem kell, törölte a Hegedűverseny élményét.

A szünet után Stravinsky balettje, a Tavaszi áldozat (1913) következett. Fischer, taktikát változtatva, meg sem próbálta a művet a stilizáció irányába tolni, fotografikus hűséggel ábrázolt egy barbár szertartást, elérzékenyülés és civilizációs felsőbbrendűség nélkül. Kezdetben zavart a megközelítés egyoldalúsága – Eötvös Péter felfogása, melyben a rítus és a fegyelem hátborzongató egyensúlyba kerül közelebb áll hozzám –, de a zene hatására szép lassan bennem is elkoptak a racionális fékek, a barbarizáció útjára léptem, énem Péntek része felülkerekedett énem Robinsonján. Sajna Pénteknek fogalma sem volt a koncert megelőző műsorszámairól, így Robinsonnak kellett megírni a budapesti péntek krónikáját.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Cimbalom szól a süllyedő hajón

A Lukács Miklós Quintet olyan zenekar, amely a modernséget nem bájtokban méri. Mind az öt zenész akusztikus hangszereken játszik – sokak szemében ez ma már valami konzervatív hóbort. Mégis, ez a zenekar, ez a hangzás tíz évvel ezelőtt még nem létezhetett volna. Emlékezetes koncert, és egy új műfaj születése – a Jazzhajó kedvezőtlen környezetében.

Gramofon

Közepesen erős nosztalgia

Azt hittem, tréfát űznek velem, amikor a nyolcvanas évek közepén megtudtam, hogy a Mezzoforte izlandi csapat. Gyerekként az előítéletek még fontosak voltak: azt gondoltam, ilyen profi, húzós, napsugaras zenét a messzi Északon bizonyára nem is lehet előállítani. Pedig lehet. Magyarországon most másodszor hallhattuk őket.

Gramofon

Műfajteremtő vokalista Pesten

Gyakran csak úgy emlegetik őt: „a Hang”. A csodálat nemcsak a zseniális énekesnek, a műfajteremtő vokalistának szól, hanem a páratlan személyiségű muzsikusnak, komikusnak és karmesternek, a zenei polihisztornak is. Bobby McFerrin ismét Budapesten énekelt: hét év alatt immár negyedszer járt Magyarországon. Előadása most is ünnep volt: a rögtönzés és a muzsika közösségi élményének ünnepe.

Gramofon

Behunyt szemmel egész jó

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Kult

Operatörténeti pillanat Budapesten

Vajda János Karnyóné című új operájának bemutatóját a premierre készülő művészek egyike operatörténeti pillanatnak titulálta. Az elfogultság nyilvánvaló, de a két azonos értékű, különböző szereposztással látott előadás meggyőzött, hogy az állítás több szempontból is igaz. Ezúttal valóban operatörténeti eseményről adhat számot a recenzens.

Bealkonyul a legutóbbi napelemes pályázatnak, ezrek bukhatják el az ingyenakkumulátort

Bealkonyul a legutóbbi napelemes pályázatnak, ezrek bukhatják el az ingyenakkumulátort

Megvan, mikor tartják a megismételt elnökválasztást Romániában

Megvan, mikor tartják a megismételt elnökválasztást Romániában

Az előző Trump-adminisztráció idején is tervben voltak a Rogán elleni szankciók, sőt Mészáros és Tiborcz neve is felmerült

Az előző Trump-adminisztráció idején is tervben voltak a Rogán elleni szankciók, sőt Mészáros és Tiborcz neve is felmerült

„Miniszterelnök úr, vége van!” feliratú felsőben pózolt Molnár Ferenc Caramel felesége

„Miniszterelnök úr, vége van!” feliratú felsőben pózolt Molnár Ferenc Caramel felesége