Tetszett a cikk?

Három, csaknem azonos időben keletkezett művet játszott a Budapesti Fesztiválzenekar a Művészetek Palotájában. A Fischer Iván dirigálta program híven tudósított a 20. század első évtizedének stiláris sokféleségéről, és arról a ma már elképzelhetetlennek tűnő időszakról, amikor a zeneszerző zsenik egymás sarkára taposva jelentkeztek korszakos mesterművekkel. A művek most egymástól vették el a levegőt: Richard Strausst feledtette Bartók, majd Bartókot Stravinsky.

Budapesti Fesztiválzenekar
Km.: Gidon Kremer (hegedű), karmester: Fischer Iván
május 25., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Gidon Kramer
A művek közepébe talált
© Gramofon
A koncert felvezetéseként Richard Strauss 1911-ben bemutatott Rózsalovagjának első keringősorozata hangzott el. Fischer Iván és a zenekar között nem volt teljes az összhang: úgy éreztem, hogy Fischer a szokásosnál komplikáltabb, rafináltabb, csavarosabb keringőket képzelt el, amit a zenekar nem mindig tudott követni. A tempók gumiakrobatát megszégyenítő hajlékonysággal váltakoztak (volna), Fischer a valóságos (táncolható) keringő és az emléknyomok rezervátumába zárt keringőféleség közötti határmezsgyére helyezte Strauss partitúráját. Az amúgy is nosztalgikus zenét további nosztalgiacsavarokkal látta el; a hallgatót egy olyan történetre emlékeztette, melyben a főhős visszaemlékezik arra a pillanatra, amikor párás tekintettel idézte meg első báljainak elmosódott valcereit. Arra emlékezik tehát, hogy valamikor emlékezett. A kettős, sőt hármas függöny ugyan nem homályosította el Strauss zenéjét, de alaposan elnehezítette, komolykodóvá tette.

Bartók ifjúkori Hegedűversenyének (1907-1908) viszont jól áll a nosztalgia. De csakis akkor, ha az emlékezés – jelezve, hogy még friss az élmény – valamiféle lefojtott szenvedéllyel is társul. Ebben az esetben az előadónak nyert ügye van. Gidon Kremer személyében rendkívüli kultúrával rendelkező előadóművész kísértette meg a lehetetlent, a szenvedélynek mértéket, a nosztalgiának dinamikát adott. Az elmúlt hónapokban Budapesten fellépő jelentős hegedűsökről egytől-egyig meg lehetett mondani, hogy mi játékuk sajátossága, mitől nagy művészek. Kremer játékáról szinte semmit sem lehet mondani, sarkítva úgy is fogalmazhatnánk: nem tudjuk, hogy mit csinál. Azt viszont az első pillanatban érzékeljük, hogy a mű közepébe talál. Kottából játszik, néha igazít a szemüvegén, törékeny alkata eleven cáfolata a tapasztalati ténynek: szinte egyetlen levegővel játszotta (énekelte!) végig az első tételt. Már a mű kezdete is csoda volt. Kremer a magasba szálló nyitódallammal tökéletesen jelölte ki a paradoxon négy pillérét, a szenvedélyt (1), melyet a mértéktartás (2) tart egyensúlyban, valamint a nosztalgiát (3), mely dinamizálja (4) a művet, nem pedig visszahúzza. E dinamikus momentumról elég csak annyit mondani, hogy a mű kezdete még soha nem idézte (jósolta) ennyire plasztikusan a legnagyobb Bartók-zenéket. (S ki emlékezett már ekkor az alig néhány perce leintett Rózsalovagra?) A pozitív összképhez persze az is kellett, hogy Kremer hangját egy vonósnégyes érzékenységével vette át a zenekar. Ennél többet karmesterről és zenekarról nehéz lenne mondani. A siker nem is maradt el, Kremer pedig stílusos és komoly ráadást adott: Bartók Szólószonátájának egyik tételét. A három és fél évtizeddel későbbi kompozíció, talán mondanom sem kell, törölte a Hegedűverseny élményét.

A szünet után Stravinsky balettje, a Tavaszi áldozat (1913) következett. Fischer, taktikát változtatva, meg sem próbálta a művet a stilizáció irányába tolni, fotografikus hűséggel ábrázolt egy barbár szertartást, elérzékenyülés és civilizációs felsőbbrendűség nélkül. Kezdetben zavart a megközelítés egyoldalúsága – Eötvös Péter felfogása, melyben a rítus és a fegyelem hátborzongató egyensúlyba kerül közelebb áll hozzám –, de a zene hatására szép lassan bennem is elkoptak a racionális fékek, a barbarizáció útjára léptem, énem Péntek része felülkerekedett énem Robinsonján. Sajna Pénteknek fogalma sem volt a koncert megelőző műsorszámairól, így Robinsonnak kellett megírni a budapesti péntek krónikáját.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Cimbalom szól a süllyedő hajón

A Lukács Miklós Quintet olyan zenekar, amely a modernséget nem bájtokban méri. Mind az öt zenész akusztikus hangszereken játszik – sokak szemében ez ma már valami konzervatív hóbort. Mégis, ez a zenekar, ez a hangzás tíz évvel ezelőtt még nem létezhetett volna. Emlékezetes koncert, és egy új műfaj születése – a Jazzhajó kedvezőtlen környezetében.

Gramofon

Közepesen erős nosztalgia

Azt hittem, tréfát űznek velem, amikor a nyolcvanas évek közepén megtudtam, hogy a Mezzoforte izlandi csapat. Gyerekként az előítéletek még fontosak voltak: azt gondoltam, ilyen profi, húzós, napsugaras zenét a messzi Északon bizonyára nem is lehet előállítani. Pedig lehet. Magyarországon most másodszor hallhattuk őket.

Gramofon

Műfajteremtő vokalista Pesten

Gyakran csak úgy emlegetik őt: „a Hang”. A csodálat nemcsak a zseniális énekesnek, a műfajteremtő vokalistának szól, hanem a páratlan személyiségű muzsikusnak, komikusnak és karmesternek, a zenei polihisztornak is. Bobby McFerrin ismét Budapesten énekelt: hét év alatt immár negyedszer járt Magyarországon. Előadása most is ünnep volt: a rögtönzés és a muzsika közösségi élményének ünnepe.

Gramofon

Behunyt szemmel egész jó

A Magyar Állami Operaház új vezérkarának sok dolga lesz. Végre száműzniük kell az intézményből a dilettantizmust, az ízléstelenséget, a fegyelmezetlenséget. Donizetti muzsikája tényleg bájital, mert az Erkel Színház zsöllyéjében marasztotta a második felvonásra is a nézőt, hogy együttérzéssel figyelje néhány, tisztességes bánásmódra érdemes fiatal tehetség keserves munkáját.

Kult

Operatörténeti pillanat Budapesten

Vajda János Karnyóné című új operájának bemutatóját a premierre készülő művészek egyike operatörténeti pillanatnak titulálta. Az elfogultság nyilvánvaló, de a két azonos értékű, különböző szereposztással látott előadás meggyőzött, hogy az állítás több szempontból is igaz. Ezúttal valóban operatörténeti eseményről adhat számot a recenzens.

Cápa kóstolta meg egy búvár telefonját – videó

Cápa kóstolta meg egy búvár telefonját – videó

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta

Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta

A vizsgált vízórák kétharmada megbukott Érden a pontossági vizsgálaton

A vizsgált vízórák kétharmada megbukott Érden a pontossági vizsgálaton

Betiltaná az ausztrál képviselőház a 16 éven aluliak közösségimédia-használatát

Betiltaná az ausztrál képviselőház a 16 éven aluliak közösségimédia-használatát