Tetszett a cikk?

Amjad Ali Khant volt szerencsém két évvel ezelőtt Indiában hallani. Az akkori koncert furcsasága, hogy az észak-indiai művész hazájában ugyan, de mégis idegenként, a dél-indiai Chennai zeneakadémiáján adott koncertet, és a büszke déli közönség mindig tartózkodva fogadja az északi zenészeket. Most Budapesten hallottam újra, és a különbség megrázóan nagy volt. A hindusztáni klasszikus zene mestere olyan élményt adott nekünk, amely lecke, mese, harmónia és katarzis is volt.

© Gramofon
Amjad Ali Khan klasszikus indiai koncertje
október 27., Trafó

A művész szép gesztussal ajánlotta koncertjét a híres magyar zeneművészet szerzőinek, előadóinak és karmestereinek (ebben a hármas felosztásban). A nyájas tiszteletkörök ugyanolyan hízelgőek voltak, és ugyanolyan szívesen hittük el őket, mint amikor anno versenyt „tisztelt” Zubin Mehta és Ravi Shankar, Yehudi Menuhin és Jean-Pierre Rampal – hasonlóképpen méltatva egymás zenei kultúrájának gyöngyszemeit.

Ami ezután következett, akár egy valóra vált álom. Egy részét persze előre lehetett tudni. A művész hangszere, a száród ugyanis egy csoda. Megjelenésének, hangzásának gyönyörűségét élvezve a rajongók habozás nélkül készek elhinni azokat a történeteket, melyek szerint a nagy indiai zenemesterek – a halhatatlan és szent Mián Tánszennel az élen – évszázadokkal ezelőtt életre keltették a köveket énekükkel. Az indiai zenét óvatosan kóstolgatók pedig a hangszernek olyan játékosát ismerték meg ezúttal, aki az indiai kultúrát egyenesen az európai közönség szívének címezte. Amjad romantikus, már-már szentimentális énje mutatkozott meg ezen az estén, ráadásul az indiai zenészek jellegzetes rapszodikus hajlamával fűszerezve. Az indiai klasszikus zenei koncert ugyanis hajlamos a pillanatonkénti változásokra. Ha egy indiai művész koncertre készül, gyakran a színpadra lépésig nem tudja biztosan, milyen kompozíciókból állítja össze aznapi műsorát. Amjad egyrészt rettentő tapintattal kezdte koncertjét, hiszen ahelyett, hogy rögtön sűrű rága-játékba kezdett volna, inkább indiai népdalok hangszeres feldolgozásaival, illetve feleségének írt szerenáddal kínálta meg a közönséget – könnyedén lüktető háromnegyedben, és inkább a jazzben ismerős téma-szóló-téma szerkezettel.

Klasszikus rága-előadásra tulajdonképpen nem is került sor a szűk egyórás első részben, csupán a szünet után. Ám ez is meglehetősen formabontóra sikeredett, hiszen a hagyományos Áláp tétel parlando és a Jhor tétel egyszerű páros ritmusú kidolgozását követően a harmadik, Gat tétel előtt a művész egy merőben szokatlan, saját maga által komponált rágát konferált fel Ganesha tiszteletére. Rendhagyó, de ezúttal mégis működő gesztusnak bizonyult ez, hiszen kontrasztjaival remekül megcsillantotta a Trafó közönsége számára az indiai zene sokszínűségét.

A szólista erényei között mindenképp ki kell emelni szuggesztív alkatát. A tablás kísérő, Sanju Sahai – fiatal ütőhangszeresként – lelkesen követte a világos és olykor hangzatos gesztusokat. Amjad Ali Khan az indiai zene mestere, aki tisztában van tudásának lehetőségeivel és felelősségével is, és a lehető legjobb értelemben használja ezt az erényt. Instrukciói – a „gyere velem” cinkos gesztusával –, olykor rövid, egyszavas felszólításai annyira kedvesen és jótékonyan noszogatták kísérőjét, hogy szinte egy mesterkurzus intim közegében érezhettük magunkat. Egyszerű fej- és szemmozdulatairól Leonard Bernstein jutott eszembe, amint a Pulykaügetést vezényli – kézmozdulatok nélkül.

Szép, makulátlan, és ami a legfontosabb: egyedien nekünk szabott koncert hangzott el – maradandó élmény.

H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Keller az M-Telekom zenekar élén

A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar nyáron kinevezett új zeneigazgatójával, Keller Andrással lépett a Zeneakadémia pódiumára. A hallottak alapján a zenekari muzsikus, a közönség és a szakma is felmérheti az elvégzendő munkát, józanul ítélhet az elvárható reményekről.

Hárs Géza Kult

Dübörög a nemzeti rock

Október 22-én a Szabadság téren a majdnem legszélső szélsőjobb hívei a Romantikus Erőszak (RE) zenéjére gyűjtöttek erőt az esti balhéhoz. A balhé soundtrackje minálunk az úgynevezett nemzeti rock; az RE, az Ismerős Arcok, a Kárpátia, az Egészséges Fejbőr.

Gramofon

Stravinsky Pesten: jó zene, nyomasztó előadás

Régi-új játszóhelyén, a Thália Színházban tartotta első idei bemutatóját a Magyar Állami Operaház. Igor Stravinsky három darabját (A róka, Mavra, A katona története) tűzték műsorra. Az orosz zeneszerző 125 éve született, akárcsak Kodály Zoltán. A jeles évforduló alkalmából megérdemelte volna műveinek koncepciózus előadását Budapesten.

Gramofon

A japán császár jazz-telen

Sokan érkeztek az A38 hajóra, akik pontosan tudták, mire számíthatnak a Soil & „Pimp” Sessionstől. Nem csendes, kíváncsi pislogás fogadta tehát a hat extravagáns külsejű japán fiatalembert, hanem a bizalom hangos kinyilvánítása. A bulihangulat pedig önmagát gerjesztette az este folyamán.

Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint

Jóval több illetéket szed be az állam a polgári peres eljárásokban az új adótörvény szerint

Váratlan felfedezés: a súlyos Covid-fertőzés segíthet a rák legyőzésében

Váratlan felfedezés: a súlyos Covid-fertőzés segíthet a rák legyőzésében

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Havi 250 millió eurót kaszáló illegális streaminghálózatra csaptak le Európában

Fillérekből működik, elnyűtt gumiabroncsokból áll össze egy új víztisztító-sótalanító berendezés, amelynek sokan örülnetnek

Fillérekből működik, elnyűtt gumiabroncsokból áll össze egy új víztisztító-sótalanító berendezés, amelynek sokan örülnetnek