Tetszett a cikk?

Az Adam Pieronczyk–Anthony Cox Quartet koncertje mint az első Take Five-beli nemzetközi produkció mindenképp bevésődik a jazzkocsma történelemkönyvébe. Ám azok számára, akik ez alkalommal jártak először a klubban, inkább maga a hely marad emlékezetes. E sorok írójával sem történt másként.

Adam Pieronczyk–Anthony Cox Quartet
január 26., Take Five jazzkocsma

Adam Pieronczyk
A végére lankadó figyelem
© Jerzy Bartkowsky
A Take Five 2007. december 7-én nyílt meg, az ott eddig fellépett előadók közt találjuk a European Mantrát, a Juhász Gábor Triót, a Tzumo Electronic Dreamst, a Fekete-Kovács Kornél Quintetet, Szakcsi Lakatos Bélát, Babos Gyulát, Dresch Mihályt és Barabás Lőrincet, vagyis a magyar jazz fősodrához tartozó ikonokat és ikonjelölteket. Ez rendben is van így. A Pieronczyk és Cox nevével fémjelzett csapat meghívásával egyebek mellett azt is jelezni kívánták a klub programszervezői, hogy az sem kizáró tényező, ha egy előadó az avantgárd irány felé tolódik el. Ők ugyanis nemcsak a „stílusos” és „szenvedélyes” jazzrajongókat várják a Paulay Ede utcába, hanem a Jazz legkülönbözőbb híveit.

Nem volt ugyan telt ház ezen a szombat estén, de szinte minden asztalnál ültek. Szakmabeliek, akik jól tudták, mit tett le eddig az asztalra a lengyel szaxofonos és amerikai bőgős kollégája, és nyíltszívű fiatalok, akik kíváncsian várták, most mit tesz le az asztalra ez a négyes. Nagyjából kétszer negyvenöt percben csupa új, még címadásra váró szerzemény hangzott el, melyekből kiderült, hogy Adam Pieronczyk, a Krakkóban élő tenorszaxofonos remek komponista és kiválóan képzett muzsikus – ahogy mindhárom társa is az. A harmóniahangszer hiányának dacára telt hangfolyamok hömpölyögtek felénk a színpadról, és már az első percektől magas energiatartalmú anyagot vehettünk magunkhoz. A muzsikusok összeszokottságának jeleit is érzékelhettük a pontos váltásokból, ami azért is figyelemre méltó jelenség volt, mert a kvartett ugyan legtöbbször a téma–szólók–téma–lezárás sémát követte, de szabad játékmodoruk cseppet sem tette triviálissá, hol következnek a szerkezeti határvonalak. A ritmusszekció kezeiben is önálló életet éltek a hangszerek: a bőgős Anthony Cox mintha különálló dallamíveket pengetett volna, s előszeretettel kalandozott a felsőbb lágékba; Pieronczyk honfitársa, Krzysztof Dziedzic dobos gyakran vette kezébe a filcfejű verőt (ez jellemző a szabad zene híveire), és könyökével a dobbőrt nyomva játszott a hangmagassággal. Ezzel együtt sosem léptek ki szerepükből, megőrizték, és együtt biztosították a többieknek a tempót, a lüktetést. Dziedzic dinamikusan játszott, a hangzásbéli arányok megőrzése érdekében mégis jó lett volna, ha minimálisan ugyan, de őt is hangosítják. Az ausztrál származású Adrian Mears harsonás pontos intonációjával, érzelemgazdag, virtuóz játékával bűvölte el a közönséget, és hazája tradicionális hangszerét, a didjeridoot sem azért hozta, hogy egzotikuméhségünket csillapítsa – Pieronczykkal játszott duója több mint meggyőző volt.

A főhőssel kapcsolatban sem lehetett kifogásunk, ami felkészültségét illeti, de valamiért mégsem olvadt szerethetővé, amit csinált. Úgy éreztem, egyfajta szigor árad személyiségéből, amelyet egyrészt magával szemben tanúsít, (szaxofonozása perfekcionizmusról árulkodott), s ugyanilyen kérlelhetetlenséggel intette jobb modorra a bőgőintró alatt beszélgető asztaltársaság tagjait. Talán ez a szemöldökráncolós attitűd eredményezte, hogy a tüzesen szilajnak szánt zenét mindvégig vékony jégpáncél borította, amely mind többünk figyelmét lankasztotta az est vége felé.

Ennek ellenére a Take Five-ban jó volt lenni. Igen kulturáltan, igényesen berendezett, belsőépítészeti szempontból okosan és ízlésesen kialakított, megfizethető árakkal dolgozó, valódi klubhangulatot árasztó hellyel lett gazdagabb a pesti éjszaka. Természetes, hogy kissé még steril, de idővel megkapja azt a jóféle patinát, amelyet a falakba ivódott hangok, a köztük elhangzott beszélgetések, a borok illata kölcsönöz majd neki. Addig meg tessék sokszor ellátogatni ide hazánk tehetséges fiainak és lányainak jazzkoncertjeire!

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Puccini-év: ködös kezdés után derűs égbolt

Köddel álmodni bizonytalan jövőt jegyez – írja Krúdy Gyula. Sajnos ébren is vastag köd felhőzte a Puccini-évforduló budapesti nyitányát, a Pillangókisasszony előadását a MÜPA-ban. A nemzetközi szereposztásból megbetegedett Karine Babajanian és Giuseppe Giacomini helyett más vendégeket kellett fölkérni a főszerepekre: Barbara Dobrzanskát és Zoran Todorovichot. A köd azonban fölszállt: az előadás kárpótolt minket.

Gramofon

Klasszikus modernek pazarul

Az UMZE Kamaraegyüttes koncertjének nagyobbik része Anton Webern, Arnold Schönberg és Igor Stravinsky műveiből állt. A válogatott muzsikusokból álló formációt Kocsis Zoltán dirigálta; a hangverseny – különösen az első rész – nagyszerű volt. A Gramofon Zenekritikai Műhely kritikusa elemez.

Gramofon

Elfogult sorok a gordonka költőjéről

Elfogult kritikát tud csak írni Perényi Miklós és Schiff András legutóbbi koncertjéről - vallja be kritikusunk. Egyrészt azért, mert tiszteli, sőt csodálja Perényi művészetét, másrészt azért, mert a 60. születésnapja tiszteletére rendezett matiné nem hangverseny, hanem ajándék volt. Az ünnepelt szerzett örömet közönségének.

Gramofon

Diótörő tesztközönséggel

Megirigyeltem gyermekeikkel moziba járó filmkritikus kollégáimat. Autentikus ítéletet alkotni képes porontyaikkal ülnek be egy-egy mesefilm vetítésére, hogy a megírandó cikkhez szempontokat, aranyköpéseket orozzanak el tőlük. Persze én is járok a fiaimmal úgynevezett gyermekkoncertekre, de ezek az alkalmak eddig ellenálltak a kritikaírásnak. Kapva-kaptam az alkalmon, végre elvihettem tesztközönséggé kinevezett családomat egy „rendes”, felnőtt időpontban tartott, „komoly” programot kínáló koncertre.

Gramofon

Bájos, szedett-vedett este Miskolc szimfonikusaival

A Magyar Szimfonikus Körkép címet viselő hangversenysorozat első estje, a Miskolci Szimfonikusok koncertje egy Glinka-nyitány bájosan szedett-vedett előadásával kezdődött. A folytatásban azonban már a szolid minőség megannyi jelére figyelhettünk fel. Hiányoltuk viszont az értelmezés eredetiségét, erejét, a zenei gondolatok jellegzetes és karakteres közvetítését.

Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó

Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó

20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára

20 milliárd forintnál értékesebb régi Mercedes vár új gazdára

Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója

Óriási elbocsátásokba kezdett Kelet-Magyarország egyik legnagyobb munkaadója

"Szerencsére hamarosan vége van" – európai pártvezetők értékelték a magyar uniós elnökséget

"Szerencsére hamarosan vége van" – európai pártvezetők értékelték a magyar uniós elnökséget