Tetszett a cikk?

Pironkodásra okot adó gálaesttel fejeződött be az első Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című eseménysorozat. A kéthetes szegedi döntőt – öt operaelőadás bemutatásával – fesztiválként hirdették, a városban azonban minden volt, csak fesztiválhangulat nem.

Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval – gálaest
november 17., Szegedi Nemzeti Színház

Janja Vuletic
Betegen is megnyerte
© Gramofon
Idő: hétfő késő délután (közvetlenül a gálaest előtt), helyszín: Szeged, a bámulatos szépségű REÖK palota bejárata. A kapu zárva, bent még világosság, félénken érdeklődöm: talán épp most zárnak? „Hétfő van, egész nap zárva vagyunk” – hangzik foghegyről a debil idiótának (nekem) szóló válasz. De hát fesztivál van! – nyögöm. Vasárnap nyitva voltunk – szól a zord és megfellebbezhetetlen slusszpoén. Ez Mosonmagyaróvártól balra nem fordulhat elő; legyen az kis hegyi falu vagy műemlék kolostor – ha ott fesztivál van, akkor nincs szünnap. De van plakát, molinó, és a drogériától a virágüzletig a kirakatokat az eseménnyel kapcsolatos rekvizitumokkal rendezik be, a témához illő kiállítások várják a kedves vendéget. Szegeden, a sétálóutcában nyoma sincs annak, hogy itt valamiféle nemzetközi verseny és fesztivál zajlana.

Igen, persze, minden kezdet nehéz, de ha barátságtalanul fogadják a vendéget, eszében sincs visszavágyakozni. Pedig az ötlet jó és az előadások is azok. A salemi boszorkányok zenéjének – Robert Ward kompozíciója – ugyan nem jósolok több évszázados maradandóságot, de Alföldi Róbert rendezése mértéktartó, minden pontosan a helyén van. A szereplők igazi drámát formáltak a darabból, az amerikaiak nyilván gyönyörűségüket lelték abban, hogy valódi színházi szakember vezette őket. A New York-i Dicapo Opera produkciójának fő erénye az együttműködés, pedig az egymást tébolyig hergelő lányok mindegyike külön egyéniség. Felkészültségük bizonyosan megkönnyítette Alföldi dolgát, aki így remek arányokat alakított ki a hisztéria és tudatos megtévesztés, álnokság és hűség érzékletes megjelenítésében. Az egyik páholyban hajlongó szerző köszönettel tartozik a rendezőnek a sikerért – ez az előadás kapta a közönség díját.

A gdanski Balti Opera Britten Lukrécia meggyalázása című művével és szerepeivel vett részt a versenyben. A zenei anyag nemessége magasan kiemelkedett a sorozatból, Telihay Péter rendezése pedig, ha lett volna ilyen, különdíjat kaphatott volna. Lukrécia szerepét a horvát Janja Vuletic énekelte a döntő első estéjén, a másodikra megbetegedett, ezért Varsóból röptettek ide egy lengyel énekesnőt, akit sajnos nem tudok megnevezni: a szervezők ugyanis elfelejtették közölni kilétét. Refrén: Mosonmagyaróvártól balra ilyenkor egy egyszerű fénymásolt cetlit adnak a zsöllyékhez haladó nagyérdemű kezébe, az új szereplő rövid pályaképével. Az összesen nyolcszereplős műben szép személyes sikert aratott a női kórus alakjában Yang Li, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen diplomázott és a budapesti Operaházban is hallható. A fődíjat azonban Lukrécia alakításáért Janja Vuletic hozta el. Az Adriana Lecouvreur Mauriziójaként a hvg.hu-n már méltatott amerikai Adam Diegel nyerte a férfiak fődíját; a Wallenberg életét feldolgozó Raoul címszereplője, a lengyel Marcin Habela ugyancsak közönségdíjat kapott.

A gálaestet élőben közvetítette a Mezzo Televízió. A csatorna történetébe ez a műsor negatív szenzációként vonulhat be. Remélem, hogy csak a magyar közönséget „tisztelték meg” ennyi ostobasággal, sutasággal, rutintalan és beszédhibás kommentátorral. A Mezzo igazgatója vagy „menteni a menthetőt” alapon osztott ki számos dicséretet, vagy erős alkoholos befolyásoltság alatt állt. Az operaverseny honlapján (ahová előzékenyen föltöltötték az előadásokat, majd szélsebesen le is vették őket) már a 2009-es versenyfelhívás olvasható. Igaz, csak a cím, tartalom nélkül. Egy vitathatatlanul jó és hasznos ötlet ilyen sok hibáját azonban lehetetlennek érzem másfél hónap alatt korrigálni. A következő versenyt csak 2010-ben lenne érdemes megrendezni.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Eklektikus world-operett: sikerült a műfajteremtés?

Szakcsi Lakatos Béla és alkotótársainak művét, a Szentivánéji álom című zenés játékot „műfajteremtő worldmusicalként” hirdeti a Budapesti Operettszínház. Nos, a darab valóban műfajteremtő, de inkább nevezhető eklektikus operácskának, azaz operettnek. Ez cseppet sem von le értékeiből. Ellenkezőleg: sajátos közép-európai hagyományokat folytatja, s közben mégis egyéni hangvételű.

Gramofon

Levegőtlen magaslatok

Dukay Barnabás a magyar zenei élet remetéje. Eldugott kunyhójához ma már megbízható előadók vezetnek bennünket, kíváncsi zeneturistákat – kacskaringós, meredek, szűk ösvényeken. Nem kérdés, érdemes felcaplatni, és megcsodálni ezt a tüneményt. De sok időt nem lehet fent eltölteni: fojtogat a levegőtlenség.

Gramofon

Instant Carmen: könnyen oldódó dráma

Igazán nem meglepő, hogy az egyadagos porlevesek, anyatej-pótló tápszerek, kávé- és teagranulátumok, liofilizált kutya- és macskaeledelek, kanálnyi vízzel hígítható szószalapok és egyéb gyorsító eljárások korában elkészült Bizet négyfelvonásos opéra-comique-jának, a Carmennek másfél órás, instant változata. A sűrítés azonban még nem konyhakész.

Gramofon

Minimálból köbgyököt: Nyman Budapesten

Steve Reich kontra Richard Clayderman. Ez így nagyon viccesen hangzik, de a jelek szerint van olyan művész, aki zenei koncepciónak tekinti ezt a stilisztikai gubancot. Michael Nyman bizonyítványa hangszeres tudásból és színpadi kvalitásokból is lázas magyarázatra szorul. Minapi MüPa-beli koncertjének további szomorú tanulsága: ami tökéletesen passzol egy-egy kultuszfilm zseniálisan megálmodott rendezői elképzeléséhez, azzal a koncertszínpadon kár próbálkozni.

Gramofon

Másfajta játékkultúra Szegeden

Az Operaverseny és Fesztivál a Mezzo Televízióval című kulturális újdonság a finisbe ért – csaknem kétéves előkészítés után. A házigazda, a Szegedi Nemzeti Színház rukkolt elő az első versenyprodukcióval. Nem is akármilyennel: egy ritkán hallható operát, Francesco Cilea Adriana Lecouvreur című művét mutatták be.

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Tovább gyengült a forint, benézett a 415-ös euróárfolyam fölé is

Hermányi Mariann az aktív közéleti érdeklődéséről: az a furcsa, ha valaki nem foglalkozik ezzel

Hermányi Mariann az aktív közéleti érdeklődéséről: az a furcsa, ha valaki nem foglalkozik ezzel

Lezártak egy kifutópályát Ferihegyen, mert lerobbant egy görög repülőgép

Lezártak egy kifutópályát Ferihegyen, mert lerobbant egy görög repülőgép

Baljós adatok: 1100 páciensből 64 százaléknak kell további vizsgálatokra mennie a magas koleszterinszint miatt

Baljós adatok: 1100 páciensből 64 százaléknak kell további vizsgálatokra mennie a magas koleszterinszint miatt