Tetszett a cikk?

A Szimfonikus körkép elnevezésű hangversenysorozat legutóbbi koncertjén a Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar vendégkarmesterrel és külföldi „sztárszólistával” lépett fel. Az est karakterét az egyoldalú program és a sokféleség látszatát keltő, ám mégis egyoldalúnak mutatkozó sztár határozta meg.

Magyar Telekom Szimfonikus Zenekar
Km.: Gilles Apap (hegedű), karmester: Kovács János
április 23., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Gilles Apap nagyjából másfél évtizede „csinálta meg” magát; budapesti fellépése után úgy tűnik, hogy a bevált recepten nem változtatott. A promóciós anyagok között talált gyöngyszem – „Istenáldotta tehetség, kétes ízléssel…” –, valamint a hivatalos programjának első száma előtt játszott, megelőlegezett ráadás (egy Bachtól a falusi fidulázáson át a quasi bluesos befejezésig ívelő szólószám) lényegében kijelölte produkciójának sarokköveit. Valamiféle belülről fakadó muzikalitás (mely persze lehet, hogy csak puszta illúzió), jó technika – mindezt írjuk a tehetség számlájára – és valóban kétes értékű esztétika (ez lenne az ízlés) jellemzi zenéről, zenélésről, koncertezésről kialakított koncepcióját.

Gilles Apap
Szabálytalan tehetség
© Gramofon archív
Apap hegedülés közben kötetlenül mászkál a színpadon, látványosan ál-kommunikál a zenésztársakkal, a karmesterrel, a közönséggel, szüntelenül eljátssza, hogy számára a hegedülés mennyire természetes foglalatosság. Annak idején arra „jött rá”, hogy a tágan vett klasszikus zene (például Vivaldi, Mozart) milyen közel áll a népzenéhez (legyen az ír, erdélyi, zsidó, arab vagy indiai), milyen sok szálon kapcsolódik a kettő egymáshoz, a közös gyökérzetre pedig eleven példákkal, sajátos, játékmódokat keverő interpretációival, stiláris korlátokat nem ismerő improvizációival (például egy klasszikus versenymű kadenciájában) hívta fel a publikum figyelmét. Ne akadjunk fel azon, hogy Apap a spanyolviaszt találta fel, melyet talán szerencsésebb nem az interpretáció útján igazolni. Azért se akadjunk fel ezen, mert a magyar zenét (különösen Bartókot és Kodályt) a külföldi magyar évadokon mi is azzal adjuk el, hogy – kétes esztétikai eredményre vezető módon – az autentikus eredetit és a „feldolgozást” (a származékot) egy koncerten mutatjuk be: lám-lám, milyen érdekes is egymás után meghallgatni egy erdélyi botoló táncot (mondjuk a Muzsikás remek előadásában) és Bartók Román táncait (mondjuk a szintén remek Héja Domonkos vezényletével).

Apap Mozart G-dúr hegedűversenyével (K. 216) nem kockáztatott sokat, a kompozíció harmadik tételének nevezetes strassburger epizódjával egy mindenki által érthető, „eleven példát” mutatott meg. A baj az volt, hogy a kadenciákban inkább csak egymás mellé kerültek a különböző zenei idiómák, s nem egymásból nőttek ki. A leírt hangok tolmácsolása pedig semmiben sem tért el a mű előadási hagyományából levezethető tisztes középszerűségtől. Pedig ha a mozarti textus itatódna át, Apap nagyobb vihart kavarhatna a koncertpódiumon. Hegedűsünk persze nem akar vihart, játéka (bármennyire is formabontónak tűnik) tökéletesen beleillik a betonmerev konvencióba. Szórakoztató művész, aki kéretlenül is szórakoztat: Bartók II. rapszódiája után három (vagy négy?) ráadást is adott. Bár nem volt különösebben követelős hangulatban a nézőtér, Apap úgy vetett véget a maga által gerjesztett ráadás-dömpingnek, hogy beült a második hegedű nyolcadik pultja mögé, és az est további műsorszámaiban (Enescu: Román rapszódia; Liszt: II. magyar rapszódia) „mezei” zenekari tagként működjött közre. Manír ez is, de azért van szimpátiaértéke.

Ízlés dolga persze, hogy Apap személyiségét mennyire fárasztónak, terhesnek éli meg az ember (magam igen fárasztónak találtam). Legalább ilyen fárasztó volt a teljes est rapszódiás, divertimentós könnyedsége. A műsor Ligeti György Régi magyar társastáncok című verbunkos átirataival kezdődött (1949). A darab arra nagyon jó volt, hogy érzékeljük a zenekar vonóskarának egységes, telt és kimunkált tónusát. Bartók II. hegedűrapszódiája fantáziátlanul szólalt meg, pedig a darabban minden adva volt ahhoz, hogy Apap demonstrálja fantáziáját. Az utolsó blokkban hallott Enescu- és Liszt-rapszódia úgy zsibbasztott, mint egy tompa-meleg őszi délután szabadtéri koncertje egy dél-alföldi kisváros parkjában. Ki kellett menekülni a Soroksári út friss-áprilisi levegőjére.

Molnár Szabolcs

Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Tévedések szomorújátéka

Kop.-pecs. Ha valaki nem ismerné a zálogházi becsüsök tolvajnyelvét, megfejthetjük a rejtvényt. Hogy minél kisebb összeget kelljen írni a zálogcédulára, a majdnem új holmikat is úgy minősítették: kopott, pecsétes. Esetünkben tényleg kopott és pecsétes volt a Művészetek Palotájában előadott Koldusopera-verzió.

Kult

Sztárénekesek Budapesten: jó itt fellépni?

Olyan énekes sztárok léptek föl az elmúlt napokban Budapesten, akiknek jöttét tényleg várta a közönség. Akik nem a leszálló ágban lévők kategóriáját képviselik, hanem azt a minőséget, amely a fővárost visszaemelheti a fontos európai zenei állomások közé. Kritikusunk összegez.

Gramofon

Csodák márpedig vannak - még a MÁV-nál is

A parádés tavaszi fesztiválprogramok között meglapult néhány „normális” koncert is. Akik április első péntekjén Andrew Davis és Arkagyij Vologyosz helyett Takács-Nagy Gábort és Kocsis Zoltán választották, nem bánták volna meg, ha valóban választhatnak. A MÁV Szimfonikusok bérleten kívüli estjének hamar híre ment, a Zeneakadémia nagyterme teljesen megtelt.

Gramofon

Tizenöt évig tartó szalagavató

A New Cool Collective azon kevés holland zenekar közé tartozik, amelyeknek több évre visszamenő kapcsolatuk van a magyar közönséggel. Mégis úgy kezdték mostani koncertjüket, mint akik csodálkoznak, hogy egyáltalán van Budapesten akárki, akit érdekel a zenéjük. Miért is van ez? Szerintem talán azért, mert ezek az amszterdami fiúk guineai groove-ot énekelnek öltönyben.

Gramofon

Nigel vagyok és jazzelni akarok

Miután az ötvenkét éves angol hegedűvirtuóz, Nigel Kennedy mindent elért a klasszikus zenében, amit lehetett, egy ideje a könnyebb műfajnak tartott jazzben próbálgatja szárnyait. Nagyok az ívek, de a röppálya nem túl kiegyensúlyozott. Nem vesz tudomást arról, hogy aki nem tanulja meg a szárnymozgatás technikáját, könnyen a földbe csapódik. Mi tartja mégis a levegőben?

A magyar állam készül a háborúra, de azt nem hajlandó elárulni, nekünk hogyan kellene

A magyar állam készül a háborúra, de azt nem hajlandó elárulni, nekünk hogyan kellene

Új ChatGPT-verzió érkezett, de ezt nem nyomkodhatja akárki

Új ChatGPT-verzió érkezett, de ezt nem nyomkodhatja akárki

Jöhet a Fiat Grande Panda 4x4, az olasz falvak új királya

Jöhet a Fiat Grande Panda 4x4, az olasz falvak új királya

Egy időre bezár a Duna Plaza

Egy időre bezár a Duna Plaza