szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mit jelent együtt gondolkodni és dolgozni az intelligens gépekkel? Miként használjuk ki ezt a potenciált anélkül, hogy közben elveszítenénk identitásunkat? – ezeket a kérdéseket boncolgatja Ethan Mollick, a Wharton Egyetem oktatójának könyve. Szerkesztett részlet a Társintelligencia című kiadványból.

Legalább három éjszakát kell átvirrasztanunk ahhoz, hogy a mesterséges intelligenciát (MI) igazán megismerjük. A generatív MI néhány órányi használata után elérkezik a pillanat, amikor rájövünk, hogy a ChatGPT-hez hasonló szolgáltatásokat működtető új MI-rendszer, a nagy nyelvi modell (Large Language Model, LLM) nem úgy cselekszik, ahogyan azt egy számítógéptől várnánk. Sokkal inkább emberi módon viselkedik.

Ekkor döbbenünk rá, hogy valami egészen ismeretlennel lépünk kapcsolatba, a világ pedig hamarosan megváltozik. Nem jön a szemünkre álom, egyszerre vagyunk izgatottak és feszültek. Eluralkodik rajtunk a kíváncsiság: Milyen lesz a munkánk a jövőben? Milyen munkát tudnak majd végezni a gyerekeink? Ez tényleg gondolkodik? Az éjszaka közepén visszaülünk a számítógéphez, és látszólag megoldhatatlan kérdéseket fogalmazunk meg, csak hogy lássuk a mesterséges intelligencia válaszait.

Az évek során a mesterséges intelligencia mindig sokkal többet ígért, mint amennyit nyújtott. Évtizedeken át úgy tűnt, hogy a kutatásban mindig épp hatalmas áttörés küszöbén állunk, de a legtöbb gyakorlati alkalmazás – az önvezető autóktól a személyre szabott tanulásig – lassan haladt előre.

Ez idő alatt folyamatosan kísérleteztem a különféle eszközökkel, köztük az OpenAI GPT-modelljeivel. Kitaláltam, hogyan építsem be őket a munkavégzésembe, a diákjaimat pedig arra biztattam, hogy használják az MI-t az órákon. Vagyis az álmatlan éjszakáim nem most kezdődtek, hanem közvetlenül a ChatGPT 2022. novemberi megjelenése után.

Alapvető változások

Már néhány óra elteltével világossá vált, hogy a GPT új verziójának megjelenésével alapvető változás következett be. Négy nappal az MI megjelenése után úgy döntöttem, hogy bemutatom ezt az új programot az egyetemi vállalkozási kurzusomon. Azt demonstráltam, hogyan használhatjuk fel a mesterséges intelligenciát ötletek generálásához, üzleti tervek írásához, és általában véve hogyan lehet segítségünkre úgy, mint egy vállalat társalapítója lenne.

Az óra végére az egyik diákom, Kirill Naumov el is készítette vállalkozási projektjének demóját, egy Harry Potter ihlette mozgó képkeretet, amely reagál a mellette elhaladókra. Már másnap kockázatitőke-befektetők keresték fel. A hallgatóim közül többen is arról számoltak be két nappal az MI megismerése után, hogy megkérték a ChatGPT-t: úgy magyarázzon el nekik bonyolult fogalmakat, hogy „még egy tízéves gyerek is megértse”.

ChatGPT a WhatsAppban
OpenAI

Az egyetemi hallgatók nem pusztán izgatottak, hanem feszültek is voltak. Néhányan arról faggattak, hogy mindez mit jelent az általuk vágyott karrier szempontjából: „Hogyan legyek radiológus, ha a munka nagy részét az MI végzi majd el?”, vagy „A reklámszövegek írása öt év múlva is klassz munka lesz?”. Másokat az érdekelt, hogy mikor áll meg ez a technológiai fejlődés.

Az elmúlt öt év nagy részében üzleti készségeket oktató szimulációkat dolgoztam ki. Több ezer óra munkát fektettünk bele, és végül is a játékok szuperül sikerültek: bonyolult képzési szimulációkat alkottunk meg több ezer soros programkódok felhasználásával. Ezek segítettek egyes készségek, például a tárgyalási technika oktatásában. Ezek után döntöttem úgy, hogy tesztelem a Chat-GPT-t:

Te leszel a tárgyalástechnika-oktatóm. Modellezz egy részletes forgatókönyvet, amelyben különféle tárgyalási szituációkba kerülök! Te leszel az egyik tárgyalópartner, én pedig a másik. A forgatókönyv minden egyes lépésénél válaszolnom kell a feltett kérdésekre. Miután megkaptad a válaszomat, részletesen mutasd be, hogy mit tesz és mond a másik fél. Értékeld a válaszaimat, és a tárgyalás tudományának segítségével adj részletes visszajelzést arról, hogy mit kellene jobban csinálnom. Ha jól teljesítek, akkor adj nehezebb feladatot, ha pedig nem bírok vele, akkor egy könnyebbet.

A ChatGPT ezt válaszolta:

Persze, örömmel segítek a tárgyalási szituációk gyakorlásában! Kezdjük egy egyszerű forgatókönyvvel! Értékesítő vagy, és 100 darab tollat kell eladnod a vevőnek. A tollak darabja 1 dollárba kerül, de a vevő alkudni akar. A vevő azzal kezdi, hogy darabonként 0,5 dollárért venné meg a terméket. Hogyan reagálsz az alkuhelyzetre?

A program végigvezetett egy komplett szimulációs gyakorlaton, amely bár nem volt tökéletes, 80 százalékban egyezett a csapatunk által több hónap alatt kidolgozott verzióval. Ehhez mindössze egybekezdésnyi utasítás kellett! Így kezdődtek az álmatlan éjszakáim.

Őszinte leszek: még most is tartanak. Minden héten úgy tűnik, hogy az MI egy újabb csodával szolgál, vagy éppen egy új, aggodalomra okot adó fejleménnyel. Felfedeztem, hogy az algoritmus el tudja végezni a munkám nagy részét és talán sok más ember munkáját is… Felfedeztem valamit, ami figyelemre méltóan közel áll egy idegen társintelligenciához. Úgy képes jól együttműködni az emberekkel, hogy ő maga nem ember vagy érző lény. Szerintem hamarosan mindannyiunknak lesz néhány álmatlan éjszakája.

Mit jelent ez a munka és az oktatás jövőjének szempontjából?

A dolgok olyan gyorsan történnek, hogy nehéz biztosat állítani, de a kép már kezd kirajzolódni. Mi, akik a technológiát tanulmányozzuk, általános célú technológiának nevezzük az MI-t (general purpose technology, érdekes módon ezt is GPT-nek rövidítik). A hasonló jelentőségű technológiai vívmányok, mint például a gőzgép vagy az internet, csak egyszer fordulnak elő egy nemzedék életében: az élet minden területét érintik. Bizonyos szempontból a generatív MI még ennél is nagyszerűbb lehet.

Az általános célú technológiák jellemzően lassan terjednek el, mert a megfelelő működéshez egyéb technológiákra is szükség van. Az internet remek példa erre. ARPANET néven született meg az 1960-as évek végén, közel három évtizedbe telt, mire általánosan is használatba vették a webböngésző feltalálását, a megfizethető személyi számítógépek fejlődését és a nagy sebességű internetet támogató infrastruktúra kiépülését követően.

A korábbi általános célú technológiák kifejlesztése is évtizedekig tartott, amíg hasznukat vehettük. A ChatGPT viszont hamarabb ért el 100 millió felhasználót, mint bármely korábbi termék a történelemben. Ez annak köszönhető, hogy ingyenesen hozzáférhető, magánszemélyek számára is elérhető és hasznos. Ráadásul az LLM-ek egyre jobbak lesznek. Ezeknek a modelleknek a mérete tízszeresére – vagy még nagyobb mértékben – nő évente, így a teljesítményük is javul.

Az LLM csak egy a lehetséges gépi tanulási technológiák közül, amelyek a mesterséges intelligencia új hullámát erősítik. Még ha az MI fejlődése meg is állna, amint befejezem ezt a mondatot, már így is átalakítaná az életünket. Végezetül, bármennyire is nagyszerűek voltak a korábbi általános célú technológiák, a munkára és az oktatásra valójában kisebb hatással voltak, mint az MI. A korábbi technológiai forradalmak ugyanis gyakran inkább a mechanikus és ismétlődő munkát célozták meg, az MI viszont sok tekintetben társintelligenciaként működik. Látványosan javítja az emberi gondolkodást, vagy akár fel is válthatja.

A mesterséges intelligencia hatásait vizsgáló korai tanulmányok szerint az MI akár 20–80 százalékos hatékonyságnövekedést eredményezhet a legkülönbözőbb munkakörökben, a programozástól a marketingig. Ezzel szemben a gőzenergia 18–22 százalékkal javította a termelékenységet, amikor ez az első ipari forradalmat megteremtő általános célú technológia a gyárakba került. Ráadásul az évtizedes vizsgálatok ide vagy oda, a közgazdászok nemigen tudták kimutatni, milyen hatása volt a számítógépeknek és az internetnek valójában hosszú távon a hatékonyság szempontjából az elmúlt húsz évben.

Ezen túl az általános célú technológiák nem csak a munkáról szólnak. Életünk minden területét érintik. Megváltoztatják azt, ahogyan tanítunk, szórakozunk, kapcsolatba lépünk másokkal. Sőt még az önmagunkról alkotott képre is hatással vannak. Az első generációs MI-k miatt az oktatási intézmények a szövegalkotás jövője miatt vannak felbolydulva, az MI-oktatóprogramok pedig végképp és gyökeresen megváltoztathatják az oktatási módszereket. Az MI-vezérelt szórakoztatás gondoskodik a történetek személyre szabásáról, ezzel sokkoló erejű változásokat okoz Hollywoodban is. Az MI-generált félretájékoztatás pedig már most is nehezen felismerhető, kevésbé kezelhető. Az események hamarosan nagyon érdekes fordulatot vehetnek.

A fenti cikk a Társintelligencia című kiadvány szerkesztett részlete. Ethan Mollick könyvét itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!