Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d891ee36-454e-47fb-911a-06bf721f7a27","c_author":"Üdülés Ausztriában","category":"brandchannel","description":"Az Alpok rejtekében, a Dachstein-masszívum és a Schladminger-Tauern hegyláncai között húzódik az idilli Schladming-Dachstein régió. A szikrázó alpesi hegycsúcsok, a gondosan karbantartott sípályák és a legendás vendéglátás együttesen teszik ezt a helyet az egyik legkedveltebb téli úti céllá. Schladming-Dachstein hóbiztos síelési lehetőségeket kínál, legyen szó kezdőkről, haladókról vagy profikról, de a térség nemcsak a síelők kedvence: akárhányan is vágtok útnak, itt az egész család megtalálja a tökéletes téli kikapcsolódást!","shortLead":"Az Alpok rejtekében, a Dachstein-masszívum és a Schladminger-Tauern hegyláncai között húzódik az idilli...","id":"20241024_feelaustria-A-tel-tobb-mint-sieles-ezek-varnak-rank-Schladming-Dachsteinben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d891ee36-454e-47fb-911a-06bf721f7a27.jpg","index":0,"item":"29b078db-aeee-4f7c-9a02-c4553f7b8ac7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241024_feelaustria-A-tel-tobb-mint-sieles-ezek-varnak-rank-Schladming-Dachsteinben","timestamp":"2024. november. 29. 11:40","title":"Sting, Bryan Adams és a Simply Red sem véletlenül lép fel ezen a helyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Üdülés Ausztriában","c_partnerlogo":"70c878ef-b3d1-46f9-bb8b-a23cffee679c","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f5d39342-14c0-48cd-8517-2514d967eb41","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Tuitio Fidei et Obsequium Pauperum.","shortLead":"Tuitio Fidei et Obsequium Pauperum.","id":"20241129_orban-viktor-karmelita-aranygyapjas-maltai-lovagrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d39342-14c0-48cd-8517-2514d967eb41.jpg","index":0,"item":"62795226-0ec3-4c90-9d03-cee20d1f5701","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_orban-viktor-karmelita-aranygyapjas-maltai-lovagrend","timestamp":"2024. november. 29. 15:42","title":"Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","shortLead":"Csak pénteken dől el, hogy érvényes-e egyáltalán az első forduló eredménye, így egyelőre a kampány is szünetel. ","id":"20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792edec-d03a-4ec4-8fda-15c2be3a4d12.jpg","index":0,"item":"f8e11033-cfcb-4e08-9109-8cfe73f37258","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Georgescu-Romania-alkotmanybirosag-valasztasok","timestamp":"2024. november. 28. 16:14","title":"Újraszámolják a szavazatokat Romániában, miután váratlanul győzött egy szélsőjobbos jelölt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a5d015d9-b43c-49d8-a2b9-d7c5c7355a6c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az autós beszélgetéseket tíz év után hagyja abba.","shortLead":"Az autós beszélgetéseket tíz év után hagyja abba.","id":"20241129_Abbahagyja-az-Elviszlek-magammal-cimu-musorat-D-Toth-Kriszta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a5d015d9-b43c-49d8-a2b9-d7c5c7355a6c.jpg","index":0,"item":"6110e1ed-c114-47c3-92d2-dda2fd0fd521","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Abbahagyja-az-Elviszlek-magammal-cimu-musorat-D-Toth-Kriszta","timestamp":"2024. november. 29. 08:58","title":"Abbahagyja az Elviszlek magammal című műsorát D. Tóth Kriszta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f9115719-f12c-451f-9b1c-ab3466189ed4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Nemzeti Filmintézet által támogatott produkció Dargay Attila filmterve és figuratervei nyomán készül. ","shortLead":"A Nemzeti Filmintézet által támogatott produkció Dargay Attila filmterve és figuratervei nyomán készül. ","id":"20241128_Csongor-es-Tunde-animacio-mesefilm-Vorosmarty-Mihaly-Dargay-Attila-Nemzeti-Filmintezet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f9115719-f12c-451f-9b1c-ab3466189ed4.jpg","index":0,"item":"b6d583fc-8f18-41f1-a592-cc370428ada8","keywords":null,"link":"/kultura/20241128_Csongor-es-Tunde-animacio-mesefilm-Vorosmarty-Mihaly-Dargay-Attila-Nemzeti-Filmintezet","timestamp":"2024. november. 28. 12:23","title":"Egész estés mesefilmet csinálnak Csongor és Tünde történetéből, itt az előzetes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó fejlesztéseket. Eszerint ha egy településen új beépítésre szánt terület vagy különleges beépítésre nem szánt területet jelölnek ki, annak feltétele ugyanakkora terület biztosítása ugyanazon településen belül. Az intézkedés a zöldterületeket védené, de számos kivitelezést ellehetetleníthet.","shortLead":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló...","id":"20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2.jpg","index":0,"item":"1c0b7c6c-7bf2-4fe9-a8a2-351441daec78","keywords":null,"link":"/zhvg/20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","timestamp":"2024. november. 28. 12:48","title":"Veszélybe sodorja a nagy naperőmű-beruházásokat egy új rendelkezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","shortLead":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","id":"20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384.jpg","index":0,"item":"132ad1bf-517c-4bb5-b6d5-03331559a3c3","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 10:26","title":"19-en megsérültek egy buszbalesetben Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7c292c6-8045-42ca-845f-ca57cad11f82","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Két évre tiltották el Kovács Andrást, aki arról írt most, hogy a bírói függetlenséget sérti, ha el lehet őket mozdítani.","shortLead":"Két évre tiltották el Kovács Andrást, aki arról írt most, hogy a bírói függetlenséget sérti, ha el lehet őket mozdítani.","id":"20241129_eltiltas-tanacselnok-kuria-biro-jogi-allaspont-fuggetlenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7c292c6-8045-42ca-845f-ca57cad11f82.jpg","index":0,"item":"fc4f2ccf-72cc-4092-8c9e-7dc9aee6ed45","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_eltiltas-tanacselnok-kuria-biro-jogi-allaspont-fuggetlenseg","timestamp":"2024. november. 29. 18:18","title":"Eltiltott egy tanácselnököt a Kúria elnöke, a bíró szerint az eltérő jogi álláspontja miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az angol közalkalmazottak bérezését felülvizsgáló testület 1987-ben úgy döntött, hogy a Tate Galéria igazgatójának fizetését a nagyobb presztízzsel és gyűjteménnyel rendelkező Victoria & Albert Múzeum, valamint a Nemzeti Galéria vezetőinek javadalmazási szintjére hozza. Ezt azzal indokolták, hogy „a Tate igazgatójának a modern művészet rendkívül bonyolult problémájával kell szembenéznie”. Mintha legalábbis valamiféle veszélyességi pótlék illetné meg ezért.
Fergus Greer: Leigh Bowery, VI/31 1992, komputerprint, 152x123 cm.
A hivatal azonban minden bizonnyal nem a kanonizált - és ezért intézményvezetői szempontból aligha problematikus - klasszikus modernizmus művészetére gondolt, hanem a kortárs képzőművészet útvesztőjére. Csupán művészettörténeti jártasság híján használta pongyola módon a „modern” kifejezést - ahogy teszik ezt sokan, amikor azt akarják kifejezni, hogy az urbanizáció kora óta született művekről van szó, szemben például a régi mesterek kategóriájával. Ami a modernizmust illeti, annak behatárolása sem könnyű feladat, hiszen a művészettörténetben modernizmusként számon tartott időszak, amely Manet-tól az amerikai absztrakt expresszionizmus kifulladásáig (többé-kevésbé az 1880-as évektől az 1960-as évekig) terjed, nem esik egybe az úgynevezett társadalmi modernitással, amely sok helyütt még ma sem lezárult folyamat. Ez kétségkívül aláaknázza a modernizmusról szóló diskurzust, arról nem is beszélve, hogy Magyarországon sokak szerint a mai napig a modernizmus az érvényes paradigma. Abban azonban egyetértés mutatkozik, hogy a művészettörténeti fogalmak lineáris kronológiájában a modernizmust a kortárs művészet korszaka követi.
De ki a kortárs művész? A Magyar Köztársaság Kormányának T/1754 7. számú költségvetési befizetésekről, köztük a képzőművészeti alkotások beszerzése alapján érvényesíthető adókedvezményről rendelkező törvényjavaslata szerint kortárs művésznek az a művész tekinthető - összhangban a személyi jövedelemadó-törvényben foglaltakkal -, aki a vásárlás évének első napján még élt.
A Christie’s aukciósház kevésbé volt szűkkeblű, amikor 1998. január elsejei hatállyal módosította művészettörténeti korszakolását. A kortárs definíciót ekkortól az 1970 után készült művekre alkalmazták, a kategóriából így kikerült alkotásokra pedig a „háború utáni” terminust kezdték alkalmazni. Ezt megelőzően - a megszokott művészettörténeti gyakorlattal párhuzamosan - az aukciósházak is a hatvanas éveknél húzták meg a korszakhatárt a kortárs művek esetében. John Lumley, a Christie’s XIX-XX. századi festmény osztályának vezetője szerint azonban tűrhetetlenné vált, hogy 40-50 évvel ezelőtt készült műveket „kortárs”-nak nevezzenek. A kategória Christie’snél történt 1972-es bevezetésének idején a szóban forgó kortárs művek legfeljebb 20-25 évvel az árverezésük előtt készültek, s Lumley szerint az 1998-ban életbe lépő új korszakolás ezt korrigálta, azaz a választóvíz a 20-25 év volt, és továbbra is az maradt. Autokratikus megállapítása ellenére Lumley jó érzékkel mutatott rá arra, hogy a kortárs művészetnek a mindenkori jelen kontextusába kell illeszkednie, ha úgy tetszik, azzal kell beszélő viszonyban lennie. A 20-25 évnél meghúzott határ önkényesnek tűnik, és elsősorban piacpolitikai megfontolások állnak mögötte, mégis érzékelteti a „kortárs” kategóriának azt a problémáját, amely az idő előrehaladtából, s így a nézőpont folytonos elmozdulásából adódik.
Arthur C. Danto a Művészet vége után (1997) című könyvében szintén a hatvanas évekre helyezi a modernizmus lezárulását és a kortárs művészet mint kategória megjelenését, ám a hetvenes évek végéhez köti az átmenet nyilvánvalóvá válását. Hosszú ideig a kortárs kifejezést a művészetben is szó szerint értelmezték, azaz szigorúan csak a „ma született bárányt”, az élő művészek által alkotott műveket értették alatta. Danto visszaidézi a negyvenes évek végét, amikor a Museum of Modern Artban bemutatott műveket kortárs műveknek érezte - ilyen értelemben kortárs mű volt az akkor készült modern alkotás is. A modernizmus korszaka után azonban a kortárs művészet fogalma revízióra szorult, és ez egybeesett a lineáris művészettörténet-írás, azaz az egyetlen hiteles narratíva illúziójának szertefoszlásával. Utópikus ideológiájának aktualitását vesztve a modern művészet stílusjegyeik alapján azonosítható izmusok konglomerátumává vált, a kortárs művészet pedig a párhuzamos narratívák megjelenéséhez kapcsolódó gyűjtőfogalommá.
Második rész (Oldaltörés)
E gyűjtőfogalom gyengesége, hogy nem kapcsolódik stílusjegyekhez, így utat nyitott alfejezetek (például a posztmodern) megjelenésének. A művészi szabadságot kiteljesítő kortárs művészet kétértelműsége a formai stílusjegyek hiányában és a narratíva pluralitásában rejlik. Ezért aztán az egyetlen elvi megközelítés mentén megragadhatatlan kortárs művészet számos félreértésre ad alkalmat. Ilyen például, amikor pusztán a jelenidejűség kritériumát alkalmazva kortársnak nevezünk olyan műveket, amelyek egy már lezárt diskurzushoz kapcsolódnak. Meglehet, ezt a problémát is könnyebb történeti távlatból vizsgálni, párhuzamként vessünk hát egy pillantást a preraffaelitákra. Az 1848-tól működő művészcsoport az impresszionistákhoz hasonlóan radikális reformerként aposztrofálta magát, a fennálló művészeti intézményrendszer kritikájaként azonban a klasszikus és a historikus festészetet eszményítette. Lázadásuk és műveik meggyőző ereje, erkölcsi emelkedettsége az avantgárd jelzőre predesztinálta őket. A tettvágy azonban kevésnek bizonyult, a technikai innovációt nélkülöző illusztratív festmények inkább illeszthetők az akadémikus festészet, mint az avantgárd hagyományába. A preraffaeliták kihátráltak jelenükből; az ipari társadalmat elutasítva a múltban kerestek kapaszkodókat. A művészettörténet éppen a jelennel való kapcsolatuk hiánya és archaikus technikáik okán nem tekinti őket a modernizmushoz kapcsolódó diskurzus részének; művészetük zárvány maradt.
Hasonló módon a ma készülő, ám lezárt korszakok problematikájához kapcsolódó művek társadalmi értelemben nevezhetők ugyan kortárs műalkotásnak, de a szó művészettörténeti értelmében nem.
Az angol nyelvben talán némi zavart okoz, hogy a performance a köznyelvben előadást, a happening pedig eseményt jelent, e szavak mégis jól működnek a művészettörténet-írásban. Specifikus jelentésüket nem övezi afféle tanácstalanság, mint az a kortárs művészet kifejezés esetében megfigyelhető, amelynél a köznyelvi alkalmazás és a művészettörténeti olvasat nem vált el határozottan egymástól. Ezért a „kortárs” kifejezés értelmezése nem immanens, hanem az olvasótól, az interpretálótól függ. Művészettörténeti jártasság esetén tiszta a képlet: a hatvanas években kezdődő, még lezáratlan művészettörténeti korszakról beszélünk. A művészetelméleti alapoktól távolodva kezd beszűkülni az értelmezés - lásd a Christie’s korszakhatár-revízióját és 25 évre terjedő horizontját, illetve a magyar törvényi szabályozás egyévnyi látómezejét. Ha egy művész például tavaly elhalálozott, műve bármennyire is érvényes - vagyis korunk politikai és társadalmi problémáira reflektál -, a magyar hivatal nem tekinti kortárs műnek.
A 2005-ös Velencei Biennále német pavilonjában Tino Sehgal egy olyan munkát mutatott be, amely csupán abból állt, hogy a teremőrkosztümöt viselő szereplők a pavilonba lépőkre kiáltottak: „This is so contemporary, huh!” (Hű, ez annyira kortárs!) Sehgal műve mindennél jobban érzékeltette a kortárs terminus megkopottságát, Johannes Saar észt szakember szerint egyenesen annak szimbolikus és méltó temetésével ért fel. Saar tehát elérkezettnek látja az időt a „kortárs” terminus temetésére, de ezt aligha indokolja más, mint a kategória behatárolásának nehézkessége.
Talán éppen a tisztánlátás érdekében javasolta Danto a kortárs helyett a „poszthistorikus” terminus használatát, ez azonban nem akar szárnyra kapni. Így jobb híján továbbra is kortárs művészetről beszélünk, tovább küzdve a kifejezés összetett jelentésrétegeivel és ellentmondásaival.
Lehetséges-e, hogy ahogyan Danto és generációja számára a modernizmus jelen időből történelmi távlatba került és művészettörténeti kategóriává vált, a „kortárs” kifejezés is eltávolodjon köznyelvi jelentésétől és egy művészettörténeti korszakra vonatkozzék? Talán van remény. A yBa (young British artists) néven ismert művészcsoport tagjai már a középnemzedékhez tartoznak, mégis örökké „fiatalok” maradnak, hiszen a „young” jelzőt aligha fogja a jelenhez igazítva „old”-ra módosítani a művészettörténet-írás. Hasonlóképp a kortárs kifejezést is előbb-utóbb a tegnap művészeteként kell értelmeznünk. De hogyan hagyhatnánk magunk mögött egy olyan fogalmat, mint a kortárs, amely erős szálakkal kötődik a mindenkori jelenhez?
A dolgok állása szerint a kortárs művészettel való hivatásszerű foglalatoskodás valóban indokolná a veszélyességi pótlékot.