szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ingatlanirodáknak még mindig rossz hírük van Magyarországon, pedig a szakma egyre profibb, több országos hálózat nő egyre nagyobbra. Lehet-e bennük bízni, jobbak vagy rosszabbak-e, mint az adott környékre specializálódott, helyi ingatlanirodák? Ők is tartanak-e a vevőktől? Feltérképeztük azt is, mennyiért dolgoznak.

Akár helyi, akár franchise irodát választunk, Magyarországon össznépi sport a közvetítők kikerülése, ezért az irodák talán még jobban tartanak a vevőjelöltektől, mint fordítva. Aki járt már közvetítőnél tudja: a legtöbb helyen az első dolog, hogy gyorsan aláíratnak egy papírt, amelyben a leendő vásárló megesküszik, hogy jutalék fizetése nélkül nem veszi meg az itt megmutatott lakásokat. A pontos lakcímeket csak ilyen aláírt papírokon adják meg. Ennek oka, hogy eladó és vevő gyakran megegyezik, hogy a jutalék nélkül, nagyobb árengedménnyel ütik nyélbe az üzletet, az ingatlanosnak pedig utólag, gyakran peres úton kell bizonyítani, hogy márpedig ő hozta össze a feleket. Nyugaton egyébként az ilyesmi nem divat, ott az internetes közvetítői oldalak mindegyikén szerepel a konkrét házszám.

Helyben lazábbak

Nézzük meg, kivel kötünk üzletet
A helyre szakosodott ingatlanközvetítők gyakran lazábbak. – A kisebb cégek nem ragaszkodnak ahhoz, hogy a vevőjelölt az ő kíséretükben tekintse meg az eladó ingatlant – mondja Pozsgai Éva, a főváros XIV. kerületében 15 éve működő Pozsgai&Pozsgai ingatlaniroda ügyvezetője. Jóval rugalmasabb a címek kiadása is, és eleve nagyobb a bizalom a vevők felé. A régebbi ügyfeleknek a cégek sokszor telefonon is megadják a friss címeket, míg a franchise hálózatok többségénél ilyesmi szóba se jöhet, ők nem bíznak ennyire ügyfeleikben.

Mivel a helyi cégeken belül jóval kevesebb az üzletkötő, valamennyi alkalmazottnak esélye van arra, hogy alaposan felmérje az adatbázisban szereplő lakásokat és házakat. Az ingatlanokat tehát a cég minden alkalmazottja ismeri, így az irodába tévedő vevőnek nem csak a monitorról olvassák föl az adatokat. Ennek persze hátránya is van, hiszen a kisebb közvetítők adatállománya jóval szerényebb, és általában csak egy adott várossal vagy városrésszel foglalkoznak. Azt viszont igen alaposan ismerik, pontosan tudják, mit árulnak, és azt is, hogy a vevőnek mire van szüksége – magyarázza Pozsgai Éva.

Eltérő százalékok

A helyi irodák rendszerint alacsonyabb közvetítői jutalékért, leggyakrabban 3 százalékért (vidéken akár 1,5 százalékért) dolgoznak, míg a franchise cégek 4–5 százalékot is elkérnek. – Ez jogos, hiszen cserébe nem néhány, hanem több száz értékesítő ügyködik az ingatlan értékesítésén – véli Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője. A hálózatok jóval nagyobb összeget fordítanak reklámra, több helyen hirdetnek, egyszóval az adatbázisukban szerepelni olyan, mintha a tulajdonos több tucat kisebb közvetítővel vette volna fel a kapcsolatot.

Eltérő százalékok
© sxc.hu
A franchise hálózatoknál a vevők jóval nagyobb kínálatból válogatnak, hiszen az irodák országosan is együttműködnek, így több ügyfélnek tudnak ajánlani egy-egy ingatlant. A kisebb irodák alacsonyabb közvetítői díja ugyanakkor jobban kedvez az eladónak, és helyi cégek a kizárólagossághoz sem ragaszkodnak annyira. Az eladó több helyen is hirdetheti ingatlanját, és párhuzamosan akár maga is megpróbálhatja eladni. A franchise hálózatok igyekeznek elérni, hogy egyedül ők árulják az ingatlant, ezért gyakran hajlandók engedni a jutalékból is.

A választék előnye és hátránya

A franchise cégek által előszeretettel alkalmazott kizárólagosságnak persze előnye is van: a sok kizárólagos szerződés miatt a hálózatok adatbázisában számtalan olyan ingatlan is föllelhető, amelyet máshol nem hirdetnek. Emiatt akkor is érdemes áttanulmányozni a kínálatukat, ha egyébként a helyi cégeket részesítjük előnyben.

A franchise közvetítők a több száz értékesítő számára belső képzési és ellenőrzési rendszert is működtetnek, az ügyfelek pedig az egységes arculat miatt az ország bármely pontján ugyanazt a jól ismert szolgáltatást kapják. Mindez a helyi közvetítőknek nem áll rendelkezésére, viszont jobban ismerik az egyes ingatlanokat: a franchise cégeknél többen is hozhatnak vevőt ugyanabba a lakásba, ezért gyakran ugyanattól a közvetítőtől más és más személy érkezik, és gyakran nem járt még az ingatlanban, így sok információval nem is tud szolgálni az érdeklődőknek.

Tartalmi partnerünk a Bookmark Media ingatlanpiaci hírügynökség

Íme hat alapelv, hogy bárkivel jól együtt tudjon dolgozni!

Íme hat alapelv, hogy bárkivel jól együtt tudjon dolgozni!

Amerikai bíborosok árulták el, hogyan döntött XIV. Leó mellett a konklávé

Amerikai bíborosok árulták el, hogyan döntött XIV. Leó mellett a konklávé

Magyar Péter mellett hat másik személlyel szemben nyomoz az MNB bennfentes kereskedelem gyanúja miatt

Magyar Péter mellett hat másik személlyel szemben nyomoz az MNB bennfentes kereskedelem gyanúja miatt

Szakadékba zuhant egy busz Srí Lankán, 21-en meghaltak

Szakadékba zuhant egy busz Srí Lankán, 21-en meghaltak