Ingatlanos és vevő: átverik-e egymást?
Az ingatlanirodáknak még mindig rossz hírük van Magyarországon, pedig a szakma egyre profibb, több országos hálózat nő egyre nagyobbra. Lehet-e bennük bízni, jobbak vagy rosszabbak-e, mint az adott környékre specializálódott, helyi ingatlanirodák? Ők is tartanak-e a vevőktől? Feltérképeztük azt is, mennyiért dolgoznak.
Akár helyi, akár franchise irodát választunk, Magyarországon össznépi sport a közvetítők kikerülése, ezért az irodák talán még jobban tartanak a vevőjelöltektől, mint fordítva. Aki járt már közvetítőnél tudja: a legtöbb helyen az első dolog, hogy gyorsan aláíratnak egy papírt, amelyben a leendő vásárló megesküszik, hogy jutalék fizetése nélkül nem veszi meg az itt megmutatott lakásokat. A pontos lakcímeket csak ilyen aláírt papírokon adják meg. Ennek oka, hogy eladó és vevő gyakran megegyezik, hogy a jutalék nélkül, nagyobb árengedménnyel ütik nyélbe az üzletet, az ingatlanosnak pedig utólag, gyakran peres úton kell bizonyítani, hogy márpedig ő hozta össze a feleket. Nyugaton egyébként az ilyesmi nem divat, ott az internetes közvetítői oldalak mindegyikén szerepel a konkrét házszám.
Helyben lazábbak
Nézzük meg, kivel kötünk üzletet |
Mivel a helyi cégeken belül jóval kevesebb az üzletkötő, valamennyi alkalmazottnak esélye van arra, hogy alaposan felmérje az adatbázisban szereplő lakásokat és házakat. Az ingatlanokat tehát a cég minden alkalmazottja ismeri, így az irodába tévedő vevőnek nem csak a monitorról olvassák föl az adatokat. Ennek persze hátránya is van, hiszen a kisebb közvetítők adatállománya jóval szerényebb, és általában csak egy adott várossal vagy városrésszel foglalkoznak. Azt viszont igen alaposan ismerik, pontosan tudják, mit árulnak, és azt is, hogy a vevőnek mire van szüksége – magyarázza Pozsgai Éva.
Eltérő százalékok
A helyi irodák rendszerint alacsonyabb közvetítői jutalékért, leggyakrabban 3 százalékért (vidéken akár 1,5 százalékért) dolgoznak, míg a franchise cégek 4–5 százalékot is elkérnek. – Ez jogos, hiszen cserébe nem néhány, hanem több száz értékesítő ügyködik az ingatlan értékesítésén – véli Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője. A hálózatok jóval nagyobb összeget fordítanak reklámra, több helyen hirdetnek, egyszóval az adatbázisukban szerepelni olyan, mintha a tulajdonos több tucat kisebb közvetítővel vette volna fel a kapcsolatot.
Eltérő százalékok © sxc.hu |
A választék előnye és hátránya
A franchise cégek által előszeretettel alkalmazott kizárólagosságnak persze előnye is van: a sok kizárólagos szerződés miatt a hálózatok adatbázisában számtalan olyan ingatlan is föllelhető, amelyet máshol nem hirdetnek. Emiatt akkor is érdemes áttanulmányozni a kínálatukat, ha egyébként a helyi cégeket részesítjük előnyben.
A franchise közvetítők a több száz értékesítő számára belső képzési és ellenőrzési rendszert is működtetnek, az ügyfelek pedig az egységes arculat miatt az ország bármely pontján ugyanazt a jól ismert szolgáltatást kapják. Mindez a helyi közvetítőknek nem áll rendelkezésére, viszont jobban ismerik az egyes ingatlanokat: a franchise cégeknél többen is hozhatnak vevőt ugyanabba a lakásba, ezért gyakran ugyanattól a közvetítőtől más és más személy érkezik, és gyakran nem járt még az ingatlanban, így sok információval nem is tud szolgálni az érdeklődőknek.
Tartalmi partnerünk a Bookmark Media ingatlanpiaci hírügynökség