szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Felfüggeszti a vasutassztrájkot csütörtök déltől legkésőbb február 15-ig a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) - jelentette be Gaskó István, a szakszervezet elnöke.


A menetrendi intézkedések hatására immár közlekednek az InterCity-vonatok - közölte a MÁV Zrt.. Tájékoztatásuk szerint a vidéki megyeszékhelyekről Budapest irányába valamennyi InterCity-vonat elindult, nagy többségük már menetrend szerint közlekedik.
 
A teljes menetrend pénteken üzemkezdetre áll helyre. A nemzetközi összeköttetések teljes körű helyreállításához még a péntekre is szükség van. A Budapestről kiinduló vonatok 16 órától már a megszokott ütem szerint elindulhatnak.
 
A pécsi IC-k egyelőre nem tudnak a Keleti pályaudvarra bejönni, csak Nagytétény-Diósdig járnak, s innen indulnak vissza, mert Budafok-Hárosnál a reggel kisiklott jármű beemelését végzik. A Budapest-Pusztaszabolcs-Dombóvár-Pécs vasútvonalon továbbra is késések várhatóak. A közlekedési rend helyreállítását nehezíti, hogy Budafok-Hárosnál - ahol reggel kisiklott egy tartályvagon - nem közlekedhetnek a vonatok, mert az üzemanyag átfejtése miatt a tűzoltóság lezárta az állomást.
 
A budapesti elővárosban is közlekednek a vonatok, ütemszerűen indulnak Budapestről, illetve a vidéki városokból.

A VDSZSZ alkut akar
"Ha a munkáltató becsapja az ajtót a tárgyalások előtt, akkor akár előbb is folytatódhat a munkabeszüntetés" - mondta Gaskó István. A szakszervezet elnöke elmondta, úgy ítélik meg, hogy a vasúti közlekedésben a közlekedésbiztonság megroppant, a munkáltató a sztrájk letörésére minden szabályt áthág, a személyszállító vonatokat kötelező vizsgálat és megfelelő személyzet nélkül továbbítja.

A VDSZSZ elnöke visszautasította és cáfolta vezető SZDSZ-es politikusok megjegyzését, miszerint a VDSZSZ-nek és a Liga Szakszervezeteknek politikai kötődése lenne.

A VDSZSZ elnöke elmondta, elvárják a munkáltatótól, hogy a tárgyalások során szakítson a "nincs alku" állásponttal, és Európában elfogadott szociális párbeszédet folytasson annak érdekében, hogy haladjanak a tárgyalásokon.

Kákosy:  a sztrájk értelmét veszítette
Kákosy Csaba gazdasági és közlekedési miniszter szerint a vasutassztrájk értelmét vesztette, véleménye szerint a sztrájkot meghirdető szakszervezet vezetőjének, Gaskó Istvánnak nem maradt más választása, mint a munkabeszüntetés felfüggesztése.
 
A Gazdasági és Közlekedés Minisztérium (GKM) csütörtök délutáni közleménye idézi a tárca vezetőjét, aki köszönetét fejezte ki "a MÁV felelősen gondolkodó munkavállalóinak, akik csütörtökön felvették a munkát, és így a sztrájk értelmét veszítette". Kákosy Csaba hozzátette: csütörtökön reggel mindössze a vasutasok 4 százaléka sztrájkolt, így Gaskó Istvánnak nem maradt más lehetősége, mint hogy elálljon a politikai célú nyomásgyakorlástól.
 
A vasutasok ezzel - a reprezentatív szakszervezetek többségéhez hasonlóan - az utasok érdekeit tekintették elsődlegesnek - fűzte hozzá a közlemény szerint.
 
A miniszter köszönetét fejezte ki a sztrájkot elutasító érdekképviseletek - szavai szerint - következetes, a vasúttársaság jövőjéért felelősséget érző hozzáállásáért. "Köszönettel tartozom a Volán-társaságoknak, hogy az utasok érdekében gyorsan reagáltak a kialakult helyzetre. Elsősorban pedig az utasok türelmét és megértését köszönöm" - idézi a minisztert a közlemény.
 
Kákosy Csaba bízik benne, hogy a MÁV mielőbb helyreállítja a vasúti közlekedés rendjét, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezte pedig eláll a "dolgozók által is értelmetlennek minősített és nem támogatott" sztrájk későbbi folytatásától.

A MÁV kitart korábbi álláspontja mellett
A MÁV - a sztrájk felfüggesztéséről hozott szakszervezeti döntést követően is - kitart korábbi álláspontja mellett, jogilag, gazdaságilag megalapozatlannak tartja a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) követeléseit, mondta Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.
 
Heinczinger István vádaskodásnak nevezte és visszautasította a VDSZSZ csütörtöki sajtótájékoztatóján elhangzottakat, amely szerint a MÁV veszélyezteti a vasúti közlekedés biztonságát, illetve fenyegetné a sztrájkolókat. Heinczinger István úgy értékelte, hogy a VDSZSZ sztrájkja a 10 százalék többlet bérfejlesztésért, illetve a privatizációs bevételből történő részesedért értelmetlen, felelőtlen megmozdulás, a területi munkaadók ezt megpróbálták megértetni a dolgozókkal, ami nem jelentett fenyegetést. Megerősítette, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből más cégnél dolgozó munkavállalóknak a privatizációs törvény alapján nem lehet kifizetni semmilyen összeget.
 
A vezérigazgató szólt arról, hogy információjuk szerint a VDSZSZ félrevezette a munkavállalók egy részét a követeléssel kapcsolatban, illetve fenyegetően lépett fel a nem sztrájkolókkal szemben, mondván: kirúgatják őket.
 
Heinczinger István emlékeztetett arra, hogy több olyan megállapodás is van a többi vasutas szakszervezettel, amelyet a VDSZSZ nem írt alá, szerinte azért, hogy sztrájkot tudjon szervezni. Példaként említette, hogy a MÁV Zrt. 6,9 százalékos béremelésről megállapodott a nagyobb szakszervezetekkel, azonban ezt a VDSZSZ nem fogadta el.
 
Kérdésre válaszolva Heinczinger István elmondta, hogy a MÁV-START-nál a 6,9 százalékos béremelést kevesebbnek érzik a dolgozók, mert megváltozott a munkaidőalap, heti 36,5 óráról 38 órára emelkedett. A különbözetre korábban pótlékot fizetett a MÁV-START, ami az idén megszűnt.
 
Heinczinger István elmondta, hogy a konszolidált veszteség a MÁV-csoportnál napi 300-500 millió forint között lehet a sztrájk alatt, ennek felmérése folyamatban van. Például figyelembe kell venni, hogy a tehervonatok közlekedése kedvezően alakult. Azzal, hogy a vasúti infrastruktúra szabad volt, több tehervonatot tudtak közlekedtetni, mint egy átlagos napon, szerdán például mintegy 600-at. Ez a pályavasút számára pályahasználati díjban bevételtöbbletet hozhat. Kérdésre válaszolva a vezérigazgató elmondta, hogy a tulajdonosnak kell döntenie, hogy sztrájkfenyegetettség közben, illetve elhúzódó sztrájk esetén milyen megoldással lehet a munkába és iskolába járást kiszolgáló hivatásforgalmat lebonyolítani. Utalt arra, hogy a miniszter korábban kényszer üzemszünetet helyezett kilátásba a vasúton, ha elhúzódna a munkabeszüntetés.
 
A forgalom visszaállításával kapcsolatban elhangzott: csütörtök délutántól fokozatosan és folyamatosan indulnak az elővárosi vonatok, a távolsági járatok, az InterCity és gyorsvonatok, a teljes menetrend pénteken reggelre áll helyre. A nemzetközi forgalom visszaállításához hosszabb időre lesz szükség.

Jótékonyság
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) támogatja azt a kezdeményezést, hogy a munkáltató által a sztrájk idejére felajánlott szolgálatonkénti, és dolgozónkénti 5 000 forintos "jelenléti jutalmat" jótékonysági célokra ajánlják fel - tájékoztatta az MTI-t az érdekképviselet csütörtökön. arácsony Szilárd, a VSZ szóvivője az MTI érdeklődésére elmondta: a felajánlást Mile Dániel súlyos balesetet szenvedett forgalmi szolgálattevő kollégájuk gyógykezelésére szeretnék fordítani.
 
Az ötlet a Hatvan állomáson működő VSZ alapszervezet forgalmi csoportjától származik, hasonló felajánlások érkeztek több más szolgálati helyről. A VSZ szóvivője elmondta, hogy a munkáltató, a 12 órás szolgálatonkénti, és fejenkénti 5.000 forinttal honorálta azokat a fizikai állományú dolgozókat, akik a sztrájk alatt is dolgoztak.
 
A Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) ezt kifogásolta. Bárány Balázs, a sztrájkot kezdeményező VDSZSZ alelnöke az 5 ezer forint jutalmat "júdáspénznek" nevezte.
 
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humánerőforrás igazgatója ezzel kapcsolatban korábban elmondta: az 5 000 forint jutalmat azoknak adják, akik biztosítják a közlekedést, és a jutalom kifizetéséről visszamenőleg is intézkedni fognak

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Tart a sztrájk a vasútnál, napi 600 milliós veszteség

Kedden folytatódott a VDSZSZ által meghirdetett sztrájk, a MÁV vonalain a hétfőihez hasonlóan alig volt forgalom. A MÁV a sztrájk miatt bírósághoz fordult, a szakminiszter politikai zavarkeltésnek nevezte a munkabeszüntetést.

MTI Itthon

Vasutassztrájk: a Nyugati és a Déli pályaudvar fogadja a vonatokat

Már negyedik napja tart a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által határozatlan időre meghirdetett sztrájk a MÁV teljes vonalhálózatán, miután szerdán sem született megállapodás a VDSZSZ és a MÁV, illetve a MÁV-START Zrt. között a szakszervezeti követelésekről, valamint az elégséges szolgáltatásokról.

MTI Itthon

Vasutassztrájk: nem hagyják abba

A szakszervezethez tartozó vasutasok kedden 24 óráig biztosan nem hagyják abba a sztrájkot, de még szerdán reggel is lehet munkabeszüntetés.

MTI Itthon

Vasutassztrájk: sűríti buszjáratait több társaság

Hárommal több autóbuszjáratot indít Miskolc és Budapest között a Borsod Volán Zrt., amely immár elfogadja a vasúti bérleteket és arcképes igazolványokat is. Míg az Alba Volán több útszakaszon kisegítő járatokat indított.

MTI Itthon

Vasutassztrájk: újabb sikertelen egyeztetési forduló

Eredménytelenül zárult az egyeztetés a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) és a MÁV között a szakszervezet követeléséről és a még elégséges szolgáltatásról. A VDSZSZ délben a MÁV-Starttal folytatja a tárgyalást, majd ezt követően ülésezik a sztrájkbizottság és dönt a további lépésekről.