szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Már nincs Magyarországon az ukránok által visszafordított cirkonérc szállítmány - mondta Sipos Jenő, a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának szóvivője.

Rácz Gábor, a fuvarozó MÁV Cargo kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy március 19-én a vonat elhagyta Záhonyt, és Csopnál csütörtökön belépett  Ukrajnába.

A VPOP tájékoztatása szerint a 60 600 kilogramm cirkonércet tartalmazó vasúti szállítmányt 2008. március 9-én, vasárnap léptették ki Ukrajna irányába, az ukrán vámhatóság március 10-én, hétfőn fordította vissza, mivel az általuk mért radioaktív sugárzás meghaladta a megengedett határértéket, majd szerdán 2008. március 19-én ismét elhagyta a szállítmány Magyarországot Ukrajna felé.

A Vám- és Pénzügyőrség és a Határrendészet munkatársai a rendelkezésre álló sugárzásmérő készülékkel szintén megvizsgálták a szállítmányt, azonban az általuk mért sugárzási érték a helyi Polgári Védelmi Szolgálat állásfoglalása szerint további intézkedést nem igényelt, a sugárzás mértéke nem haladta meg a megengedett értéket - áll a VPOP közleményében.

Az uzhgorod.net.ua internetes hírújság adta hírül, hogy a határértéket meghaladó sugárszintet mértek egy vasúti szerelvény cirkónium-rakományánál szerda este az ukrán-magyar határ szalókai (Szolovka) vasútállomásán, ezért az ukrán határőrség feltartóztatta a szállítmányt. Vaszil Jarmeljuk, a csapi (Csop) határőregység sajtószóvivője az ungvári internetes lapnak nyilatkozva elmondta, hogy a rakomány 60,6 tonna cirkóniumból áll, amit Olaszországból szállítottak oroszországi célállomásra. Azt is közölte, hogy a veszélyesnek minősülő szállítmánynak nem volt az Ukrajna területén való áthaladáshoz szükséges engedéllye, ezért azt visszaküldik Olaszországba.

Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője csütörtökön elmondta, Magyarországra és a lakosságra nézve semmilyen veszélyt nem jelent az ukrán határon megállított szállítmány. Egy vasúti kocsiról van szó, amelyben 60 tonna cirkónium ásványt szállítanak, amely elemeiben tartalmaz uránércet, ezért ennek a sugárzó hatása műszerekkel kimutatható. A mért érték jócskán az egészségügyi határérték alatt van.

Rácz Gábor hozzátette, a MÁV Cargo minden hasonló esetben, így most is bemérette a szerelvény sugárzását, a szakemberekből álló bizottság azt állapította meg, hogy a szállítmánynak nincs egészségre gyakorolt káros hatása.

A kommunikációs igazgató emlékeztetett arra, hogy az ausztria Wels-ben található cirkóniumszulfát bányából Magyarországon keresztül szállítják belorusz megrendelésre az ott kitermelt cirkóniumszulfátot. Az osztrák feladó a MÁV Transped szállítmányozón keresztül küldi az árut a megrendelőhöz. A fuvarfeladatot a MÁV Cargo végzi. A tavalyi év elejétől eddig tizenhét vagon haladt át Magyarországon, ezek közül néggyel volt probléma, beleértve a mostani esetet is. A sugárzási szint mindegyiknél azonos volt, elérte az ukrán észlelési küszöböt, de nem érte el a veszélyességi szintet. Viszont, ha az árut kísérő papírok nincsenek teljesen rendben, akkor a vonatot az ukránok visszaküldik, hogy egészítsék ki az okmányokat - mondta Rácz Gábor, hozzátéve, hogy az eddigi tizenhét vagonból az összeset átvették az ukránok

A MÁV Cargo kommunikációs igazgatója először azt a tájékoztatást adta, hogy a vonat Záhonyban várja, hogy expressz úton megérkezzen a szállítmány eredeti tanúsítványa, arról, hogy az áru a wels-i bányából származó termék, mert ez a dokumentum csak másolatban, és nem eredeti példányban kísérte a rakományt. Utóbb ezt pontosítva közölte, hogy még szerdán elhagyta Záhonyt a rakomány.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

KOKAINOS BANÁNSZÁLLÍTMÁNY

Mintegy 600 millió forint lehet az értéke annak az összesen 50 kilogrammnyi kokainnak, amit állampolgári bejelentés...

MTI Gazdaság

MÁV Cargo-privatizáció: aláírás előtt

Ma aláírják a MÁV Cargo Zrt. eladásáról szóló privatizációs szerződést. A MÁV tulajdonában lévő vasúti áruszállítással foglalkozó vállalkozás eladására kiírt tendert az osztrák Rail Cargo Austria és a GYSEV Zrt. konzorciuma nyerte el 102,5 milliárd forintos ajánlatával.