Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis vannak az állaton világos tollak is. Egy nemrég megfigyelt példány azonban tetőtől talpig fekete.","shortLead":"A melanizmus nagyon ritka jelenség a madaraknál, de ha elő is fordul, akkor is legfeljebb részleges formában – vagyis...","id":"20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a38edf62-d34f-4807-81f1-006a056c1db0.jpg","index":0,"item":"b8b811f6-10aa-4d21-9351-44f0b0f30fe4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250121_melanizmus-kiralypingvin-fekete-toll","timestamp":"2025. január. 21. 12:03","title":"Soha nem látott királypingvint vettek videóra, teljesen fekete a tolla – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96592f43-d902-4933-a255-789590c4d074","c_author":"HVG","category":"360","description":"A mostanában lejáró államkötvények kamata nagyot zuhan, ami sokakat eltántoríthat attól, hogy újra állampapírt vegyenek. Ha így lesz, az megnehezítheti az ország működtetését.","shortLead":"A mostanában lejáró államkötvények kamata nagyot zuhan, ami sokakat eltántoríthat attól, hogy újra állampapírt...","id":"20250122_hvg-inflacio-allamkotveny-penzeso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96592f43-d902-4933-a255-789590c4d074.jpg","index":0,"item":"891b1cf2-cc50-45e4-9888-4527355a83cd","keywords":null,"link":"/360/20250122_hvg-inflacio-allamkotveny-penzeso","timestamp":"2025. január. 22. 14:16","title":"Fel van adva a lecke a lakossági állampapír-tulajdonosoknak, hogy mit kezdjenek a rájuk zúduló pénzesővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","shortLead":"A képzés akkreditált, tehát beleszámít a dolgozók továbbképzési kötelezettségébe.","id":"20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4c032ff-e6d6-413e-ac5b-97c99da5ebba.jpg","index":0,"item":"c43f0f56-c43b-415d-a1da-dab3e8bbacfe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250121_gyermekvedelem-allami-gondozottak-penzugyi-kepzes","timestamp":"2025. január. 21. 13:01","title":"Pénzügyi képzés indult a gyermekvédelemben, hogy az állami gondozásban élő gyerekek „adófizető polgárokká váljanak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","shortLead":"Újabb közéleti személyiségek, politikusok mondták el véleményüket a rapper friss klipjéről.","id":"20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a52d9ca8-13ba-4243-a3a5-ae5c8a43d9a7.jpg","index":0,"item":"7b73ef96-0723-4159-a05b-937ceb178290","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Toroczkai-a-zsidozo-sorokat-udvozli-Majka-uj-klipjeben","timestamp":"2025. január. 21. 16:00","title":"Toroczkai a zsidózó sorokat üdvözli Majka új klipjében, Pottyondy Edina pedig már csak egy dologra vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Egy kommunista csoport vállalta magára az akciót.","shortLead":"Egy kommunista csoport vállalta magára az akciót.","id":"20250122_olaszorszag-milano-elon-musk-karlenites-felakasztott-babu-benito-mussolini","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65be9af0-19e2-49fe-8404-a65b8b83b77d.jpg","index":0,"item":"06371b64-5229-4d56-9515-85f47cd572cd","keywords":null,"link":"/elet/20250122_olaszorszag-milano-elon-musk-karlenites-felakasztott-babu-benito-mussolini","timestamp":"2025. január. 22. 15:09","title":"Elon Muskot ábrázoló bábut akasztottak fel azon a milánói téren, ahol egykor Benito Mussolini holttestét is felhúzták – fotó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0cbd0afa-64bb-493d-9c08-e91429fe1cd5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy 40 éves nő volt az első, akinek a koponyája felnyitása nélkül távolították el az agydaganatát – ehhez csak egy apró bemetszésre, valamint egy endoszkópra volt szükség.","shortLead":"Egy 40 éves nő volt az első, akinek a koponyája felnyitása nélkül távolították el az agydaganatát – ehhez csak egy apró...","id":"20250122_agydaganat-eltavolitas-szemen-keresztul-endoszkop-operacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0cbd0afa-64bb-493d-9c08-e91429fe1cd5.jpg","index":0,"item":"a09576b4-b656-4d81-8df3-87357c3dd976","keywords":null,"link":"/tudomany/20250122_agydaganat-eltavolitas-szemen-keresztul-endoszkop-operacio","timestamp":"2025. január. 22. 18:03","title":"Történelmi beavatkozás: a szemén keresztül távolították el egy nő agydaganatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","shortLead":"Ez az egyedi megjelenésű bajor luxusszedán nem éppen egy visszahúzódó szerény karakter.","id":"20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4477e07d-e049-422d-9461-540b4a740ffc.jpg","index":0,"item":"2f94a748-6955-463a-b5dd-15ae108ce7d7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250122_parancsolja-a-tekintelyt-a-legujabb-7-es-bmw-larte-tuning","timestamp":"2025. január. 22. 07:21","title":"Parancsolja a tekintélyt a legújabb 7-es BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Munkaerőpiaci szempontok alapján sem oda kellett volna telepíteni az államilag kiemelt nagyberuházásokat, ahol végül megvalósulnak – állapította meg a GKI, amely megnézte, van-e szabad munkaerő ezeken a helyeken, és nem talált ilyet. Nem csoda, hogy arra jutottak: a nagyberuházások szétverik a helyi munkaerőpiacot.","shortLead":"Munkaerőpiaci szempontok alapján sem oda kellett volna telepíteni az államilag kiemelt nagyberuházásokat, ahol végül...","id":"20250121_allamilag-kiemelt-beruhazasok-munkaeropiac-vallalkozas-gyarepites-gki-gazdasagkutato-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/356faff1-c563-48d9-b3b1-e2a574487d93.jpg","index":0,"item":"0c720acb-91d5-495f-8379-a8b87d56535c","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_allamilag-kiemelt-beruhazasok-munkaeropiac-vallalkozas-gyarepites-gki-gazdasagkutato-elemzes","timestamp":"2025. január. 21. 10:48","title":"Akkugyárak országa: a GKI szerint óriási hibát követett el a kormány a helyszínek kiválasztásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Új szereplő lépett a taxis piacra. Az okokat a szaktársak is csak találgatják. A zöld civilek viszont lelkesen támogatják a céget - bár igazgatójuk csak a bemutatkozó sajtótájékoztatón ismerte meg a cégvezetést.
Így akar a Zóna nevet szerezni magának a belvárosban, hiszen eddig csak reptéri fuvarozóként ismerték – mondta egy taxis, akit arról kérdeztünk, mit tud a jövő év elején induló, a legújabb környezetvédelmi előírásokat szem előtt tartó, s elektormos autókat is a jövőben üzembe helyező Green Taxiról. Egy másik sofőr szintén a Zóna érdekeltségi körébe sorolta az új szolgáltatót. Olyan vélemény is van taxis körökben, miszerint a cég előre menekült, gyakorlatilag biztos volt benne, hogy tavasszal újrázhat a reptéri tenderen, s ehhez rukkolt elő valami újdonsággal. „Ha kimegy a reptérre, már lát Green Taxi feliratos autókat” - mondták az egyik társaságnál, míg másutt azt pedzegették, vajon miként zajlik majd le a váltás a reptérről távozni kényszerülő Zóna és az új cég, a Főtaxi között. (A Zóna zöldfordulatára már korábban is utaltak jelek. Lapunk 2008 júniusában írta meg, hogy a tervek szerint néhány éven belül környezetkímélő autókra cseréli le flottáját a budapesti repülőtér hivatalos taxiszolgáltatója, a Zóna Taxi.) Egyes felvetések szerint akkor járhatna jól a cég, ha a belvárosba csak környezetbarát taxikat engednének be - de egyelőre mindez csak spekuláció.
Ami biztos, a Green Taxit bemutató sajtótájékoztatón csak a két cég közötti együttműködést ismerte el Simon Géza, cégalapító, a tulajdonosi átfedést tagadta. A közös munkát eltagadni persze nehéz lett volna, mert a Green Taxi hívásai a Zóna diszpécserszolgálatára futnak be. A társaságot ráadásul az a hárommilliós jegyzett tőkéjű Green Taxi Kft. üzemelteti, melynek egyik tulajdonosa a Green City Future Zrt. Utóbbinak csak egy részvényese ismert, a Beri Hun Betéti Társaság, amely ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a Zóna Taxi, a XII. kerületben. Megkeresésünkre Simon Géza hangsúlyozta: nincs tulajdonosi átfedés, csak együttműködés a Zóna Taxival, amelyre elsősorban azért esett a befektető választása, mert korábban is hangsúlyt fektetett arra, hogy a környezetvédelmi szempontoknak megfelelő autókat vásároljon. A befektető kilétét firtató kérdésre válaszolva azt mondta: a magyar származású angol üzletember, Tarnóy Péter vezette befeketetői csoport érdekeltsége a Green Taxi Kft. (Tarnóy volt az, akinek a segítségével Bernard Matthews angol üzletember a rendszerváltás után beruházásba kezdett Magyarországon, és 1993-ban privatizálta a sárvári pulykafeldolgozót, amelyet SáGa Foods Zrt. néven működtetett - írta 2007-ben a HVG Pulykamérleg című cikkében a madárinfluenza kapcsán.)
A cég 200 forint körüli tarifákat ígér, amelyre az általunk megkérdezett taxipiaci szereplők azt mondták, hogy irreális. „Lefelé pörög az árverseny, ami egyrészt nagyon sokat árt a szakmának, a szolgáltatásnak, a taxisoknak, másrészt lehetetlenné teszi, hogy valaki ilyen árakon életben maradjon a piacon”- mondta egyikük, hozzátéve, szerinte ezzel a tarifával maximum egy évig maradhat meg a fővárosi taxisok között. Simon Géza azonban azt mondja: nincs ezzel a tarifával semmi baj, meg lehet belőle élni. "Már most folynak olyan tárgyalásaink a környezetvédelmet szem előtt tartó nagy cégekkel, akik minket szeretnének választani, mert nem érik be a takarékos izzóval és számítógéppel"- magyarázza. A kérdésre, hogy számítanak-e környezetbarát autókra fazonírozott belvárosi behajtási rendre, azt mondja: ők nem fogják ezt kezdeményezni, de a nyugat-európai trendek erre mutatnak, ahogy az uniós előírások is.
Zóna-sztori
„A mi főnökünk, a Veres mindenkinek jól alávágott, kivérezteti a többieket” - értelmezte a Ferihegyi repülőtér taxistenderét a Tourist Taxi sofőrje múlt pénteken, a HVG munkatársát fuvarozva. Számára nem volt kérdés, ki áll valójában a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport Zrt. pályázatán nyertes Zóna-Service konzorcium, illetve az általa alapított Zóna-Service Taxi Személyszállító és Szolgáltató Zrt. mögött, sőt afelől sem volt kétsége, hogy a stáb zömmel a Tourist-taxisokból verbuválódik. Még akkor sem, ha a konzorciumnak a Tourist Taxi hivatalosan nem volt tagja, továbbá annak a cégadatok szerint az emlegetett Veres István nem tulajdonosa és nem is ügyvezetője - írta a HVG 2006-ban (Időutazás 2006/33).
Két héttel ezelőtt pedig a nagy vihart kavart reptéri tenderről szóló cikket közöltek (Túl a Zónán 2010/47): a Zóna és a Rádió Tele 5 Taxi esetében az offshore háttér lehetett a kizáró ok, bár ezt a BA hivatalosan nem kommunikálta. A Zóna-vita kapcsán azonban világossá vált, hogy követelésével a BA végeredményben két offshore céghez fordulhat. A Zóna két éve veszteséges, a könyvvizsgáló a tőkehelyzet rendezésére szólította fel a tulajdonosokat, miután a tavalyi év végére a cég 3,4 millió forintra apasztotta a saját tőkéjét. A Zóna-Service Zrt. fő tulajdonosa az Euro Taxi Kft., amelyet a ciprusi Mazalaca Ltd., illetve az USA Nevada államában bejegyzett IV Investments LLC. birtokol.
Pedig a Green Taxinak a jelek szerint hosszú távú tervei vannak: január elsején 120 autóval indul, később 500-ra növelné az Euro5 környezetvédelmi besorolású autóparkot - ígérik. A későbbiekben, miután több elektromos töltőállomás is lesz majd a városban, az elektromos autók használatát is bevezetik – hangzott el a bemutatkozón. Simon Géza, a vállalkozás alapítója azt is elmondta: a későbbiekben bárkivel szívesen együtt dolgoznak, ha elfogadják a feltételeiket. Ha vállalják, hogy a mi diszpécserközpontunkkal dolgoznak, s hogy csak Euro5-ös kocsikkal járnak – mondta Simon. Taxis forrásainkat faggatva: mi motiválhat valakit, hogy egy amúgy is telített piacra egy ilyen szolgáltatással lépjen be, azt mondták, „mindenesetre, ismerve a körülményeket, furcsa”.
Van azonban olyan szereplője is a történetnek, akinek kérdése jóval kevesebb van, ellenben komoly indulatokat váltott ki, főként a fórumozók körében, a Green Taxi bemutatkozóján történő megjelenése." Tizenkilenc éve kapcsolatban vagyunk a taxis szervezetekkel a taxizást, mint a közösségi közlekedés kiegészítőjét, azóta támogatjuk. Ahogy a tömegközlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást is" – mondta lapunk megkeresésére a Levegő Munkacsoport (LMcs) igazgatója, Horváth Zsolt. A civileket igen sok támadás érte azóta, mióta a Zóna taxi-közeliként aposztrofált, újonnan alakult, január 1-gyel induló Green Taxit beharangozó sajtótájékoztatón megjelentek, de „példamutató kezdeményezésnek” nevezve azt, kiálltak a Green Taxi céljai mellett.
Nincs köztünk együttműködési megállapodás, de nem minden előzmény nélküli a történet – magyarázza Horváth Zsolt. A Zóna Service Zrt. még a nyáron kereste meg őket azzal az indokkal, hogy nekik is fontos a környezetvédelem, így szívesen támogatnák a LMcs-t. A cég megrendelt tőlük egy hatástanulmányt, amely a taxik károsanyag-kibocsátásval, ezek egészségügyi következményeivel foglalkozik. Többek között azt is megállapították, hogy bruttó 500 ezer forintos jövedelem alatt Budapesten - racionálisan - nem éri meg autót vásárolni és tartani. „Régóta foglalkozunk ezekkel a témákkal, így szívesen működtünk közre egy olyan feladatban, ami lendíthet az ügyön. A féléves munkára létrejött, december 31-ig tartó együttműködés keretében havi nettó 300 ezer forintot kaptunk, ami mélyen a piaci ár alatt van, tekintettel arra, hogy számos szakértővel dolgoztunk”- magyarázza Horváth Zsolt, hozzátéve: a tervek szerint az anyag nemsokára nyilvános lesz. Elmondása szerint a tanulmányban lévő eredmények miatt kérhették fel őket, hogy a Green Taxi bemutatkozó eseményén részt vegyenek. „Nem ismerem a tulajdonosi kört, s a cégvezetőkkel is csak a helyszínen találkoztam először”- mondja arra utalva, hogy semmilyen anyagi vagy egyéb előnyük nem származik ebből.
Budapesten közel 500 ezer autó közlekedik minden nap, idén már a 62. olyan napon is túl vagyunk, amikor a levegőben lévő aprópor meghaladta a határértéket. Mindezt úgy, hogy az a hatályos jogszabályok alapján a 35 napot nem haladhatná meg – magyarázza Horváth Zsolt, arra utalva, hogy szerinte minden olyan kezdeményezés mellé oda kell állni, amely környezetbarát, javítja Budapest levegőminőségét. „Ha valaki jót tesz, mellé állunk, s ez más civil szervezetnél sincs másképp: az Ökotárs a Mollal, a Madártani Egyesület a villamosművekkel dolgozott együtt, nincs ebben semmi rossz” - teszi hozzá. A Green Taxi vállalta, hogy 2011 év végére teljesen elektromos taxikat is üzembe állít, valamint ha bármikor behoznak egy új szabványt, akkor azzal szerelik fel a kocsikat, s ez az LMcs szerint támogatandó dolog. Arra a kérdésre, hogy erre kértek-e a garanciákat az ügy támogatóiként, azt mondja: nekik erre nincs kapacitásuk, de bíznak benne, hogy például a sajtó teljesíti ezt a feladatot.
Többször kerestük Simon Gézát is, a Green Taxit működtető cég alapítóját is, de sajnos cikkünk megjelenéséig nem értük el.
Az összeomlás közelébe került a magyar taxipiac, a helyzeten csak állami beavatkozással lehetne változtatni – mondta Dudás Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési tagozat taxis szekciójának elnöke szerdán Szegeden.
Új taxitársaság jelenik meg hamarosan a magyar piacon. Az eddig a repülőtéri transzferjéről ismert Zóna Taxi járműparkjának csaknem felével, 400 kocsival indít új társaságot a Green City Future Zrt.
A társaság egyebek között azt vállalta, hogy az utasok a megrendeléstől számítva legfeljebb 5 percet várakozhatnak az autókra. Olcsóbb taxit is ígér a Főtaxi. A Napi Gazdaság viszont azt írja, a Zóna megtámadta a BA és a Főtaxi között létrejött szerződés.