szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Új szereplő lépett a taxis piacra. Az okokat a szaktársak is csak találgatják. A zöld civilek viszont lelkesen támogatják a céget - bár igazgatójuk csak a bemutatkozó sajtótájékoztatón ismerte meg a cégvezetést.

Így akar a Zóna nevet szerezni magának a belvárosban, hiszen eddig csak reptéri fuvarozóként ismerték – mondta egy taxis, akit arról kérdeztünk, mit tud a jövő év elején induló, a legújabb környezetvédelmi előírásokat szem előtt tartó, s elektormos autókat is a jövőben üzembe helyező Green Taxiról. Egy másik sofőr szintén a Zóna érdekeltségi körébe sorolta az új szolgáltatót. Olyan vélemény is van taxis körökben, miszerint a cég előre menekült, gyakorlatilag biztos volt benne, hogy tavasszal újrázhat a reptéri tenderen, s ehhez rukkolt elő valami újdonsággal. „Ha kimegy a reptérre, már lát Green Taxi feliratos autókat” - mondták az egyik társaságnál, míg másutt azt pedzegették, vajon miként zajlik majd le a váltás a reptérről távozni kényszerülő Zóna és az új cég, a Főtaxi között. (A Zóna zöldfordulatára már korábban is utaltak jelek. Lapunk 2008 júniusában írta meg, hogy a tervek szerint néhány éven belül környezetkímélő autókra cseréli le flottáját a budapesti repülőtér hivatalos taxiszolgáltatója, a Zóna Taxi.) Egyes felvetések szerint akkor járhatna jól a cég, ha a belvárosba csak környezetbarát taxikat engednének be - de egyelőre mindez csak spekuláció.

Ami biztos, a Green Taxit bemutató sajtótájékoztatón csak a két cég közötti együttműködést ismerte el Simon Géza, cégalapító, a tulajdonosi átfedést tagadta. A közös munkát eltagadni persze nehéz lett volna, mert a Green Taxi hívásai a Zóna diszpécserszolgálatára futnak be. A társaságot ráadásul az a hárommilliós jegyzett tőkéjű Green Taxi Kft. üzemelteti, melynek egyik tulajdonosa a Green City Future Zrt. Utóbbinak csak egy részvényese ismert, a Beri Hun Betéti Társaság, amely ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a Zóna Taxi, a XII. kerületben. Megkeresésünkre Simon Géza hangsúlyozta: nincs tulajdonosi átfedés, csak együttműködés a Zóna Taxival, amelyre elsősorban azért esett a befektető választása, mert korábban is hangsúlyt fektetett arra, hogy a környezetvédelmi szempontoknak megfelelő autókat vásároljon. A befektető kilétét firtató kérdésre válaszolva azt mondta: a magyar származású angol üzletember, Tarnóy Péter vezette befeketetői csoport érdekeltsége a Green Taxi Kft. (Tarnóy  volt az, akinek a segítségével Bernard Matthews angol üzletember a rendszerváltás után beruházásba kezdett Magyarországon, és 1993-ban privatizálta a sárvári pulykafeldolgozót, amelyet SáGa Foods Zrt. néven működtetett - írta 2007-ben a HVG Pulykamérleg című cikkében a madárinfluenza kapcsán.)

A cég 200 forint körüli tarifákat ígér, amelyre az általunk megkérdezett taxipiaci szereplők azt mondták, hogy irreális. „Lefelé pörög az árverseny, ami egyrészt nagyon sokat árt a szakmának, a szolgáltatásnak, a taxisoknak, másrészt lehetetlenné teszi, hogy valaki ilyen árakon életben maradjon a piacon”- mondta egyikük, hozzátéve, szerinte ezzel a tarifával maximum egy évig maradhat meg a fővárosi taxisok között. Simon Géza azonban azt mondja: nincs ezzel a tarifával semmi baj, meg lehet belőle élni. "Már most folynak olyan tárgyalásaink a környezetvédelmet szem előtt tartó nagy cégekkel, akik minket szeretnének választani, mert nem érik be a takarékos izzóval és számítógéppel"- magyarázza. A kérdésre, hogy számítanak-e környezetbarát autókra fazonírozott belvárosi behajtási rendre, azt mondja: ők nem fogják ezt kezdeményezni, de a nyugat-európai trendek erre mutatnak, ahogy az uniós előírások is.

Zóna-sztori
„A mi főnökünk, a Veres mindenkinek jól alávágott, kivérezteti a többieket” - értelmezte a Ferihegyi repülőtér taxistenderét a Tourist Taxi sofőrje múlt pénteken, a HVG munkatársát fuvarozva. Számára nem volt kérdés, ki áll valójában a repülőtér-üzemeltető Budapest Airport Zrt. pályázatán nyertes Zóna-Service konzorcium, illetve az általa alapított Zóna-Service Taxi Személyszállító és Szolgáltató Zrt. mögött, sőt afelől sem volt kétsége, hogy a stáb zömmel a Tourist-taxisokból verbuválódik. Még akkor sem, ha a konzorciumnak a Tourist Taxi hivatalosan nem volt tagja, továbbá annak a cégadatok szerint az emlegetett Veres István nem tulajdonosa és nem is ügyvezetője - írta a HVG 2006-ban (Időutazás 2006/33).

Két héttel ezelőtt pedig a nagy vihart kavart reptéri tenderről szóló cikket közöltek (Túl a Zónán 2010/47): a Zóna és a Rádió Tele 5 Taxi esetében az offshore háttér lehetett a kizáró ok, bár ezt a BA hivatalosan nem kommunikálta. A Zóna-vita kapcsán azonban világossá vált, hogy követelésével a BA végeredményben két offshore céghez fordulhat. A Zóna két éve veszteséges, a könyvvizsgáló a tőkehelyzet rendezésére szólította fel a tulajdonosokat, miután a tavalyi év végére a cég 3,4 millió forintra apasztotta a saját tőkéjét. A Zóna-Service Zrt. fő tulajdonosa az Euro Taxi Kft., amelyet a ciprusi Mazalaca Ltd., illetve az USA Nevada államában bejegyzett IV Investments LLC. birtokol.

Pedig a Green Taxinak a jelek szerint hosszú távú tervei vannak: január elsején 120 autóval indul, később 500-ra növelné az Euro5 környezetvédelmi besorolású autóparkot - ígérik. A későbbiekben, miután több elektromos töltőállomás is lesz majd a városban, az elektromos autók használatát is bevezetik – hangzott el a bemutatkozón. Simon Géza, a vállalkozás alapítója azt is elmondta: a későbbiekben bárkivel szívesen együtt dolgoznak, ha elfogadják a feltételeiket. Ha vállalják, hogy a mi diszpécserközpontunkkal dolgoznak, s hogy csak Euro5-ös kocsikkal járnak – mondta Simon. Taxis forrásainkat faggatva: mi motiválhat valakit, hogy egy amúgy is telített piacra egy ilyen szolgáltatással lépjen be, azt mondták, „mindenesetre, ismerve a körülményeket, furcsa”.

Van azonban olyan szereplője is a történetnek, akinek kérdése jóval kevesebb van, ellenben komoly indulatokat váltott ki, főként a fórumozók körében, a Green Taxi bemutatkozóján történő megjelenése." Tizenkilenc éve kapcsolatban vagyunk a taxis szervezetekkel a taxizást, mint a közösségi közlekedés kiegészítőjét, azóta támogatjuk. Ahogy a tömegközlekedést, a kerékpározást és a gyaloglást is" – mondta lapunk megkeresésére a Levegő Munkacsoport (LMcs) igazgatója, Horváth Zsolt. A civileket igen sok támadás érte azóta, mióta a Zóna taxi-közeliként aposztrofált, újonnan alakult, január 1-gyel induló Green Taxit beharangozó sajtótájékoztatón megjelentek, de „példamutató kezdeményezésnek” nevezve azt, kiálltak a Green Taxi céljai mellett.

Nincs köztünk együttműködési megállapodás, de nem minden előzmény nélküli a történet – magyarázza Horváth Zsolt. A Zóna Service Zrt. még a nyáron kereste meg őket azzal az indokkal, hogy nekik is fontos a környezetvédelem, így szívesen támogatnák a LMcs-t. A cég megrendelt tőlük egy hatástanulmányt, amely a taxik károsanyag-kibocsátásval, ezek egészségügyi következményeivel foglalkozik. Többek között azt is megállapították, hogy bruttó 500 ezer forintos jövedelem alatt Budapesten - racionálisan - nem éri meg autót vásárolni és tartani. „Régóta foglalkozunk ezekkel a témákkal, így szívesen működtünk közre egy olyan feladatban, ami lendíthet az ügyön. A féléves munkára létrejött, december 31-ig tartó együttműködés keretében havi nettó 300 ezer forintot kaptunk, ami mélyen a piaci ár alatt van, tekintettel arra, hogy számos szakértővel dolgoztunk”- magyarázza Horváth Zsolt, hozzátéve: a tervek szerint az anyag nemsokára nyilvános lesz. Elmondása szerint a tanulmányban lévő eredmények miatt kérhették fel őket, hogy a Green Taxi bemutatkozó eseményén részt vegyenek. „Nem ismerem a tulajdonosi kört, s a cégvezetőkkel is csak a helyszínen találkoztam először”- mondja arra utalva, hogy semmilyen anyagi vagy egyéb előnyük nem származik ebből.

Budapesten közel 500 ezer autó közlekedik minden nap, idén már a 62. olyan napon is túl vagyunk, amikor a levegőben lévő aprópor meghaladta a határértéket. Mindezt úgy, hogy az a hatályos jogszabályok alapján a 35 napot nem haladhatná meg – magyarázza Horváth Zsolt, arra utalva, hogy szerinte minden olyan kezdeményezés mellé oda kell állni, amely környezetbarát, javítja Budapest levegőminőségét. „Ha valaki jót tesz, mellé állunk, s ez más civil szervezetnél sincs másképp: az Ökotárs a Mollal, a Madártani Egyesület a villamosművekkel dolgozott együtt, nincs ebben semmi rossz” - teszi hozzá. A Green Taxi vállalta, hogy 2011 év végére teljesen elektromos taxikat is üzembe állít, valamint ha bármikor behoznak egy új szabványt, akkor azzal szerelik fel a kocsikat, s ez az LMcs szerint támogatandó dolog. Arra a kérdésre, hogy erre kértek-e a garanciákat az ügy támogatóiként, azt mondja: nekik erre nincs kapacitásuk, de bíznak benne, hogy például a sajtó teljesíti ezt a feladatot.

Többször kerestük Simon Gézát is, a Green Taxit működtető cég alapítóját is, de sajnos cikkünk megjelenéséig nem értük el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Összeomolhat a magyar taxipiac

Az összeomlás közelébe került a magyar taxipiac, a helyzeten csak állami beavatkozással lehetne változtatni – mondta Dudás Zoltán, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közlekedési tagozat taxis szekciójának elnöke szerdán Szegeden.

Hírszerző/FH Autó

Elektromos járműparkra váltana az új taxiscég

Új taxitársaság jelenik meg hamarosan a magyar piacon. Az eddig a repülőtéri transzferjéről ismert Zóna Taxi járműparkjának csaknem felével, 400 kocsival indít új társaságot a Green City Future Zrt.

MTI/Napi Gazdaság Itthon

Olcsóbb taxit ígér a Főtaxi, a Zóna támadja a ferihegyi szerződést

A társaság egyebek között azt vállalta, hogy az utasok a megrendeléstől számítva legfeljebb 5 percet várakozhatnak az autókra. Olcsóbb taxit is ígér a Főtaxi. A Napi Gazdaság viszont azt írja, a Zóna megtámadta a BA és a Főtaxi között létrejött szerződés.