Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"399e9b44-3ea8-42cc-8aa5-2fd6c7fd79df","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Bár a második világháború utáni Albániára szokás egy ultrasztálinista módon kommunista államként gondolni, ám a valóságban az országot egy marxista mázzal leöntött, nagyon is nacionalista eszmeiség égisze alatt vezették. Csaplár-Degovics Krisztiánnal, a HUN-REN BTK Történettudományi intézet Délkelet-Európa Története Osztályának vezetőjével beszélgettünk.","shortLead":"Bár a második világháború utáni Albániára szokás egy ultrasztálinista módon kommunista államként gondolni, ám...","id":"20250213_rendszervaltas-35-albania-balkan-csaplar-degovics-xx-szazad-balkan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/399e9b44-3ea8-42cc-8aa5-2fd6c7fd79df.jpg","index":0,"item":"c8912d97-4e26-4830-be6b-ed3539442826","keywords":null,"link":"/360/20250213_rendszervaltas-35-albania-balkan-csaplar-degovics-xx-szazad-balkan","timestamp":"2025. február. 13. 20:08","title":"Rendszerváltás 35: Albánia, a balkáni Észak-Korea","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b2167ef-8f12-4a1a-98bd-f997ff4ad079","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Immár a Passat, a Tiguan és a Tayron is elérhető a Golf GTI-ben lévőhöz hasonló teljesítményű motorral.","shortLead":"Immár a Passat, a Tiguan és a Tayron is elérhető a Golf GTI-ben lévőhöz hasonló teljesítményű motorral.","id":"20250213_265-loeros-benzinmotorral-gazdagodnak-a-volkswagenek-passat-tiguan-tayron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b2167ef-8f12-4a1a-98bd-f997ff4ad079.jpg","index":0,"item":"91a96cb8-a4f9-4f6f-bb33-7767b68ec6c8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250213_265-loeros-benzinmotorral-gazdagodnak-a-volkswagenek-passat-tiguan-tayron","timestamp":"2025. február. 13. 07:21","title":"265 lóerős benzinmotorral gazdagodnak a Volkswagenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Egy repülőgépeket takarító dolgozó perelte be a cégét, miután gerincsérvet kapott, és a betegállomány lejárta után nem kapott munkát és fizetést.","shortLead":"Egy repülőgépeket takarító dolgozó perelte be a cégét, miután gerincsérvet kapott, és a betegállomány lejárta után nem...","id":"20250213_alkotmanybirosag-dolgozo-munka-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f13675b-b0a4-4f80-95c6-7cfc50ce36ea.jpg","index":0,"item":"81502aa0-f72a-4187-a955-a5e2f60f3359","keywords":null,"link":"/itthon/20250213_alkotmanybirosag-dolgozo-munka-betegseg","timestamp":"2025. február. 13. 16:13","title":"Alkotmánybíróság: nem lehet kisemmizni azt, aki egészségileg alkalmatlanná válik a munkája ellátására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a58fc168-53e1-48fa-8a6e-0c1b889ed1ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Iparági hírek szerint jövőre lecserélheti az okostelefonjaiban eddig alkalmazott akkumulátor-technológiát a Samsung. Először a csúcskategóriás mobilokat választók járhatnak érezhetően jobban.","shortLead":"Iparági hírek szerint jövőre lecserélheti az okostelefonjaiban eddig alkalmazott akkumulátor-technológiát a Samsung...","id":"20250213_samsung-galaxy-s26-szilicium-szen-akkumulator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a58fc168-53e1-48fa-8a6e-0c1b889ed1ee.jpg","index":0,"item":"7ed5ae1e-07b8-4558-bb9a-598f5815abe1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250213_samsung-galaxy-s26-szilicium-szen-akkumulator","timestamp":"2025. február. 13. 20:03","title":"Határozottan érezhető változás jöhet a Samsung telefonok üzemidejében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2abf6c04-926f-49bd-97ff-65aa8c3697df","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kétszázmillióért kínálják az egyedi darabokat. ","shortLead":"Kétszázmillióért kínálják az egyedi darabokat. ","id":"20250212_Restomodkent-ter-vissza-a-Maserati-kilencvenes-evekbeli-ritkasaga","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2abf6c04-926f-49bd-97ff-65aa8c3697df.jpg","index":0,"item":"7bdbb214-c64a-4617-afa8-4afe7fef3efa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_Restomodkent-ter-vissza-a-Maserati-kilencvenes-evekbeli-ritkasaga","timestamp":"2025. február. 12. 20:20","title":"Restomodként tért vissza a Maserati kilencvenes évekbeli ritkasága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df50bcd8-4219-498b-87a4-166245a5957b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DXOMARK független tesztlabor tesztelte a Samsung Galaxy S25 Ultra kijelzőjét, aminek eredményeként a készülék egy olyan mobilt taszított le a trónról, amelynek képernyőjét szintén a Samsung gyártotta.","shortLead":"A DXOMARK független tesztlabor tesztelte a Samsung Galaxy S25 Ultra kijelzőjét, aminek eredményeként a készülék...","id":"20250213_samsung-galaxy-s25-ultra-kijelzo-teszt-dxomark","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df50bcd8-4219-498b-87a4-166245a5957b.jpg","index":0,"item":"13d6ef43-e71c-4a30-930f-2c500edd1241","keywords":null,"link":"/tudomany/20250213_samsung-galaxy-s25-ultra-kijelzo-teszt-dxomark","timestamp":"2025. február. 13. 17:03","title":"Új készülék a csúcson: ennek a mobilnak van most a legjobb kijelzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"084c0198-e6c4-4de0-a1ac-47d45e657962","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sokunknak ismerős a menetrend: elalvás előtt még görgetjük közösségi oldalakat, válaszolunk az üzenetekre, belenézünk egy-két videóba, majd amikor érezzük, hogy kezd leragadni a szemünk, magunk mellé tesszük a telefont, és már alszunk is. Ártalmatlan esti rituálénak tűnik, mégis több káros hatása lehet.","shortLead":"Sokunknak ismerős a menetrend: elalvás előtt még görgetjük közösségi oldalakat, válaszolunk az üzenetekre, belenézünk...","id":"20250213_veszelyes-telefon-alvas-sugarzas-rak-mobil","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/084c0198-e6c4-4de0-a1ac-47d45e657962.jpg","index":0,"item":"60611b48-783d-4cce-9be1-c5450630d4e5","keywords":null,"link":"/elet/20250213_veszelyes-telefon-alvas-sugarzas-rak-mobil","timestamp":"2025. február. 13. 06:45","title":"Tényleg veszélyes a telefonunk mellett elaludni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4cdc260-2719-42ba-98b0-d1e241ce4702","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elegáns, négyajtós kupék korszaka leáldozóban van.","shortLead":"Az elegáns, négyajtós kupék korszaka leáldozóban van.","id":"20250212_Eltunhet-a-kinalatbol-az-egyik-legszebb-Audi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4cdc260-2719-42ba-98b0-d1e241ce4702.jpg","index":0,"item":"1e38a800-63c0-4ed0-b4f8-d820f858a973","keywords":null,"link":"/cegauto/20250212_Eltunhet-a-kinalatbol-az-egyik-legszebb-Audi","timestamp":"2025. február. 12. 08:28","title":"Eltűnhet a kínálatból az egyik legszebb Audi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Megkezdődött az egyeztetés kedden a főváros vezetése, a BKV és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), valamint az Alstom cég között a Budapestre szállítandó új metrószerelvényekről.
A nem sokkal négy óra előtt kezdődött megbeszélésen Tarlós István főpolgármester, György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Kocsis István, a BKV, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója, valamint Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója vesz részt. Az MTI úgy tudja, hogy az egyeztetésre Tarlós István meghívta az ellenzéket is, a tárgyaláson jelen van Tüttő Kata, az MSZP frakcióvezető-helyettese.
A megbeszélésen arról egyeztetnek, hogy a Metropolis szerelvényeket átveszi-e Budapest, és ha igen, akkor milyen feltételekkel. A tárgyalásokat Tarlós István kezdeményezte június elején.
A BKV tavaly október 20-án bontotta fel az Alstommal a szerződést, amelyet még 2006-ban a 2-es és 4-es metróra szánt szerelvények gyártására kötöttek. A felmondása oka az volt, hogy az Alstom nem szerezte meg határidőre a szerelvények gyártásához szükséges típusengedélyt. A felbontással egyidejűleg a BKV megpróbálta lehívni a szerződésben foglalt bankgaranciát, amelynek jogosságát az Alstom vitatta. Álláspontjuk szerint ugyanis a BKV jogtalanul mondta fel a szerződést, így a garancia lehívása sem lehet jogos.
MTI / Kovács Tamás
Az Alstom emiatt be is perelte a BKV-t, az ügy tárgyalása végül egy nanterre-i bíróságon kezdődött meg. A francia igazságszolgáltatás december 9-én hallgatta meg a feleket, majd az Alstom december 21-én közölte, hogy a bíróság nem jogerősen úgy döntött, megtiltja a BKV-nak a bankgarancia lehívását.
Másodfokon a versailles-i bíróságon folytatódott a per, a hatóság ez év május 4-én hallgatta meg a feleket, majd június 10-én közölte a Főpolgármesteri Hivatal, hogy a bíróság engedélyezte a BKV-nak a 30 milliárdos bankgarancia lehívását. A teljes összeg öt nappal később érkezett meg a BKV számlájára.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) tavaly október 18-án utasította el a szerelvények végleges típusengedélyének kiadását, mert nem látta bizonyítottnak, hogy a Metropolis kocsi fékjei ugyanolyan biztonságosak lennének, mintha azokat a magyar vasúti járműszabályzat szerint gyártották volna le. Emiatt nem adták meg a derogációt (jogszabálytól való eltérést) a francia cégnek.
A szerződés szerint az Alstom 22 szerelvényt gyártana a 2-es metróvonalra 150 millió euróért és 15+7 automata szerelvényt a 4-es vonalra 114 millió euróért.
A Fővárosi Önkormányzat tavaly június 3-i döntésével kötelezte a BKV vezérigazgatóját arra: meg kell szüntetnie az Alstom konzorciummal kötött szerződést, ha a gyártó az év júliusáig végéig nem tudja megszerezni a végleges típusengedélyt a 2-es vonalra szánt szerelvényekre. A BKV a gyártónak már átutalt ötven százalék előleget, mintegy 30 milliárd forintot, míg az Alstommal szemben legfeljebb tízszázalékos kötbérköveteléssel élhet.