Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"754ada9a-59ac-4025-9465-f2bb346652f3","c_author":"HVG","category":"nagyitas","description":"Szilveszter előtt egy nappal adta első aréna-koncertjét a Kispál és a borz <strong>Az utolsó házibuli Kelet-Európában</strong> címmel. Így látta a teltházas bulit Fazekas István fotóriporter. ","shortLead":"Szilveszter előtt egy nappal adta első aréna-koncertjét a Kispál és a borz <strong>Az utolsó házibuli...","id":"20241231_Kispal-es-a-Borz-koncert-nagyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/754ada9a-59ac-4025-9465-f2bb346652f3.jpg","index":0,"item":"68a0e6cd-e5bc-41a7-8efe-84507d44e61f","keywords":null,"link":"/nagyitas/20241231_Kispal-es-a-Borz-koncert-nagyitas","timestamp":"2024. december. 31. 15:05","title":"Ilyen volt az utolsó kelet-európai házibuli - Fotók a Kispál és a Borz-koncertről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan jövőre is hasonlóan tud teljesíteni. Részvényesei örülhetnek, mivel a cég értéke már olyan nagy, hogy akkor is nevetve tovább tud lépni, ha esetleg az Egyesült Államok gazdasági folyamatai kedvezőtlenre fordulnának 2025-ben, sőt, január 6-án újabb nagy dobás várható.","shortLead":"Nagyon eltalálta 2024-ben a piaci folyamatokat az Nvidia: a chipgyártó halmozza a rekorderedményeket, és várhatóan...","id":"20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cea96e90-4b31-466f-8ce2-66e6448e7d79.jpg","index":0,"item":"3d4defbb-1b28-4613-bdfc-1a0d3e106c8f","keywords":null,"link":"/360/20241230_nvidia-mesterseges-intelligencia-tozsde-recesszio","timestamp":"2024. december. 30. 16:00","title":"A társaság, amelyiknek még Trump se tud ártani: mi vár 2024 sikercégére, az Nvidiára az új évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa76902a-2fb1-418e-af80-bebe65c9631f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Lamborghini Revueltót esetleg kicsit gyengének találjuk.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Lamborghini Revueltót esetleg kicsit gyengének találjuk.","id":"20241230_boven-1000-loero-felett-teljesit-a-v12-es-legerosebb-lamborghini-revuelto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa76902a-2fb1-418e-af80-bebe65c9631f.jpg","index":0,"item":"da3384c5-dd78-4157-8ba0-6b4a41e5a202","keywords":null,"link":"/cegauto/20241230_boven-1000-loero-felett-teljesit-a-v12-es-legerosebb-lamborghini-revuelto","timestamp":"2024. december. 30. 10:22","title":"Bőven 1000 lóerő felett teljesít a V12-es legerősebb Lamborghini","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250 ezer forintot szeretnének keresni lakásuk kiadásával.","shortLead":"Decemberben átlagosan havi 215 ezer forintért kerestek albérletet a magyarok, miközben a bérbeadók átlagosan havi 250...","id":"20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6743cf52-befd-44e0-9d09-3671e1a3c410.jpg","index":0,"item":"131c6481-d634-4184-8e2b-e02cf858441e","keywords":null,"link":"/kkv/20241230_Folyamatosan-csokken-az-alberlok-fizetesi-hajlandosaga-a-lakaskiadok-kenytelenek-lejjebb-adni-a-berleti-dijaikbol","timestamp":"2024. december. 30. 13:50","title":"Folyamatosan csökken az albérlők fizetési hajlandósága, a lakáskiadók kénytelenek lejjebb adni a bérleti díjaikból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa8d5eb7-213b-4126-9843-f595fb6b4bd2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kommunista rezsim összeomlása óta Fehéroroszországban először ítéltek el katolikus papot egy politikai fogoly elleni büntetőperben.","shortLead":"A kommunista rezsim összeomlása óta Fehéroroszországban először ítéltek el katolikus papot egy politikai fogoly elleni...","id":"20241230_Bortonbuntetesre-iteltek-Feheroroszorszagban-egy-hazaarulassal-vadolt-katolikus-papot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa8d5eb7-213b-4126-9843-f595fb6b4bd2.jpg","index":0,"item":"0de4124a-669e-4c69-9bf3-75b9a07ce251","keywords":null,"link":"/vilag/20241230_Bortonbuntetesre-iteltek-Feheroroszorszagban-egy-hazaarulassal-vadolt-katolikus-papot","timestamp":"2024. december. 30. 21:13","title":"Börtönbüntetésre ítéltek Fehéroroszországban egy hazaárulással vádolt katolikus papot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418","c_author":"Martini Noémi","category":"360","description":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb vendégmunkás jöhet, és a küldő országok körét is korlátozzák. Egy Nógrád megyei vendégmunkásszállón jártunk, ahol a filippínó családapák már csomagolnak. Bármennyire is igyekeztek az elmúlt években beolvadni a közösségbe, a legtöbbjüknek haza kell térni.","shortLead":"Orbán Viktor kiadta a jelszót, megint nem leszünk „migránsország”, ennek jegyében január elsejétől kevesebb...","id":"20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9c1393d-69eb-4148-8838-4aa97021d418.jpg","index":0,"item":"89fe58f8-6993-4e8b-ae48-c3c8db9faff4","keywords":null,"link":"/360/20241231_hvg-a-vendegseg-vege-fulop-szigeteki-vendegmunkasok-magyarorszagon-karacsony-ersekvadkert-riport","timestamp":"2024. december. 31. 07:00","title":"Filippínók az éjféli misén – így karácsonyoztak Nógrádban a kiebrudalt vendégmunkások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"3,2 százalékkal nőnek a juttatások.","shortLead":"3,2 százalékkal nőnek a juttatások.","id":"20241231_Megjelent-a-rendelet-a-nyugdijemelesrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93.jpg","index":0,"item":"799793b9-0cc3-41ab-9d76-0648890b559e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241231_Megjelent-a-rendelet-a-nyugdijemelesrol","timestamp":"2024. december. 31. 10:06","title":"Megjelent a rendelet a nyugdíjemelésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e70a89b3-de3b-4798-a68e-177f53d4c117","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Időjárásunk gyorsan változik: egyre melegebb lesz, több a csapadék és a szélsőséges jelenség. Unokáink földrajzóráin új fogalom válthatja fel a térségünket eddig leíró éghajlatot – véli Lakatos Mónika a HungaroMet éghajlatkutatója, a Magyar Meteorológiai Társaság elnöke.","shortLead":"Időjárásunk gyorsan változik: egyre melegebb lesz, több a csapadék és a szélsőséges jelenség. Unokáink földrajzóráin új...","id":"20241230_hvg-klimavaltozas-aszaly-lakatos-monika-magyar-meteorologiai-tarsasag-HungaroMet-eghajlatkutato","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e70a89b3-de3b-4798-a68e-177f53d4c117.jpg","index":0,"item":"5baac5fd-8304-4e44-bd6a-8ea3d6f124f7","keywords":null,"link":"/360/20241230_hvg-klimavaltozas-aszaly-lakatos-monika-magyar-meteorologiai-tarsasag-HungaroMet-eghajlatkutato","timestamp":"2024. december. 30. 10:00","title":"Lakatos Mónika éghajlatkutató: Generációk százainak az élete múlik azon, hogy megállítjuk-e a globális felmelegedést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Füstölő metrókocsik: "padlót fog az ország, ha leáll a BKV"
szerző:
Tossenberger Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A politikai cirkusz elkerülése motiválhatta azt a döntést, hogy a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására – vélik civil és szakszervezeti vezetők. Szerintük az elmúlt időszak elszaporodott meghibásodásai az együtt jelentkező pénzügyi és műszaki csődhelyzetnek köszönhetők, ha pedig leáll a BKV, "vele borulhat az egész ország".
„Megint füstölt valami a metróban”, „Füstölt és leállt a metró a 2-es vonalon”, „Füstölt az Astoria metróállomás mozgólépcsője”, „Füstgyanú miatt állt a közlekedés a 2-es metróvonalon” – napi szinten futunk bele ilyen és ehhez hasonló szalagcímekbe. Korábban már írtunk arról, hogy szakszervezeti vezetők szerint már a közlekedésbiztonság kérdése is felmerül a cégnél a járművek rossz műszaki állapota miatt. Tarlós István és a BKK is állítja: január végén, február elején teljesen leállhat a BKV.
Mindeközben kedden lefújták azt a szerdára tervezett rendkívüli Fővárosi Közgyűlést, amely a BKV finanszírozására fókuszált volna. Az indoklásban az áll: a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására. "Ez a közlemény nem tűnik előrelépésnek, egyelőre nem látunk mögötte konkrétumot, valószínűleg csak a politikai cirkuszt akarják elkerülni, miközben persze a kormány és a főváros továbbra is egymással szembe száguld” – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Hasonlóan pesszimista Gulyás Attila, a kötöttpályás szakszervezeteket tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, aki lapunknak kifejtette: „tényleg hetekre vagyunk az összeomlástól, ezért ebbe az ígéretbe nem lehet kapaszkodni, csak a közhangulatot csitítja valamelyest”.
Mikor kezdődtek a gondok?
Felmerül ugyanakkor a kérdés, van-e összefüggés a BKV finanszírozásának megoldásáért folytatott harc, a főváros és az Orbán-kormány közti látványos csörte, illetve a meghibásodásokról szóló hírek elszaporodása között. Megkérdeztük, régebben is ennyi gond volt-e a BKV járműveivel. Annyi bizonyos, hogy évtizedekkel ezelőtt is voltak gondok a szovjet gyártmányú metrókocsikkal, csak azok az esetek nem kaptak akkora nyilvánosságot – mondta a hvg.hu-nak Gelencsér László, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) metróügyekben jártas alelnöke, aki maga is tapasztalt járművezető.
Túry Gergely
Gelencsér László viszont azt állította, nincs valóságalapja, hogy a többszörösére szaporodtak volna a füstöléses meghibásodások. Valójában még duplázódásról sem beszélhetünk – magyarázta a szakember, aki szerint ugyanakkor most komoly gondot jelenthet az alkatrészbeszerzések határozatlan idejű leállítása és a karbantartási keretek leszűkülése. Az alelnök azt mondja, azért is lehet intenzívebb a sajtóvisszhang, mert 2011 óta szigorúbb a belső ellenőrzés a BKV-nál. Mindemellett Gelencsér szerint az sem kizárható, hogy "az egész mechanizmusban van egy indirekt nyomásgyakorlás is a főváros részéről".
Játék a tűzzel
„Elég nagy baj lenne, ha ezzel játszanának” – mondta ezzel szemben a főváros feltételezett szerepéről Nemes Gábor, a KEKSZ buszos ágazatáért felelős alelnöke, aki szerint mivel emberek szállításáról van szó, finanszírozási kérdésekkel nem lehet játszani, mert az "játék lenne a tűzzel". Ezzel Dorner Lajos is egyetért: a fővárosnak nem érdeke, hogy a szolgáltatással szemben bizalmatlanságot keltsen, ezért a BKV-nál tapasztalt tűzeseteket nem használta nyomásgyakorlásra, szemben a financiális helyzettel. A BKV és a közlekedési hatóság szakemberei egyébként felelősséggel tartoznak a biztonságos közlekedésért, ezért nem engedhetnek forgalomba veszélyes járművet.
Dorner Lajos úgy látja, a BKV-nál most egyszerre jelentkezett a pénzügyi csődhelyzet a műszaki csődhelyzettel, ami abból is következik, hogy a mindenkori politikai elit inkább autópályákban és cégautókban gondolkodik, mint a tömegközlekedés fejlesztésében. Az utolsó nagy pénzügyi beruházás-sorozat a 70-es évek végén, 80-as évek elején volt, azóta pedig csak a 2-es metró rekonstrukciója és a Combino-villamosok üzembe helyezése az, ami említésre méltó - véli. Szerinte is súlyos probléma, hogy évek óta konzekvensen a karbantartási pénzekből vesznek el, ezért sokszor előfordult, hogy a BKV szerelői saját zsebből vettek izzót, vagy csavarokat.
Túry Gergely
Míg a rendszerváltást megelőzően hatéves koruk előtt selejtezték le a buszokat, addig most a járműparkot tekintve Bukarest és Minszk is előttünk jár. Ez a rendszerváltás óta tartó folyamatos leépülés pedig a dolgozói morálra is kihat – tette hozzá Dorner. Ahogy azt Nemes Gábor a hvg.hu-nak korábban kifejtette: jelenleg naponta 300-400 busz hibásodik meg a forgalomban, az elmúlt 2-3 év adataihoz viszonyítva pedig ez 40 százalékos emelkedést jelent. A szakszervezeti vezető azt mondja, most jutottak el arra a pontra: már nem érzik jogos elvárásnak, hogy a járművezetők viseljék a meghibásodások következményeit, mert ez már nem lojalitás-kérdés.
A főváros csődje az állam csődje
A KEKSZ alelnöke szerint az utasok terhei már nem növelhetők, ezért a fővárosnak és az államnak kéne izmosítania a hozzájárulás mértékét. Nyugati példákból merítve Nemes azt is felvetette, hogy emellett a régió is hozzájárulhatna a BKV működtetéséhez, például a területen működő nagyobb cégek megadóztatásával.
Dorner Lajos szerint azért is lenne fontos a gyors megállapodás a kormány és a főváros között, mert a fővárosi tömegközlekedés összeomlása – részben mert ott van az összes országos intézmény – nem csak a budapestieket érinti, de a teljes agglomerációt is. A főváros gyakorlatilag országos feladatokat lát el, Szentendrétől Ráckevéig, Törökbálinttól Gödöllőig közvetlenül is. A BKV csődje egyszerre jelenti a fővárosi önkormányzat csődjét, a főváros csődje pedig egyenlő a magyar állam csődjével – fejtette ki a VEKE elnöke. A mindenkori kormányok hajlamosak csak a központi költségvetéssel foglalkozni és elfeledkezni arról, hogy az önkormányzatok is az államháztartás részei. A közlekedésért felelős tárcánál például egyetlen munkatárs sincs, aki a városi közlekedéssel foglalkozna - tette hozzá.
"A fővárosi tömegközlekedés szerepe és súlya az ország gazdasága szempontjából sokkal nagyobb, mint azt a gazdaságirányítás szereplői gondolják, akik a jelek szerint egyszerűen nem értik az összefüggéseket. A BKV többet fizet be a költségvetésbe, mint amennyit normatívában kap, és a politikai okokból elrendelt utazási kedvezmények ellenértékét sem biztosítják számára, amely tény egyébként a magyar és az uniós jogot is sérti” – tette hozzá a VEKE elnöke. Szerinte ezért, ha leáll január végén a BKV, teljes káosz várható: megbénul az iskolarendszer, a sürgősségi ellátáson kívül bezárnak a kórházak, bedugul a város, ellehetetlenül az áruszállítás, és pillanatokon belül padlót fog az egész ország.
Túry Gergely
Csodák pedig nincsenek
A meghibásodások elszaporodását Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke is részben a karbantartásra jutó folyamatosan csökkenő pénzekkel magyarázza: "a járművek életkorát tekintve ez egy természetes folyamat, csodák pedig nincsenek, ha ugyanis az Alstom-program lezárult volna, a jelenleg forgalomban lévő metrókocsikat már beaprították volna". Már a metróalagutak mosására sincs pénz: amíg ezt korábban hetente megcsinálták, ma már csak ad hoc jelleggel, kampányszerűen fér bele a keretbe – magyarázta Gulyás. Az így felgyülemlett por és kosz pedig gyakran elkezdhet füstölni, ha nagyobb bajt nem is okoz.
Azt, hogy a médiában nagyobb visszhangja van a mostani eseteknek, Gulyás Attila azzal is magyarázta, hogy a tűzoltóság egy-két éve komolyabban veszi a füstölős meghibásodásokat és minden esetben kivonulnak, ez pedig látványos felhajtással jár. Dorner Lajos úgy tudja, a kiégett metrókocsi ügye óta kiemelt riasztásnak számít minden füstöléses bejelentés.
Egyelőre nincs vészforgatókönyv arra az esetre, ha teljesen leállna Budapesten a tömegközlekedés, a Főpolgármesteri Hivatalban még bíznak a megegyezésben. Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, a korábbi nagy sztrájkokat alapul véve jöhetnek a biciklisták és a telekocsik.
A Fidesz-KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" - tudatta Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP-frakció vezetője és Tarlós István főpolgármester kedden közös közleményben.
Eddig tizenegy hatékonyságnövelő és kiadáscsökkentő intézkedést vezetett be a BKV, ezektől ötmilliárd forint megtakarítást remélnek - közölte a közlekedési vállalat kedden.
Nem megoldás a budapesti tömegközlekedés pénzügyi gondjaira, és ezért nem is támogatható a budapesti tömegközlekedés járatainak ritkítása vagy a jegy- és bérletárak emelése - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője.
Tarlós István a Népszavának azt mondta, üzeni azoknak, akik esetleg erre spekulálnának, hogy "nem érdemes bedönteni a BKV-t, mert nem fogok lemondani".
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.