Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","shortLead":"Az Oscar-díjra szervezett amerikai kampánykörútra sem megy Karla Sofia Gascón.","id":"20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71826393-b02f-40d3-813c-842892eb2cd2.jpg","index":0,"item":"fa2ecc48-027b-4b5f-8cc3-d47219b3b9cc","keywords":null,"link":"/kultura/20250204_netflix-kampanyplakat-oscar-jelolt-transznemu-szineszno","timestamp":"2025. február. 04. 17:59","title":"A Netflix levette a kampányplakátjáról a rasszista botrányba keveredett Oscar-jelölt transznemű színésznőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és a férfiak, ám egy bizonyos korosztályban felborul ez az egyensúly.","shortLead":"Amerikai kutatók vizsgálata alapján úgy tűnik, a gyerekek és a 65 év felettiek esetében ugyanannyit beszélnek a nők és...","id":"20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2061e6bb-34e2-4275-9738-44cb77f759dd.jpg","index":0,"item":"4ff14bf2-03ac-4d07-8d8b-786ed6c8c781","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nok-ferfiak-beszed-mennyisege-vizsgalat","timestamp":"2025. február. 04. 20:03","title":"Új vizsgálat bizonyítja: a nők többet beszélnek, mint a férfiak – de nem mindig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz így a mindennapi betevőnkkel? Mit lehet tenni a talajegészségért? Hogyan futott fel a regeneratív talajművelés, mi az a no till, és tényleg ez ment meg minket? Ki más is tudná tisztázni a kérdéseket, mint a talaj-mikroorganizmusok magyar hangja, Víg Vitália talajökológus.","shortLead":"Mélyre ás a zCast már az év elején: az élelmet adó talajról szól az idei első adás. Mitől romlanak a talajok? Mi lesz...","id":"20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/960c5c3a-899c-4542-9347-ea92f27047c4.jpg","index":0,"item":"f55fb5a3-6a5d-4e56-ac9e-fe0714ead616","keywords":null,"link":"/zhvg/20250205_talajegeszseg-talajpusztulas-talajerozio-regenerativ-mezogazdasag-talajokologia-till-vagy-no-till-szantas-zcast-vig-vitalia-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 15:30","title":"zCast: Kiszipolyozzuk a talajt, pedig mindennapi betevőnk múlik rajta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebf381b8-45c1-4e77-acee-9f58923d2dd4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svájci kutatók szerint hónapokkal fiatalabb lehet a biológiai órája annak, aki rendszeresen visz be a szervezetébe valamilyen omega-3 zsírsavat, de a legjobb, ha D-vitaminnal és testmozgással kombinálja mindezt.","shortLead":"Svájci kutatók szerint hónapokkal fiatalabb lehet a biológiai órája annak, aki rendszeresen visz be a szervezetébe...","id":"20250204_omega-3-zsirsav-etkezes-bevitel-oregedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebf381b8-45c1-4e77-acee-9f58923d2dd4.jpg","index":0,"item":"35d14f85-51a3-4202-a160-9cd7a095cfa3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_omega-3-zsirsav-etkezes-bevitel-oregedes","timestamp":"2025. február. 04. 19:03","title":"Bebizonyították: az öregedés elleni is jók lehetnek az omega-3 zsírsavak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok magukra maradnak az ISIS-börtönökkel.","shortLead":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok...","id":"20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891.jpg","index":0,"item":"956f19fa-6620-4136-8a2c-9d221e174d4a","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","timestamp":"2025. február. 05. 14:31","title":"A terroristák ellen harcoló amerikai csapatok kivonását tervezi a Pentagon Szíriából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti büntetést.","shortLead":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti...","id":"20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5.jpg","index":0,"item":"0b290004-7f04-468f-b425-6e1f9e73b7d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","timestamp":"2025. február. 05. 11:48","title":"Megerősítette a bíróság: jogos volt a Lengyelország elleni 130 milliárd forintos EU-bírság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Donald Trump amerikai elnök Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt fogadta a Fehér Házban.","shortLead":"Donald Trump amerikai elnök Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnököt fogadta a Fehér Házban.","id":"20250205_donald-trump-usa-izrael-gaza-palesztina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dee67cbc-8e7d-478e-b444-11a8bb89c852.jpg","index":0,"item":"d712165b-c5ae-4fc6-960a-c0f21a84d702","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_donald-trump-usa-izrael-gaza-palesztina","timestamp":"2025. február. 05. 05:29","title":"Donald Trump a Gázai övezet amerikai megszállásáról és a palesztinok kitelepítéséről beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","shortLead":"A követeléseik első pontja Koós Pál távozása.","id":"20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"1ab7442a-1242-4e3e-8a42-58be149d6d69","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_moholy-nagy-muveszeti-egyetem-mome-hallgatok-targyalas-rektor-koos-pal-boszormenyi-nagy-gergely","timestamp":"2025. február. 06. 06:04","title":"Nem tárgyalnak a MOME hallgatói, amíg a rektor le nem mond","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Füstölő metrókocsik: "padlót fog az ország, ha leáll a BKV"
szerző:
Tossenberger Adél
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
A politikai cirkusz elkerülése motiválhatta azt a döntést, hogy a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására – vélik civil és szakszervezeti vezetők. Szerintük az elmúlt időszak elszaporodott meghibásodásai az együtt jelentkező pénzügyi és műszaki csődhelyzetnek köszönhetők, ha pedig leáll a BKV, "vele borulhat az egész ország".
„Megint füstölt valami a metróban”, „Füstölt és leállt a metró a 2-es vonalon”, „Füstölt az Astoria metróállomás mozgólépcsője”, „Füstgyanú miatt állt a közlekedés a 2-es metróvonalon” – napi szinten futunk bele ilyen és ehhez hasonló szalagcímekbe. Korábban már írtunk arról, hogy szakszervezeti vezetők szerint már a közlekedésbiztonság kérdése is felmerül a cégnél a járművek rossz műszaki állapota miatt. Tarlós István és a BKK is állítja: január végén, február elején teljesen leállhat a BKV.
Mindeközben kedden lefújták azt a szerdára tervezett rendkívüli Fővárosi Közgyűlést, amely a BKV finanszírozására fókuszált volna. Az indoklásban az áll: a Fidesz–KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására. "Ez a közlemény nem tűnik előrelépésnek, egyelőre nem látunk mögötte konkrétumot, valószínűleg csak a politikai cirkuszt akarják elkerülni, miközben persze a kormány és a főváros továbbra is egymással szembe száguld” – mondta a hvg.hu-nak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Hasonlóan pesszimista Gulyás Attila, a kötöttpályás szakszervezeteket tömörítő Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke, aki lapunknak kifejtette: „tényleg hetekre vagyunk az összeomlástól, ezért ebbe az ígéretbe nem lehet kapaszkodni, csak a közhangulatot csitítja valamelyest”.
Mikor kezdődtek a gondok?
Felmerül ugyanakkor a kérdés, van-e összefüggés a BKV finanszírozásának megoldásáért folytatott harc, a főváros és az Orbán-kormány közti látványos csörte, illetve a meghibásodásokról szóló hírek elszaporodása között. Megkérdeztük, régebben is ennyi gond volt-e a BKV járműveivel. Annyi bizonyos, hogy évtizedekkel ezelőtt is voltak gondok a szovjet gyártmányú metrókocsikkal, csak azok az esetek nem kaptak akkora nyilvánosságot – mondta a hvg.hu-nak Gelencsér László, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) metróügyekben jártas alelnöke, aki maga is tapasztalt járművezető.
Túry Gergely
Gelencsér László viszont azt állította, nincs valóságalapja, hogy a többszörösére szaporodtak volna a füstöléses meghibásodások. Valójában még duplázódásról sem beszélhetünk – magyarázta a szakember, aki szerint ugyanakkor most komoly gondot jelenthet az alkatrészbeszerzések határozatlan idejű leállítása és a karbantartási keretek leszűkülése. Az alelnök azt mondja, azért is lehet intenzívebb a sajtóvisszhang, mert 2011 óta szigorúbb a belső ellenőrzés a BKV-nál. Mindemellett Gelencsér szerint az sem kizárható, hogy "az egész mechanizmusban van egy indirekt nyomásgyakorlás is a főváros részéről".
Játék a tűzzel
„Elég nagy baj lenne, ha ezzel játszanának” – mondta ezzel szemben a főváros feltételezett szerepéről Nemes Gábor, a KEKSZ buszos ágazatáért felelős alelnöke, aki szerint mivel emberek szállításáról van szó, finanszírozási kérdésekkel nem lehet játszani, mert az "játék lenne a tűzzel". Ezzel Dorner Lajos is egyetért: a fővárosnak nem érdeke, hogy a szolgáltatással szemben bizalmatlanságot keltsen, ezért a BKV-nál tapasztalt tűzeseteket nem használta nyomásgyakorlásra, szemben a financiális helyzettel. A BKV és a közlekedési hatóság szakemberei egyébként felelősséggel tartoznak a biztonságos közlekedésért, ezért nem engedhetnek forgalomba veszélyes járművet.
Dorner Lajos úgy látja, a BKV-nál most egyszerre jelentkezett a pénzügyi csődhelyzet a műszaki csődhelyzettel, ami abból is következik, hogy a mindenkori politikai elit inkább autópályákban és cégautókban gondolkodik, mint a tömegközlekedés fejlesztésében. Az utolsó nagy pénzügyi beruházás-sorozat a 70-es évek végén, 80-as évek elején volt, azóta pedig csak a 2-es metró rekonstrukciója és a Combino-villamosok üzembe helyezése az, ami említésre méltó - véli. Szerinte is súlyos probléma, hogy évek óta konzekvensen a karbantartási pénzekből vesznek el, ezért sokszor előfordult, hogy a BKV szerelői saját zsebből vettek izzót, vagy csavarokat.
Túry Gergely
Míg a rendszerváltást megelőzően hatéves koruk előtt selejtezték le a buszokat, addig most a járműparkot tekintve Bukarest és Minszk is előttünk jár. Ez a rendszerváltás óta tartó folyamatos leépülés pedig a dolgozói morálra is kihat – tette hozzá Dorner. Ahogy azt Nemes Gábor a hvg.hu-nak korábban kifejtette: jelenleg naponta 300-400 busz hibásodik meg a forgalomban, az elmúlt 2-3 év adataihoz viszonyítva pedig ez 40 százalékos emelkedést jelent. A szakszervezeti vezető azt mondja, most jutottak el arra a pontra: már nem érzik jogos elvárásnak, hogy a járművezetők viseljék a meghibásodások következményeit, mert ez már nem lojalitás-kérdés.
A főváros csődje az állam csődje
A KEKSZ alelnöke szerint az utasok terhei már nem növelhetők, ezért a fővárosnak és az államnak kéne izmosítania a hozzájárulás mértékét. Nyugati példákból merítve Nemes azt is felvetette, hogy emellett a régió is hozzájárulhatna a BKV működtetéséhez, például a területen működő nagyobb cégek megadóztatásával.
Dorner Lajos szerint azért is lenne fontos a gyors megállapodás a kormány és a főváros között, mert a fővárosi tömegközlekedés összeomlása – részben mert ott van az összes országos intézmény – nem csak a budapestieket érinti, de a teljes agglomerációt is. A főváros gyakorlatilag országos feladatokat lát el, Szentendrétől Ráckevéig, Törökbálinttól Gödöllőig közvetlenül is. A BKV csődje egyszerre jelenti a fővárosi önkormányzat csődjét, a főváros csődje pedig egyenlő a magyar állam csődjével – fejtette ki a VEKE elnöke. A mindenkori kormányok hajlamosak csak a központi költségvetéssel foglalkozni és elfeledkezni arról, hogy az önkormányzatok is az államháztartás részei. A közlekedésért felelős tárcánál például egyetlen munkatárs sincs, aki a városi közlekedéssel foglalkozna - tette hozzá.
"A fővárosi tömegközlekedés szerepe és súlya az ország gazdasága szempontjából sokkal nagyobb, mint azt a gazdaságirányítás szereplői gondolják, akik a jelek szerint egyszerűen nem értik az összefüggéseket. A BKV többet fizet be a költségvetésbe, mint amennyit normatívában kap, és a politikai okokból elrendelt utazási kedvezmények ellenértékét sem biztosítják számára, amely tény egyébként a magyar és az uniós jogot is sérti” – tette hozzá a VEKE elnöke. Szerinte ezért, ha leáll január végén a BKV, teljes káosz várható: megbénul az iskolarendszer, a sürgősségi ellátáson kívül bezárnak a kórházak, bedugul a város, ellehetetlenül az áruszállítás, és pillanatokon belül padlót fog az egész ország.
Túry Gergely
Csodák pedig nincsenek
A meghibásodások elszaporodását Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke is részben a karbantartásra jutó folyamatosan csökkenő pénzekkel magyarázza: "a járművek életkorát tekintve ez egy természetes folyamat, csodák pedig nincsenek, ha ugyanis az Alstom-program lezárult volna, a jelenleg forgalomban lévő metrókocsikat már beaprították volna". Már a metróalagutak mosására sincs pénz: amíg ezt korábban hetente megcsinálták, ma már csak ad hoc jelleggel, kampányszerűen fér bele a keretbe – magyarázta Gulyás. Az így felgyülemlett por és kosz pedig gyakran elkezdhet füstölni, ha nagyobb bajt nem is okoz.
Azt, hogy a médiában nagyobb visszhangja van a mostani eseteknek, Gulyás Attila azzal is magyarázta, hogy a tűzoltóság egy-két éve komolyabban veszi a füstölős meghibásodásokat és minden esetben kivonulnak, ez pedig látványos felhajtással jár. Dorner Lajos úgy tudja, a kiégett metrókocsi ügye óta kiemelt riasztásnak számít minden füstöléses bejelentés.
Egyelőre nincs vészforgatókönyv arra az esetre, ha teljesen leállna Budapesten a tömegközlekedés, a Főpolgármesteri Hivatalban még bíznak a megegyezésben. Ha mégis bekövetkezik a legrosszabb, a korábbi nagy sztrájkokat alapul véve jöhetnek a biciklisták és a telekocsik.
A Fidesz-KDNP-frakció kérésére a főpolgármester elhalasztja a Fővárosi Közgyűlés szerdára tervezett rendkívüli ülését, "mivel a Fidesz-KDNP frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására" - tudatta Németh Zoltán, a Fidesz-KDNP-frakció vezetője és Tarlós István főpolgármester kedden közös közleményben.
Eddig tizenegy hatékonyságnövelő és kiadáscsökkentő intézkedést vezetett be a BKV, ezektől ötmilliárd forint megtakarítást remélnek - közölte a közlekedési vállalat kedden.
Nem megoldás a budapesti tömegközlekedés pénzügyi gondjaira, és ezért nem is támogatható a budapesti tömegközlekedés járatainak ritkítása vagy a jegy- és bérletárak emelése - jelentette ki Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-KDNP frakcióvezetője.
Tarlós István a Népszavának azt mondta, üzeni azoknak, akik esetleg erre spekulálnának, hogy "nem érdemes bedönteni a BKV-t, mert nem fogok lemondani".
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki.