Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan már csak a legújabb, 24H2-es verziójú Windows 11-et támogatja a Microsoft, és nincs is kibúvó: a korábbiakat egyszerűen kényszerfrissíti a cég.","shortLead":"Hamarosan már csak a legújabb, 24H2-es verziójú Windows 11-et támogatja a Microsoft, és nincs is kibúvó: a korábbiakat...","id":"20250120_microsoft-windows-11-24h2-kenyszerfrissites-telepitese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"da9ca262-780b-40ce-8b36-d188e9e645cd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_microsoft-windows-11-24h2-kenyszerfrissites-telepitese","timestamp":"2025. január. 20. 15:03","title":"Nincs menekvés: minden gépre telepíti az új Windows 11-et a Microsoft","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57cc69d8-39b0-4765-b954-35f354f896cc","c_author":"Papp Réka Kinga","category":"360","description":"A ma használatos politikai gépezetet a meglévő intézményrendszer használatára – vagy meghackelésére – optimalizálták. Ebben a játékban mindig annak áll a zászló, aki a legtöbbet tudja költeni rá. Ezt sem technikázással, sem gerillastratégiával nem lehet felülírni – de másik működési kultúrával igen, írja szerzőnk, aki szerint ideje volna már túllépni a vezérkultuszon, építkező pártok kellenek, amelyekben a tagság és a lakosság érdemben beleszólhat a közös célokba és stratégiákba. Vélemény.","shortLead":"A ma használatos politikai gépezetet a meglévő intézményrendszer használatára – vagy meghackelésére – optimalizálták...","id":"20250120_hvg-Papp-Reka-Kinga-Igy-neveld-a-kispartodat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57cc69d8-39b0-4765-b954-35f354f896cc.jpg","index":0,"item":"3391310b-73af-4af1-8cff-22bad782df49","keywords":null,"link":"/360/20250120_hvg-Papp-Reka-Kinga-Igy-neveld-a-kispartodat","timestamp":"2025. január. 20. 08:00","title":"Papp Réka Kinga: Így neveld a kispártodat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa92ce63-6b80-41a0-b340-6ca7c6af6d07","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"200 ezer milliárd forintnyi pénz a beiktatására váró új amerikai kormány tagjainak összesített vagyona. Ennek a nagy része Elon Musknál van, de akad még néhány dollármilliárdos a listán.","shortLead":"200 ezer milliárd forintnyi pénz a beiktatására váró új amerikai kormány tagjainak összesített vagyona. Ennek a nagy...","id":"20250120_trump-biden-usa-kormany-milliardosok-gazdagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa92ce63-6b80-41a0-b340-6ca7c6af6d07.jpg","index":0,"item":"d124f75b-d727-44fa-af77-f5e213a83c31","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_trump-biden-usa-kormany-milliardosok-gazdagok","timestamp":"2025. január. 20. 14:30","title":"Több pénze van a Trump-kormány tagjainak, mint amennyi Magyarország és Görögország együttes GDP-je","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe25724b-cafb-4313-9679-627a7502a45e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rászállt a kínai cégekre az ismert osztrák adatvédelmi aktivista, Max Schrems, aki korábban a Metát is megszorongatta, az Európai Unió pedig az ő nevével fémjelezve hozott már két adatvédelmi ítéletet is.","shortLead":"Rászállt a kínai cégekre az ismert osztrák adatvédelmi aktivista, Max Schrems, aki korábban a Metát is megszorongatta...","id":"20250120_tiktok-temu-xiaomi-wechat-aliexpress-shien-adatvedelem-gdpr-max-schrems","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe25724b-cafb-4313-9679-627a7502a45e.jpg","index":0,"item":"c3ba47c0-443a-46ab-a5c3-98b89e3d59e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_tiktok-temu-xiaomi-wechat-aliexpress-shien-adatvedelem-gdpr-max-schrems","timestamp":"2025. január. 20. 09:06","title":"Brutális bírságot kaphat a Temu, a TikTok, a Xiaomi és több kínai vállalat Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","shortLead":"Egy másik F40-törésnél is a szerelő csapta oda a kocsit. ","id":"20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21a9d64e-fe3a-4317-92e4-21101c77e287.jpg","index":0,"item":"14c8f4ea-84b6-4f1d-86e4-343810c17f00","keywords":null,"link":"/cegauto/20250121_Osszetorte-egy-szerelo-Lando-Norris-Ferrari-F40-eset","timestamp":"2025. január. 21. 07:55","title":"Összetörte egy szerelő Lando Norris Ferrari F40-esét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7237cd27-83d9-40c0-b022-60dd23bdb142","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az orosz elnök jelezte, helyre akarja állítani az orosz–amerikai kapcsolatokat, amelyek szerinte nem Moszkva hibájából szakadtak meg.","shortLead":"Az orosz elnök jelezte, helyre akarja állítani az orosz–amerikai kapcsolatokat, amelyek szerinte nem Moszkva hibájából...","id":"20250120_donald-trump-beiktatas-vlagyimir-putyin-gratulacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7237cd27-83d9-40c0-b022-60dd23bdb142.jpg","index":0,"item":"063ddf4c-f51c-4382-a2b0-9e0520bdaf3b","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_donald-trump-beiktatas-vlagyimir-putyin-gratulacio","timestamp":"2025. január. 20. 17:45","title":"Putyin már az eskütétel előtt gratulált Trumpnak a hivatalba lépéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87fad986-2641-4076-9310-345121634fcf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészség szerint a csecsemő túlélte volna a balesetet, ha orvost hívnak hozzá.","shortLead":"Az ügyészség szerint a csecsemő túlélte volna a balesetet, ha orvost hívnak hozzá.","id":"20250120_ugyeszseg-vademeles-neveloszulok-kisbaba-forrazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87fad986-2641-4076-9310-345121634fcf.jpg","index":0,"item":"b85db478-a314-461f-a213-2f23a9accbfa","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_ugyeszseg-vademeles-neveloszulok-kisbaba-forrazas","timestamp":"2025. január. 20. 12:12","title":"Meghalt egy 9 hónapos kisbaba, akit 80 fokos vízzel fürdetett meg a nevelőapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04","c_author":"TMF Group","category":"brandcontent","description":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult előírásai között kell navigálni. A TMF Group évtizedek óta segíti ügyfeleit ebben a folyamatban, miközben a Global Business Complexity Index (GBCI) című tanulmányuk évről évre bemutatja a legösszetettebb piacok sajátosságait. Az interjúban Jan Willem van Drimmelen, a TMF Group európai vezetője beszél a cég tevékenységéről, a GBCI jelentőségéről, valamint a jövőbeni célkitűzésekről.","shortLead":"Egy másik országban vállalkozni mindig kihívásokkal jár, különösen, ha az adminisztratív és jogi megfelelőség bonyolult...","id":"20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32f46621-52d8-4f7b-b2c5-f59d6149bc04.jpg","index":0,"item":"939f650c-b38a-474e-917b-dafeece02f4b","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241219_Uzleti-adminisztracio-tmf-group","timestamp":"2025. január. 20. 15:30","title":"Üzleti adminisztráció határok nélkül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magas üzemanyagárak kivéreztetik a betegszállítást
szerző:
Dreissiger Ágnes
Tetszett a cikk?
Ellehetetlenülhet a betegszállítás, ha a minisztérium nem ad pluszpénzt a dráguló üzemanyag kompenzációjára - állítja több betegszállítással foglalkozó szervezet. Egyikük azt mondja: már egy hónapnyi tartalékuk sincs a rendszerben. Az Országos Mentőszolgálat szerint egyforintnyi gázolajár-emelés évi négymillió forintot dob a költségeiken.
Literenként bruttó 4 és 6 forinttal emeli a 95-ös benzin, illetve a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán a Mol, ezzel mindkét üzemanyag ára új történelmi csúcsot ér el - többek között ez az oka annak, hogy a betegszállítók újra a minisztériumhoz fordulnak.
Annak ellenére, hogy tavaly év végén a megemelkedett üzemanyagárak miatt kompenzációt kaptak a mentőszolgálatok, most a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) ismét a vészharangot kongatja. Az egyesület elnöke a hvg.hu-nak azt mondta: hiába kaptak 2011-ben két részletben összesen 350 millió forintot, ez csak a pluszköltségek felét fedezte. „Nem vásároltunk autókat, alkatrészeket sem, amelyek így jelentősen leamortizálódtak mára. A tavaly év végi kompenzáció nagyjából kétszerese kellene ahhoz, hogy ne csak tűzoltásról beszélhessünk” - mondta Bíró Ferenc.
Egy hónapnyi tartalék sincs
Bíró szerint a betegszállítók helyzete a BKV-hoz hasonló: az alulfinanszírozottságot csak ideig-óráig lehet a fejlesztésre szánt összegekből kipótolni. „Összesen kilencven szervezet tartozik az MBOE alá: van, akiknek jobban, van, akiknek tragikusan megy. Ha a szaktárcától nem kapunk újabb forrást, a hónap utolsó napjaiban nem fogunk tudni tankolni. Bár nem erre készülünk, elképzelhető, hogy bizonyos feladatokat nem fogunk tudni ellátni” - mondta lapunknak Bíró. Az egyesületnek összesen 620 autója van, amelyek 100-150 ezer kilométert futnak évente.
Nehezen veszik a benzinár okozta akadályokat a betegszállítók
MTI
Dávid Ferenc, a Samaritanus Mentőszolgálat szóvivője szerint „konkrétan a csőd szélén áll az ágazat. Az év végi kompenzáció csupán tűzoltásra volt elegendő”. A betegszállítók esetében a legnagyobb költség az üzemanyag, a finanszírozási összeg felét ez viszi el. Ehhez képest az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mindössze 102 forinttal támogatja őket kilométerenként. „Ez az összeg önmagában is kevés, hát még akkor, ha úgy számoljuk, ahogyan az OEP: 102 forintot csak minden hasznos kilométer után fizetnek. Ha tehát leviszünk egy beteget Győrbe, de visszafelé nem tudunk beteget hozni, akkor az az út saját költségünkön lesz. Ugyanúgy igazságtalan a rendszer, ha négy beteget szállítunk: az első után még 102 forintot kapunk, de minden további után egy 0,2-es szorzó lép életbe, azaz a második beteget már csak húsz forintért visszük. Ha ő útközben kiszáll, onnantól már hasznos kilométernek sem számít.”
Dávid egyébként azt mondja: 30 százalékos díjemelésre lenne szükségük, "vagy arra, hogy a betegszállításra jogosultak körét szigorúbban ellenőrizzék, és a betegszállítókat ne taxinak használják. A mostani költségekkel számolva egy hónapot bírunk. Javíttatni már így sem tudunk autókat, ami elromlott, az úgy is marad."
Az MBOE számításai szerint a 2012. évi szükséges kompenzáció a tavalyi elmaradással együtt 800 millió forintra rúg. Néhány napja megkeresték a Nefmit, egyelőre nem kaptak választ. Az egyesület szerint megoldást jelenthetne, ha a jelenlegi zárt költségvetés helyett költségarányos finanszírozást vezetnének be. „A mostani finanszírozás ugyanis nem veszi figyelembe az időközbeni üzemanyagár-emelkedést, ahogy az igények változását sem. Például azt, hogy a kórházak átszervezése miatt nagyobb távolságra kell szállítani a beteget”. Abban azonban már sikerült pozitív változást elérni, hogy megszüntessék az úgynevezett "luxusszállításokat": azaz nem viszik például a beteget Budapestre, csak azért, mert azt kéri, ha ugyanolyan szintű ellátásban részesül ott helyben is.
Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) szóvivője lapunknak azt mondta: ők tavaly év végén 350 millió pluszt kaptak, áprilisban pedig 292 milliót erre a célra. „Ez az OMSZ-nél kielégítette a felmerült pluszköltségeket, és bízunk abban, hogy ha szükség lesz rá, a minisztérium további forrásokat tud a célra átcsoportosítani.” A szolgálatnak összesen 900 autója van, ami közül 743 állandóan járja az utakat. Az autók évente 35 millió kilométert tesznek meg, azaz egyforintnyi üzemanyagár-emelkedés évi 4 millió forinttal dobja meg a költségeket.
Szakmai érdekképviseletek szerint az üzemanyagárak emelkedése miatt a fuvarozók előbb-utóbb a fuvardíj emelésére kényszerülnek, mivel már felhasználták tartalékaikat, és nem maradt továbbimozgásterük.
Az év eleji drasztikus gázolajár-emelkedés miatt végképp ellehetetlenült a betegszállítók működése. A Mentők és Betegszállítók Országos Egyesülete (MBOE) a minisztériumokhoz fordult támogatásért.
A megemelkedett benzin- és gázolajárak a betegszállítást is megnehezítik. Amíg a taxisok 240 forintos fix kilométerért tüntettek hétfőn, addig ugyanezért a távolságért a betegszállítók 102 forintot kapnak. Az ágazat veszteséges, van olyan cég, amely szerződést is bontana, ha nem emelik a támogatás mértékét.