Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell luxusverdával kiszállítani a szociális ebédet. Kiderül, miként juthatna menő fővárosi garzonhoz egy falusi bölcsőde minden kis lakója. Fény derül a milánói világkiállítás híres-hírhedt „sámándobjának” sorsára. Valamint az ügyben is okosodhatunk, mi az a görcsónak, és hogyan kell egy száraz csónakázó tavon szakszerűen közlekedni.","shortLead":"Meglepő és csak részben mulatságos korrupciós ügyeket gyűjtött össze Ceglédi Zoltán. Megtudhatjuk, hogyan kell...","id":"20241221_duma-aktual-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7a23b01-7536-4a39-9389-dad2044a651f.jpg","index":0,"item":"887ccbf8-de0b-4956-abbb-c7c85e241c80","keywords":null,"link":"/360/20241221_duma-aktual-korrupcio","timestamp":"2024. december. 21. 19:30","title":"Száraz tónak nedves partján milliomos bölcsisek – korrupciós besztof a Duma Aktuálban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bbb13b23-964a-4d6d-8486-dc348455a198","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A Mitsubishivel kiegészülve a Honda és a Nissan a világ egyik legnagyobb autógyártója lenne.","shortLead":"A Mitsubishivel kiegészülve a Honda és a Nissan a világ egyik legnagyobb autógyártója lenne.","id":"20241223_Fuzios-hajtas-a-Honda-es-a-Nissan-fel-ev-alatt-lezavarna-az-elokeszuleteket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bbb13b23-964a-4d6d-8486-dc348455a198.jpg","index":0,"item":"a4f2b40e-57e0-4d5f-bf69-499237498cb4","keywords":null,"link":"/kkv/20241223_Fuzios-hajtas-a-Honda-es-a-Nissan-fel-ev-alatt-lezavarna-az-elokeszuleteket","timestamp":"2024. december. 23. 08:43","title":"Fúziós hajtás: a Honda és a Nissan fél év alatt lezavarná az előkészületeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1538f826-f5b0-4f2a-9391-3170683875fa","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Radio Frequency Directed Energy Weapon, azaz RFDEW. Egy kilométeren belül egész drónrajokat tud hatástalanítani, legalábbis ezt állítja a brit védelmi minisztérium. ","shortLead":"Radio Frequency Directed Energy Weapon, azaz RFDEW. Egy kilométeren belül egész drónrajokat tud hatástalanítani...","id":"20241223_A-brit-hadsereg-uj-radiohullammal-mukodo-energiafegyvere-lovesenkent-50-forintert-szedi-le-az-ellenseges-dronokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1538f826-f5b0-4f2a-9391-3170683875fa.jpg","index":0,"item":"13b6793b-c7eb-4c8a-a7e2-f13985493c62","keywords":null,"link":"/vilag/20241223_A-brit-hadsereg-uj-radiohullammal-mukodo-energiafegyvere-lovesenkent-50-forintert-szedi-le-az-ellenseges-dronokat","timestamp":"2024. december. 23. 16:13","title":"A brit hadsereg új, rádióhullámmal működő energiafegyvere lövésenként 50 forintért szedi le az ellenséges drónokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a067b31d-298b-4317-b2a6-a48cee69da2f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Január végéig várják az ajánlatokat, illetve közzétettek egy másik felhívást is. ","shortLead":"Január végéig várják az ajánlatokat, illetve közzétettek egy másik felhívást is. ","id":"20241221_korhazak-Kozbeszerzesi-es-Ellatasi-Foigazgatosag-keretmegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a067b31d-298b-4317-b2a6-a48cee69da2f.jpg","index":0,"item":"7556e350-b132-4601-a5b0-d04db8f8adfc","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_korhazak-Kozbeszerzesi-es-Ellatasi-Foigazgatosag-keretmegallapodas","timestamp":"2024. december. 21. 17:32","title":"300 milliárdos tendert írtak ki a kórházak takarítására, hasonlóak a feltételek mint négy évvel korábban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8acc8722-e8dc-4f1f-9e37-1726bd880967","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Kínai Népköztársaság szerint szuverenitása és biztonsági érdekei sérülnek azzal, hogy az USA katonai támogatást nyújt Tajvannak.","shortLead":"A Kínai Népköztársaság szerint szuverenitása és biztonsági érdekei sérülnek azzal, hogy az USA katonai támogatást nyújt...","id":"20241222_kina-tajvan-usa-egyesult-allamok-katonai-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8acc8722-e8dc-4f1f-9e37-1726bd880967.jpg","index":0,"item":"210471a0-891f-4bde-91bc-18c42309be37","keywords":null,"link":"/vilag/20241222_kina-tajvan-usa-egyesult-allamok-katonai-tamogatas","timestamp":"2024. december. 22. 10:06","title":"Kína azt ígérte, hogy fel fog lépni a Tajvannak nyújtott amerikai katonai támogatás ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bd3bff8-c13d-4bc9-a201-61dd6e03c985","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az LG QNED evo termékcsaládjának új, 2025-ös tagjai olyan LCD technológiás televíziók, melyek egy újonnan szabadalmaztatott, széles színskálát biztosító technológiával vannak felszerelve. 4K felbontású kép, 144 Hz-es képfrissítési ráta, vezeték nélküli kapcsolódás, ultraalacsony késleltetés – mutatjuk a széria újdonságait, melyek mögött természetesen ott dolgozik a mesterséges intelligencia is.","shortLead":"Az LG QNED evo termékcsaládjának új, 2025-ös tagjai olyan LCD technológiás televíziók, melyek egy újonnan...","id":"20241222_lg-qned-evo-tv-keszulekek-2025-modellek-uj-funkciok-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bd3bff8-c13d-4bc9-a201-61dd6e03c985.jpg","index":0,"item":"d2fd3b17-0a59-4c87-b274-2e85df06aad2","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_lg-qned-evo-tv-keszulekek-2025-modellek-uj-funkciok-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 22. 18:03","title":"Megjöttek az LG 2025-ös tévéi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavalyhoz képest sokat javult a lakosság inflációérzékelése, de még mindig nagyon sokan érzékelnek „jelentős” áremelkedést.","shortLead":"Tavalyhoz képest sokat javult a lakosság inflációérzékelése, de még mindig nagyon sokan érzékelnek „jelentős”...","id":"20241223_Hiaba-hirdetett-gyozelmet-a-kormany-a-magyarok-meg-erzik-az-inflaciot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"7c4a4273-fd37-4df7-b11b-17add73b9b68","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241223_Hiaba-hirdetett-gyozelmet-a-kormany-a-magyarok-meg-erzik-az-inflaciot","timestamp":"2024. december. 23. 08:26","title":"Hiába hirdetett győzelmet a kormány, a magyarok többsége még érzi az inflációt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már Demszky Gábor is kacérkodott vele, de végül utódja, Tarlós István szánta rá magát a bevezetésére, igaz, nem önszántából. A dugódíjat sokan egy újabb sarcnak tartják, pedig szakértők szerint igenis van értelme. Feltéve, ha a befolyt összeget átláthatóan a közlekedés fejlesztésére fordítják.
„Nem arról van szó, hogy bárki sarcot vetne ki; ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – mondta a Tv2 Mokka című műsorában Tarlós István főpolgármester, de előtte még elődjére, Demszky Gáborra mutogatott, mondván: elődje a 4-es metró uniós támogatásának feltételeként vállalta a dugódíj bevezetését.
Az igazán fontos kérdés a tervek szerint 2013 közepétől behajtott dugódíjjal kapcsolatban nem is az, mekkora összegű lesz és kikre vonatkozik majd, sokkal inkább, hogy eléri-e a célját. A mostanában oly sokat emlegetett külföldi példák esetén ugyanis a dugódíj bevezetésének a célja nem a szimpla pénzbehajtás volt. Míg a dugódíjjal csökkent az autóforgalom, a befolyó pénzt az utak jobb kihasználására, a helyi közlekedésfejlesztésre fordították. Londonban a díjfizetés bevezetésekor a buszok férőhelyét 14,5 ezer fővel növelték a csúcsidőszakban, a metróhálózat pénzügyi forrásait pedig 2 százalékkal megemelték.
Nem a pénzbehajtásra találták ki
Stockholmban 197 új buszt állítottak forgalomba, 16 új vonalat létesítettek, miközben a menetrendet is sűrítették. Az átszálló utasok számára új parkolási zónát hoztak létre a fizetőövezetek határán, akárcsak Szingapúrban, ahol szintén olcsó parkolókat alakítottak ki. Ezzel szemben Budapesten eddig egyetlen célt lőtt be a városvezetés a forgalom csökkentésén kívül: a BKV finanszírozását, pontosabban annak a pénznek a pótlását, amelyet az állam nem fog biztosítani a jelenlegi működéshez. A jelenlegi működés azonban botrányos: a 3-as metró szinte már rendszeresen kigyullad, a rozoga állapotban lévő buszok lerobbannak. Erhart Szilárd, a dugodij.hu portál szerkesztője szerint ennek ellenére is fontos lenne a dugódíj bevezetése. „A lényeg, hogy amit a közlekedőktől elvonnak, azt a közlekedésbe vissza is kell juttatniuk. Ha a BKV ezt rosszul használja fel vagy nem is kerül a tömegközlekedési vállalathoz, akkor nincs értelme. Az is fontos, hogy a választók ezt jóváhagyják és azonosuljanak vele” – közölte a szakember.
Sokan felvetik azt is, hogy öt évvel ezelőtt jóval nagyobb volt a forgalmi dugó Budapesten, de mára a magas benzinárak és a válság miatt lényegesen kevesebb az autóforgalom. „Öt éve valóban súlyosabb volt a probléma, de most is súlyos” – mondta ezzel kapcsolatban Erhart.
MTI / Honáczy Barnabás
Abban valamennyi szakember egyetért, hogy a dugódíjból származó bevételeket kizárólag a közlekedés fejlesztésére kellene fordítani, de az előfeltételek megteremtésének szükségességéről már megoszlanak a vélemények. Pongrácz Gergely, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatósági tagja – egy interneten is elérhető előadás-vázlat tanúsága szerint – a P+R parkolók kialakítását, járműbeszerzéseket, a kritikus helyeken pedig buszsávok kialakítását ajánlja azelőtt, hogy a dugódíjat bevezetnék, sőt középtávon két új Duna-híd megépítését is elkerülhetetlennek tartaná. Vele ellentétben Erhart Szilárd úgy véli, nagyobb a kára a beruházások elmaradásának, mint a jelenlegi közlekedési helyzet forgalmi torlódásokhoz, légszennyezéshez és környezetterheléshez kapcsolódó társadalmi költségei. Erhart szerint ráadásul kevesebb érdeket sérthet, ha most vezetik be a dugódíjat, mivel „a prosperitás időszakában nagyobb a mobilitási igény”. Öt évvel ezelőtt egyébként Demszky Gábor is előfeltételekhez kötötte volna a dugódíjat, így az M0-s befejezéséhez, a 4-es metró elkészültéhez, újabb P+R parkolók épüléséhez.
Milliárdokat emésztene fel
Tarlós István most az előfeltételekkel kapcsolatban mindössze annyit mondott, hogy ésszerűbb lenne a dugódíjat akkor bevezetni, ha kiépül minden P+R parkoló, „amiből 20 év alatt összesen egy fizetős épült”.
Ha a dugódíj bevezetése előtt az előfeltételeket (kamerarendszer, beléptető kapuk, közlekedésfejlesztés, parkolók kialakítása stb.) is meg akarja valósítani az amúgy pénzszűkében lévő főváros, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A szükséges technológia kialakítása ugyanis szakértői becslések szerint 2-3 milliárd forintot emésztene fel, de ehhez hozzájön még az a 30 milliárd forint, ami a tömegközlekedés fejlesztéséhez és a P+R parkolók kialakításához kell, nem beszélve a teljes rendszer fenntartásához, ami 6-7 milliárd forintot vinne el évente.
Ha a dugódíjból származó bevétel valóban a közlekedésfejlesztést célozza, akkor a szakértők szerint csak előnye van – ahogy ezt számos külföldi példa igazolja is. Erhart Szilárd 2007-ben készült tanulmánya szerint Szingapúrban az autóforgalom kezdeti csökkenése 44 százalékos volt, amiben közrejátszott az is, hogy a közlekedők a díjfizetési időszak előtt és után használták a fizetős zónákat, így a forgalom egyenletesen oszlott el. Londonban a díjfizetési zónába behajtó járművek száma 12 százalékkal, ezen belül az autós forgalom éves szinten 33 százalékkal csökkent, miközben a közlekedési sebesség nőtt és az egy kilométerre eső várakozási idő 2,3 percről 1,6 percre csökkent. A buszközlekedés a forgalom csökkenésével párhuzamosan kiszámíthatóbbá vált, a késések száma felére esett, és a buszok utasainak száma az első évben 37 százalékkal nőtt.
A főpolgármester közlése szerint még dolgoznak a szakemberek a dugódíj, illetve a hídpénz bevezetésének részletein, nem dőlt el, mekkora legyen a gyűrű átmérője és mennyit kellene fizetni.
Úgy tűnhet, feneketlen zsákba önti a pénzét, aki ma a gépjárműadó, az üzemanyagot terhelő egyre nagyobb mértékű fogyasztási adó és a horribilis parkolási díjak mellett autózik a belvárosban - írja Morgás joga blog. A terhek tovább nőnek, ha bevezetésre kerül a dugódíj vagy a hídpénz. Melyikkel járna kevésbé rosszul, aki autóba ül a fővárosban?
2013 közepétől vezetik be a dugódíjat Budapesten. Egy dolog már biztos: nem a város széle lesz a zónahatár. Jelenleg kétféle alternatívát vizsgálnak a kerületek javaslatára: eszerint a külső határ a Hungária körút-Margit körút lenne, de megvizsgálják egy belső zónahatár lehetőségét is. Tarlós István főpolgármester azt szeretné, ha viszonylag magasabb, 4-500 forintos behajtási díjat szednének, cserébe a zónahatáron belül lakóknak nem kellene fizetni.