Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b5765e16-ba1c-445b-93f1-f74f9b373e91","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Állami Számvevőszék szerint nagyon rövid idő alatt fognak eljutni a programban a tervezéstől a megállapodásig, így indokolt, hogy segítsenek a szabályszerű, eredményes és célszerű vagyongazdálkodásban.","shortLead":"Az Állami Számvevőszék szerint nagyon rövid idő alatt fognak eljutni a programban a tervezéstől a megállapodásig...","id":"20250121_asz-jelen-ideju-ellenorzes-mav-Lazar-allomasmegujitasi-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5765e16-ba1c-445b-93f1-f74f9b373e91.jpg","index":0,"item":"19be3e19-5e7c-4c0c-8ea9-388e38b77a44","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_asz-jelen-ideju-ellenorzes-mav-Lazar-allomasmegujitasi-program","timestamp":"2025. január. 21. 16:39","title":"Reagált az ÁSZ a MÁV felháborodott közleményére: jelen idejű ellenőrzést tartanak a társaságnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0e204d4-6aff-490c-8ea4-a8e46f48854f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Abból az ígéretből, hogy a beiktatás után azonnal pontot tesz az orosz–ukrán háború végére, nem lesz semmi, de állítása szerint a lehető leghamarabb szeretné megoldani a konfliktust.","shortLead":"Abból az ígéretből, hogy a beiktatás után azonnal pontot tesz az orosz–ukrán háború végére, nem lesz semmi, de állítása...","id":"20250121_orosz-ukran-haboru-donald-trump-vlagyimir-putyin-volodimir-zelenszkij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0e204d4-6aff-490c-8ea4-a8e46f48854f.jpg","index":0,"item":"c7c44729-bb35-4745-8aa0-68a508d8f886","keywords":null,"link":"/vilag/20250121_orosz-ukran-haboru-donald-trump-vlagyimir-putyin-volodimir-zelenszkij","timestamp":"2025. január. 21. 12:26","title":"Donald Trump máris üzent egyet Putyinnak, amit akár fenyegetésnek is fel lehet fogni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sára Botond főispán szerint a bíróság nem vitatta a szolidaritási hozzájárulás kivetését sem jogalapjában, sem mértékében, és nem kötelezte a magyar államot arra, hogy fizesse vissza azt az önkormányzatnak. ","shortLead":"Sára Botond főispán szerint a bíróság nem vitatta a szolidaritási hozzájárulás kivetését sem jogalapjában, sem...","id":"20250122_Budapest-nem-kapja-vissza-a-befizetett-milliardokat-allitja-Budapest-foispanja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a4de9b-81b8-40f8-9ecc-9b5ce749362e.jpg","index":0,"item":"3f226957-74eb-4b70-9952-0df1dde3df3b","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Budapest-nem-kapja-vissza-a-befizetett-milliardokat-allitja-Budapest-foispanja","timestamp":"2025. január. 22. 10:49","title":"Budapest nem kapja vissza a befizetett milliárdokat – mondja Sára Botond főispán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe3dffd8-c4d8-4f4f-ba03-e9a5ad963a7d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Zajlanak szakmai szintű egyeztetések, amúgy az EU „arányos választ” fog adni, ha az új amerikai elnök vámháborús intézkedéseket vezet be.","shortLead":"Zajlanak szakmai szintű egyeztetések, amúgy az EU „arányos választ” fog adni, ha az új amerikai elnök vámháborús...","id":"20250122_Az-EU-kesz-visszautni-Trumpnak-de-inkabb-beket-szeretne","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe3dffd8-c4d8-4f4f-ba03-e9a5ad963a7d.jpg","index":0,"item":"9cd9b139-1688-471c-86bb-78a5be4c6671","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250122_Az-EU-kesz-visszautni-Trumpnak-de-inkabb-beket-szeretne","timestamp":"2025. január. 22. 08:50","title":"Az EU kész visszaütni Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Politikai elemzők reagáltak a toplistákat vezető Csurran, cseppen című számra. ","shortLead":"Politikai elemzők reagáltak a toplistákat vezető Csurran, cseppen című számra. ","id":"20250121_Politikai-elemzok-szolaltak-meg-Majka-uj-szama-kapcsan-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b317f5-a437-46a5-8a75-e84d525a7b28.jpg","index":0,"item":"5565870c-e9dc-43e7-a93b-6dd8c0c36230","keywords":null,"link":"/elet/20250121_Politikai-elemzok-szolaltak-meg-Majka-uj-szama-kapcsan-ebx","timestamp":"2025. január. 21. 13:10","title":"Pusztító lehet, van okuk aggódni – politológusok arról, hogy milyen hatása lehet Majka új dalának a Fideszre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995","c_author":"Balogh Csaba","category":"360","description":"Az Egyesült Államokban, de világszerte is veszélyes precedenst teremthet, ami a Biden-kormányzat utolsó hétvégéjén történt. A TikTok elsötétítése mellett az is kérdéseket vet fel, ami a tiltás hozadéka lett. A megmentő szerepében Donald Trump tetszeleg – aki első elnöksége idején elkezdte pedzegetni a betiltást.","shortLead":"Az Egyesült Államokban, de világszerte is veszélyes precedenst teremthet, ami a Biden-kormányzat utolsó hétvégéjén...","id":"20250121_hvg-tiktok-betiltas-haladek-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef7c0664-8f96-4996-8253-448d6258a995.jpg","index":0,"item":"ff7f2e36-9eb6-4285-8c0b-2d560f3dd519","keywords":null,"link":"/360/20250121_hvg-tiktok-betiltas-haladek-trump","timestamp":"2025. január. 21. 07:00","title":"Mi baj lehet abból, hogy betiltják a TikTokot, még akkor is, ha órákkal később visszaengedik?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","shortLead":"A hátán sérült munkást daruval kellett lehozni.","id":"20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41110c64-3404-4d7d-9ce8-f1e83fd98ee4.jpg","index":0,"item":"7a3c14dc-71e1-4e04-a30f-09e445c7192e","keywords":null,"link":"/kkv/20250121_baleset-gellert-szallo-felujitas-tiborcz-istvan","timestamp":"2025. január. 21. 12:35","title":"Balesetet szenvedett egy munkás a Gellért Szálló felújításán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae9efce-5951-4ea8-8c8e-f483810b00d0","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Orbán Viktor több hangszeren játszik, hogy Trump odafigyeljen rá. Gyürk Andrást, a miniszterelnök egyik fontos háttéremberét Andy Harris képviselő épp Donald Trump beiktatásakor hívta meg az Egyesült Államokba. Harris a képviselőház ultra-konzervatív képviselői csoportjának a vezetője, befolyásos figura Washingtonban, aki ukrán és magyar felmenőkkel is bír.","shortLead":"Orbán Viktor több hangszeren játszik, hogy Trump odafigyeljen rá. Gyürk Andrást, a miniszterelnök egyik fontos...","id":"20250122_Ukran-magyar-szarmazasu-befolyasos-kepviselo-meghivasara-ment-a-Fidesz-kampanystrategaja-Trump-beiktatasakor-Amerikaba-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae9efce-5951-4ea8-8c8e-f483810b00d0.jpg","index":0,"item":"e5ed40bc-1c74-4f63-9848-00329e99b618","keywords":null,"link":"/itthon/20250122_Ukran-magyar-szarmazasu-befolyasos-kepviselo-meghivasara-ment-a-Fidesz-kampanystrategaja-Trump-beiktatasakor-Amerikaba-ebx","timestamp":"2025. január. 22. 13:15","title":"Ukrán-magyar származású, befolyásos képviselő meghívására ment a Fidesz kampánystratégája Trump beiktatásakor Amerikába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már Demszky Gábor is kacérkodott vele, de végül utódja, Tarlós István szánta rá magát a bevezetésére, igaz, nem önszántából. A dugódíjat sokan egy újabb sarcnak tartják, pedig szakértők szerint igenis van értelme. Feltéve, ha a befolyt összeget átláthatóan a közlekedés fejlesztésére fordítják.
„Nem arról van szó, hogy bárki sarcot vetne ki; ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – mondta a Tv2 Mokka című műsorában Tarlós István főpolgármester, de előtte még elődjére, Demszky Gáborra mutogatott, mondván: elődje a 4-es metró uniós támogatásának feltételeként vállalta a dugódíj bevezetését.
Az igazán fontos kérdés a tervek szerint 2013 közepétől behajtott dugódíjjal kapcsolatban nem is az, mekkora összegű lesz és kikre vonatkozik majd, sokkal inkább, hogy eléri-e a célját. A mostanában oly sokat emlegetett külföldi példák esetén ugyanis a dugódíj bevezetésének a célja nem a szimpla pénzbehajtás volt. Míg a dugódíjjal csökkent az autóforgalom, a befolyó pénzt az utak jobb kihasználására, a helyi közlekedésfejlesztésre fordították. Londonban a díjfizetés bevezetésekor a buszok férőhelyét 14,5 ezer fővel növelték a csúcsidőszakban, a metróhálózat pénzügyi forrásait pedig 2 százalékkal megemelték.
Nem a pénzbehajtásra találták ki
Stockholmban 197 új buszt állítottak forgalomba, 16 új vonalat létesítettek, miközben a menetrendet is sűrítették. Az átszálló utasok számára új parkolási zónát hoztak létre a fizetőövezetek határán, akárcsak Szingapúrban, ahol szintén olcsó parkolókat alakítottak ki. Ezzel szemben Budapesten eddig egyetlen célt lőtt be a városvezetés a forgalom csökkentésén kívül: a BKV finanszírozását, pontosabban annak a pénznek a pótlását, amelyet az állam nem fog biztosítani a jelenlegi működéshez. A jelenlegi működés azonban botrányos: a 3-as metró szinte már rendszeresen kigyullad, a rozoga állapotban lévő buszok lerobbannak. Erhart Szilárd, a dugodij.hu portál szerkesztője szerint ennek ellenére is fontos lenne a dugódíj bevezetése. „A lényeg, hogy amit a közlekedőktől elvonnak, azt a közlekedésbe vissza is kell juttatniuk. Ha a BKV ezt rosszul használja fel vagy nem is kerül a tömegközlekedési vállalathoz, akkor nincs értelme. Az is fontos, hogy a választók ezt jóváhagyják és azonosuljanak vele” – közölte a szakember.
Sokan felvetik azt is, hogy öt évvel ezelőtt jóval nagyobb volt a forgalmi dugó Budapesten, de mára a magas benzinárak és a válság miatt lényegesen kevesebb az autóforgalom. „Öt éve valóban súlyosabb volt a probléma, de most is súlyos” – mondta ezzel kapcsolatban Erhart.
MTI / Honáczy Barnabás
Abban valamennyi szakember egyetért, hogy a dugódíjból származó bevételeket kizárólag a közlekedés fejlesztésére kellene fordítani, de az előfeltételek megteremtésének szükségességéről már megoszlanak a vélemények. Pongrácz Gergely, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatósági tagja – egy interneten is elérhető előadás-vázlat tanúsága szerint – a P+R parkolók kialakítását, járműbeszerzéseket, a kritikus helyeken pedig buszsávok kialakítását ajánlja azelőtt, hogy a dugódíjat bevezetnék, sőt középtávon két új Duna-híd megépítését is elkerülhetetlennek tartaná. Vele ellentétben Erhart Szilárd úgy véli, nagyobb a kára a beruházások elmaradásának, mint a jelenlegi közlekedési helyzet forgalmi torlódásokhoz, légszennyezéshez és környezetterheléshez kapcsolódó társadalmi költségei. Erhart szerint ráadásul kevesebb érdeket sérthet, ha most vezetik be a dugódíjat, mivel „a prosperitás időszakában nagyobb a mobilitási igény”. Öt évvel ezelőtt egyébként Demszky Gábor is előfeltételekhez kötötte volna a dugódíjat, így az M0-s befejezéséhez, a 4-es metró elkészültéhez, újabb P+R parkolók épüléséhez.
Milliárdokat emésztene fel
Tarlós István most az előfeltételekkel kapcsolatban mindössze annyit mondott, hogy ésszerűbb lenne a dugódíjat akkor bevezetni, ha kiépül minden P+R parkoló, „amiből 20 év alatt összesen egy fizetős épült”.
Ha a dugódíj bevezetése előtt az előfeltételeket (kamerarendszer, beléptető kapuk, közlekedésfejlesztés, parkolók kialakítása stb.) is meg akarja valósítani az amúgy pénzszűkében lévő főváros, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A szükséges technológia kialakítása ugyanis szakértői becslések szerint 2-3 milliárd forintot emésztene fel, de ehhez hozzájön még az a 30 milliárd forint, ami a tömegközlekedés fejlesztéséhez és a P+R parkolók kialakításához kell, nem beszélve a teljes rendszer fenntartásához, ami 6-7 milliárd forintot vinne el évente.
Ha a dugódíjból származó bevétel valóban a közlekedésfejlesztést célozza, akkor a szakértők szerint csak előnye van – ahogy ezt számos külföldi példa igazolja is. Erhart Szilárd 2007-ben készült tanulmánya szerint Szingapúrban az autóforgalom kezdeti csökkenése 44 százalékos volt, amiben közrejátszott az is, hogy a közlekedők a díjfizetési időszak előtt és után használták a fizetős zónákat, így a forgalom egyenletesen oszlott el. Londonban a díjfizetési zónába behajtó járművek száma 12 százalékkal, ezen belül az autós forgalom éves szinten 33 százalékkal csökkent, miközben a közlekedési sebesség nőtt és az egy kilométerre eső várakozási idő 2,3 percről 1,6 percre csökkent. A buszközlekedés a forgalom csökkenésével párhuzamosan kiszámíthatóbbá vált, a késések száma felére esett, és a buszok utasainak száma az első évben 37 százalékkal nőtt.
A főpolgármester közlése szerint még dolgoznak a szakemberek a dugódíj, illetve a hídpénz bevezetésének részletein, nem dőlt el, mekkora legyen a gyűrű átmérője és mennyit kellene fizetni.
Úgy tűnhet, feneketlen zsákba önti a pénzét, aki ma a gépjárműadó, az üzemanyagot terhelő egyre nagyobb mértékű fogyasztási adó és a horribilis parkolási díjak mellett autózik a belvárosban - írja Morgás joga blog. A terhek tovább nőnek, ha bevezetésre kerül a dugódíj vagy a hídpénz. Melyikkel járna kevésbé rosszul, aki autóba ül a fővárosban?
2013 közepétől vezetik be a dugódíjat Budapesten. Egy dolog már biztos: nem a város széle lesz a zónahatár. Jelenleg kétféle alternatívát vizsgálnak a kerületek javaslatára: eszerint a külső határ a Hungária körút-Margit körút lenne, de megvizsgálják egy belső zónahatár lehetőségét is. Tarlós István főpolgármester azt szeretné, ha viszonylag magasabb, 4-500 forintos behajtási díjat szednének, cserébe a zónahatáron belül lakóknak nem kellene fizetni.