szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb huszonöt használt busszal gyarapodik nemsokára a BKV flottája. A 2000-es évjáratú csuklós Volvók eddig Svájcban, Genfben közlekedtek. A járművek alacsonypadlósok, légkondicionáltak, és állapotuk egy 7-8 éves buszéhoz hasonlítható – közölte a Budapesti Közlekedési Központ. A VEKE szerint a BKK kétes állapotú mutyibuszokat vásárol.

2010 óta több mint 100 alacsonypadlós használt buszt állítottak forgalomba Budapesten, tavaszra pedig 150 vadonatúj alacsonypadlós buszt ígérnek az utasoknak - emlékeztetnek.

Az újabb használt buszokra tavaly novemberben írtak ki tendert, amely eredményes volt. Összesen huszonöt alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélőbb motorral rendelkező, és a jelenlegi járműpark összetételébe jól illeszkedő busz érkezik hamarosan Budapestre.

A tender nyertese a HOMM Kft., amely 2000-es évjáratú Volvo 7000A típusú városi járművekkel nyerte meg a tendert. A buszok korábban Svájcban, Genf városában közlekedtek. A járműveket a BKK által biztosított beruházási forrásokból a BKV szerzi be és üzemelteti majd.

BKK

A csuklós buszok futásteljesítménye alacsony, emellett a korábbi üzemeltető karbantartási gyakorlatának köszönhetően esztétikai állapotuk is kitűnő, 7-8 éves autóbuszéhoz hasonlítható. A tenderben feltételként szerepelt, hogy a járműveket érvényes műszaki vizsgával kell szállítani, így az első magyarországi forgalomba helyezéssel járó hatósági vizsgáztatási-eljárás rákényszeríti a nyertest arra, hogy az idővel felmerülő esetleges kisebb hibákat még a hivatalos átadás-átvétel előtt javítsák.

A buszok itthon új fényezést kapnak, valamint elektronikus jegykezelőkkel és elektronikus utastájékoztató eszközökkel szerelik fel azokat. A beszerzés honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével.

A BKK közleményében megjegyzik: a BKV 2008-ban botrányba fulladt korábbi tenderén már megjelent ez a járműflotta ajánlatként. Akkor egy másik cég 48 millió forintos darabáron ajánlotta a járműveket, melyek ilyen áron történő megvásárlását végül az akkori szakmai tiltakozások megakadályozták, ezért nem jött létre az üzlet. A mostani nyertes ajánlatban csaknem 35 millió forinttal olcsóbb, vagyis 13,5 millió forint egy autóbusz ára, úgy, hogy azok műszaki színvonala  lényegesen nem romlott az elmúlt években – írják.

VEKE: kétes műszaki állapotú mutyibuszokat vesz a BKK

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint Vitézy Dávidnak, a BKK vezérigazgatójának el kell számolnia az adófizetők és az utazóközönség felé arról, miért vásárolják meg ezeket a járműveket, ha korábban "lehasználtnak, leselejtezettnek, kétes műszaki állapotúnak” nevezte azokat.

2008 februárjában ugyanezek a járművek okozták a BKV egyik előző vezérigazgatójának, Antal Attilának a bukását és döntötték el a végül Hagyó Miklósig terjedő dominósort. Vitézy Dávidnak amúgy is elszámolnivalója van a közvéleménnyel, amiért nem hajlandó még csak ránézni sem magyar gyártók termékeire, ellenben különös vonzalmat mutat bizonyos külföldi gyártók termékei iránt. A mostani eset viszont a többihez képest is kirívó, tekintve a beszerzendő járművek előéletét – olvasható az egyesület közleményében.

A genfi Volvok már közlekedtek Budapesten, villamost pótoltak, és sok volt a baj velük. Aligha javultak meg a négy éves szabad ég alatt állás során, ezért is kell majd még súlyos milliókat rájuk költeni – állítja az egyesület.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!