Harminckilenc helyszínen mértek sebességet szeptember 9-én Zalában, a rendőrség honlapján megtalálható részletes „sebességmérő vezénylési terv” alapján mindenhol körülbelül 50 percig figyelték a forgalmat. A helyszín teljesen változó, legyen az forgalmasabb város, mint Hévíz, nyugalmasabb kis falu, mint Bagod vagy Nova, esetleg a megye M7-es, M70-es szakasza. Bács-Kiskunban ezzel szemben a rendőrség szívesebben "lőtte hétfőn" az előírtnál nagyobb sebességgel haladó járművezetőket autópályán (az M5-ösön), annak is a Kiskunfélegyháza és Kecskemét közötti szakaszán.
A fővárosban szintén szorgoskodtak a rendőrök, egy napra kéttucatnyi, különböző kerületekben végzett sebességmérést számoltunk össze a nap minden órájában. Így még késő este sem vagyunk "biztonságban", 21.30 és 23.00 óra között például az M1-es autópálya 12,5 kilométerszelvényénél mérnek. Aki viszont ezt az ellenőrzési pontot elhagyva a gázba taposott, rosszul teszi, mert öt kilométerrel odébb egy fixen telepített sebességmérő berendezés kaphatta le gyorshajtását.
Itt a fixen telepített traffipaxok listája
Ez az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata által a hvg.hu megkeresésére kiadott, a rögzített traffipaxokat tartalmazó listából derült ki. Azon összesen 13 fixen telepített „közúti ellenőrzésre szolgáló járműsebesség-mérő berendezés” szerepel. A rendőrség egyébként ezeket 2006 óta alkalmazza.
View Telepített traffipaxok in a larger mapA rögzített mérők felsorolását azért kérte ki a hvg.hu, mert már év elején beharangozták, hogy mintegy 12 milliárd forintért 525 darab új sebességmérőt szerez be a rendőrség. Az Index korábban azt írta, a Belügyminisztérium tervei szerint 15-20 kilométerenként lennének telepítve traffipaxok az autópályákon és a főutakon. Minisztériumi forrásoktól viszont a hvg.hu úgy értesült, a készülékek kihelyezése még nem történt meg. Az ORFK tájékoztatásából pedig kiderült: a tervezett 525-ből eddig 160 közbeszerzési eljárását írták ki. Hogy milyen típusú és gyártmányú sebességmérőkről van szó, azt az eljárást követően tudják közölni – tették hozzá.
Beszerzés, szállítás, idő...
Vagyis még mintegy másfél évbe biztosan beletelik, amíg az összes sebességmérő dolgozni kezd. „A Közlekedés Operatív Program Támogatási szerződések szerinti véghatárideje 2015. március 31.” – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Szolgálata a hvg.hu-val. A szállítást pedig a projekt határidején belül a változtatható helyű sebességmérők – hivatalosan Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontok (KKEP) – esetében a szerződés megkötésétől számított 13 hónap alatt kell teljesíteni. A fix telepítésű KKEP-ek leszállítására a megállapodás aláírása után egy év áll rendelkezésre.
Az új traffipaxok révén bőven lesz a raktárban tartalék berendezés, így nem adódhatnak olyan gondok, mint amiről már írtunk: egyes kapitányságokon a meghibásodó sebességmérők helyébe nem tudtak tartalékot állítani, így amíg javították őket, "lyuk" támadt a rendszeren, ami "bevételkiesést" is jelentett a rendőrségnek. A testületnek ugyanis teljesítenie kell a költségvetésbe előzetesen betervezett bírságbevételeket, ez idén 16 milliárd forint. Tavaly is ennyit irányoztak elő, és a testület hozta is az elvárásokat: több mint 19,1 milliárd forint közigazgatási és szabálysértési bírságot vetettek ki. Más kérdés, hogy a teljes összeget nem sikerült beszedni, sokan húzzák-halasztják a csekkek befizetését.
Tilosban parkolva is mérnek
Amíg "hozni kell a statisztikát", mindig is lesznek trükkös megoldások – mondta egy neve elhallgatását kérő volt rendőri vezető a hvg.hu-nak arról, miért vadásznak olykor lesből az egyenruhások a gyorshajtókra. Korábban megírtuk például annak az autósnak az esetét, aki egy blogon méltatlankodott az általa észlelt trükkös módszer miatt az M6-os autópályán. „Kiraktak egy százas táblát, és tőle körülbelül 25 méterre állt egy furgon a leállóban. A furgon (nem rendőrségi) és a padka között pedig kedves barátaink!” – írta meg az olvasó az általa tapasztaltakat. „A kirakott táblát nem is vettem észre, mert előztem! 122 kilométer/órás sebességért a 30 ezres bírságot kissé jellemtelennek tartom, mert nem volt indoka a 100-asnak, csak pénzbeszedés.”
Az ellenőrzést egyébként jelenleg bárhonnan, akár bokorban elbújva, tilosban megállva is megtehetik, mert egy 2010. január elsejével hatályba lépett KRESZ-módosítás lehetőséget ad rá. Így már nem jelent gondot, ha szabálytalanul, vagy trükkösen, a bokrok mögül mér a traffipax. Az előírások egyetlen feltételt tartalmaznak: a sebességmérős rendőrautót úgy kell elhelyezni a közúton, hogy az ne akadályozza "indokolatlan mértékben" a gyalogos és járműforgalmat. Tehát akár tilosban, esetleg az autópálya leállósávjában, annak lehajtóján vagy felhajtóján is vadászhatnak a rendőrök a gyorshajtókra.