szerző:
Tetszett a cikk?

Először számol be a májusban kirendelt új műszaki szakértő arról, hogyan történhetett a négy halálos áldozattal járó baleset, méghozzá a nyáron élőben rekonstruált bizonyítási kísérlet alapján – ezzel folytatódhat hétfőn Eva Rezesova büntetőpere. A bíróság elszánt, a hét minden napján tárgyalást tart, hogy mielőbb jogerős ítélet születhessen.

Hétfőtől folytatódik, és egész héten át tart majd Eva Rezesova ügye a Budapest Környéki Törvényszéken másodfokon. Eredetileg július elején folytatták volna az utóbbi évek legjelentősebb közlekedési büntetőeljárását, de a másodfokon eljáró bíróság új igazságügyi szakértőt vont be, és neki több időre volt szüksége elemzésének elkészítéséhez, ezért kellett szeptemberre halasztani.

Tavaly novemberben ítélték első fokon hat év fogházra a szlovák Rezesovát ittas vezetés következtében elkövetett halálos baleset vétsége miatt, amiért autójával 2012 augusztusában nekiment egy Fiat Puntónak, és az ebben utazó négy ember életét vesztette a karambolban. Mivel mind az ügyész, mind a vádlott fellebbezett, az ügy másodfokra került.
Úgy tudjuk, a mai tárgyaláson – amelyről élőben tudósítunk 9 órától – megint a közlekedési szakértők csapnak össze. Tőlük vár – újra – választ a bíróság arra, egészen pontosan hogyan történt az M3-as autópályán bekövetkezett ütközés. Így először ismerteti majd elemzését az új szakértő, Császár Gergely, de a korábbi szakértőket is meghallgathatják, illetve összevetik álláspontjukat.

Már csak azért is újra neki kell futniuk a baleset rekonstruálásának másodfokon, mert a bíróság május végén kizárta az ügyből Melegh Gábort, a védelem által bevont műszaki szakértőt. Az ügyészség és az áldozatok családja már első fokon is megpróbálta ezt elérni arra hivatkozva, hogy a korábban nagy szaktekintélynek számító Melegh elfogult. Végül a másodfok kimondta, hogy Melegh bevonásával a pártatlanság látszata sérült, sőt, az igazságszolgáltatás is megsínylette, hogy részt vett az ügyben, miután az áldozatok rokonait visszautasította, majd Rezesova ügyvédjének felkérésére mégis adott szakvéleményt.

Stubeczky Sarolta, a tanács elnöke úgy fogalmazott, „nem egy mindennapi esemény", hogy akkor álltak elő Melegh szakvéleményével, amikor már az összes addig bevont műszaki szakértő konszenzusra jutott, rögtön utána viszont közülük ketten is módosítottak korábbi állításaikon. Melegh szakvéleményében azt támasztotta alá, hogy a Fiat Punto térhetett be a BMW terepjáró elé, így a szlovák nő már nem tudta elkerülni az ütközést. Ráadásul szerinte az esetleg szemben érkező autók fényei is megzavarhatták az éppen azon az útszakaszon hiányzó sövény miatt a vádlottat.

Melegh kizárása miatt ezt a szakvéleményt most már nem lehet figyelembe venni, bár Rezesova ügyvédje, Novák Péter keményen harcolt a legutóbbi tárgyaláson azért, hogy ha a kifogásolt szakértőjét ki is teszik az eljárásból, számukra kedvező elemzését vegyék figyelembe. A bíróság viszont egy új, független igazságügyi szakértőt, Császár Gergelyt vonta be az ügybe, valamint elrendelt egy bizonyítási kísérletet: június végén az M3-as autópályán, a baleset pontos helyszínén, ugyanúgy éjjeli körülmények közt megrendezték a balesetet. Az új elemzés már ennek az adataira is épít.

Mivel a védelem indítvány ellenére Eva Rezesova előzetes letartóztatását végig fenntartották, a vádlott börtönben töltötte a nyarat, nem mehetett házi őrizetbe. Korábban már maradt el tárgyalás a betegsége miatt, egyelőre nem jelent meg olyan információ, hogy állapota ezúttal akadályozná a folytatást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!