Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d6ab49db-e1fa-4296-becc-24620ce3db5d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Korábban az I. kerületi önkormányzat polgármestere is hasonló döntést hozott. ","shortLead":"Korábban az I. kerületi önkormányzat polgármestere is hasonló döntést hozott. ","id":"20250423_Momentum-6-milliard-forintert-vasarolt-allamkotvenyt-a-XVII-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ab49db-e1fa-4296-becc-24620ce3db5d.jpg","index":0,"item":"1d5c9789-7cbc-48ce-b6e6-e08c1f51e227","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Momentum-6-milliard-forintert-vasarolt-allamkotvenyt-a-XVII-kerulet","timestamp":"2025. április. 23. 08:30","title":"Momentum: 6 milliárd forintért vásárolt államkötvényt a XVII. kerület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da542-154b-46bd-8c90-a2f2696736b6","c_author":"Vértessy Péter","category":"360","description":"Belgium az az ország, ahol a végestelen-végig ki vannak világítva az autópályák, az ország jelképe pedig a nukleáris kor beköszöntét ünneplő csillogó-villogó emlékmű. De van jövője a korábban minden probléma megoldásának tartott atomenergiának?","shortLead":"Belgium az az ország, ahol a végestelen-végig ki vannak világítva az autópályák, az ország jelképe pedig a nukleáris...","id":"20250422_Szeretettel-Brusszelbol-atomium-atomenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da542-154b-46bd-8c90-a2f2696736b6.jpg","index":0,"item":"027da917-5efd-4ccf-b9d5-4f6df84c1e50","keywords":null,"link":"/360/20250422_Szeretettel-Brusszelbol-atomium-atomenergia","timestamp":"2025. április. 22. 17:30","title":"Szeretettel Brüsszelből: az Atomium hosszú árnyéka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"810f62d7-8fbc-4aa2-a4da-24774da2598c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A kereskedelmi csatorna együttműködésre lépett a Disney-vel, így sok régi közönségkedvenc film visszatérhet az RTL-re.","shortLead":"A kereskedelmi csatorna együttműködésre lépett a Disney-vel, így sok régi közönségkedvenc film visszatérhet az RTL-re.","id":"20250422_Kevin-hazater-jovo-karacsonykor-mar-az-RTL-adja-le-a-Reszkessetek-betoroket-et","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/810f62d7-8fbc-4aa2-a4da-24774da2598c.jpg","index":0,"item":"17dcdb5a-2a22-4d6f-8498-ca5a6f5e7bc6","keywords":null,"link":"/kultura/20250422_Kevin-hazater-jovo-karacsonykor-mar-az-RTL-adja-le-a-Reszkessetek-betoroket-et","timestamp":"2025. április. 22. 17:22","title":"Visszatér az RTL-re a Reszkessetek, betörők!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"502c9cb3-bb12-4035-9ac8-34c36926ca75","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az alelnök szerint némi területcserére is szükség lenne a megállapodáshoz.","shortLead":"Az alelnök szerint némi területcserére is szükség lenne a megállapodáshoz.","id":"20250423_vance-oroszorszag-ukrajna-bekefolyamat-amerika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/502c9cb3-bb12-4035-9ac8-34c36926ca75.jpg","index":0,"item":"efd0daee-21e3-4438-9d26-95ab220e3759","keywords":null,"link":"/vilag/20250423_vance-oroszorszag-ukrajna-bekefolyamat-amerika","timestamp":"2025. április. 23. 19:12","title":"Vance: Amerika kihátrál a békefolyamat mögül, ha Oroszország és Ukrajna nem fogadja el a javaslatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"406cf536-087e-463a-abca-303bcee4c36b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A bökkenő az, hogy Kanada nem európai ország.","shortLead":"A bökkenő az, hogy Kanada nem európai ország.","id":"20250422_kanada-europai-unio-csatlakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/406cf536-087e-463a-abca-303bcee4c36b.jpg","index":0,"item":"42a8054a-d8db-484a-8f8e-d07a6c554c69","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_kanada-europai-unio-csatlakozas","timestamp":"2025. április. 22. 19:05","title":"A kanadaiak majdnem fele csatlakozna az EU-hoz, de hiába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést kapott az Európai Unióban.","shortLead":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést...","id":"20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33.jpg","index":0,"item":"f7d33fe3-3c0b-435b-8037-c6673bcc0951","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 12:06","title":"286 milliárd forintos büntetést kapott Európától az Apple és a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3aa97e54-9901-481c-b62f-1c281a148d50","c_author":"Domány András","category":"kkv","description":"A kérelmeket csak elektronikus úton lehet benyújtani, a keretösszeg 50 millió forint.","shortLead":"A kérelmeket csak elektronikus úton lehet benyújtani, a keretösszeg 50 millió forint.","id":"20250423_csongrad-megye-vihar-foliasator-agrarminiszter-rendelet-mezogazdasag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3aa97e54-9901-481c-b62f-1c281a148d50.jpg","index":0,"item":"fc22b9c7-a774-48b4-a9be-cabdd6d5e328","keywords":null,"link":"/kkv/20250423_csongrad-megye-vihar-foliasator-agrarminiszter-rendelet-mezogazdasag","timestamp":"2025. április. 23. 06:10","title":"Nyolc hónap után kapnak segítséget a tavaly nyári csongrádi viharkárosultak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"79a0c10e-64b6-4355-9a62-814535dad0bc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Nem a bajt kell házhoz hozni, hanem a segítséget oda kell vinni, ahol a bajok forrása van. ","shortLead":"Nem a bajt kell házhoz hozni, hanem a segítséget oda kell vinni, ahol a bajok forrása van. ","id":"20250422_Magyar-katonak-mentoraljak-a-csadi-hadsereget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79a0c10e-64b6-4355-9a62-814535dad0bc.jpg","index":0,"item":"a4b5bd9b-4a26-4a8f-b5af-b757395a5056","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_Magyar-katonak-mentoraljak-a-csadi-hadsereget","timestamp":"2025. április. 22. 14:32","title":"Magyar katonák mentorálják a csádi hadsereget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Másfél millió emberrel babrálhat ki csúnyán az új BKV-törvény
Dercsényi Dávid
Tetszett a cikk?
Megugró jegyárak, jelentős dugódíj, éves regisztrációs díj az ingyen utazóknak, kisebb szociális ellátás – a csecsemőtől az aggastyánig az összes korosztály ráfaraghat a minap csendben elfogadott, a BKV finanszírozását a fővárosra lőcsölő salátatörvényre.
A lakásáfáról szóló törvénybe csempészve fogadta el az Országgyűlés szerdán azt az adóváltoztatást, amely szerint a jövő évtől Budapestnek az iparűzési adóból kell a fővárosi és agglomerációs tömegközlekedést fenntartani. Mindezt akkor, amikor Tarlós István főpolgármester épp Szentpéterváron volt.
A törvénymódosítás értelmében változik a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztás szerkezete, a következő két évben 1,5-1,5 százalékkal módosul az arány a főváros javára, azaz a jelenlegi 51-49 százalékos felosztás helyett 54 százalékkal részesedik a helyi iparűzési bevételből (hipa) a főváros, és csak 46 százalékkal a kerületek.
A kormány látszólag adott valamit, Budapest a főpolgármester követelésének megfelelően normatív alapon jutna többletpénzhez – csakhogy ezzel párhuzamosan az ebben az évben 24 milliárd forintos állami támogatást is fokozatosan csökkentenék: 2018-ban évi 12 milliárd lesz csak.
Nem kell nagyon tudni fejben számolni ahhoz, hogy lássuk, az amúgy is évente több tízmilliárd forintos hiánnyal küszködő BKV-t a kormány aligha húzza ki a csávából, viszont újabb önkormányzati felügyeletű közszolgáltatások ellátását sodorja veszélybe. December 21-én ül le Orbán Viktor és Tarlós István, hogy egyeztessenek a hogyan továbbról, de ha minden így marad, az sokaknak fog fájni.
Elviszi az iparűzési adóból befolyt pénzt a BKV
Az már Tarlós szeptemberi, Orbán Viktornak címzett leveléből látszott, mivel járhat, ha a kormány nem oldja meg a BKV finanszírozását. Nem véletlen, hogy a főpolgármester első reakciójában vissza is utalt erre. A levélben akkor az állt, hogy idén a BKV működése 165,2 milliárd forintba kerül.
Ezt az összeget Atkári János közgazdász, Tarlós korábbi főtanácsadója (Demszky Gábor 1994-2004 közötti helyettese) mint rezsiszintű költséget értelmezte. De ha a főváros versenyképes szolgáltatásokat akar nyújtani (alacsonypadlós buszokkal, liftekkel, légkondicionálókkal stb.), akkor a valós működési költség szerinte 200 milliárd fölötti.
Facebook / Orbán Viktor
Ehhez képest nem egészen 80 milliárddal számolnak jegybevételből 2015-ben, és 24 milliárdot ad a kormány normatív támogatásként (amiből elvileg a törvényileg kötelező feladatokat kellene ellátnia az önkormányzatnak). Tarlós szerint a hiány emiatt idén 46,4 milliárd forint körül alakulhat.
A helyi iparűzési adó (hipa) idén 209 milliárd forint bevételt jelenthet (ami ma ugye 51-49 százalék arányban oszlik meg a főváros és kerületek között ), azaz, ha hozzá is adjuk a teljes saját bevételt, akkor is neccesen jön ki az üzemeltetés teljes költsége. Viszont az biztos, hogy ha semmi egyébre nem jut pénz a hipából, az nagyon sok ellátást rosszul érint.
Mit okozhat az új törvény?
Tarlós levele számos kellemetlen következményt sorolt fel. Ha nem rendeződik a finanszírozás, akkor lehet, hogy a főváros eltekint például a kedvezményes és ingyenes bérletek kedvezményeitől és ingyenességétől. A diák- és nyugdíjasbérletek ára akár 70 százalékkal is emelkedhet, ami azt jelenti, hogy majdnem 6000 forintba kerülnek majd. Vagy az ingyenes bérleteseknek (65 éven felüliek, 6 éven aluliak, fogyatékkal élőknek) is kell majd évi ezer-kétezer forintos éves regisztrációs díjat fizetni. (Ma az utasok 12 százaléka utazik teljesen ingyen.)
Külön kérdés az agglomerációs közlekedés, amelyet a főváros törvényi kötelezettség híján tart fenn. Ez eleve ráfizetéses, és a kormány nem ad erre külön támogatást (ellentétben a MÁV-nak nyújtott 38 milliárdos kerettel, amit az az elővárosi vasútra fordít). Márpedig az itt keletkező fővárosi deficit 11,7 milliárd forint.
Ha tehát a főváros most "elengedi" az agglomerációt, és átadja az államnak, az érdekes helyzetet teremt. Mint Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere elmondta, a város a tiltott állami finanszírozás elkerülésére az uniós jog alapján szabályozott közszolgáltatói szerződést kötött a BKK-val, ami 2018-ig rendezi az agglomerációs közlekedési feltételeket. De mi lesz, ha a BKK visszamondja a szerződést, ki kártalanítja Budaörsöt és a többi, hasonló szerződéses viszonyban álló várost?
A főváros a már idézett levélben felvet más lehetőséget is: az áremelést. A településeknek hússzorosára kellene emelni a hozzájárulásukat, az agglomerációs bérlet árának is 4-5-szörésére kellene emelkednie (vagy csak a nem budapesti lakóknak kellene többet fizetniük, a fővárosi bérletek háromszorosát). Wittinghoff úgy látja, ha tovább drágul az együttműködés, más megoldás után néz, de kétségtelen, ezt nyilván nem mindegyik agglomerációs település teheti meg.
Rossz a kerületeknek, az autósoknak
De az eddig nyugodtan alvó autósoknak sincs jó hírünk: tényleg jöhet a dugódíj, ami egyébként nem meglepetés, hiszen a 4-es metró uniós támogatásának annak idején ez volt az egyik szerződéses feltétele. (Hogy a fővárosiakat ez miként érinti, az teljesen bizonytalan: lehet, hogy kell fizetniük, de az is lehet, hogy nem.) Tarlós amúgy korábban legfeljebb ötezer forintos éves díjat tudott elképzelni, ami pont annyi, mint a tavaly bevezetett megyematrica ára.
Stiller Ákos
A hipából, mint írtuk, a kerületek a jövő évtől egyre kisebb arányban részesednek. Gajda Péter, Kispest polgármestere úgy számol, jövőre a 10 milliárdos éves költségvetésükből 60-70 milliót veszíthetnek a forráselosztás módosítása miatt, ami "két játszótér vagy a szociális keret negyede”. Újra kell tervezni a költségvetést, és elképzelhető, hogy a szegényebbek járnak rosszul, akiknek kevesebb segély marad – miközben drágább lehet a BKV is. „Ez az egész a szokásos fideszes húzd meg-ereszd meg egyik fejezete. Csak épp az emberek szenvednek tőle” – kommentálta a szocialista polgármester a helyzetet.
Rosszul járnak a kerületek, a főváros, az agglomeráció, összességében 1,5 millió ember, miközben a törvénymódosítás nem oldja meg a BKV finanszírozását sem. Pedig a főváros karcsúsított a cégen, elbocsátott 600 embert és továbbiak elküldését tervezi – összességében tehát reálértéken négy százalékot faragott a költségeken. Innen kezdve további járatritkítások már jelentősen rontanák a hozzáférést a szolgáltatásokhoz, és a jegyárakat sem lehet sokáig emelni (bár közben volt egy PR-jegyárcsökkentés).
Mivel az állami támogatás csökken, Budapest is spórolni kényszerül. Újabb bevételi forrása ugyanis nincs, az önkormányzati törvény nem teszi lehetővé más, a középszint bevételét növelő helyi adók kivetését. Így azután nem is lehet szó önálló ötletek, fejlesztések megvalósításáról saját finanszírozással, hanem maradnak a jogszabályi kötelezettségek, illetve az EU-forrásból pénzelt fejlesztések.
„Ez nem önkormányzatiság, ez tanácsrendszer” – foglalta össze tömören ennek az állapotnak a leírását Atkári János.
Európa-szerte egyre népszerűbbek a szélsőjobboldali pártok, ám rajtuk kívül is van egy aktív, politikával nem foglalkozó underground szcéna, ahol a radikálisok kivárnak. De nem mindenki.