Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ef89c6c7-4a84-40a2-9e73-ff84d3ec06ad","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Liverpool–Tottenham 4–0.","shortLead":"Liverpool–Tottenham 4–0.","id":"20250206_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-FC-Tottenham-Ligakupa-elodonto-gol-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef89c6c7-4a84-40a2-9e73-ff84d3ec06ad.jpg","index":0,"item":"ba16dcba-85c0-42d9-b3d4-55ad08e65ad6","keywords":null,"link":"/sport/20250206_Szoboszlai-Dominik-Liverpool-FC-Tottenham-Ligakupa-elodonto-gol-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 22:57","title":"Szoboszlai is gólt lőtt, kiütéssel jutott döntőbe a Liverpool","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll igazán jól.","shortLead":"Kiszámolta az Eurostat, melyik régióban milyen sokan dolgoznak, és kiderült, a kontinens középső és keleti része áll...","id":"20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f84e5d02-1347-4d09-b335-c9ba018c5f89.jpg","index":0,"item":"dbb9c745-5c9d-4810-85d6-19573a7c176f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Bukarest-EU-elen-Dunantul-munka-eurostat","timestamp":"2025. február. 05. 13:06","title":"Van egy lista, amely szerint Bukarest áll az EU élén, és a Dunántúl nagy része is a legjobbak közé tartozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","shortLead":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","id":"20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff.jpg","index":0,"item":"881285a9-91ac-4489-8c8d-b1ce7c1a98fa","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","timestamp":"2025. február. 06. 14:55","title":"Mégsem veszi meg a TV2 az egyik legnagyobb független lengyel tévécsatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”, melyet a diktátor hermetikusan elzárt a világtól a pandémia idején. Tavaly már megnyitották a határokat, de turistákat eddig nem fogadtak.","shortLead":"Egy kínai utazási irodánál lehet jelentkezni, ha valaki fel akarja keresni a világtól elzárkózó “remete királyságot”...","id":"20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/688e3134-9f49-4775-b6d0-3a1d1943a6ba.jpg","index":0,"item":"6e754cf6-7af8-426b-8f1f-44277a3ad965","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Ujra-latogathatjak-a-kulfoldi-turistak-Eszak-Koreat","timestamp":"2025. február. 05. 10:43","title":"Újra látogathatják a külföldi turisták Észak-Koreát, a Kedves Vezető születésnapjára is el lehet menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és a magyar valóságot a mobiltelefonok számából leszűrő házi elemzői lapunk friss számában. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A ChatGPT-t a kanyarban előző DeepSeek, a tényekkel mit sem törődő magyar miniszterelnök, a döglött lovon ülő pártja és...","id":"20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec5d5fd1-1132-4835-9b99-22e2fb91f8c3.jpg","index":0,"item":"e65ee7e8-3b14-4e55-bbf2-7b8af786da19","keywords":null,"link":"/360/20250206_hvg-fulszoveg-Dobszay-Janos-Vissza-a-jovonket","timestamp":"2025. február. 06. 08:00","title":"Dobszay János: Vissza a jövőnket!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f119d655-2362-4c90-84a9-4d9cac1440fe","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az enyhítést már megalapozta egy múlt héten kiadott uniós stratégiai dokumentum, ami a klímacélok eléréséhez „technológiasemleges” megközelítést ajánl.","shortLead":"Az enyhítést már megalapozta egy múlt héten kiadott uniós stratégiai dokumentum, ami a klímacélok eléréséhez...","id":"20250206_eu-hibrid-engedelyezes-2035-eladas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f119d655-2362-4c90-84a9-4d9cac1440fe.jpg","index":0,"item":"2f0f83a8-14f6-42bf-9c5d-4fda2e613cee","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250206_eu-hibrid-engedelyezes-2035-eladas","timestamp":"2025. február. 06. 13:26","title":"Hátraarc az EU-ban: mégis engedélyeznék a hibridek eladását 2035 után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0dfb8e4b-782e-40ff-8db9-b02bd200f73a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csütörtök hajnalban 57 kisebb rengést mértek, a legerősebb eddigi földmozgás 5,2 erősségű volt.","shortLead":"Csütörtök hajnalban 57 kisebb rengést mértek, a legerősebb eddigi földmozgás 5,2 erősségű volt.","id":"20250206_gorogorszag-szantorini-foldrenges-szuksegallapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dfb8e4b-782e-40ff-8db9-b02bd200f73a.jpg","index":0,"item":"a5cc9a3d-035e-46ae-8a07-f9b32df7c2c5","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_gorogorszag-szantorini-foldrenges-szuksegallapot","timestamp":"2025. február. 06. 17:49","title":"Szükségállapotot hirdettek Szantorinin a sorozatos földrengések miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","shortLead":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","id":"20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060.jpg","index":0,"item":"f01e89e2-2fe2-4543-9982-d3dd6a5eabb6","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","timestamp":"2025. február. 05. 14:38","title":"A Netflix ejtette az Oscar egyik legnagyobb esélyesét, az Emilia Pérez transznemű színésznője körül egyre nagyobb a botrány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus nyári járatritkítás jön a Balaton északi partján
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly. Úgy tudjuk, az esztergomi vonal villamosításának és a fehérvári pályaudvar átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.
A balatoni nyaralók megfelelő kiszolgálása évről évre az egyik legnagyobb kihívás a MÁV-Start számára, pedig a társaság az elmúlt három évben új menetrendet fejlesztett ki a tóhoz, bevezették például a „neves vonatokat” is (Déli parti, Hétvégi Flirt, Kék hullám, stb.).
Siemens Desiro dízel-hidromechanikus hajtású utasszállító ikerjárműve a Balaton északi partján Csajág határában.
MTI / Jászai Csaba
Az egyre jobban működő menetrendben idén a főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei
nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.
A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra (legalábbis amíg még van Déli).
Furcsa érvek
Úgy tudjuk, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes. A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 (vagy tehát inkább 25) jármű képes a 120 km/h-s sebességre, ezért a Balaton felé az sem megoldás, hogy a vonatok egy részét más szerelvények adják, mert azok nem tudnák tartani a kiírt menetrendet. Inkább az a rejtély, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, amennyire tudjuk, ott minden következmény nélkül megtehette volna ezt a MÁV.
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot.
A pontos menetrend még nem derült ki, erről az Elvira.hu oldal sem ad tájékoztatást, az ott szereplő járatokhoz kapcsolódóan is azt a tájékoztatást jelentette meg a vasúttársaság, amely szerint: "a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".
De mi köze Székesfehérvár átépítésének az északi parti ritkításhoz? Semmi,
ez éppen még egy érv éppen amellett, hogy ne a szűkös kapacitású Fehérvár állomáson forduljanak vissza Füred felé a vonatok, hanem jöjjenek végig a fővárosig. Kérdeztük a MÁV-csoport sajtóosztályát, hogy mi az oka a ritkításnak, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, amint megteszik, bővítjük a cikket.
Csak rossz szervezés?
A tervezett menetrendben egyébként olyan pazarló megoldások vannak, hogy az ember nem is hiszi, hogy ha akarnák, ne tudnák megoldani a Budapestig közlekedtetést, legalább hétvégén, amikor igazán szükség lenne rá. A most tervezett menetrendben lesz két pár hétvégi vonat, amely eljut Budapestre, a többi öt azonban Székesfehérváron visszafordul Balatonfüredre, de a fordulók között olyan hosszan várnak majd, hogy ezalatt majdnem fel is érhetnének a fővárosig. Vagyis lesz egy pár Desiro vonat, amely órákig mozdulatlanul vár majd az éppen felújítás alatt álló, szűk keresztmetszetet jelentő Székesfehérvár állomáson.
ORFK / H. Szabó Sándor
De ezeken túl lesz egy olyan szerelvény is, ami utasok nélkül, üresen megy majd fel Fehérvárról Budapestre, hogy onnan aztán utasokat szállítson visszafelé.
Az utasok járnak rosszul
A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrásunk szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
Viszont a visszafejlesztések miatt a Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd. Úgy tudjuk, egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására. A MÁV az Elvira.hu-n mindenesetre azt kéri az utasoktól, hogy mivel a megváltozott járatokat folyamatosan töltik fel a rendszerbe, így az utazást megelőzően is tájékozódás ajánlott.