Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF újabb iráni katonai vezetőket ölt meg, és az atomtudós, valamint civil áldozatok száma is egyre nő. Teherán kemény választ adott szombatra virradóra, több száz drónt és rakétát küldött Izrael felé, és bár ezek többségét az izraeli légvédelem ártalmatlanította, szombaton már halálos áldozatokról és több tucatnyi sérültről adtak hírt. ","shortLead":"Nem kell nukleáris szennyezéstől tartani Irán szerint az Izrael által indított támadások következményeként. Az IDF...","id":"20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6dc43cd5-f5f7-4e26-89e3-3b369a8331d1.jpg","index":0,"item":"8b2026af-94ec-40cc-b62f-544ea6b83ced","keywords":null,"link":"/vilag/20250614_Iran-Izrael-haboru-tamadas-dron-raketa-percrol-percre-elo-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 06:39","title":"Teherán a Hormuzi-szoros lezárását fontolgatja, megszólalt Netanjahu – a háború második napja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügy szerint a botrány után kirúgták Dudás Zoltán Szilárdot, így nem küldik diplomáciai szolgálatra.","shortLead":"A külügy szerint a botrány után kirúgták Dudás Zoltán Szilárdot, így nem küldik diplomáciai szolgálatra.","id":"20250613_bukarest-diplomata-foosztalyvezeto-szolo-utcai-javitointezet-igazgato-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ad425ef-137e-4281-9172-72b1a0225b5f.jpg","index":0,"item":"43548e20-2231-4102-a152-cd9afcb1604a","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_bukarest-diplomata-foosztalyvezeto-szolo-utcai-javitointezet-igazgato-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:51","title":"Bukarestbe szánták diplomatának azt a főosztályvezetőt, aki kinevezte a Szőlő utcai javítóintézet igazgatóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3e62cf7-c0cb-4a35-b496-7c735c43e9e9","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Egy, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szakemberei által kifejlesztett, jelenleg országos tesztelés alatt álló okostelefonos alkalmazással mobilja segítségével egy nagyobb gyermek a jövőben akár maga is tesztelheti, hogy a tompalátó kockázati csoportba tartozik-e.","shortLead":"Egy, a Pécsi Tudományegyetem (PTE) szakemberei által kifejlesztett, jelenleg országos tesztelés alatt álló...","id":"20250614_gyerekkori-tompalatas-okostelefon-app-pte-gyorsteszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3e62cf7-c0cb-4a35-b496-7c735c43e9e9.jpg","index":0,"item":"7ab3c252-560e-49f4-a16b-bbef3f707854","keywords":null,"link":"/tudomany/20250614_gyerekkori-tompalatas-okostelefon-app-pte-gyorsteszt","timestamp":"2025. június. 14. 18:03","title":"Magyarok találták ki, négy klinikán már tesztelik a 7 év alatti gyerekek látásának új gyorstesztjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cdaa087-a84a-4650-902b-5614e870b0a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A lakosságot kedvezően érinti, hogy szigorodtak az energiacégek EKR-kötelezettségei, és bővültek a lehetőségek. A tanúsítványkereskedelmen keresztül egyre több és komplexebb energetikai felújítási munkát csináltathatnak meg a háztartások, akár számukra ingyen.","shortLead":"A lakosságot kedvezően érinti, hogy szigorodtak az energiacégek EKR-kötelezettségei, és bővültek a lehetőségek...","id":"20250613_lakasfelujitas-energiahatekonysag-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cdaa087-a84a-4650-902b-5614e870b0a9.jpg","index":0,"item":"ca3d4847-1252-4c39-80f9-65f8bb63ea8f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250613_lakasfelujitas-energiahatekonysag-tamogatas","timestamp":"2025. június. 13. 10:17","title":"Nyílt a pénzcsap, még több támogatást lehet szerezni lakásfelújításra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ba5c387-e14e-49a3-a258-ecea8a3c23e0","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam. ","shortLead":"Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is...","id":"20250613_lazar-ha-kell-a-klimt-kep-tisztesseges-megegyezessel-kell-megvasarolni-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ba5c387-e14e-49a3-a258-ecea8a3c23e0.jpg","index":0,"item":"5f1f64bf-3b51-4a1e-b8c0-848340a47abe","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_lazar-ha-kell-a-klimt-kep-tisztesseges-megegyezessel-kell-megvasarolni-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:04","title":"Lázár: Ha magyar múzeumnak kell a Klimt-kép, tisztességes megegyezéssel kell megvásárolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cca55a83-f0db-401a-ac3f-820b2b9f84c2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eddig legalább 19 esetben okozott sérülést vagy anyagi kárt az az Anker power bank, amelyet most visszahív a gyártó.","shortLead":"Eddig legalább 19 esetben okozott sérülést vagy anyagi kárt az az Anker power bank, amelyet most visszahív a gyártó.","id":"20250613_anker-powerbank-hiba-tuzveszely-powercore-1000-visszahivas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cca55a83-f0db-401a-ac3f-820b2b9f84c2.jpg","index":0,"item":"98347ccc-7b24-4f8f-9b37-ed13bf9fba3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_anker-powerbank-hiba-tuzveszely-powercore-1000-visszahivas","timestamp":"2025. június. 13. 09:03","title":"Tűzveszély miatt visszahívnak 1,1 millió hordozható töltőt – már sérülést is okozott a típus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a4e023b-205d-4154-a906-dbf3db86c646","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A légitársaság közölte, hogy ingyenes átfoglalást, illetve WIZZ-kreditekben vagy eredeti fizetési formában teljes visszatérítést kínál az érintett ügyfeleinek.","shortLead":"A légitársaság közölte, hogy ingyenes átfoglalást, illetve WIZZ-kreditekben vagy eredeti fizetési formában teljes...","id":"20250613_wizz-air-kozlemeny-izrael-iran-legikozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a4e023b-205d-4154-a906-dbf3db86c646.jpg","index":0,"item":"398e485a-c7dc-4da1-9b0a-cf4e187fcf75","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250613_wizz-air-kozlemeny-izrael-iran-legikozlekedes","timestamp":"2025. június. 13. 13:48","title":"Június 20-ig nem indít gépeket Tel-Avivba és Ammánba a Wizz Air","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép csütörtökön eddig tisztázatlan körülmények között, fedélzetén több mint 240 emberrel lezuhant.","shortLead":"Szerdán a magyar légteret is érintve repült az Air India Boeing 787-8 Dreamlinere Párizsból Delhibe. A repülőgép...","id":"20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30616c3e-a2a2-4fe5-8088-842bf064741d.jpg","index":0,"item":"36f35752-7a13-449b-a54b-bc39793dcce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_air-india-lezuhant-repulogep-magyar-legtetr-paksi-atomeromu","timestamp":"2025. június. 13. 11:08","title":"Egy nappal korábban a Paksi Atomerőmű fölött is átrepült a csütörtökön lezuhant Air India utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Drasztikus nyári járatritkítás jön a Balaton északi partján
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly. Úgy tudjuk, az esztergomi vonal villamosításának és a fehérvári pályaudvar átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.
A balatoni nyaralók megfelelő kiszolgálása évről évre az egyik legnagyobb kihívás a MÁV-Start számára, pedig a társaság az elmúlt három évben új menetrendet fejlesztett ki a tóhoz, bevezették például a „neves vonatokat” is (Déli parti, Hétvégi Flirt, Kék hullám, stb.).
Siemens Desiro dízel-hidromechanikus hajtású utasszállító ikerjárműve a Balaton északi partján Csajág határában.
MTI / Jászai Csaba
Az egyre jobban működő menetrendben idén a főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei
nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.
A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra (legalábbis amíg még van Déli).
Furcsa érvek
Úgy tudjuk, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes. A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 (vagy tehát inkább 25) jármű képes a 120 km/h-s sebességre, ezért a Balaton felé az sem megoldás, hogy a vonatok egy részét más szerelvények adják, mert azok nem tudnák tartani a kiírt menetrendet. Inkább az a rejtély, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, amennyire tudjuk, ott minden következmény nélkül megtehette volna ezt a MÁV.
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot.
A pontos menetrend még nem derült ki, erről az Elvira.hu oldal sem ad tájékoztatást, az ott szereplő járatokhoz kapcsolódóan is azt a tájékoztatást jelentette meg a vasúttársaság, amely szerint: "a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".
De mi köze Székesfehérvár átépítésének az északi parti ritkításhoz? Semmi,
ez éppen még egy érv éppen amellett, hogy ne a szűkös kapacitású Fehérvár állomáson forduljanak vissza Füred felé a vonatok, hanem jöjjenek végig a fővárosig. Kérdeztük a MÁV-csoport sajtóosztályát, hogy mi az oka a ritkításnak, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, amint megteszik, bővítjük a cikket.
Csak rossz szervezés?
A tervezett menetrendben egyébként olyan pazarló megoldások vannak, hogy az ember nem is hiszi, hogy ha akarnák, ne tudnák megoldani a Budapestig közlekedtetést, legalább hétvégén, amikor igazán szükség lenne rá. A most tervezett menetrendben lesz két pár hétvégi vonat, amely eljut Budapestre, a többi öt azonban Székesfehérváron visszafordul Balatonfüredre, de a fordulók között olyan hosszan várnak majd, hogy ezalatt majdnem fel is érhetnének a fővárosig. Vagyis lesz egy pár Desiro vonat, amely órákig mozdulatlanul vár majd az éppen felújítás alatt álló, szűk keresztmetszetet jelentő Székesfehérvár állomáson.
ORFK / H. Szabó Sándor
De ezeken túl lesz egy olyan szerelvény is, ami utasok nélkül, üresen megy majd fel Fehérvárról Budapestre, hogy onnan aztán utasokat szállítson visszafelé.
Az utasok járnak rosszul
A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrásunk szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.
Viszont a visszafejlesztések miatt a Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd. Úgy tudjuk, egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására. A MÁV az Elvira.hu-n mindenesetre azt kéri az utasoktól, hogy mivel a megváltozott járatokat folyamatosan töltik fel a rendszerbe, így az utazást megelőzően is tájékozódás ajánlott.