szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Hétköznap közel felével, míg hétvégén negyedével kevesebb vonat indul majd Budapestről Balatonfüredre, mint tavaly. Úgy tudjuk, az esztergomi vonal villamosításának és a fehérvári pályaudvar átépítésének csúszásával magyarázzák a döntést, de valószínűleg egyszerűen spórolás áll a háttérben.

A balatoni nyaralók megfelelő kiszolgálása évről évre az egyik legnagyobb kihívás a MÁV-Start számára, pedig a társaság az elmúlt három évben új menetrendet fejlesztett ki a tóhoz, bevezették például a „neves vonatokat” is (Déli parti, Hétvégi Flirt, Kék hullám, stb.).

Siemens Desiro dízel-hidromechanikus hajtású utasszállító ikerjárműve a Balaton északi partján Csajág határában.
MTI / Jászai Csaba

Az egyre jobban működő menetrendben idén a főváros felé induló északi parti járatokat rendesen megvágják majd: míg tavaly napi 7 gyorsvonat és 7 sebesvonat, plusz hétköznap 3, hétvégén 6 mentesítő járat indult Budapestről Balatonfüred felé, a június 18-án életbe lépő idei

nyári menetrendben hétköznap a tavalyi 17 vonatból már csak 10 vonat marad meg, hétvégén pedig a tavalyi 20-ból idén csak 15 közlekedik majd.

A kieső szerelvények idén elindulnak majd ugyan Balatonfüredről, de vissza is fordulnak majd Székesfehérváron, vagyis ott kell majd átszállniuk másik vonatra a Balaton felől érkezőknek, hogy eljussanak a Déli pályaudvarra (legalábbis amíg még van Déli).

Furcsa érvek

Úgy tudjuk, minderre azért van szükség, mert az esztergomi vonal villamosítása nem készült el, ezért a MÁV rendelkezésére álló 31 darab korszerű Desiro motorvonatból 18-ra az északi part helyett az esztergomi vonalon van szükség. A hvg.hu forrásai szerint elvileg az Esztergom felé nem használt maradék 13 Desiro is remekül el tudná látni a balatoni feladatot, csakhogy a nem kielégítő karbantartás miatt egy átlagos napon a 31-ből 25-nél több ritkán üzemképes. A MÁV-Start dízelüzemű járműparkjából pedig egyedül ez a 31 (vagy tehát inkább 25) jármű képes a 120 km/h-s sebességre, ezért a Balaton felé az sem megoldás, hogy a vonatok egy részét más szerelvények adják, mert azok nem tudnák tartani a kiírt menetrendet. Inkább az a rejtély, hogy az esztergomi vonalon miért nem vetettek be pár dízeles ingajáratot, amennyire tudjuk, ott minden következmény nélkül megtehette volna ezt a MÁV. 

Így járhatnának a vízen autók tízezrei a Balatonon

Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot.

A pontos menetrend még nem derült ki, erről az Elvira.hu oldal sem ad tájékoztatást, az ott szereplő járatokhoz kapcsolódóan is azt a tájékoztatást jelentette meg a vasúttársaság, amely szerint: "a 2016. évi nyári menetrendi időszakban – 2016. június 18-tól 2016. augusztus 28-ig – Székesfehérvár állomás átépítése miatt a Balatont érintő vasútvonalakon vágányzári menetrend lesz érvényben".

De mi köze Székesfehérvár átépítésének az északi parti ritkításhoz? Semmi,

ez éppen még egy érv éppen amellett, hogy ne a szűkös kapacitású Fehérvár állomáson forduljanak vissza Füred felé a vonatok, hanem jöjjenek végig a fővárosig. Kérdeztük a MÁV-csoport sajtóosztályát, hogy mi az oka a ritkításnak, cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak, amint megteszik, bővítjük a cikket.

Csak rossz szervezés?

A tervezett menetrendben egyébként olyan pazarló megoldások vannak, hogy az ember nem is hiszi, hogy ha akarnák, ne tudnák megoldani a Budapestig közlekedtetést, legalább hétvégén, amikor igazán szükség lenne rá. A most tervezett menetrendben lesz két pár hétvégi vonat, amely eljut Budapestre, a többi öt azonban Székesfehérváron visszafordul Balatonfüredre, de a fordulók között olyan hosszan várnak majd, hogy ezalatt majdnem fel is érhetnének a fővárosig. Vagyis lesz egy pár Desiro vonat, amely órákig mozdulatlanul vár majd az éppen felújítás alatt álló, szűk keresztmetszetet jelentő Székesfehérvár állomáson.

ORFK / H. Szabó Sándor

De ezeken túl lesz egy olyan szerelvény is, ami utasok nélkül, üresen megy majd fel Fehérvárról Budapestre, hogy onnan aztán utasokat szállítson visszafelé.

Az utasok járnak rosszul

A hvg.hu úgy tudja, hogy a fehérvári szűk keresztmetszet meg az esztergomi vonatok miatti kényszerhelyzet ellenére a költségcsökkentés a járatritkítás fő oka. Egy vasutas forrásunk szerint azonban a Székesfehérvár és Budapest között megspórolt gázolaj egy motorvonat esetében kb. 7 ezer forint egy útra, azaz ha kettesével járnak, az 14 ezer forint. A megtakarítás egész nyárra kb. 50 millió forintra jönne ki, ami államvasúti szinten nem nagy összeg.

Viszont a visszafejlesztések miatt a Balaton északkeleti partján a sokak által látogatott Balatonakarattyának, Balatonkenesének és Balatonfűzfőnek hétköznap 7-tel, hétvégén pedig 5-tel kevesebb fővárosi vonattal kellene beérniük – néhány település pedig hétköznap teljesen budapesti kapcsolat nélkül marad majd. Úgy tudjuk, egy MÁV-Start-os számítás szerint a nyírbálás a potenciális utazók 5 százalékát riaszthatja el, de a jelek szerint ez sem elég a ritkítás leállítására. A MÁV az Elvira.hu-n mindenesetre azt kéri az utasoktól, hogy mivel a megváltozott járatokat folyamatosan töltik fel a rendszerbe, így az utazást megelőzően is tájékozódás ajánlott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!