Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","shortLead":"Tragikus végkifejlet felé halad a belga-marokkói rendező, Jawad Rhalib Amal című filmje egy brüsszeli iskoláról.","id":"20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68141b63-049a-45a2-82fd-61faa5b7eec5.jpg","index":0,"item":"8dae4ede-bafc-4616-b00f-4eb348b01dfb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-Amal-Jawad-Rhalib-film-hbo-max","timestamp":"2025. április. 17. 18:30","title":"„Ha egyszer megízleltük a szabadságot, nem bírjuk ki nélküle”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt felszámolják és elkezdték a kontaktkutatást.","shortLead":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt...","id":"20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11.jpg","index":0,"item":"2ca9ee50-7b84-4dfd-a372-17b9d585ae7b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 17:49","title":"Újabb marhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, leölnek 600 szarvasmarhát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"adcfc930-ceb4-4953-a066-0175b3c72e32","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter szerint következhet a jólét és a normalitás programja. ","shortLead":"A miniszter szerint következhet a jólét és a normalitás programja. ","id":"20250417_Ulesezett-a-kormany-Lazar-Janos-szerint-vegeztek-a-nagytakaritassal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adcfc930-ceb4-4953-a066-0175b3c72e32.jpg","index":0,"item":"43d12816-e69b-4f4e-9799-da1ddc6ed780","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Ulesezett-a-kormany-Lazar-Janos-szerint-vegeztek-a-nagytakaritassal","timestamp":"2025. április. 17. 12:18","title":"Ülésezett a kormány, Lázár János szerint végeztek a nagytakarítással","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71da28f8-5882-4646-868b-8149a38630b1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A szaúdi autó- és motorsport-szövetség elnöke úgy nyilatkozott, ha látják a növekedési potenciált a Forma–1-ben – márpedig nem véletlenül tettek érte csillagászati összegű ajánlatot néhány éve –, akkor akár be is szállnának egy csapattal.","shortLead":"A szaúdi autó- és motorsport-szövetség elnöke úgy nyilatkozott, ha látják a növekedési potenciált a Forma–1-ben –...","id":"20250417_forma1-csapat-szaud-arabia-versenysorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71da28f8-5882-4646-868b-8149a38630b1.jpg","index":0,"item":"299f061e-a705-45cb-ae5f-3b1522be4796","keywords":null,"link":"/sport/20250417_forma1-csapat-szaud-arabia-versenysorozat","timestamp":"2025. április. 17. 11:16","title":"Lejjebb adták a szaúdiak, úgy tűnik, a teljes F1 helyett most egy csapattal is beérnék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"002c1a71-ee43-4b24-8e2e-82581788c49c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy japán kutatócsapat 11 grammos laborhús-darabot készített egy újszerű eljárással. Ez jóval nagyobb, mint az eddigi, csirkehúst utánozni kívánó megközelítések.","shortLead":"Egy japán kutatócsapat 11 grammos laborhús-darabot készített egy újszerű eljárással. Ez jóval nagyobb, mint az eddigi...","id":"20250417_laboratoriumi-hus-csirkenuggets-erek-tapanyag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/002c1a71-ee43-4b24-8e2e-82581788c49c.jpg","index":0,"item":"6ef63372-5a30-4abf-a396-d4ea7c238ab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_laboratoriumi-hus-csirkenuggets-erek-tapanyag","timestamp":"2025. április. 17. 18:03","title":"Megcsinálták a laboratóriumi csirke nuggetset, 5–10 éven belül kapható lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0387f52f-7639-4630-9ac6-bd22db6dfde5","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az Eurovédnek 701 milliós tartozása van az állam felé.","shortLead":"Az Eurovédnek 701 milliós tartozása van az állam felé.","id":"20250418_euroved-meszaros-lorinc-varkonyi-andrea","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0387f52f-7639-4630-9ac6-bd22db6dfde5.jpg","index":0,"item":"716fd503-6785-4d57-976d-52971b54ba20","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_euroved-meszaros-lorinc-varkonyi-andrea","timestamp":"2025. április. 18. 09:08","title":"Volt, amikor Mészáros Lőrinc esküvőjét védte, ma a NAV feketelistáján van az őrző-védő cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","shortLead":"A kormány április elején lépett ki a bíróságból.","id":"20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbec03b-28f6-4b52-9449-0bcbbf526fb9.jpg","index":0,"item":"32cd648e-d77c-4de1-98a8-4c1849635098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_A-Nemzetkozi-Buntetobirosag-magyarazatot-ker-Magyarorszagtol-amiert-nem-tartoztattak-le-Netanjahut","timestamp":"2025. április. 17. 22:14","title":"A Nemzetközi Büntetőbíróság magyarázatot követel Magyarországtól, amiért nem tartóztatták le Netanjahut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"703f43cd-020d-4c23-99f3-5a8aeb7cf922","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kísérlet új nézőpontból világítja meg a vegán táplálkozás előnyeit, és olyan eredményeket hozott, amelyek könnyen átírhatják az étrend-kiegészítőkről alkotott elképzeléseket.","shortLead":"A kísérlet új nézőpontból világítja meg a vegán táplálkozás előnyeit, és olyan eredményeket hozott, amelyek könnyen...","id":"20250419_ikerkiserlet-etrend-kiegeszitok-vegan-vagy-husalapu-vitaminok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/703f43cd-020d-4c23-99f3-5a8aeb7cf922.jpg","index":0,"item":"6e2d1815-34ba-4ee8-9751-82507a6df037","keywords":null,"link":"/elet/20250419_ikerkiserlet-etrend-kiegeszitok-vegan-vagy-husalapu-vitaminok","timestamp":"2025. április. 19. 07:30","title":"Ikerkísérletben vizsgálták az étrend-kiegészítők hatékonyságát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metróbaleset: A rendőrséget a diszpécserek munkája érdekli?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A Metróért Egyesület szerint régóta nem működik megbízhatóan a szerelvények csúszásgátlója a 2-es vonalon, erről levélben tájékoztatták is a főpolgármestert. Az egyesület szerint meg kellett volna növelni a szerelvények legkisebb követési távolságát. A BKV vezérigazgatója időközben cáfolta korábbi nyilatkozatukat, miszerint az időjárás okozta a balesetet, most már emberi mulasztásról beszélnek.
Hétfő reggel utolérte egymást és összekoccant két utasokat szállító metrószerelvény a 2-es vonalon, a Pillangó utcánál, a Déli pályaudvar irányába. A balesetben tíz utas sérült meg, és fél napon át nem közlekedett a metró a Puskás Ferenc Stadion és az Örs vezér tere között. Azóta már jár a metró, de az ütközés nyomán az említett felszíni szakaszon 30 km/ órás sebességre csökkentették a metrók maximális sebességét, és megnövelték a követési távolságot is. Az elrendelt sebességkorlátozás és megemelt követési távolság miatt a vonatok esetenként az alagútban is lassabban haladnak, nehogy beérjék egymást.
Eddig is volt tél, mégsem volt probléma
A BKV a balesetet követően még a kedvezőtlen időjárást, a sínekre hulló, és odafagyó faleveleket látta a baleset lehetséges okozójának, ezek ugyanis csúszóssá tehetik a sínt. A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapítása szerint a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein is.
Ez két kérdést azonnal felvet. Az egyik, hogy ez eddig miért nem okozott problémát hasonló időjárási viszonyoknál. A másik, hogy miért nem volt soha hasonló probléma a sokkal elhanyagoltabb 3-as metró felszíni szakaszán, a Határ út és Kőbánya-Kispest között sem. Erről a Metróért Egyesülethez fordultunk szakmai válaszért, akik azt közölték, hogy mivel a 3-as vonalon – és korábban a 2-esen is – közlekedő szovjet metrókocsiknak egyáltalán nincsen csúszásgátlója, így a megengedett sebességet és a vonatok követési távolságát eddig ehhez illeszkedve – szigorúbban – szabályozták (ennek megfelelően az elöl haladó vonatot fedező jelző mögött szabad védőszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a következő vonat a „Megállj!” állású jelzőhöz érkezhessen. A 2-esen viszont korszerűbb biztosítóberendezés üzemel, amely több tényező függvényében szabályozza a vonatkövetést – így alacsony sebességnél akár közel is engedi őket egymáshoz. Illetve az M2-esen közlekedő korszerűbb Alstom szerelvényeken van csúszásgátló berendezés, ami az autók ABS-éhez hasonló – csúszós talaj esetén javítja a féktávolságot.
MTI / Mihádák Zoltán
Az egyesület szerint azonban egy ideje nem működik zökkenőmentesen az Alstomok megcsúszásgátló berendezése, ennek ellenére a legkisebb követési távolságot nem növelték meg. Az egyesület szerint ennek a két tényezőnek az együtt járása okozhatta, hogy pont a piros metróvonalon és pont most történt a baleset.
Tarlós és a BKV is nekiment a Metróért Egyesületnek
Az egyesület már múlt pénteken levelet írt a főpolgármesternek, melyben felhívta a figyelmet arra, hogy a nap folyamán a járművek csúszásvédelmi berendezései nem működtek, és le kellett állítani a forgalmat. A jelen kor technikai színvonalán elfogadhatatlan, hogy egy korszerűnek titulált jármű ne rendelkezzen olyan berendezéssel, amely lecsökkent tapadási viszonyok esetén is lehetővé teszi a forgalom fenntartását, írják. A levélben kérdésesnek nevezik, hogy megfelel-e az Alstomok konstrukciója, a 2-es vonal üzemeltetési rendszere és a pályafenntartás módja a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához.
Tarlós István főpolgármester azt mondta, törött lábbal feküdt otthon pénteken, ezért nem olvashatta a Metróért Egyesület figyelmeztető levelét. A főpolgármester szerint az a legkülönösebb a balesetben, hogy az állomáson bent lévő szerelvényt egy másik egyszerűen utolérheti. Hozzátette, azt sem érti, hogy levelüket miért neki, és nem az üzemeltetőnek küldték.
A főpolgármester az mno.hu-nak ma azt mondta az egyesületre utalva, most sokan „metrószakértőként” nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket, az „úgynevezett Metróért Egyesület” hivatalosan be sem jegyzet civil szervezet, elnöke, Bíró Endre pedig nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti.
A BKV már nem is vizsgálódhat
A BKV vezérigazgatója kedden az mno.hu-val azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a baleset vizsgálatát, mivel a rendőrség nyomozói kedden a közlekedési vállalat minden ezzel kapcsolatos dokumentumát lefoglalták, és több embert is kihallgattak. Bolla most már arról beszélt, hogy szó sincs arról, hogy a lehulló falevelek miatt csúszott meg a szerelvény, ezt szerinte csak kiragadták az egyik nyilatkozatából.
Az mno.hu arra a következtetésre jut, hogy az, hogy a rendőrök kiemelten vizsgálják az ügy forgalmi iratait, azt is jelentheti, hogy elsősorban a forgalomszervezőkkel, a diszpécserekkel lehetett a hiba. A Metróért Egyesület - amelynek a pénteken, Tarlósnak írt leveléhez ez a változat nemigen passzol - erre azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, a balesetet nem lehet kizárólag a forgalmat lebonyolító személyzet „nyakába varrni”, meg kell keresni a rendszerszintű problémákat és a biztonságos közlekedés érdekében orvosolni kell azokat.
Mi is kérdeztük a BKV-t a két egymásnak ellentmondó nyilatkozat miértjéről, amint válaszolnak, közzétesszük.
Videó van arról, hogy múlt héten is volt már gond a szerelvények fékezésekor a 2-es metró Pillangó utcai állomásán, a vonal felszíni szakaszán. A telefonnal készített felvételen jól látható, hogy a belváros felől érkező szerelvény csak némi korrigálás után tudott a megfelelő helyen megállni.