Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","shortLead":"Újraindultak a tárgyalások, de egyelőre nem történt komolyabb előrelépés. ","id":"20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a996467f-b596-4df7-b78d-288be5434196.jpg","index":0,"item":"b9f42246-9b9b-4e94-a402-2e64c83b284e","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_A-Hamasz-34-tusz-engedne-el-ha-letrejonne-a-tuzszunet","timestamp":"2025. január. 06. 06:17","title":"A Hamász 34 túszt engedne el, ha létrejönne a tűzszünet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt viszont már nem lehet majd Minecraftnak nevezni.","shortLead":"Markus Persson, a Minecraft megalkotója az X-en jelentette be, hogy jön a világ legkelendőbb játékának folytatása. Azt...","id":"20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d668c1c8-59b9-4415-a1ea-c265ba3438eb.jpg","index":0,"item":"7d19f285-18eb-4fea-959f-aadd40654642","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_minecraft-2-markus-persson-videojatek","timestamp":"2025. január. 06. 11:03","title":"Jön a Minecraft 2","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","shortLead":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","id":"20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e.jpg","index":0,"item":"99cafc83-418f-4734-882c-cbf1fb982d63","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","timestamp":"2025. január. 06. 10:52","title":"Különkiadással jelentkezik a Charlie Hebdo a terrortámadás 10. évfordulóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A sussexi hercegné már nem a monarchiát akarja megreformálni, de még a magánélet védelméért indított harcban is visszavonulót fújt azzal, hogy visszatért az Instagramra. Helyette bevonult a konyhába, ahonnan korábban alig győzte kizavarni a nőket. Harry herceg felesége teljes kört írt le: lehet, hogy rövid ideig megfordult a brit királyi családban, de valójában mindvégig influenszer volt, és az is maradt. Csak a kommenteket nem szereti. ","shortLead":"A sussexi hercegné már nem a monarchiát akarja megreformálni, de még a magánélet védelméért indított harcban is...","id":"20250105_meghan-markle-netflix-fozomusor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25437ceb-e581-436f-953d-106cb06ee27f.jpg","index":0,"item":"78189156-f2cc-4064-a3a0-36aa27ec5ebb","keywords":null,"link":"/elet/20250105_meghan-markle-netflix-fozomusor","timestamp":"2025. január. 06. 14:24","title":"Feministából stepfordi feleség – Meghan Markle még mindig nem döntötte el, hogyan menti meg a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","shortLead":"A 4,77 méter hosszú Volkswagen Tayron a Tiguan és a Touareg közötti űr betöltésére hivatott.","id":"20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/219d6440-032d-4064-b25f-f574e7aed462.jpg","index":0,"item":"71e1239b-f942-4f56-a848-ebb04efa0766","keywords":null,"link":"/cegauto/20250106_bearaztak-a-vadonatuj-hatalmas-vw-t-a-7-szemelyes-tayront","timestamp":"2025. január. 06. 06:41","title":"Beárazták a vadonatúj hatalmas VW-t, a 7 személyes Tayront","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78448c03-4ffa-40f4-8fa8-9c69a0c6059c","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nő nem viselt kendőt a repülőtéren, de szerzett magának egyet.","shortLead":"A nő nem viselt kendőt a repülőtéren, de szerzett magának egyet.","id":"20250106_imam-turban-iran-repuloter-hidzsab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78448c03-4ffa-40f4-8fa8-9c69a0c6059c.jpg","index":0,"item":"32147e1b-a000-4822-9cc5-f48e1a83c4d6","keywords":null,"link":"/elet/20250106_imam-turban-iran-repuloter-hidzsab","timestamp":"2025. január. 06. 15:46","title":"Letépte egy imám fejéről a turbánt, abból készített egy nő kendőt a teheráni reptéren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33d6ad9f-ad84-4434-b1ab-51f89748a216","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Több mint fél kilométeren keresztül húzták a kutyát a földúton, az állatorvos szakvéleménye szerint csak a szerencsén múlott, hogy túlélte a kínzást. ","shortLead":"Több mint fél kilométeren keresztül húzták a kutyát a földúton, az állatorvos szakvéleménye szerint csak a szerencsén...","id":"20250106_Allatkinzas-rendorseg-nemetjuhasz-Janoshalma","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33d6ad9f-ad84-4434-b1ab-51f89748a216.jpg","index":0,"item":"bddf5444-628b-4199-9102-1546c4c9b47b","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Allatkinzas-rendorseg-nemetjuhasz-Janoshalma","timestamp":"2025. január. 06. 10:35","title":"Autóval vonszoltak, majd a fához kötöttek egy kutyát Jánoshalmán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44edfc6b-5d7d-4cc1-b8c3-5a2f1bf9568b","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Fő szponzoruk, az Evergrande ingatlanfejlesztő cég csődje óta lejtmenetben van a csapat.","shortLead":"Fő szponzoruk, az Evergrande ingatlanfejlesztő cég csődje óta lejtmenetben van a csapat.","id":"20250107_Guangzhou-FC-kinai-bajnoksag-Kuangcsou-FC","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44edfc6b-5d7d-4cc1-b8c3-5a2f1bf9568b.jpg","index":0,"item":"c8a91d7e-ba9d-4fd9-a2a2-6ec1931d832d","keywords":null,"link":"/sport/20250107_Guangzhou-FC-kinai-bajnoksag-Kuangcsou-FC","timestamp":"2025. január. 07. 17:07","title":"Kizárták a legsikeresebb focicsapatot, a Kuangcsou FC-t a kínai bajnokságból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Metróbaleset: A rendőrséget a diszpécserek munkája érdekli?
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
A Metróért Egyesület szerint régóta nem működik megbízhatóan a szerelvények csúszásgátlója a 2-es vonalon, erről levélben tájékoztatták is a főpolgármestert. Az egyesület szerint meg kellett volna növelni a szerelvények legkisebb követési távolságát. A BKV vezérigazgatója időközben cáfolta korábbi nyilatkozatukat, miszerint az időjárás okozta a balesetet, most már emberi mulasztásról beszélnek.
Hétfő reggel utolérte egymást és összekoccant két utasokat szállító metrószerelvény a 2-es vonalon, a Pillangó utcánál, a Déli pályaudvar irányába. A balesetben tíz utas sérült meg, és fél napon át nem közlekedett a metró a Puskás Ferenc Stadion és az Örs vezér tere között. Azóta már jár a metró, de az ütközés nyomán az említett felszíni szakaszon 30 km/ órás sebességre csökkentették a metrók maximális sebességét, és megnövelték a követési távolságot is. Az elrendelt sebességkorlátozás és megemelt követési távolság miatt a vonatok esetenként az alagútban is lassabban haladnak, nehogy beérjék egymást.
Eddig is volt tél, mégsem volt probléma
A BKV a balesetet követően még a kedvezőtlen időjárást, a sínekre hulló, és odafagyó faleveleket látta a baleset lehetséges okozójának, ezek ugyanis csúszóssá tehetik a sínt. A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) helyszíni szemléjének megállapítása szerint a balesetvizsgálók csúszásnyomokat találtak a vasúti pályán és az ütköző metró kerekein is.
Ez két kérdést azonnal felvet. Az egyik, hogy ez eddig miért nem okozott problémát hasonló időjárási viszonyoknál. A másik, hogy miért nem volt soha hasonló probléma a sokkal elhanyagoltabb 3-as metró felszíni szakaszán, a Határ út és Kőbánya-Kispest között sem. Erről a Metróért Egyesülethez fordultunk szakmai válaszért, akik azt közölték, hogy mivel a 3-as vonalon – és korábban a 2-esen is – közlekedő szovjet metrókocsiknak egyáltalán nincsen csúszásgátlója, így a megengedett sebességet és a vonatok követési távolságát eddig ehhez illeszkedve – szigorúbban – szabályozták (ennek megfelelően az elöl haladó vonatot fedező jelző mögött szabad védőszakasznak kell lennie ahhoz, hogy a következő vonat a „Megállj!” állású jelzőhöz érkezhessen. A 2-esen viszont korszerűbb biztosítóberendezés üzemel, amely több tényező függvényében szabályozza a vonatkövetést – így alacsony sebességnél akár közel is engedi őket egymáshoz. Illetve az M2-esen közlekedő korszerűbb Alstom szerelvényeken van csúszásgátló berendezés, ami az autók ABS-éhez hasonló – csúszós talaj esetén javítja a féktávolságot.
MTI / Mihádák Zoltán
Az egyesület szerint azonban egy ideje nem működik zökkenőmentesen az Alstomok megcsúszásgátló berendezése, ennek ellenére a legkisebb követési távolságot nem növelték meg. Az egyesület szerint ennek a két tényezőnek az együtt járása okozhatta, hogy pont a piros metróvonalon és pont most történt a baleset.
Tarlós és a BKV is nekiment a Metróért Egyesületnek
Az egyesület már múlt pénteken levelet írt a főpolgármesternek, melyben felhívta a figyelmet arra, hogy a nap folyamán a járművek csúszásvédelmi berendezései nem működtek, és le kellett állítani a forgalmat. A jelen kor technikai színvonalán elfogadhatatlan, hogy egy korszerűnek titulált jármű ne rendelkezzen olyan berendezéssel, amely lecsökkent tapadási viszonyok esetén is lehetővé teszi a forgalom fenntartását, írják. A levélben kérdésesnek nevezik, hogy megfelel-e az Alstomok konstrukciója, a 2-es vonal üzemeltetési rendszere és a pályafenntartás módja a forgalom kedvezőtlen időjárás esetén történő fenntartásához.
Tarlós István főpolgármester azt mondta, törött lábbal feküdt otthon pénteken, ezért nem olvashatta a Metróért Egyesület figyelmeztető levelét. A főpolgármester szerint az a legkülönösebb a balesetben, hogy az állomáson bent lévő szerelvényt egy másik egyszerűen utolérheti. Hozzátette, azt sem érti, hogy levelüket miért neki, és nem az üzemeltetőnek küldték.
A főpolgármester az mno.hu-nak ma azt mondta az egyesületre utalva, most sokan „metrószakértőként” nyilatkoznak, s vezetik félre az embereket, az „úgynevezett Metróért Egyesület” hivatalosan be sem jegyzet civil szervezet, elnöke, Bíró Endre pedig nyugdíjas, aktív korában csak orosz szerelvényekkel foglalkozott, a francia Alstomok működését, fékrendszerét csak hírből ismerheti.
A BKV már nem is vizsgálódhat
A BKV vezérigazgatója kedden az mno.hu-val azt közölte, hogy le kellett állítaniuk a baleset vizsgálatát, mivel a rendőrség nyomozói kedden a közlekedési vállalat minden ezzel kapcsolatos dokumentumát lefoglalták, és több embert is kihallgattak. Bolla most már arról beszélt, hogy szó sincs arról, hogy a lehulló falevelek miatt csúszott meg a szerelvény, ezt szerinte csak kiragadták az egyik nyilatkozatából.
Az mno.hu arra a következtetésre jut, hogy az, hogy a rendőrök kiemelten vizsgálják az ügy forgalmi iratait, azt is jelentheti, hogy elsősorban a forgalomszervezőkkel, a diszpécserekkel lehetett a hiba. A Metróért Egyesület - amelynek a pénteken, Tarlósnak írt leveléhez ez a változat nemigen passzol - erre azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, a balesetet nem lehet kizárólag a forgalmat lebonyolító személyzet „nyakába varrni”, meg kell keresni a rendszerszintű problémákat és a biztonságos közlekedés érdekében orvosolni kell azokat.
Mi is kérdeztük a BKV-t a két egymásnak ellentmondó nyilatkozat miértjéről, amint válaszolnak, közzétesszük.
Videó van arról, hogy múlt héten is volt már gond a szerelvények fékezésekor a 2-es metró Pillangó utcai állomásán, a vonal felszíni szakaszán. A telefonnal készített felvételen jól látható, hogy a belváros felől érkező szerelvény csak némi korrigálás után tudott a megfelelő helyen megállni.