Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e98178e1-c400-4b43-8d4a-bf9509805fd1","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Tavaly Cannes-ban elnyerte a nagydíjat, de India nem az ő filmjét nevezte Oscarra, mert nem tartották elég indiainak. A Minden, ami fénynek tűnik az utóbbi idők egyik legszebb filmje – Payal Kapadia rendezővel Párizsban beszélgettünk.","shortLead":"Tavaly Cannes-ban elnyerte a nagydíjat, de India nem az ő filmjét nevezte Oscarra, mert nem tartották elég indiainak...","id":"20250205_minden-ami-fenynek-tunik-emmanuelle-payal-kapadia-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e98178e1-c400-4b43-8d4a-bf9509805fd1.jpg","index":0,"item":"4aa09ad6-89f5-4588-bd16-0272ef5acc81","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_minden-ami-fenynek-tunik-emmanuelle-payal-kapadia-interju-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 20:00","title":"„Rettegtem, hogy a cenzorok kivágatják a szexjelenetet” – interjú a cannes-i nagydíjas Minden, ami fénynek tűnik rendezőjével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar Pétert kritizálja.","shortLead":"A miniszterelnök politikai igazgatója az „elmúlt nyolc évet” tizenötre cserélte, de arra is maradt ideje, hogy Magyar...","id":"20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b41adc30-566d-43e5-8c18-fda3528dd893.jpg","index":0,"item":"24b47c7e-09d2-4c5d-88b6-3d4038bd4b03","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Orban-Balazs-email-interju-MAV-egeszsegugy-nyugdij-szuleszet-mutet-gyermekvedelem","timestamp":"2025. február. 05. 08:15","title":"Orbán Balázs értékelte az ország helyzetét, és arra jutott, minden a 2010 előtti kormány hibája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"35c9bc22-7a53-4805-91ec-9edd265863c0","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Ugrásra készen áll a HM szerint a közép-afrikai Csádba készülő magyar katonai kontingens, bár továbbra sem tiszta, mi a célja. Ezt részletezi két kormányközi megállapodás, amit – bár itthon elfelejtették ezt közölni – tavaly ősszel már alá is írtak Budapesten, viszont nem nyilvánosak. A miniszterelnök fia által egyengetett titokzatos misszió katonai részleteiről talán majd 30 év múlva lehet többet tudni. ","shortLead":"Ugrásra készen áll a HM szerint a közép-afrikai Csádba készülő magyar katonai kontingens, bár továbbra sem tiszta, mi...","id":"20250205_afrika-csad-katonai-misszio-honvedelmi-miniszterium-titok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/35c9bc22-7a53-4805-91ec-9edd265863c0.jpg","index":0,"item":"f932e2e9-8535-4495-8f95-d9548d61a707","keywords":null,"link":"/360/20250205_afrika-csad-katonai-misszio-honvedelmi-miniszterium-titok","timestamp":"2025. február. 05. 13:00","title":"Valamikor, valamiért katonákat küldünk Afrikába: amit tudni lehet és amit titkol a kormány a csádi katonai misszióról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet bele. A legerősebb verzióra valószínűleg 2026-ig kell majd várni.","shortLead":"Az év második felében debütálhat az Apple új processzora, az M5, ami elsőként az újonnan érkező iPad Próba kerülhet...","id":"20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/36d26052-5473-491d-a359-057a662007bd.jpg","index":0,"item":"dc68fa50-182b-451a-a541-da7b32110c4a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-m5-processzor-mestereseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 06. 10:03","title":"Már gyártja az Apple az eddigi legerősebb processzorát, jöhet belőle négyféle változat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6857013-bffd-4440-9987-ecbcde9a8c71","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nyugalmazott püspök idősotthonba költözött, ahol korábbi beszédei, írásai rendszerezését tervezi.","shortLead":"A nyugalmazott püspök idősotthonba költözött, ahol korábbi beszédei, írásai rendszerezését tervezi.","id":"20250206_beer-miklos-visszavonulas-nyilvanossag-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6857013-bffd-4440-9987-ecbcde9a8c71.jpg","index":0,"item":"8fcea673-5c80-4798-87ac-5a6f2a14a7ac","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_beer-miklos-visszavonulas-nyilvanossag-interju","timestamp":"2025. február. 06. 08:41","title":"Beer Miklós búcsúzik a nyilvánosságtól, nem ad több interjút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f78bed1-23e8-4ece-a0e5-65531fe4e1b0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína humanitárius és katonai műveletekhez is felhasználná a saját fejlesztésű, pilóta nélküli CH-YH1000 nevű drónját. Hamarosan kész az éles bevetésekre.","shortLead":"Kína humanitárius és katonai műveletekhez is felhasználná a saját fejlesztésű, pilóta nélküli CH-YH1000 nevű drónját...","id":"20250206_kinai-teherdron-teszt-ch-yh1000-teherbiras-repules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f78bed1-23e8-4ece-a0e5-65531fe4e1b0.jpg","index":0,"item":"13f26116-7b36-432c-8e7f-58cb3ed4b04c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_kinai-teherdron-teszt-ch-yh1000-teherbiras-repules","timestamp":"2025. február. 06. 08:03","title":"1000 kilót is elvisz, 10 órán át a levegőben marad: sikerült a kínai szuperdrón tesztje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve elhunyt Hankiss Elemér – ahogy a rádiót irányító Gombár Csaba – hamar szembetalálta magát a megváltozott kormányzati szándékokkal.","shortLead":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve...","id":"20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39.jpg","index":0,"item":"0f0a27f2-981a-4151-b3b9-2bd80c4faa27","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","timestamp":"2025. február. 05. 19:45","title":"„A kormány, amely úgy hiszi, el tud dönteni mindent, elképesztően felelőtlen” – Hankiss Elemér harca a nagy médiaháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt elég, hogy saját hátsó udvarában egy csöppnyi parkot felépítsen.","shortLead":"Annak a fővárosnak kellene egy Magyarországon még példátlan ingatlanfejlesztést levezényelni, amelynek hat év nem volt...","id":"20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"90059fe9-f146-4ea6-8b97-994939f6ab78","keywords":null,"link":"/360/20250206_mini-dubaj-elovasarlasi-jog-gulyas-gergely-karacsony-gergely-kormany-vs-budapest","timestamp":"2025. február. 06. 14:10","title":"Mini-Dubaj: Most van bajban Karácsony!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
3-as metró: nem véletlenül telt be a pohár a BKV-nál az elromlott vésznyitók miatt
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Nem is állhattak volna forgalomba a 3-as metró felújított szerelvényei, ha nem működnek tökéletesen a vésznyitók – állítja a Metróért Egyesület. Márpedig a ma reggel a Nyugatinál elromlott szerelvényekből az utasok a vésznyitó segítségével is alig tudtak kikeveredni. De mi történik, ha a csak hellyel-közzel működő vésznyitókkal éppen valamilyen baleset miatt az alagútban ragadt metrón szembesülnek az utasok? Utánajártunk.
A 3-as metró alagútjának és a szerelvényeinek fel-, illetve megújítása eddig is szürreálisan zajlott, de a péntek reggeli hiba ezeknél sokkal komolyabb volt. Bíró Endrétől, a Metróért Egyesület elnökétől megtudtuk, ha a vésznyitó nem működik, a jármű üzemképtelennek minősül, vagyis egyáltalán nem is szabad forgalomba engedni. A szakember külföldön tartózkodik, így jelezte, a hozzá eljutott hírek és kommentek alapján nem pontosan tudja, mi történt, ténylegesen működött-e a vésznyitó vagy nem, de a szabály egyértelmű.
A 3-as metró felújított szerelvényeinek bemutatóján 2016 szeptemberében.
MTI / Balogh Zoltán
A BKK Facebook-oldalán az egyik kommentelő úgy meséli,
„elfordítottam a vésznyitót, mert én álltam a legközelebb hozzá, utána pedig húztuk szét az ajtót belülről, aztán mikor látták a kint állók, hogy nem megy, mert mindig visszacsukódott, akkor segítettek kívülről is, és végre kijutottunk”.
A metrón utazó ismerősünk azt írta:
„A piros vésznyitó kart elfordítottunk, előtte esélyünk sem volt kinyitni az ajtót. Utána hallatszott valami kattanásszerű hang, de rés nem támadt az ajtón, csak a zár engedett el. Utána is 4-5 ember kellett ahhoz, hogy szét tudjuk feszíteni az ajtót.”
Az Index olvasója azt írta,
„az ajtó vésznyitóját alig lehetett elfordítani két kézzel, a gumiszalag nem engedett, valamint a kar is megmakacsolta magát (...) több ember segítsége kellett az ajtó felfeszítéséhez”.
Mindegy is, pontosan hogy történt, óriási aggodalomra adnak okot a történtek – válaszolta érdeklődésünkre a Közlekedő Tömeg szakmai szervezet –, az ajtók nem működtek, az utasok bennragadtak a metróban, ez a helyzet nagyon súlyos.
Mi van, ha az alagútban történik ilyen?
Véletlenül sem szeretnénk fölöslegesen pánikot kelteni, de képzeljük el, mi van, hogyha egy ilyen eset az alagútban történik meg – hogy jutnak ki az utasok, ha a távműködtető nem nyitja az ajtókat és a vésznyitók sem üzemelnek megfelelően?
A 3-as metró felújított szerelvényeinek bemutatóján 2016 szeptemberében.
MTI / Balogh Zoltán
Bíró Endre úgy látja, az eddigi meghibásodások alapján a 3-as metró új szerelvényeinek sincs több esélyük bent ragadni az alagútban, mint bármely más metrónak. Ha mégis így történne, a vonat elején és a végén lehet elhagyni a szerelvényt, de a szakember szerint jó eséllyel erre sem lesz szükség, mert a következő vonat el tudja tolni a hibásat. Az azonban nem szerencsés, hogy nincs az alagútban olyan menekítő járda, mint a 4-es metróban, tette hozzá Bíró, aki úgy tudja, hogy a 3-as vonalán ilyen a felújítás után sem lesz, így csak a nyílt pályán keresztül menekülhetnek az utasok, ha úgy adódik. Névtelenül nyilatkozó szakértőnktől pedig azt is megtudtuk, hogy ilyenkor – mint ahogy az most is történt az állomáson – a vezetőnek ki kell szállnia, és kulccsal egyenként kinyitnia minden kocsinak egy ajtaját, ami ugye nem kevés idő.
Kérdésünkkel a katasztrófavédelmet is megkerestük, ott megnyugtattak minket, hogy fel vannak készülve az ilyen esetekre. Mint írták, a tűzoltók rendszeresen tartanak gyakorlatokat a metróalagutakban és a metróállomások területén. A tréningek segítségével a beavatkozó állomány készség szinten el tudja sajátítani a speciális környezetben történő mentéshez szükséges alapvető ismereteket. A katasztrófavédelem speciális, különböző hidraulikus felszerelésekkel rendelkezik, amelyek segítségével másodpercek alatt ki tudják nyitni egy metrószerelvény ajtaját.
Most már tényleg nagyon kellemetlen
Tény, a Nyugatinál történt meghibásodás nem okozott közvetlen életveszélyt. A korábbi Kálvin téren történt eset viszont igen – ekkor mindkét oldalon kinyíltak a metró ajtajai és ez a Metróért Egyesület szerint is biztonságkritikus hiba volt –, azaz közvetlenül veszélyeztette az utasbiztonságot. A napi utasforgalom zavartalan működését és az emberek közérzetét viszont az is nagyban veszélyezteti, ha a szerelvényeket egyre durvább körülmények között kell kivonni a forgalomból – Bolla Tibor BKV-vezérigazgató is elismerte ma, hogy rendszeresek az utasokat érő kellemetlenségek az új metrók hibái miatt, és elnézést is kért az utazóközönségtől.
Tarlós István főpolgármester március végén azt mondta, minden újonnan forgalomba állított járművel előfordulnak ilyen gyermekbetegségek, de ha majd egy hónap múlva sem múlnak el ezek, akkor tényleg nagy a baj. Azóta már majdnem 3 hónap telt el – tehát akkor most már Tarlós szerint is bizonyára nagy a baj. A látszat pedig az, hogy a kormánynak és a fővárosnak nem szívügye az ország legforgalmasabb vonalának szükséges szintű felújítása, mert nem adnak erre elég pénzt, hanem buheramegoldásokat erőltetnek – mind a vagonok, mind az infrastruktúra esetében.
A 3-as metró felújított metrószerelvényei forgalomban 2017 márciusában
MTI / Balogh Zoltán
Amikor kiderült, hogy használtat akarnak venni új helyett, a metrós szakemberek már jelezték, hogy ezek a járművek a mai technikai elvárásoknak nem felelnek meg, például azért, mert hosszában nem átjárhatóak, illetve nincsen bennük légkondi. De azóta több nem várt probléma is folyamatosan jelen van a régi-új 3-as metrószerelvényekkel. A forgalomba állás másnapjától kezdve pedig szinte folyamatosan baj van a vonatok ajtajaival, és ezen azóta sem sikerült úrrá lenni.
Az alagút majd talán ősszel kezdődő felújítása esetében is ugyanezek a szükségmegoldások várhatóak. A vonalat a felújítás alatt egyetlen milliméterrel sem hosszabbítják meg, noha Újpesten az alagút majdnem elér a lakótelep szívében található Rózsa utcáig, ahol ma a szerelvényeket tárolják – csak egy állomást kellene fölé építeni. De még csak az sem fért bele a rekonstrukcióba, hogy az Ecseri útnál egy új kijáratot építsenek: a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. tervei szerint állomást építenek majd az Üllői út fölött elhaladó vasútvonalra, ám ezzel a 3-as metrót nem kötik össze. De mert Budapest nem kapott pluszpénzt a kormánytól a felújításra, annak már korábban lebutított tartalmából is húzni kell. Úgy tűnik, a 20-ból 8 állomás akadálymentesítését ki akarják hagyni.