szerző:
Nagy Iván László - Lengyel Tibor - Windisch Judit
Tetszett a cikk?

A nép egyszerű gyermekének imidzsét a járvány alatt sem adta fel Orbán Viktor, sőt a koronát is feltette az eddigi teljesítményére azzal, hogy pörköltszaftos ingben, borotválatlanul fotózkodott egy ifjú párral. Az ingvonalról Karácsony Gergely sem akart lemaradni, de az általánosabb trendet nem követi. Nem úgy Jakab Péter, aki viszont az ütős parlamenti felszólalásokkal éri el a legtöbb embert, nem pedig azzal, hogy parizert eszik Piros Arannyal. De mi szükségük van a választóknak arra, hogy belelássanak egy politikus életébe?

Én tulajdonképpen utcai harcos vagyok, nem az elitből érkeztem

– magyarázta Orbán Viktor miniszterelnök Chuck Norrisnak 2018 novemberében, miközben a színészlegendát személyesen fuvarozta Budapesten. A nép egyszerű gyermeke karakterét Orbán Viktor nagyon régóta építi, elég csak a 2017-es "helló, röfik" jelenetre, a kocsmából kilépő kukás ölelgetésére, a puritán tormás-virslis reggelire vagy az iskolás módjára a vakációt váró miniszterelnökre gondolni. Mindezzel nem hagyott fel a járvány alatt sem: Orbán a nép egyszerű gyermekeként

  • anyák napján a saját kertjéből vágott virágot vitt édesanyjának, és alaposan megnézte a kiscicát,
  • az érettségi alkalmából arról sztorizott, hogy Székesfehérvárra költözve minden szembejövőnek köszönt az utcán, mert falun ez így szokás, ott viszont "néztek rám, hogy hülye ez?!"
  • az általa korábban asszonyságnak titulált Karikó Katalinnal pedig a disznósajtról is beszélgetett.
Facebook / Orbán Viktor
A koronát az egészre a hétvégi videójával tette fel, mikor azzal lépett oda fotózkodni egy ifjú pár mellé a Várban, hogy nem borotválkozott és pörköltszaftos a ruhája, mert a gyerekek összekenték.

Mindezt azok után "ismerte be", hogy már felvette a köztéri maszkviseléstől elköszönő videót is.

Orbán személyesebb videóinak és fényképeinek egyébként nagy sikere van: a már említett Chuck Norrisos 2,2 millió eléréssel viszi a prímet, de az anyák napi és érettségis videó sem szerepelt rosszul, 6–700 ezres elérést produkálva. Az ifjú pár mellé lépő Orbán 1 millió embert ért el, míg az, ahol bejelenti a közterületi maszkviselés megszűnését, 1,5 milliót.

A miniszterelnök megjelenéseiben nem véletlenül játszik hosszú ideje fontos szerepet a személyes hangnem: a trend a mai politika médiaközpontúságába és Orbán ideológiai világába is tökéletesen illeszkedik.

A digitális világban a politikusok ahhoz, hogy folyamatosan az újságok címlapjain és a közösségi média idővonalának tetején maradjanak, leegyszerűsítik a mondandójukat, intim és érzelmileg közeli helyzetekben mutatják magukat, mindenekelőtt pedig a személyük köré rendezik a kommunikációt a politikai témák helyett. Ezáltal pedig – hasonlóan a celebekhez – alkalmazkodnak a könnyen fogyasztható tartalomgyártáshoz.

A politika ilyen jellegű átalakulását a közösségi média, Magyarországon főként a Facebook előretörése drasztikusan felgyorsította, ennek pedig kézzelfogható nyomai vannak: Farkas Xénia és Bene Márton, a Társadalomtudományi Kutatóközpont munkatársainak 2021-es kutatása szerint a személyiség köré épített tartalom nem csupán normává vált a magyarországi online politikai kommunikációban, de a felhasználók is előszeretettel reagálnak ilyen tartalmakra. Ezáltal állandó kampánytermékké válnak az olyan posztok is, mint Orbán sonkafőzése húsvétkor, vagy a már említett, már-már haveri találkozója Chuck Norrisszal.

Facebook / Orbán Viktor

Noha Orbán „átlagos ember” imázsának komoly politikai mélysége van, ha figyelembe vesszük a miniszterelnök nagyszabású nemzeti vezetői szerepét és az európai politikai szférában látható keményvonalas karakterét, hamar kirajzolódik, hogy hiába Orbán tényleges „kisemberi” múltja,

az elitellenes, két lábbal a földön járó karakter sokkal inkább egy sikeres kommunikációs stratégia, mintsem teljesen élethű reprezentációja a miniszterelnöknek.

Mindazonáltal a választópolgárok számára közvetlenül átérezhető nyelvezetnek komoly szerepe van a Fidesz szilárd politikai táborának kialakulásában. Orbán politikai sikerességének egyik fő oka, hogy az általa fontosnak titulált politikai kifejezések mentén – nemzet, szuverenitás, tradíció, kereszténység – homogén hátországot tudott formálni magának, az ehhez szükséges érzelmi kötődést pedig a mindenki számára érthető, magát a politika fennköltségétől elhatároló kommunikáción keresztül hozta létre.

Azzal, hogy Orbán szembemegy a normákkal és a politikai korrektséggel, közvetlen közelről tud megszólítani olyan szavazókat, akik nem érzik magukénak a politika szóhasználatát, vagy egyszerűen kiábrándultak a közéletből.

A politikusok közvetlenebb, személyes önmegjelenítése nem új jelenség, Závecz Tibor, a Závecz Research ügyvezető igazgatója szerint már Göncz Árpád köztársasági elnököt is olyannak látták, tartották az emberek, mint amilyenek ők maguk, vagy amilyenek szeretnének lenni.

MTI / Soós Lajos

Virág Andrea, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója a hvg.hu-nak arról beszélt, hogy a politika társadalmi megbecsülése csökken és az emberek kevésbé érzik magukat közel a politikusokhoz, amit ők magánéleti tartalmakkal, és személyesebb hangvételű posztokkal ellensúlyoznak. Ezzel érzékeltetni tudják a választókkal, hogy „értelek titeket, közületek való vagyok”, így az emberek jobban tudnak azonosulni velük.

Virág szerint erre talán Orbán Viktor érzett rá erre a leghamarabb, még a Facebook felértékelődése előtt. Emlékeztetett: Orbán a Kossuth rádiós interjúkban többször beszélt inkább a vidéki szavazókhoz, például mikor Karácsony Gergely főpolgármesterről azt mondta, ő az a fajta ember, aki disznóvágáskor a vacsorára érkezik, de nem bánja senki, mert nincs láb alatt, és még a bútort sem tudja összeszerelni.

Az ing népszerűbb, mint egy komoly bejelentés

A trendet próbálják követni az ellenzéki miniszterelnök-jelöltek is, több-kevesebb sikerrel és intenzitással. Orbán pörköltszaftos ruhája után Karácsony Gergely is egy felesége által turkált inget villantott, követőitől kérdezve, hogy az tetszik-e.

Szerintetek hordhat ilyet egy főpolgármester, miniszterelnök-jelölt?

– kérdezte Karácsony.

A reakciók alapján az elképzelése bejött: a 300 ezres táborból a posztot 47 ezren lájkolták, és 14 ezren szóltak hozzá. Úgy tudjuk, az inges poszt a saját ötlete volt, az viszont kérdés, mit kezd azzal, hogy a kép majdnem négyszer több aktivitást váltott ki, mint az a poszt, amelyben bejelentette miniszterelnök-jelölti indulását.

Karácsony amúgy eddig nem sűrűn osztott meg hivatalos oldalán magánjellegű történeteket. Az elmúlt 10 hónapban csupán 6–8 ilyen posztja volt, igaz a saját eléréseihez képest átlagon felüli aktivitást produkáltak. Az a gyermekkori kép, melyen az édesanyja járni tanítja, 36 ezer lájkot hozott, viszont az LGT és a Star Wars iránti rajongása kevesebbeket, 10–12 ezer embert mozgatott meg.

Dobrev a háttérben

Noha Gyurcsány Ferenc DK-elnök a főzőtudományával és a kisfiáról készült képekkel gyakran engedi közel a magánszférájához a választóit, a miniszterelnök-jelöltként induló Dobrev Klára ennél sokkal visszafogottabb. Az elmúlt hónapokban csak egy olyan fényképet posztolt a hivatalos oldalán, amelyen a gyerekük szemből látszik, nála a magánéleti vonal a kertészkedésben kifújt, de arról is csak 3–4 képet tett fel. Ezek Dobrevnél is többet hoznak, mint az átlagos politikai posztok, de esetében nagy kiugrás nincs. Kivéve azt a posztját, melyen a koronavírus-fertőzése után megöleli a kisfiát. Ez 19 ezer lájkot hozott. Karácsonynak sem felejtett el odaszúrni, mikor közölte, angol és német nyelven is adott interjút.

Szintén kevés magánéleti tartalmat oszt meg Fekete-Győr András Momentum-elnök és miniszterelnök-jelölt, ezek szinte érzékelhetetlen reakciót váltanak ki, ahogy Márki-Zay Péter sem posztol a hivatalos oldalán szinte semmilyen privát tartalmat. Mondjuk nála elég volt az is, hogy kifejtette nézeteit a testi fenyítésről, és arról, hogy megütötte a gyerekeit.

Más kategória Jakab Péter, a Jobbik elnöke és miniszterelnök-jelöltje, aki Orbánhoz hasonlóan előszeretettel viszi a nép gyermeke vonalat. Parizeres és zsíros kenyeret, virslit és paprikás krumplit eszik, amiért a Fidesz álszentnek tartja.

Jakab Péter / Facebook

Ezt meg is kapta Orbán Viktortól a parlamentben:

Régóta figyelem a hozzászólásai azon elemeit, hogy ön egy szegény ember, de nem mond igazat. Miért csinál úgy? Több millió forintot keres, nem sajnáljuk öntől, eljátssza itt a szegénylegényt, miközben több millió forintot keres, saját autója, titkársága, sofőrje van. Ez kétszínűség, képviselő úr.

Jakab sem rest: neki van a legdurvább stílusa Orbánnal és a Fidesszel szemben az Országgyűlésben. A legerősebb mondatai:

  • Még egy ilyen gyáva alakot, mint ön, nem láttam. Férfi maga egyáltalán?
  • Mi a helyzet a rabszolgatörvénnyel, ficsúrok? (Ez a kérdése 10 milliós büntetést ért.)
  • Ezt a krumplikirálynak kell tudnia, miniszterelnök úr.
  • Miniszterelnök úr, ön megőrült! Ön megőrült.
  • Milyen sértődősek ma a tolvajok, miniszterelnök úr!

A krumplikirályozás nem minden: a borsodi időközi választás után választási csalásra utalva egy zsák krumplit vitt Orbánnak, de Szájer József lebukása után megkérdezte, Kövér László vagy a miniszterelnök járt-e hasonló partin. Ezekből az erős felszólalásokból Jakab komoly politikai hasznot hajt, az összevágott videóknak több százezres, akár milliós nézettsége is lehet. Ezek lényegesen többet hoznak, mint a magánéleti tartalmak. Virág Andrea szerint a parlamenti akciókat külön is kell kezelni, hiszen a mostani politikai kultúrában és médiahelyzetben egyre meghökkentőbbet kell mondani vagy tenni annak érdekében, hogy valaki bekerüljön a hírekbe.

A politikus közvetlensége – vagy legalábbis annak látszata – szavazatokban mérhető eredményt hozhat – mondja Závecz Tibor. Úgy látja, erre van is valós igény a társadalomban, főképp, hogy vidéken amúgy is "familiárisabb" a választó és a politikus viszonya. A politika ezt az igényt szolgája ki az automatizált, mégis elsőre személyesnek tűnő politikusi telefonhívásoktól a húsvéti, karácsonyi tematikájú, a politikusokat családi körben bemutató bulvárcikkeken át a fiatalokkal készített szelfikig a legkülönbözőbb eszközökkel.

„Vigyázni kell, mert ezt túl is lehet tolni, ezért is próbálgatják a politikusok időről-időre a határaikat ebben a műfajban” – jegyezte meg Závecz Tibor. Hozzátette: minden párt rászorul arra, hogy a politikusokat hétköznapi emberként bemutató aktivitásokkal bővítse a szavazói táborát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!