Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"86997fa6-d002-4ac0-aab5-51fa8171ca48","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Betondarabokból, megkövesedett műszálas ruhákból és sörösdobozokból, valamint mérhetetlen mennyiségű csirkecsontból kell majd a távoli jövő őslénykutatóinak következtetéseket levonniuk az emberiség XXI. századi civilizációjáról – állítja két brit paleobiológus. De mit tanulhatunk ma a fosszilizáció folyamatának megértéséből?","shortLead":"Betondarabokból, megkövesedett műszálas ruhákból és sörösdobozokból, valamint mérhetetlen mennyiségű csirkecsontból...","id":"20250328_hvg-technofossziliak-paleobiologia-jelenunk-a-jovobol-nezve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86997fa6-d002-4ac0-aab5-51fa8171ca48.jpg","index":0,"item":"994c20cd-de3f-4558-9089-6dc78197512d","keywords":null,"link":"/360/20250328_hvg-technofossziliak-paleobiologia-jelenunk-a-jovobol-nezve","timestamp":"2025. március. 28. 15:30","title":"Vissza a jövőből: mit látszik majd belőlünk, ma élő emberekből?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c9689d1-dc50-44ba-bcee-7803144e3d4b","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az MNB minden Matolcsy György elnöksége alatti ingatlanprojektjénél felmerült a túlárazás gyanúja az ÁSZ szerint, amely semmi jelét nem találta, hogy bárhol is takarékoskodni akartak volna. A felújítások profitja a jegybankelnök fiának barátjánál csapódott le, aki viszont azt állítja, az ÁSZ rosszul számol, és ha őt is megkérdezték volna, szívesen helyre tette volna a „téves, szakmaiatlan következtetéseket”.","shortLead":"Az MNB minden Matolcsy György elnöksége alatti ingatlanprojektjénél felmerült a túlárazás gyanúja az ÁSZ szerint, amely...","id":"20250327_mnb-szekhaz-allami-szamvevoszek-matolcsy-gyorgy-matolcsy-klan-raw-development-kft-ingatlan-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c9689d1-dc50-44ba-bcee-7803144e3d4b.jpg","index":0,"item":"8b54f3d0-13b3-4907-904f-0fc91917e7e9","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250327_mnb-szekhaz-allami-szamvevoszek-matolcsy-gyorgy-matolcsy-klan-raw-development-kft-ingatlan-tularazas","timestamp":"2025. március. 27. 08:39","title":"Matolcsy jegybankjának ingatlanmágusa szerint semmi látnivaló nincs ott, ahol az ÁSZ túlárazást és herdálást talált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcfe5c9-2d30-43cd-b212-91e2f614e770","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem maradt díj nélkül Ördög Nóra és Árpa Attila sem.","shortLead":"Nem maradt díj nélkül Ördög Nóra és Árpa Attila sem.","id":"20250327_Televizios-Ujsagirok-Dija-Majka-Liptai-Claudia-Kamaras-Ivan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcfe5c9-2d30-43cd-b212-91e2f614e770.jpg","index":0,"item":"ef5bbb75-6642-4a66-8e88-58366071b0c6","keywords":null,"link":"/elet/20250327_Televizios-Ujsagirok-Dija-Majka-Liptai-Claudia-Kamaras-Ivan","timestamp":"2025. március. 27. 11:07","title":"Televíziós Újságírók Díja: Majka és Liptai Claudia lettek a legjobb zsűritagok, nyert Kamarás Iván is a S.E.R.E.G-ért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3479e587-bc99-449f-9517-e21c832dd026","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vagyim Moskovics az 55. leggazdagabb orosz.","shortLead":"Vagyim Moskovics az 55. leggazdagabb orosz.","id":"20250327_vagyim-moskovics-ruszagro-oroszorszag-csalas-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3479e587-bc99-449f-9517-e21c832dd026.jpg","index":0,"item":"ed51017f-2438-43b3-98fb-e062d9253732","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_vagyim-moskovics-ruszagro-oroszorszag-csalas-letartoztatas","timestamp":"2025. március. 27. 17:42","title":"Őrizetbe vették, csalással vádolják a legnagyobb orosz mezőgazdasági vállalat alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ed8f8095-6310-4ee5-b47a-0fd77fb6ad5d","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"29 ország – közöttük Ukrajna – vezetője, az Európai Tanács és az Európai Bizottság elnöke és a NATO főtitkára vett részt azon a párizsi megbeszélésen, ahol az EU- és NATO-tagállamok Ukrajna támogatásáról és egy esetleges szárazföldi fegyverszünet esetén a katonai szerepvállalásról egyeztettek.","shortLead":"29 ország – közöttük Ukrajna – vezetője, az Európai Tanács és az Európai Bizottság elnöke és a NATO...","id":"20250327_Parizs-Ukrajna_orosz-ukran-habor_Macron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ed8f8095-6310-4ee5-b47a-0fd77fb6ad5d.jpg","index":0,"item":"a8fa7fb7-ec55-42c5-9043-7b7433ddb6c0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250327_Parizs-Ukrajna_orosz-ukran-habor_Macron","timestamp":"2025. március. 27. 17:55","title":"Párizsban Ukrajna további támogatásáról egyeztek meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a6427ff-6512-45ef-8efc-b29caef656dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kiszivárgott információk szerint titán helyett egy speciális ötvözetet használna az Apple a hajlítható iPhone-nál, ami nemcsak nagyobb strapabíróságot, de gyűrődésmentes kijelzőt is eredményezhet.","shortLead":"A kiszivárgott információk szerint titán helyett egy speciális ötvözetet használna az Apple a hajlítható iPhone-nál...","id":"20250328_apple-hajlithato-iphone-folyekony-fem-zsaner-csuklopant","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a6427ff-6512-45ef-8efc-b29caef656dc.jpg","index":0,"item":"eb96c4b2-bfa3-479f-9668-a4d36c22abba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_apple-hajlithato-iphone-folyekony-fem-zsaner-csuklopant","timestamp":"2025. március. 28. 09:03","title":"Folyékony fémből lehet a hajlítható iPhone legfontosabb alkatrésze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9059691-a41e-4d1d-a78d-4a4ee1d91c22","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A politikus április elsején mindenkit vár az Erzsébet hídon.","shortLead":"A politikus április elsején mindenkit vár az Erzsébet hídon.","id":"20250328_hadhazy-akos-hidfoglalas-tuntetes-rendorseg-tudomasul-vetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9059691-a41e-4d1d-a78d-4a4ee1d91c22.jpg","index":0,"item":"c81f5530-01ec-4605-bcc2-d285afd2546d","keywords":null,"link":"/itthon/20250328_hadhazy-akos-hidfoglalas-tuntetes-rendorseg-tudomasul-vetel","timestamp":"2025. március. 28. 12:59","title":"Engedélyezte a hídfoglalást Hadházyéknak a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6591ab-c145-4d40-81dc-9ccfb124f0ac","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Fiókösszevonások, „menetrend-átszervezések” zajlanak, több helyen már csak pénztármentes fiókok vannak.","shortLead":"Fiókösszevonások, „menetrend-átszervezések” zajlanak, több helyen már csak pénztármentes fiókok vannak.","id":"20250327_atm-keszpenz-bankfiokok-csokkeno-szama-penzugyek-bankok-otp-kh-mbh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6591ab-c145-4d40-81dc-9ccfb124f0ac.jpg","index":0,"item":"97ddf0cd-db28-4f11-8b8d-a146998196bd","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_atm-keszpenz-bankfiokok-csokkeno-szama-penzugyek-bankok-otp-kh-mbh","timestamp":"2025. március. 27. 15:38","title":"Csendben tizedelik fiókjaikat a bankok, miközben a kormány ATM-esőt ígér","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétszázmilliárd forintos fejlesztési csomagot álmodott meg Budapest vezetése a 3-as metró vonalának felszínére: új villamost, a felüljárók elbontását, bicikliutakat ígértek. A projekttel egy gond van: EU-s pénzből valósítanák meg, ráadásul abból a forrásból, amit az Unió jogállamisági problémák miatt nem hajlandó egyelőre átutalni Magyarországnak.
„Várostörténetileg jelentős pillanatban vagyunk, hogy a metró felújítását követően a metróvonal felett a várost is felújítsuk” – jelentette ki Karácsony Gergely pénteki sajtótájékoztatóján. A városvezetés – Pikó András, Niedermüller Péter és Soproni Tamás ellenzéki polgármesterekkel és Reiner Roland ferencvárosi alpolgármesterrel – nagyjából egy évvel az önkormányzati választások előtt előállt egy olyan programmal, ami szinte kampányindítónak is felfogható.
Karácsonyék terve a következő: „belvárosi autópályák" helyett „újjáéledő sugárutakat” szeretnének létrehozni – mindezt pedig egy nagyívű programban összekötötték a 3-as metró megállóinak májusban lezáruló felújításával is. Ebből következik, hogy a most bejelentett tervben olyan észak-déli irányú fejlesztések szerepelnek, amelyek területileg egybeesnek a főváros leghosszabb metróvonalának nyomvonalával. Nem nehéz kitalálni: pesti fejlesztésekről van szó, ebből a körből a budai oldal kimarad.
Veres Viktor
A főváros vezetése szerint azért van erre szükség, mert a városba Pestet átszelő három legnagyobb útszakasz – a Váci út, a Bajcsy-Zsilinszky út és az Üllői út – olyan forgalmat önt a belvárosra, amit az nem tud kezelni, így jószerivel megbénul a nyomása alatt. Számszerűsítve: Budapestre az agglomerációból naponta 300 ezer autós ingázik – igaz, ebben benne van a budai oldal, vagyis az M1-es és M7-es autópályák, valamint a Zsámbéki-medence forgalma is. A belső kerületek állapotát a városvezetés néhány szóban össze is foglalta: „torlódások, kihalt üzletek, rossz levegő, zaj és kosz, nyáron elviselhetetlen hőség”. Ezen szeretnének változtatni.
Lefordítva a köznyelvre: Karácsonyék a fejlesztésekkel jelentősen csökkenteni akarják az Üllői, a Váci és a Bajcsy-Zsilinszky utak forgalmát. A főváros nem először fog neki a forgalomcsillapításnak: korábban az elővárosi P+R parkolók építése volt slágertéma – épült ilyen például Kőbányán is – Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke azonban pénteken azt mondta: ők azt a megoldást preferálnák, hogy az elővárosi vonatok megállóinál legyenek ilyen parkolók. Ez viszont már nem fővárosi, hanem kormányzati hatáskör, Lázár János építési és közlekedési miniszter pedig lehúzta a beruházási listájáról a parkolók építését – vagyis előreláthatólag ezek nem fognak a közeljövőben megvalósulni.
Hogyan lehet parkolók nélkül mégis forgalmat csillapítani? Úgy, hogy „a tranzitforgalmat alapvetően a belvárost elkerülő, elsődlegesen a Hungária gyűrű és az autópálya bevezető szakaszok által alkotott tranzithálózaton kell elvezetni” – áll a főváros által ismertetett anyagban. Ezen a szakaszon szerintük olyan megoldásokra van szükség, ami egyenletessé teszi a forgalmat – ez pedig elérhető korszerű forgalomirányítással. Mit jelent a korszerű forgalomirányítás? Például adaptív lámpaprogramot, amivel az autók utazósebessége egyenletessé tehető – így egyúttal rögtön az is szabályozható, hogy egyszerre hány autó zúduljon a belvárosra.
Túry Gergely
A belvárost elkerülő tranzitforgalom kialakítása viszont nem fogja teljesen megoldani a belső kerületek forgalmi problémáit, ehhez még Karácsonyék szerint is kell pár dolog. Ilyen, hogy a tömegközlekedést úgy kell újraszabni, hogy az hatékonyabban hordja be az elővárosokból és peremkerületekből az embereket. Erre van is ígéret: a 72-es troli vonalát például egészen Kőbányáig ki akarják vezetni, ezzel pedig kiváltanák a dízellel járó 9-es buszt, így jelentősen javulna a 9-es jelenlegi vonalán a levegő minősége.
Az elővárosokból, peremkerületekből sokan járnak be biciklivel, Karácsony pedig ígéretet tett a jelenlegi bicikliutak összekötésére – ez a gyakorlatban 2,6 kilométer új biciklisávot jelent a Váci úton, és 3,2 kilométert az Üllői úton. Az ígéreteknek pedig itt még nincs vége: „az azonnali fejlesztéseket követően 2030-ig uniós források felhasználásával jól kiépített, nagy kapacitású bringasztrádákká fejlesztjük a legforgalmasabb, városrészeket összekötő biciklisávokat” – áll a program leírásában.
Az autóforgalom háttérbe szorítása is folytatódik: Niedermüller Péter, Erzsébetváros, és Pikó András, Józsefváros polgármestere is ígéretet tett a forgalomcsillapítás folytatására – vagyis az autók számát a főváros a kerületekkel együttműködve fogja megpróbálni jelentősen csökkenteni a belvárosi részeken, azonban adnak is valamit cserébe: egy olyan tömegközlekedési rendszert, ami egyre hatékonyabban képes egyre több utas befogadására és mozgatására. Ezért van szükség arra is, hogy a 3-as metró mellett legyen észak-déli irányban felszíni közlekedés is Budapesten. Tehát a főváros beígérte azt is.
Balogh Samu pénteken arról beszélt, hogy a városvezetés villamost szeretne építeni a Deák tér és a Lehel tér között a Bajcsy-Zsilinszky úton – ezzel pedig gyakorlatilag összekötnék a 14-es villamos vonalát a 49-es és a 47-es villamosok vonalaival. „Ezzel a pesti fonódó villamos legfontosabb fejlesztése jönne létre: átszállásmentes kapcsolat kötné össze Újpestet és a káposztásmegyeri lakótelepet a belvárossal, illetve Dél-Budát Észak-Pesttel” – írták az erről kiadott anyagban.
Villamos a Bajcsyn
budapest.hu
Mindehhez két dolog is kell: egyrészt új villamosok - a főváros pedig arról beszél, hogy 2026-ig 124 modern, alacsonypadlós, légkondis CAF fog közlekedni Budapesten. Másrészt viszont hozzá kell nyúlni a Nyugati téri felüljáróhoz, ami nem lesz könnyű feladat.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa még 2019-ben – vagyis még a Tarlós István-féle városvezetés ideje alatt – döntött a felüljáró elbontásából, ebből viszont azóta sem lett semmi. A kormány a Nyugati tér felújítására több tervet is készített – a Fürjes Balázs vezette Budapest Fejlesztési Központnak a Nyugati és a Déli pályaudvart összekötő vonalat is tervezett – viszont a felújítási terveket Lázár János miniszteri kinevezése után kukázta. Ráadásul úgy, hogy a projektre szánt uniós forrást már le is hívta a kormány, így azt vissza is kellett utalni. A főváros most azzal érvel, hogy a felüljáró lebontását meg lehet oldani a pályaudvar átalakítása nélkül is.
Ha már nem lehetett kormányzati negyed a Nyugati pályaudvar környékéből, a legújabb tervek szerint park még lehet. Vasúti alagút a Duna alatt, Metró-HÉV összekötés az Örsön, száz éve lezárásra szánt Déli pályaudvar és a szuperkórház. Összeszedtük azokat a terveket, amiből hosszú évek óta nem lett semmi, de még reménykedünk a megvalósításukban.
A Nyugati téri felüljáró mellett a városvezetésnek már csak az állapota miatt is muszáj hozzányúlnia a Népligeti felüljáróhoz is. A 45 éves felüljáró állapotfelmérése március elején kezdődött és őszre már látni fogják, hol és mennyire kell hozzányúlni. Friss anyagában a városvezetés azt írja: „előzetes vizsgálatok alapján ha a felüljárót leromlott állapota miatt el kell bontani, egy szintbeli csomópont valódi alternatívája lehet a felüljáró költséges, teljes körű újjáépítésének”.
Az olvasóban mostanra megfogalmazódhatott a kérdés: ha a főváros folyamatosan arról beszél, hogy semmire nincs pénze, akkor miből szeretné a felsorolt ígéreteit finanszírozni? Kétszáz milliárd forint uniós forrásból. Viszont ez sem egyszerű folyamat, mivel Budapest önállóan nem tud EU-s pénzekért pályázni. A városvezetés a közlekedésfejlesztési és a településfejlesztési operatív programok révén elérhető pénzeket szeretné városfejlesztésre költeni – ezt viszont csak akkor tudja megtenni, ha a kormány megállapodik a jelenleg még befagyasztott forrásokról az Európai Unióval. Egészen addig Karácsonyék álma csupán ígéret marad bő egy évvel az önkormányzati választások előtt.
Mikorra lehet a felsorolt tervekből bármi? A főváros a 3-as metró két, még felújítás alatt lévő megállójának átadását májusra ígéri, idén pedig elkészülhetnek a metró vonalán új zebrák, sőt, az ígért biciklisávok is. Ezek azonban nem a legköltségesebb részei a sugárút-koncepciónak. Ha Budapest kap rá pénzt, akkor a dízel buszokat városszerte 2024 után cserélhetik trolikra és ugyancsak 2024 utánra ígérik a Városháza park átadását is. A felüljárók rendezésének, valamint a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos visszaépítésének viszont csak 2026 után állnának neki.
„Ha határozottabban kérdezek a klienstől, máig megkapom, hogy mi ez a Csernus-attitűd?” – mondta a szigorú pszichiáter örökségéről Szél Dávid pszichológus.