Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre található a Földtől.","shortLead":"Csillagászoknak sikerült a korábbinál pontosabb leírást adni a HD 219134 kódjelű csillagról, ami csupán 21 fényévre...","id":"20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334101db-26a9-4b67-ae2c-0cecbd723232.jpg","index":0,"item":"af2b06ef-9dfe-4c79-8160-4a20d6886862","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_csillag-hangja-meghatarozas-csillagaszat","timestamp":"2025. május. 12. 12:03","title":"Belehallgattak egy csillag hangjába, meglepő dologra derült fény – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche 928-as.","shortLead":"Erős V8-as szívómotorral, kézi kapcsolású váltóval és hátsókerék-hajtással csábít vásárlásra ez az újszerű Porsche...","id":"20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58713c89-1b81-4a3e-9be8-ad55da5fceb7.jpg","index":0,"item":"d6bb9683-50cc-451a-a33d-6d0d128d46a0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250511_40-eves-megis-szinte-vadonatuj-bukolampas-porsche-928-var-uj-gazdara","timestamp":"2025. május. 11. 07:21","title":"40 éves, mégis szinte vadonatúj bukólámpás Porsche vár új gazdára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dcb04ca-e602-4e9c-b301-2446db7b0d5b","c_author":"Riba István","category":"360","description":"Reménykeltőnek tűnt a nyolcvan éve véget ért második világháború után, hogy a fizikai és morális értelemben lerongyolódott Magyarország szakít a régi rendszerrel, és kiépülhet a polgári demokrácia. Ám hamar szembesülni kellett azzal, hogy a szovjet érdekszférába sorolt országban mindez hiú ábránd.","shortLead":"Reménykeltőnek tűnt a nyolcvan éve véget ért második világháború után, hogy a fizikai és morális értelemben...","id":"20250511_hvg-zsarnoksagok-halojaban-masodik-vilaghaboru-utan-magyarorszag-bibo-marai-rakosi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dcb04ca-e602-4e9c-b301-2446db7b0d5b.jpg","index":0,"item":"fdb25217-3c7d-4e8b-aaed-48f58758e5bc","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-zsarnoksagok-halojaban-masodik-vilaghaboru-utan-magyarorszag-bibo-marai-rakosi","timestamp":"2025. május. 11. 16:30","title":"Így ért véget a II. világháború Magyarországon: felszabadulás helyett zsarnokságok hálójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket többé, hogy magukra vonják Amerika haragját – írja állásfoglalásában az osztrák lap.","shortLead":"Az európai ultranacionalistáknak immár nem kell szégyenkezve elhallgatniuk, miről fantáziálnak. Nem fenyegeti őket...","id":"20250511_Die-Presse-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80ff9c8-457b-467e-a3e4-fa65fa1d539d.jpg","index":0,"item":"f6e3ff57-2929-422b-b207-9b04e9c6b57a","keywords":null,"link":"/360/20250511_Die-Presse-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 09:00","title":"Die Presse-vezércikk: Jöhetnek a Trump- és Putyin-utánzók, Orbán is köztük lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da3b7697-948e-4a6d-b2c2-8b1b07c317b2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Leapmotor két modellt dob nálunk piacra.","shortLead":"A Leapmotor két modellt dob nálunk piacra.","id":"20250512_kinai-automarka-leapmotor-emil-frey","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da3b7697-948e-4a6d-b2c2-8b1b07c317b2.jpg","index":0,"item":"56d355ad-1b0e-4d8f-83b0-d2bb483c41d0","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_kinai-automarka-leapmotor-emil-frey","timestamp":"2025. május. 12. 14:15","title":"Újabb kínai autómárka jön Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e","c_author":"SPAR","category":"brandchannel","description":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz, hogy fenntartható módon tudjuk le a heti nagybevásárlást. De mik ezek és hogyan érdemes őket a mindennapok részévé tenni? Cikkünkben ennek járunk utána.","shortLead":"Néhány alapszabály ismerete és betartása, egy kis odafigyelés és némi tudatosság szükséges csupán ahhoz...","id":"20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18b1df48-86d7-4c59-bc78-f1f2a4aa317e.jpg","index":0,"item":"4c4870b3-a9b9-46ec-aae2-8e2d8529c5a9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250512_SPAR-Nestle-evtervezo-fenntarthato-bevasarlas-tippek","timestamp":"2025. május. 12. 11:30","title":"Fenntartható bevásárlás: így csináld, hogy valóban az legyen!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"SPAR Magyarország","c_partnerlogo":"9615d6e6-8d73-4e29-a76b-e36e534d9f8a","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c","c_author":"Dévényi István","category":"360","description":"Gyurcsány Ferenc legsúlyosabb bűne, hogy másfél évtizedre ellopta a NER leváltásának reményét is – értékeli a volt miniszterelnök pályáját Dévényi István, a Magyar Hang munkatársa, a 2006-os politikai válság idején a Heti Válasz újságírója.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc legsúlyosabb bűne, hogy másfél évtizedre ellopta a NER leváltásának reményét is – értékeli a volt...","id":"20250511_Devenyi-Istvan-Gyurcsany-Ferenc-a-haromszoros-tolvaj-DK-Fidesz-NER-baloldal-ellenzek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a792028-a700-4f63-a7a2-d24ae3a39c6c.jpg","index":0,"item":"842f7768-a149-4f13-a369-fabbaedf51bd","keywords":null,"link":"/360/20250511_Devenyi-Istvan-Gyurcsany-Ferenc-a-haromszoros-tolvaj-DK-Fidesz-NER-baloldal-ellenzek","timestamp":"2025. május. 11. 17:00","title":"Dévényi István: Gyurcsány Ferenc, a háromszoros tolvaj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
6000 milliárdos, tíz évre szóló MÁV-fejlesztési program, a NER-cégek szarvainak letörése, a dohányzás teljes betiltása. Lázár szeret olyanokat nyilatkozni, ami nagyot szól, megnéztük, miket ígért mostanában, és közben ezzel párhuzamosan mit tesz az adott ügyekben. Tudták például, hogy Magyarország lesz 2030-ra Európa legjobb helye?
Mennyibe kerül most egy sírhely megváltása? Nem a világ legkardinálisabb kérdése ez, főleg, hogy 10-25 évente kell kifizetni, de a lényeg, hogy fizetni kell érte pár tízezret, temetőtől és a technikai részletektől függően.
Pedig Lázár János, a kormány egyik fontos minisztere még a 2018-as kampányban ígérte meg, hogy a legelső törvényjavaslata az lesz, hogy töröljék el ezt a díjat. Öt év telt el, a sírhelyekért még mindig fizetni kell. Lázár még évekkel ezelőtt azt mondta, utánanéz, hol akadt el a dolog, de azóta is nézi.
Azt semmiképpen nem állítanánk, hogy Lázár mindig a vakvilágba ígérget, például a megyei bérletet is megígérte, és nem is kellett rá sokat várni, de tény, hogy a többi miniszterhez képest kifejezetten szereti néhol nagyívű, néhol egész konkrét tervekkel elkápráztatni a sajtót és a közvéleményt, és nem mindig válnak valóra az elképzelések.
A legutóbbi ígéretcunamija a vasútra vonatkozott, 6000 milliárdos, tízéves programot lengetett be, ami annyiból merésznek hangzik, hogy egyrészt pont most záratott be szárnyvonalakat, másrészt ő is elismerte, hogy nincs erre pénz, úgyhogy „külső forrásokat" kell szerezni rá. És ha már nagy vasútfejlesztés, a déli körvasút is meg fog épülni az említett interjú szerint, ami pedig azért zavarja kicsit össze az embert, mert a külső körvasúti megállóhelyeket pont most húzták le a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházások közül, ami vélhetően a projekt ideiglenes elkaszálásának egy finomabb megfogalmazása.
Fazekas István
A vasúti ígéretet csak pár nappal előzte meg az új KRESZ ígérete, ami már készül ugyan egy ideje, de az Árpád hídi baleset hírére előrántotta a miniszter a kalapból. Erről egyelőre csak annyit tudni, hogy nagy a csata Lázár és a többiek között a zéró tolerancia körül. Az ígéret fényét ebben az esetben az homályosítja kissé, hogy van már a fiókban egy évek alatt, széles szakmai konszenzussal összehozott új KRESZ, ám a miniszter egyelőre senkivel nem egyeztet a módosításokról. Ha fogadni kellene, hogy Lázár melyik ígéretét lesz a legnehezebb megvalósítania, akkor egy áprilisi interjúra tennénk a téteket. A Telex podcastjában lengette be, hogy vége a NER-es építőipari cégek egyeduralmának a tárcájánál készülő új állami építési törvénnyel.
„Más világ lesz, mint ami eddig volt, azok számára is, akik közelebb állnak a kormányzathoz, és azok számára is, akik távolabb állnak, ez teljesen egyértelmű”,
„transzparens egyeztetési mechanizmusok vannak, nem kávéházakban kell találkozni”.
– szóltak az erős mondatok, amikkel, ha rosszmájúak akarnánk lenni, akkor azt mondanánk, hogy a rendszer lényegét akarja lebontani Lázár.
A más világ egyelőre nem jött el, sőt a törvényt Novák Katalin az Alkotmánybírósághoz küldte aláírás helyett, az Alkotmánybíróság pedig elmeszelte azzal, hogy sérti a jogbiztonságot. Folytatás a parlament őszi ülésszakában lesz, úgyhogy egyelőre még várni kell a pillanatra, hogy egy ismeretlen cég a Duna Aszfalttal vagy a Markettel felmossa a padlót valami nagyobb közbeszerzésnél.
Aztán nézzük tovább: amellett, hogy jövőbe illő vasútunk lesz, igazi verseny lesz a közbeszerzéseken, még Budapestnek is jó lesz.
Lázár az MTI szerint a miniszteri meghallgatásán, tavaly májusban úgy fogalmazott, hogy „a főváros nem fog kevesebbet kapni, a vidék fog többet kapni", majd novemberben a hajdú-bihari iparkamara gazdasági fórumán vette elő újra a gondolatot: „a nemzet fővárosának mindent megadnak". (Azon most lépjünk túl, hogy mindezt olyan kontextusban mondta, hogy számára a vidék az első, de Budapest se aggódjon)
Hogy mi a „nem kevesebb", és mi a „minden", abban valószínűleg lennének definíciós vitáik Karácsonnyal, aki a kormányra fogja, hogy már mínuszban áll a főváros kasszája, helyettese, Kiss Ambrus egyenesen
„a kormány tudatos önkormányzat- és fővárosellenes intézkedéseiről”
beszél.
Az ígéretek erejét az sem teszi bivalyerőssé, hogy pár hónappal később kiszivárgott egy lista, hogy milyen fővárosi fejlesztéseket kaszált el Lázár, volt olyan, amely mellé a „SOHA! NEM!” megjegyzést írta.
Lázár nagy vágya volt egykor a dohányzás visszaszorítása is, még 2018-ban jelentette be a tervet, miszerint a 2020 után születettek soha nem vásárolhatnak majd dohányárut. Az akkor kormánybiztosként dolgozó politikus igyekezett óvatosan fogalmazni, nem mondta ki, hogy a terv meg is fog valósulni, csak annyit, hogy ő mit javasol. Gyorsan kiderült, hogy volt mitől tartania: a bombasztikus bejelentés után pár nappal Orbán Viktor hűtötte le a kedélyeket azzal, hogy nem támogatja a teljes tilalmat. Egy fél pontot azért meg lehet adni Lázárnak, mert egy évre rá a parlament elfogadta a törvényjavaslatát a fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról.
Találtunk régi ígéretet is: 2012-ben 2014-re tette a 47-es út Hódmezővásárhelyet elkerülő szakaszát, ez végül 2018-ban lett kész.
Reviczky Zsolt
Noha technikai értelemben nem ígéret, de nem zárhatjuk mással a gyűjteményt, mint a tavaly májusi miniszterjelölti meghallgatásán megfogalmazott gondolattal, miszerint
az a cél, hogy Magyarország 2030-ra legyen Európa legjobb helye.