Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"458669a2-8f1f-4895-93ea-24df7953e664","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök a Facebookon kívánta a legjobbakat Orbán Viktornak.","shortLead":"A köztársasági elnök a Facebookon kívánta a legjobbakat Orbán Viktornak.","id":"20250531_sulyok-tamas-orban-viktor-szuletesnapi-koszontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/458669a2-8f1f-4895-93ea-24df7953e664.jpg","index":0,"item":"93fab72c-a8ce-4ff1-9901-84746ca98042","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_sulyok-tamas-orban-viktor-szuletesnapi-koszontes","timestamp":"2025. május. 31. 15:15","title":"Az államfő hajóskapitányhoz hasonlította Orbánt születésnapi köszöntőjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"093be268-ea60-4240-b699-01712f077fcb","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"Jó taktikai és tárgyalóképességéről ismert Nicusor Dan az új román elnök, aki EU-párti, oroszellenes jelöltként győzte le szélsőjobboldali ellenfelét.","shortLead":"Jó taktikai és tárgyalóképességéről ismert Nicusor Dan az új román elnök, aki EU-párti, oroszellenes jelöltként győzte...","id":"20250601_nicusor-dan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/093be268-ea60-4240-b699-01712f077fcb.jpg","index":0,"item":"1d3686b6-79f3-4d58-8c26-76e785c7f3fa","keywords":null,"link":"/360/20250601_nicusor-dan","timestamp":"2025. június. 01. 12:30","title":"Kimatekozta a román elnökválasztási győzelmet Nicusor Dan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","shortLead":"Az aHang szűk két hét alatt tizenhét városban demonstrál a civilek és újságok vegzálása ellen.","id":"20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4f1357-b0a1-4307-a347-8a1618f8f4bf.jpg","index":0,"item":"8b00cf19-2d19-4fbe-af9c-74efc7362a6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_ahang-tuntetes-atlathatosagi-torveny","timestamp":"2025. május. 31. 18:57","title":"Ma hat városban tüntettek az üldözési törvény ellen, és folytatódnak a demonstrációk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c22097dd-25cc-4945-b296-6a64f233218d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehéz mérni, pedig a szén-dioxid az egyik leghatékonyabb módszere a közelgő vulkánkitörések előrejelzésének – de egy új módszerrel a jövőben akár az űrből is követni lehet majd ezeket a jeleket.","shortLead":"Nehéz mérni, pedig a szén-dioxid az egyik leghatékonyabb módszere a közelgő vulkánkitörések előrejelzésének – de egy új...","id":"20250531_vulkankitoresek-elore-jelzese-falevelek-mulhold-megfigyeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c22097dd-25cc-4945-b296-6a64f233218d.jpg","index":0,"item":"e094ed42-4dac-4f8f-987a-d2286d26d34f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_vulkankitoresek-elore-jelzese-falevelek-mulhold-megfigyeles","timestamp":"2025. május. 31. 12:03","title":"Életmentő jelzést adhatnak le a falevelek, csak tudni kell olvasni belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne tegyünk ellene.","shortLead":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne...","id":"20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac.jpg","index":0,"item":"c51c2721-52e1-499b-8eb7-665d5aaf2542","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","timestamp":"2025. június. 02. 07:30","title":"Mi a nulladik lépés, ha felfáztál?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","shortLead":"Az aHang által meghirdetett Néma menet célja, hogy tiltakozzon a független sajtó és a civilek ellehetetlenítése ellen. ","id":"20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d19c5636-537a-4f92-a127-cb481438f723.jpg","index":0,"item":"ea0f9a93-98ca-4d2d-a743-60e526f9af1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250601_Leragasztott-szajjal-vonulnak-at-a-tuntetok-a-Szabadsag-hidon","timestamp":"2025. június. 01. 16:36","title":"Leragasztott szájjal vonulnak át a tüntetők a Szabadság hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal a hasonló site-októl. De persze volt egy fontos különbség: a felület mögött egy titkos bejelentkezési oldal bújt meg.","shortLead":"Lézerkardok, Yoda-idézetek – valójában semmiben sem különbözött a CIA által üzemeltetett Star Wars rajongói oldal...","id":"20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d47a407f-3f11-43e8-b91d-8b2e24d00e80.jpg","index":0,"item":"1fd912b0-5370-45a1-b405-d6a1f3c02677","keywords":null,"link":"/tudomany/20250601_star-wars-rajongoi-oldalon-cia-kemek-kapcsolattartas","timestamp":"2025. június. 01. 08:03","title":"Ezen a nyilvános weboldalon tartotta kapcsolatot a CIA a kémjeivel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tűzoltó leszel s katona – írta József Attila, és a katonákat, ha tűzoltóként nem is, de egy sor más hiányszakmában alkalmazná a kormány. Már most is átvezényelhetők tanárnak, folyik a járművezető-oktatóvá átképzésük, és egy minisztériumi tervezet szerint az önkéntes tartalékos katonák légi irányítókként is bevethetők lennének – akár gyakornokként is, ha valaki közben figyel rájuk.
A nyári légi közlekedési káoszért nemcsak a kormány által “fájdalmas” összegű bírságokkal büntetni kívánt légitársaságok okolhatók, hanem a légi irányítók is. Vagy legalábbis őket okolja egyre több kormánytag. Például Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a hétfői Kormányinfón nemcsak az említett bírságokat hozta szóba, hanem azt is megállapította, hogy az olykor valóban a tűréshatáron túlmenő, akár 38 órás járatkésések kétharmadáért ugyan a légitársaságok felelősek, de egynegyedükért a légi irányítás (továbbá kicsit még az időjárás és a repülőtér, a földi kiszolgálás) is.
Ami a légi irányítást illeti, Gulyás utalt a létszámhiányra is, mondván: a légi irányításért felelős, amúgy állami tulajdonú HungaroControlnál volt ugyan egy „jelentős” létszámbővítés, de ez alighanem kevés, ezért a helyzet javítását célzó akciótervet vár a kormány az ágazat szereplőitől. A káosz miatt a HungaroControl vezérét a szőnyeg szélére állító Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter kedden egy, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport állami visszavásárlásáról szóló sajtótájékoztatón más okokat is említett.
Az új üzemeltető, kisebbségi tulajdonos francia Vinci első körben a 2-es terminált akarja bővíteni – hangzott el Ferihegyen tartott sajtótájékoztatón. A 3-as terminál 2032-re valósulhat meg. Addigra újítaná fel az állam a gyorsforgalmi utat és oldaná meg a vasúti kapcsolatot, egyelőre csak gondolkozás zajlik.
A létszámhiány nagyon is létező probléma a HungaroControlnál. A HVG is írt róla, hogy a Magyarország volt az első Európában, ahol 24 órában szabad útvonalú légtér működött, ami növelte a hazánk feletti légtér forgalmát, majd 2014-től a Krím orosz annexiója, 2022-től pedig az ukrajnai háború tovább fokozta a térség leterheltségét, az irányítás pedig nem volt képes tartani az ütemet, mert az új munkavállalók képzése elmaradt az igények növekedésétől.
Egy, a HVG-nek név nélkül nyilatkozó, az iparágat jól ismerő forrás ezt úgy szemléltette, hogy júliusban Magyarország felett akár napi 4 ezer járat is szelheti az eget. Ez elvileg nem lenne kezelhetetlen mennyiség a légi irányítóknak, hiszen az ország légterében összesen nyolc légiforgalmi szektor van, ezekben egyszerre 12-16 gép lehet, óránként pedig 40-60 haladhat át rajtuk. Ám előfordul, hogy
a HungaroControl a légiirányító-hiány miatt a 8-ból csak 6 szektort tud nyitva tartani, és ezeket sem tudja folyamatosan üzemeltetni.
A mostanra kialakult helyzetet jól illusztrálja, hogy a HungaroControl saját közlése szerint az általa felügyelt légtérben kezelt légi járművek száma 25-30 százalékkal haladja meg a koronavírus előtti év azonos időszakában regisztráltat, miközben 2019-hez képest csupán 3,3 százalékkal, 179-ről 185 főre emelkedett csak a légi irányítói létszám.
Az általános körülmények ráadásul mit sem javultak azóta, hogy 2021-ben óriási botrányt okozott, amikor a kormány lényegében megtiltotta a légi irányítóknak, hogy sztrájkba lépjenek. Később, 2021 végén a kormány a HungaroControlt más katonai és polgári jellegű állami tulajdonú vállalkozásokkal együtt egy védelmi ipari holdingba szervezte a kabinet: a 8 milliárd forintból korszerűsített Hungarocontrol immár 2,5 éve az N7 Holdig Zrt. alá tartozik. Az N7 Holding vezérigazgatója az exminiszter Palkovics László, maga a cég pedig a Honvédelmi Minisztérium alá tartozik, a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette tárca a tulajdonosi jog gyakorlója.
Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?
A HungaroControl belső viszonyait ismerő forrásunk szerint miközben például a 2023-as év után a tulajdonos N7 Holdinghoz befolyt 8 milliárdos osztalék nagy részét ez a cég „szállította”, mégis belassult a bérfejlesztés. Így, bár a légiforgalmi irányítók bére Magyarországon kimagaslónak számít, a reálértéke egyre csökken. Emiatt sokaknak egyre vonzóbb a külföldi munkavállalás, és az elvándorlással nem tud lépést tartani az új irányítók képzése. Ez is az oka az elégtelen kapacitásnak, a szakemberek leterheltségének és az európai szintű rekord késéseknek.
Alighanem a már a nyári káosz előtt is gondot okozó létszámhiány enyhítésére vetődhetett fel vészmegoldásként a Honvédelmi Minisztériumban az az ötlet:
mi lenne, ha önkéntes tartalékos katonákat ültetnénk be a ferihegyi irányítótoronyba és gyakornokokat is bevetnénk?
Olyannyira komoly volt a felvetés, hogy miniszteri rendelet-tervezet is íródott belőle még május végén. Az indoklása szerint „a rendelet megteremti a lehetőségét, hogy a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. -nél önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókat alkalmazzanak és bevezeti a gyakornok szakszolgálati engedélyt.” A tervezett módosítás után szakszemélyzetnek minősülne önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítóként az önkéntes tartalékos repülőtéri, bevezető, és körzeti irányító, valamint az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító.
Légiirányító a Liszt Ferenc-repülőtér irányítótornyában
MTI / Kovács Tamás
A rendelettervezet kitér arra is, hogy milyen feltételekkel lehet valaki önkéntes tartalékos katonaként légiforgalmi irányító: a betöltött 18-ik életév mellett alapvető elvárás az érettségi és a legalább a középfokú angol nyelvvizsga. Továbbá előírás az angol nyelvű rádió-távbeszélői vizsga, valamint a polgári légiforgalmi irányítói vagy polgári gyakornok légiforgalmi irányítói szakszolgálati engedély megszerzése. Az utóbbihoz szükséges elméleti vizsgát a légi jog, a légiforgalmi irányító szolgálatok eljárásai, a kommunikációs és navigációs eszközök ismerete, a légijármű típusismeret, radarberendezések és a rendszerek ismerete elnevezésű szaktárgyakból, valamint meteorológiából kell tenni. A tervezet szerint mindezek után
az önkéntes tartalékos gyakornok légiforgalmi irányító jogosult „oktató felügyelete mellett repülőtéri irányító, bevezető irányító vagy körzeti irányító feladat ellátására.”
Amúgy a rendelet-tervezethez csatolt hatásvizsgálati lap 10 fő önkéntes tartalékos légi irányítóval számol, és ennek költségvetési hatását 2028-ig 131 millió forint pluszkiadásként becsülte. A HVG még május végén részletes kérdéssorral kereste meg a honvédelmi tárcát a tervezet miatt, de azóta sem kaptunk semmilyen választ. Mivel az eredeti, 1998-as rendelet a fentiekkel azóta sem egészült ki, a módosítás nem jelent meg a Magyar Közlönyben, ismét – most már a kormányzat figyelmét is felkeltett járatkésésekre is hivatkozással – kérdéseket küldtünk a témában a szaktárcának, de válasz ezekre sem érkezett.
Akárhogy is, a mintegy 700 embert foglalkoztató HungaroControlnál nem lenne szokatlan katonák alkalmazása. A cég a légi közlekedés védelmi szempontból kritikus infrastruktúrájára tekintettel kiemelt védelmi kategóriába sorolt szolgáltatónak számít, és egyike annak a 35 gazdasági társaságnak, amelyet egy miniszteri rendelet “a honvédelmi érdekhez kapcsolódó tevékenységet folytató gazdasági társaságok” közé sorol. Érdekesség, hogy a HungaroControl vezetőségében az előírásoknak megfelelően alkalmazott légiközlekedés-védelmi tiszt, Szarka Ágoston nemcsak a MALÉV biztonsági igazgatója volt egykor, hanem végzettségét tekintve katonai repülésirányító – ekként hét évig szolgált a Magyar Légierőnél.
Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter (középen), Böröndi Gábor, a Honvéd Vezérkar főnöke (jobbra) és Tóth László, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója (balra) aláírja a megújított és kibővített együttműködési megállapodást a Honvédelmi Minisztérium, a Magyar Honvédség és a polgári légiirányítást végző HungaroControl (HC) Zrt. között Budapesten, a HungaroControlnál 2024. május 31-én.
MTI/Koszticsák Szilárd
Hogy végül az önkéntes tartalékos légiforgalmi irányítókról szóló rendelet-tervezet megvalósul-e ebben a formában, hivatalos reakció híján egyelőre nem világos, mindenesetre
a katonák vegyes, vagy ha tetszik „polgári célú felhasználásában” igencsak kreatívnak mutatkozik a Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezette minisztérium.
Miután pedagógusból is kevés van, egy júniusi törvénymódosítás alapján a jövőben átvezényelhetik őket tanárnak: nevelő-oktató munkát a tankerületi központhoz vezényelt hivatásos vagy szerződéses szolgálati viszonyban álló honvéd is elláthat. Az is eldőlt, hogy – részint mert így olcsóbb, részint mert nincs is elég tanulóvezető-oktató – gyorstalpalón most képzett katonák fognak ősztől a fiataloknak járművezetést oktatni, ha már a kormány megígérte az ingyenes jogsit a gimnazistáknak. Nem beszélve arról, hogy katonai múlttal még egyetemi vezető is lehet valaki: Szarka Gábor gépesített lövészként lett az SZFE modellváltást levezénylő kancellárja, de tavaly lemondott, most éppen Algériába készül nagykövetnek.
Még annyira sem sztrájkolhatnak, mint a légi irányítók – Reagan elnöknek bejött
Praktikus okokból talán jobb is katonákat alkalmazni légi irányírónak, mert ők például nem sztrájkolhatnak – sztrájkjoguk eddig sem volt, de mostanra már a szakszervezetüket is megszüntették, ahogy azt is megtiltották, hogy bármilyen érdekképviseletnek tagjai legyenek. A légi irányítók katonai pótlásának amúgy komoly történelmi hagyományai vannak. A legemlékezetesebb eset talán az, ahogyan Ronald Reagan elnök 1981-ben erővel megtörte az amerikai légi irányítók totális sztrájkját, amelynek jogszerűsége amúgy kérdéses volt. Az elnök ultimátumot adott a 11 345 alkalmazottnak, hogy 48 órán belül álljanak munkába, különben kirúgják őket. Aki továbbra is megtagadta a munkát, azokat valóban elbocsátották. Az elnök ugyanis úgy vélekedett: “Egy közalkalmazottnak nincs joga sztrájkolni. Hogyan sztrájkolhatsz a köz ellen?” Közben a Szövetségi Légügyi Hivatal 370 irányítót kölcsönzött a hadseregtől, ők vették át a repülőgépek irányítását. Később további 130 katonai légiforgalmi irányítót kértek a Pentagontól, így 500-ra emelkedett a sztrájkoló civil kollégák helyettesítésére küldött katonai személyzet létszáma.