Az új taktikák kidolgozáshoz az új piaci trendek ismeretére van szükség. Nem kell mély titkokra gondolni, sokkal inkább azt megfigyelni, hogy mások milyen módon jutnak álláshoz. Mostanában a legfontosabb tartós irányzat az álláskeresésben az internet térnyerése, hiszen a meghirdetett állások 70 százaléka a világhálóra is felkerül. Emellett mind általánosabbá válik, hogy a jelentkezéseket digitálisan kezelhető, de kinyomtatható formában várják a munkaadók, illetve megbízottaik. Másrészt a cégek mindinkább specializált embereket keresnek speciális munkára, a fejvadászok és állásközvetítők pedig azon szorgoskodnak, hogy a két nehezen megtalálható kapcsolódási pontot valahogy egy helyre irányítsák. Ráadásul nem csak a cégeknél jelent meg az igény a specialistákra, hanem a munkavállalók is mindinkább olyan állást szeretnének, ami nekik teljes mértékben megfelel. Ez abban nyilvánul meg, hogy bizonyos – elsősorban a magasabb képzettséget kívánó munkakörökben – a munkaadók fölénye csökkenőben van. A jelentkezők különösen ott, ahol tőlük speciális ismereteket, tapasztalatokat, készségeket várnak el nem fogadnak el bármilyen feltételeket, csakhogy állásuk legyen. Nézzünk ezután néhány friss és jól használható álláskeresési trükköt!
1. Használd a technológiai forradalom eszközeit!
Ha az önéletrajz nem felel meg azoknak a technikai követelményeknek, amelyek feltétlenül fontosak a személyzetiseknek és fejvadászoknak, akkor a pályázat sikertelenségre van ítélve, mert technikai fogyatékossága lehetetlenné teszi a kiválasztását. A személyzeti munkával foglalkozók a szűréshez és a CV-k rendszerezéséhez elektronikus rendszereket használnak. Így azok a pályázatok, amelyek nem dolgozhatók fel számítógépen, szinte biztosan veszendőbe mennek.
2. Készítsd fel az önéletrajzod sokféle formában való bemutatásra!
Az önéletrajz felfogható egyfajta prezentációnak. Azaz megtekinthetőnek kell lennie számítógépen, kivetítve, kinyomtatva. Ráadásul arra is vigyázni kell, hogy könnyen továbbítható legyen. Azaz nem lehet bármekkora terjedelmű, vagy túlillusztrált, hiszen ez részben az olvashatóságát, átláthatóságát korlátozná, de ennél sokkal rosszabb, hogy e-mailben sem biztos, hogy továbbküldhető egy túl nagy méretű fájl. Ezért alaposan meg kell fontolni, hogy milyen formájú, milyen csatolmányokat és illusztrációkat tartalmaz az önéletrajz, illetve a pályázati anyag. De annak a lehetőségét is mérlegelni kell, hogy egy interneten elhelyezett részletesebb bemutatkozó oldalra mutató linkkel milyen eredmény érhető el.
3. Fordíts kellő időt az önéletrajzod kidolgozására!
Téved, aki azt hiszi, hogy az internetről leszedett CV-minta kitöltésével hatékony önéletrajz állítható el. A rezümék ugyanis a minőségükkel sokat elárulnak a pályázóról. Nem érdemes azért elbukni egy jelentkezést, mert sajnáltunk pár órát a beküldendő anyagra fordítani.
4. Gondoskodj a biztos eljuttatásról!
Mit sem ér egy mégoly kiváló önéletrajz, ha nem jut el a kompetens személyhez. Vannak esetek, amikor csakis egyetlen előre kijelölt csatornán lehet a pályázatokat benyújtani, de ez nem mindig működik így. Ezért, ha komoly szándékkal pályázunk, úgy jó kideríteni, hogy ki ügyünkben a kompetens személy, s az ő kezeihez kell eljuttatni pályázati anyagunkat. Ez sokat javít az esélyeinken.
5. Tudd, hogy ki vagy és mit akarsz!
Amíg csak méricskéled, hogy a képzettséged, tapasztalataid, speciális ismereteid, képességeid alapján vajon menyit érsz, illetve azt nézed, hogy az elhelyezkedés potenciális területei mit kínálhatnak számodra, nos addig nem vagy kész az állásváltoztatásra. Ha önmagad és lehetőségeid felmérése a nyugvópontra jutott, akkor leszel képes rá, hogy a számodra megfelelő állást azonosítsd és megpályázd.
6. Oda küldd el az önéletrajzodat, ahol magad is szeretnél lenni!
Ha az álláskeresésénél arra koncentrálsz, hogy mit csináltál eddig, akkor egy „történelmi tanulmányt” fogsz előállítani pályázati anyag helyett. Azt kell megállapítanod, hogy a következő munkádban hová szeretnél eljutni, s oda küldd el a CV-det, ahol arra számítasz, hogy az elképzeléseidet van lehetőség valóra váltani.
7. Aktualizáld a jelentkezésedet minden megpályázott állás esetében!
Ahány állás annyiféle, s ugyan ez a helyzet a munkaadókkal is. Mivel minden egyes esetben másutt vannak a hangsúlyok, más a cégkultúra, némileg eltérőek az azonos módon leírt munkakörök, s ezek súlya az adott szervezeten belül, így az is nyilvánvaló, hogy a különbségek figyelmen kívül hagyása a pályázat sikertelenséghez vezet. Ezért minden állásra csak testre szabott pályázati anyaggal érdemes jelentkezni.
8. Kerüld el az általánosságokat!
A testre szabás azt jelenti, hogy az adott cég adott munkaköréhez passzoló pályázatot kell benyújtani. De ez az anyag még az egyéni követelmények figyelembe vétele mellett is tele lehet közhellyel és általánosítással. Ez önmagában is olyan ellenszenvessé teheti a pályázati anyagot, hogy az értékeinek módja sem lesz a felszínre kerülni. Így a sztereotip megjegyzéseket ki kell gyomlálni.
9. Fordíts figyelmet a kulcsszavakra és a képzettséged leírására!
A személyzetisek gyorsan akarnak végezni a pályázati anyagok feldolgozásával. Mivel esetenként több száz jelentkezés is átmegy a kezükön, sem idejük, sem energiájuk nem lesz mindegyiket betűről-betűre végigolvasni. Ezért nagyon fontos, hogy az állás szempontjából releváns kifejezések jól láthatóan jelenjenek meg, s a szükséges képezettség bemutatása is első pillantásra nyilvánvalóvá váljék. A szűrésben ez hatalmas előnyt jelenthet, s a HR-esek szívébe e segítség miatt nem lebecsülendő értékű hála lopódzik.