A szakszervezet ügyvivő testületének pénteki ülését követően Halasi Zoltán vezető ügyvivő elmondta, hogy február elsejétől bármikor lehet sztrájk, amikor a munkatársak felhatalmazást kapnak erre, majd abbahagyják, és egy újabb bizonytalan időpontban folytatják a munkabeszüntetést.
A munkabeszüntetést azért hirdették meg, mert a MÁV-START Zrt.-nél elhúzódtak a bértárgyalások, követeléseiket nem vették figyelembe. A szakszervezet a 2008-ra ajánlott béremelésen felül 10 százalékos bérfejlesztést kér a kiszervezés miatt 2007. július elsejéig visszamenőleg, illetve 2,5 havi bért követel a MÁV Cargo privatizációs bevételéből - tette hozzá.
Herczog László a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára hangsúlyozta, a sztrájktörvény kimondja, hogy a sztrájkjog gyakorlása során a munkáltatónak és a munkavállalóknak együtt kell működni. A sztrájkjoggal való visszaélés tilos. Az a bejelentés, hogy február elsejétől bármikor lehet sztrájk, amit abbahagynak, majd egy újabb bizonytalan időpontban folytatnak ellentétes az együttműködési kötelezettség teljesíthetőségével.
Egyes ágazatokban a sztrájktörvény szerint a még elégséges szolgáltatást biztosítani kell a sztrájk ideje alatt, erről is egyeztetni kell a sztrájk előtt. A sztrájk konkrét időpontja nélkül ez az egyeztetési kötelezettség se teljesíthető - jegyezte meg Herczog László.
A VDSZSZ január 7-én kollektív munkaügyi vitát kezdeményezett a MÁV Zrt.-nél, a MÁV-START-nál, a MÁV Gépészeti Zrt.-nél, illetve a MÁV Trakció Zrt.-nél. Mindegyik társaságnál a MÁV Cargo eladásából befolyó bevételéből 2,5 havi bért, illetve a MÁV Zrt.-ből kiszervezett társaságoknál 10 százalékos béremelést követelnek amiatt, hogy az átszervezéssel kedvezményektől esnek el a munkavállalók.
A kollektív munkaügyi vita keretében lefolytatott egyeztetések eredménytelensége miatt a VDSZSZ személyszállítási és gépészeti szervezete hirdetett sztrájkot február elsejétől meghatározatlan időre. Hasonló bejelentés várható eredménytelen tárgyalás esetén a MÁV Zrt.-nél illetve a MÁV Trakció Zrt.-nél.
A MÁV-START Zrt. csütörtökön kiadott közleményében irreálisnak tartotta a VDSZSZ Szolidaritás által - egyedül - követelt, összességében mintegy 20 százalékos bérnövekedést, és arra hívja fel a figyelmet, hogy megegyezés hiányában nem tudja tervezni a béren kívüli juttatások keretét.
A VDSZSZ a Vasutasok Szakszervezetével (VSZ) közösen 2007. november 7-én 6 és 8 óra között két órás figyelmeztető sztrájkot tartott a vasúti mellékvonalak tervezett bezárása elleni tiltalkozásul, majd november 21-én 6 és 12 óra között a két vasutas szakszervezet munkabeszüntetést tartott ugyancsak a vasúti mellékvonalak bezárása miatt. Mindkét esetben a VDSZSZ a társadalombiztosítás tervezett átalakítása ellen is tiltakozott.
A VDSZSZ december 17-én csatlakozott a Liga és a Munkástanácsok nyomásgyakorló akciójához, 6 órától 22 óráig sztrájkolt az egészségbiztosítási törvény-javaslat és a nyugdíjszámítási szabályok megváltoztatása miatt, és tiltakozott a vasúti mellékvonalat bezárása ellen.
A VDSZSZ-nek a MÁV-csoporthoz tartozó társaságoknál több mint 10 ezer tagja van, ebből a MÁV-START-nál 2600 tagjuk van, a gépészet 3200 dolgozójának harmadát tömörítik.