Alitalia: új ajánlat az elbocsátásra váróknak

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI

Az Alitalia megszerzéséért küzdő Air France-KLM bejelentette, hogy pénteken módosított ajánlattal áll elő az olasz légitársaság munkahelyeire vonatkozóan.

Az Alitalia szakszervezetei az eredeti ajánlatot még húsvét előtt elfogadhatatlannak minősítették. Ugyanakkor az olasz kincstár - amely az Alitalia 49,9 százalékának birtokosa - ellenezné, hogy a szakszervezetekkel március végénél tovább tárgyaljanak. A szakszervezetek viszont március után is tovább tárgyalnának, és az Air France-KLM ebbe bele is egyezne, ha az Alitalia elnöke is áldását adná erre.

A legerősebb olasz szakszervezeti szövetség, a CGIL vezetője csütörtökön azt követelte, hogy halasszák el az Alitalia tervezett eladását, mivel az Air France-KLM szigorú felvásárlási feltételei "zsarolásnak" minősíthetők.

Múlt hét elején megszakadtak az Air France-KLM tárgyalásai az Alitalia szakszervezeteivel az olasz légitársaság felvásárlásáról, de csütörtökön ismét folytatták az alkudozást. A CISL szakszervezeti szövetség vezetője azt követelte az olasz kormánytól, hogy más ajánlattevők ajánlatait is vizsgálják meg az Air France-KLM-ével szemben.

Silvio Berluscon, az olasz ellenzék vezére, kormányfőjelölt ugyancsak elfogadhatatlannak nevezte az Air France-KLM ajánlatot. Az olasz sajtó találgatásai szerint, ha az áprilisi választások nyomán Berlusconi ismét hatalomra kerülne, lehetséges, hogy megszakadnak a tárgyalások a francia-holland légitársasággal. Az Alitalia eladását a szakszervezetek ellenzik, mert tömeges elbocsátásoktól tartanak, de az Air France-KLM - ha ez egyáltalán lehetséges - mihamarabb szeretne velük megállapodásra jutni.

Szakszervezeti vezetők most úgy becslik, hogy az Alitalia - földi személyzettel együtt számolt - jelenleg mintegy 19 ezer dolgozójából 7 ezernél is többet érintene majd az elbocsátás, az eddig becsült 1600-1700 helyett.

A francia La Tribune értesülése szerint az olasz légitársaság földi személyzete, az AZ Servizi 8300 dolgozójából csak 3000 maradna, mivel az Air France-KLM jelezte, hogy az AZ Servizi jelenlegi tevékenységéből csupán néhányat kíván átvenni.

Az elbocsátásokon túl az alkalmazottak azt is nehezményezik, az Alitalia jövőbeni működésében háttérbe szorulna a milánói Malpensa repülőtér, és az összes interkontinentális járatot átvinnék a római Fiumicino légikikötőbe, költségcsökkentés végett. Ez az elképzelés Alitalia észak-olaszországi dolgozói körében heves ellenállásba ütközik. A Malpensa üzemeltetője, a SEA ezért 1,2 milliárd dolláros keresetet nyújtott be az Alitalia ellen, ami akadálya a légitársaság felvásárlásának. Az olasz kormány az ügylet jóváhagyásakor mindenesetre felszólította a SEA-t, hogy álljon el a keresettől.

Az olasz kormány hétfőn este hagyta jóvá az Air France-KLM francia-holland légitársaság ajánlatát az Alitalia felvásárlására.