Valahányszor az alkalmazottnak problémája van közvetlen felettesével, az a legfontosabb, hogy képes legyen felfelé és lefelé is megfelelően kommunikálni. Derítsük ki, milyen hangulatban van a főnök és irányítsuk a döntéseit! „Kezelési útmutató” a főnökökhöz.
1. Ha nem jutsz előrébb, magadat okold, ne a főnököt! Végül is a te érdekedről van szó.
2. Pátyolgasd a főnök lelkét! Te is szereted, ha megdicsérnek, hát még egy fejlett önérzetű irányító! Ha jónak látod, nyugodtan mondd meg neki, milyen jónak tartod, hogy megkötötte az üzletet/ahogy az ügyféllel bánt.
3. Ha már megdicsérted, tégy a kedvére! Ki kell tapasztalnod, mi hogyan tetszik neki, és gondoskodnod kell róla, hogy a helyzet a szája íze szerint alakuljon. Ez nem alattomos, titkos dolog, nem trükk, nem is machiavellizmus, egyszerűen csak jó üzleti gyakorlat.
4. Sose ragyogd túl a főnököt! Soha ne mondj ellent a főnöködnek nyilvánosan – de bármikor kifejezheted ellenvéleményedet nem nyilvánosan, feltéve persze, ha ő maga is jelen van. Egyszóval, soha ne égesd le, ne mutass rá ellentmondásaira mások előtt!
5. A főnök nem problémákat, hanem megoldásokat akar látni. Ez nem azt jelenti, hogy el kell titkolni előle a problémákat, de az az ideális, ha eleve úgy mész be hozzá, hogy felvértezed magad egy-két lehetséges megoldással.
6. Soha ne titkolj el semmit a főnök elől! Ha bármi probléma van, tájékoztasd azonnal, hacsak nem vagy annyira okos, hogy megoldod az adott problémát, még mielőtt megtudná.
7. Add meg neki a lehetőséget, hogy csak igennel vagy nemmel kelljen válaszolnia, ne neki kelljen kitalálnia a megoldást.
8. Soha ne hagyd, hogy a főnök hibázzon! Ha több adatra, információra van szüksége, hogy döntést hozhasson, végezd el helyette a házi feladatot! Ha gyenge prezentációt tart, utólag feljavíthatod.
9. Ne duzzogj és ne legyél goromba! Ettől nem fog tisztelni.
10. Mosolyogva dolgozz!
Ideális alkalmazott, boldog főnök (Oldaltörés)
11. Ne ragadj le semminél, se hibáknál, se régi dicsőségnél! A főnök már továbblép a következő problémára, és elvárja, hogy ott legyél vele a frontvonalon, és együtt találjatok megoldást.
12. Nézd meg az időbeosztását, hogy amikor bemész hozzá az irodába, nem ül-e éppen nála a tízfős kínai delegáció az évszázad üzletével.
13. Ha egy projektben benne van a főnököd közvetlen felettese is, különös gonddal bánj vele és tudd, hogy elvárja, hogy a projekt minden lépéséről tájékoztatást kapjon!
14. Ha valami nagy baklövést csinálsz, azonnal ismerd be! A főnök így fog jobban becsülni.
15. Azonnal számolj be az elvégzett feladatról!
16. Ne bonyolódj bele olyasmibe, ami nem a te dolgod!
17. Lehetőség szerint ne hozz fel túl sok témát egyszerre! A főnök nem hiperkomputer, sokkal inkább abakusz. A főnök általában nem fogadja jól, ha azt várod el tőle, hogy lendületből féltucatnyi problémát oldjon meg.
18. Ha a főnöknek az a sanda gyanúja támad, hogy te mindenre igent mondasz, elveszted a bizalmát, és nem bíz rád döntéseket.
19. Bizonyítsd be, hogy nemcsak a szád jár, hanem képes vagy cselekedni is! Ez természetesen nem vonatkozik az olyan kijelentésekre, mint a „Főnök, de kipróbálnám az új kocsiját!”
20. Soha ne add a neved olyasmihez, amit nem te csináltál! Úgyis rájönnek.
21. Ne várakoztasd meg a főnököt!
22. Mielőtt javaslatot teszel, mindenképpen próbáld ki, működik-e a megoldás! Mert ha nem így jársz el, a főnök csak annyit kérdez majd: „Megkérdezted őket egyenként?”
23. Ha a főnök odamegy hozzád az irodában és valamiről azt mondja, jó ötlet, légy kész, hogy azt mondhasd: „Ez már nekem is eszembe jutott.” Nem fog okostojásnak tartani.
24. Ha a főnöknek vannak gyerekei, érdeklődj felőlük! Csak ne túl gyakran.
25. A főnöknek sokkal kevesebb ideje van, mint neked. Amikor jelentesz neki, kíméld meg a felesleges részletektől.
26. Ha e-mailt küldesz a főnöknek, ne fújd fel a szöveget tanulmánnyá! Elég, ha röviden tájékoztatod, lehetőleg olyan formában, amire rövid, egyszavas reagálás szükséges.
27. Ha a főnök nem kedvel téged, és ezt érezteti is, rajtad a teher, hogy megoldd ezt a problémát. Ez nem magától értetődően a te hibád. És ha a főnök egyszerűen nem kedvel – erről valószínűleg ő sem tehet –, mindent meg kell tenned, hogy megkedveljen. Vagy lépj ki a cégtől.