szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A szülők anyagi háttere, az iskola légköre és a tanárok demográfiai jellemzői egyaránt meghatározóak lehetnek abban, milyen teljesítményt nyújtanak a magyar diákok a nemzetközi TIMSS-vizsgálaton - olvasható a felmérés magyar nyelvű összegzésében.

A TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) felmérés célja, hogy a 4. és a 8. évfolyamon tanuló diákok matematikai és természettudományi ismereteit vizsgálja, ezzel összefüggésben képet adjon az iskolai és az otthoni tanítási-tanulási szokásokról.

Tavaly, az 59 ország és 8 kiemelt oktatási rendszer 425 ezer tanulójának részvételével végzett felmérésben a magyar diákok mindenhol a legjobb harmadban végeztek.

A vizsgálat megerősítette, hogy a szülők gazdasági háttere jelentősen befolyásolta a diákok teljesítményét.
Magyarországon az igazgatók véleménye alapján az átlagosnál kevesebb diák járt olyan iskolákba, ahol tíz százalék alatti a kifejezetten hátrányos gazdasági helyzetű tanulók aránya, s a diákoknak csaknem egyharmada tanult olyan intézményben, amelyben a hátrányos helyzetűek aránya meghaladta az ötven százalékot.

A különböző iskolák tanulóinak eredményeit vizsgálva megállapítható, hogy legjobban azok teljesítettek, akiknek a körében nagyon alacsony volt a rossz gazdasági helyzetű diákok aránya. A negyedikesek körében matematikából 80, a természettudományokból 70 ponttal, míg a nyolcadikosok közül matematikából 60, a természettudományi teszten 50 ponttal teljesítettek jobban azok a tanulók, akik olyan iskolába jártak, ahol legfeljebb a diákok 10 százaléka számított anyagilag hátrányos helyzetűnek.

A magyar diákok a nemzetközi szintnél nagyobb mértékben jártak átlagos légkörű intézménybe, a diákok több mint a fele jó légkörű iskolában tanult a vizsgált időszakban. A felmérés készítői azt tapasztalták, hogy a jobb légkörű iskolákba tanulók jobb teljesítményre voltak képesek.

A felmérés szerint a diákok teljesítménye szempontjából a családi háttér és az iskolai légkör mellett meghatározóak lehetnek a tanárok társadalmi-demográfiai mutatói is.

Magyarországon a negyedikesek 95 százalékának, a nyolcadikosok 80 százalékának nő tanítja a matematikát, míg a természettudományoknál ez az arány 76 százalék volt. Ezzel Magyarország az egyike azon országoknak, amelyekben a legegyenetlenebb a nemek megoszlása. Hasonlóan magas arányt csak a volt szocialista országokban és Olaszországban, valamint nyolcadikban Izraelben és Malajziában mutattak ki.

A többi volt szocialista országhoz hasonlóan magas Magyarországon az idősebb tanárok aránya: negyedik osztályban a diákok 75, nyolcadikban pedig 72-76 százalékát 40 évnél idősebb pedagógusok tanítják.
MTI/hvg.hu Itthon

Remek magyar szereplés egy nemzetközi diákfelmérésen

Kimagasló eredményeket értek el az általános iskolák 4. és 8. évfolyamain tanuló magyar diákok a természettudományos és matematikai ismereteket vizsgáló nemzetközi TIMSS-felmérésen - mondta Csillag Márta, az oktatási tárca főosztályvezetője csütörtöki sajtótájékoztatón.

Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet

Egy év alatt sem sikerült kijavítani a Keleti pályaudvaron a megrepedt üvegfödémet

Ön megmondja ránézésre, hogy milyen erős egy csomó? Szinte biztos, hogy téved

Ön megmondja ránézésre, hogy milyen erős egy csomó? Szinte biztos, hogy téved

Sebek, melyek újra és újra felszakadnak – Paul Lendvai bécsi beszéde a világháború végének 80. évfordulóján

Sebek, melyek újra és újra felszakadnak – Paul Lendvai bécsi beszéde a világháború végének 80. évfordulóján

Hogyan jósolhatta meg Hollywood Trump eljövetelét?

Hogyan jósolhatta meg Hollywood Trump eljövetelét?