Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint a kezdeményezés jövője bizonytalan, ezért lehetséges, hogy idén utoljára rendezik meg a jótékonysági akciót, amely tavaly több mint nyolcezer gyermeket ajándékozott meg.","shortLead":"Péntektől új helyszínen, Gazdagréten várja a jótékonykodni vágyókat a jól ismert Mikulásgyár. A főszervező szerint...","id":"20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec39d65e-a9b9-4a42-8343-78a7442d2b88.jpg","index":0,"item":"d174477f-7a1e-4ccb-a527-f976f779edc9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_Gulyas-Michellel-es-Joulupukkival-de-szponzorok-nelkul-nyilt-meg-az-idei-Mikulasgyar","timestamp":"2024. november. 29. 15:43","title":"Gulyás Michelle-lel és Joulupukkival, de fő támogató nélkül nyílt meg az idei Mikulásgyár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","shortLead":"A pénzügyminiszter nyilvánosan is elfogadta új megbízatását.","id":"20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"99e529f2-8662-4f5a-829e-653a38ec74a0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Varga-Mihaly-a-Facebookon-reagalt-Orban-radios-bejelentesere","timestamp":"2024. november. 29. 08:46","title":"Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94c66696-440c-4aaf-8510-60cc089aaf74","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az indoklás már csak azért is cinikus, mert az egyetem dolgozói több mint egy éve küzdenek a béremelésükért.","shortLead":"Az indoklás már csak azért is cinikus, mert az egyetem dolgozói több mint egy éve küzdenek a béremelésükért.","id":"20241129_elte-kancellaria-elbocsatasok-beremeles-fdsz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94c66696-440c-4aaf-8510-60cc089aaf74.jpg","index":0,"item":"ccf2c32f-f832-4c7d-86c8-bc990f9a8210","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_elte-kancellaria-elbocsatasok-beremeles-fdsz","timestamp":"2024. november. 29. 14:17","title":"A béremelés forrásának előteremtésére hivatkozva küldene el 20-25 embert az ELTE Kancelláriája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","shortLead":"A munkanélküliség 4,6 százalékra nőtt.","id":"20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58fe4b7b-5a92-4c05-a207-3882ac0921ba.jpg","index":0,"item":"fd51d67e-5be0-4899-99b4-93924cab3ac3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_Nott-a-munkanelkuliseg-csokkent-a-foglalkoztatottsag-a-KSH-a-bazisra-mutogat","timestamp":"2024. november. 29. 08:37","title":"Nőtt a munkanélküliség, csökkent a foglalkoztatottság, a KSH a bázisra mutogat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","shortLead":"Csak Mercedesből van neki hatszáz darab.","id":"20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19939032-6e3c-4f4e-af02-7df4bd0aa753.jpg","index":0,"item":"999f57d5-a7ce-443f-9a96-26c3abe31bbb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_Kozel-7000-jarmu-van-mar-a-brunei-szultan-autogyujtemenyeben","timestamp":"2024. november. 29. 20:20","title":"Közel 7000 jármű van már a brunei szultán autógyűjteményében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri függetlenségét, szakmai színvonalát és minőségét.","shortLead":"Laczó Adrienn a hvg.hu-nak úgy fogalmazott: reméli, lesz még alkalma látni, amikor az igazságszolgáltatás visszanyeri...","id":"20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a1b686-3c8d-48f6-a8d6-513a30ff72c7.jpg","index":0,"item":"88b5be95-8cc8-4034-981e-95b3922e173c","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_lemondott-biro-laczo-adrienn","timestamp":"2024. november. 29. 12:48","title":"„Az én értékrendemmel ez már nem fér össze” – lemondott bírói tisztségéről a Fővárosi Törvényszék Büntető Kollégiumának tanácselnöke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"094135a8-6902-469c-8ea5-cf6f44a4192e","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Fatális hibák, túlterheltség és a protokoll megszegése vezetett odáig egy izraeli lombikklinikán, hogy a beültetés közben elcseréltek két embriót. A bíróság két éves pereskedés után most úgy döntött, hogy a kislányt el kell venni attól a nőtől, aki kihordta, megszülte és párjával együtt eddig nevelt, és oda kell adni a biológiai szülőknek. ","shortLead":"Fatális hibák, túlterheltség és a protokoll megszegése vezetett odáig egy izraeli lombikklinikán, hogy a beültetés...","id":"20241130_lombik-elcserelt-embrio-izrael-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/094135a8-6902-469c-8ea5-cf6f44a4192e.jpg","index":0,"item":"884c353f-5b5c-438f-bdea-2745b679a6e6","keywords":null,"link":"/elet/20241130_lombik-elcserelt-embrio-izrael-birosag","timestamp":"2024. november. 30. 08:25","title":"Elhanyagolták az egészségügyet, aminek két, családra vágyó pár lett az áldozata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e5613cb-1e78-4136-94a6-a993ea19d4ef","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele. ","shortLead":"Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön...","id":"20241129_Munkahelyi-bantalmazas-abuzus-felmondas-Edinger-Katalin-interju-mediator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e5613cb-1e78-4136-94a6-a993ea19d4ef.jpg","index":0,"item":"8020378d-3da7-41ce-8b1c-1295cb73907a","keywords":null,"link":"/360/20241129_Munkahelyi-bantalmazas-abuzus-felmondas-Edinger-Katalin-interju-mediator","timestamp":"2024. november. 29. 12:00","title":"„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ott van körülöttünk mindenhol, és befolyásolja életünk minőségét. Mi az?
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Dizájnon általában külső megjelenést értünk, ám a fogalom ennél jóval szélesebb: nemcsak a termék kinézetét, hanem például a működését is magába foglalja. Olyan kreatív tervezési, problémamegoldó módszer, amelynek a középpontjában az ember áll.
„A dizájn az ember alkotta termék lelke”
– mondta egykor Steve Jobs, aki az Apple dizájnvezérelt vállalati kultúrájának kialakításával megalapozta a cég hosszú távú sikerét.
A dizájn ott van körülöttünk mindenhol, és befolyásolja az életünk minőségét. Véleményt alkotunk róla, és döntéseket hozunk, amikor ruhát, könyvet, karórát, autót vagy újságot vásárolunk. Ott van a városban, ahol élünk, a szobában, ahol vagyunk, a székben, amin ülünk, a tárgyban, amit fogunk, és mindenben, amit magunk körül tapasztalunk. Van érzésünk, benyomásunk vele kapcsolatban, ami alapján megítéljük, és ahogyan használjuk. Kényelmes? Betölti a funkcióját? Örömmel tölt el minket a használata?
Élvezzük, ha jól fog a toll, ergonomikus a szék, olvasható az újság, illik a cipő a lábunkra, kényelmes a házunk, de utáljuk, ha nem jól kezelhető a telefon, döcög a villamos, nyomasztó a tér, ahová belépünk, és ha nehezen tájékozódunk valamelyik weboldalon. Általában nem is vesszük észre a dizájnt, csak ha rossz, hiszen a legtöbb tényezője láthatatlan és tudat alatt hat.
A dizájn végső soron a termék (vagy szolgáltatás) és a használója közötti kapcsolat, célja pedig az ember életminőségének javítása. Optimális esetben nem öncélú, hanem segít a termék megértésében. Magától értetődő, időtálló, következetes, vagyis az alkotás részletei összhangban vannak egymással. A jó dizájn elősegíti a vásárlást, innovatív, segít felkelteni és fenntartani a figyelmet, érzéseket közvetít és interakcióba lép a használójával. A dizájn az, ahogy valami kinéz, ahogy érzünk iránta és ahogy használjuk.
John Ive, az Apple dizájntervezője mondta egyszer, hogy
„ma már nem tárgyakat tervezünk, hanem azt, hogy a felhasználók miként gondolnak majd az adott dologra; milyen tartalommal, jelentéssel telítődik majd, milyen funkciót tölt be, és milyen lehetőségeket rejt.”
Kreatív gondolkodási keretrendszer
A dizájn kialakítása kreatív tervezési folyamat eredménye, ahol keretek mentén kell mozogni, hogy kordában tartsuk az ötleteket, és valós igények mentén találjunk megoldást a problémára.
A Stanford Egyetem által népszerűsített dizájngondolkodás a formatervezők vizuális érzékenységére épít, és behozza azt a mindennapok üzleti gyakorlatába. Lényege a nyitottság az emberek véleményére és a kreatív problémamegoldás. A folyamatban már a termékfejlesztés során is az ügyfél áll a középpontban: az ő valós igényei mentén keresünk megoldást valamilyen problémára, fejlesztünk terméket, találunk ki szolgáltatást. Ehhez használhatunk kollektív ötletelést, időmenedzsment-taktikákat, interjú-technikákat, grafikai megoldásokat, tervezési, szervezési és egyéb szabályozott módszereket.
A kreatív folyamatot öt lépésben lehet a legjobban meghatározni, ezt olvashatjuk többek között Csíkszentmihályi Mihálynál, a kreativitás neves szakértőjénél is (lásd keretes írásunkat). A kreatív folyamat komplexitásához fontos a rendszerezés, amely azzal a céllal indul, hogy megoldjunk valamilyen problémát.
A kreatív folyamat
Az előkészítés fázisában belemerülünk a problémába, amely felkeltette a kíváncsiságunkat.
Az inkubáció szakasza a lappangás ideje, amikor nem foglalkozunk a problémával, éppen érik a megoldás a tudatunk alatt.
Majd jön az aha élménye, amikor megtaláljuk, amit kerestünk. Például sportolás vagy utazás közben jön az isteni szikra, amely szövődő gondolatainkat rendszerbe állítja.
Az értékelés szakaszában megvizsgáljuk, jó lesz-e az adott ötlet, érdemes-e időt szentelni rá. Ez az önkritika és az önvizsgálat ideje, ami nem mindig kellemes.
A kidolgozás a leghosszabb és legfárasztóbb rész, hiszen ez a munka veleje, a megvalósítás.
Hogyan növeli a versenyképességet?
A jó dizájn segít felkelteni és megtartani a figyelmet, ez pedig óriási érték a pár másodperces figyelemküszöb világában. Ma már szempillantásnyi idő alatt hozunk döntéseket arról, leveszünk-e egy terméket a polcról, elolvasunk-e egy cikket, felpróbálunk-e egy ruhát, beleülünk-e egy autóba, elmegyünk-e nyaralni, szimpatikus-e a felvételiző pályázó.
A felhasználó akkor marad valamelyik weboldalon, bútoráruházban vagy kiállításon, akkor vesz meg és használ egy-egy terméket, ha kellően vonzónak tartja ahhoz, hogy tovább böngésszen, olvasson, nézelődjön, vásároljon stb. Ebben pedig nagy szerepük van a vizuális elemeknek, a használhatóságnak, a következetességnek, a felelős viselkedésnek és az egyéb tartalmaknak, vagyis a dizájnnak.
Ha ezt a szemléletet egy cég beépíti a gondolkodásába és a tevékenységébe, versenyelőnyre tesz szert. Így lett a dizájn a modern gazdaság sok területén a siker kulcsa, az ezzel kapcsolatos szemléletet pedig számos sikeres vállalat osztja, többek között a Virgin Group, a Nest, az Apple, a Google vagy a Facebook.
A fiatal generációk számára már egyértelmű, hogy márkájuk létrehozása során nem elsősorban a hazai piacra kell lőniük. Egyre több induló magyar márka ismeri fel, hogy a nemzetközi piacot hibátlan termékkel, jó dizájnnal, tökéletes szolgáltatással, illetve profi kommunikációval lehet bevenni. E tudatosság gyakran nem is eredménytelen: számos hazai márka ismert ma már világviszonylatban is, részben a dizájn tudatos használatának köszönhetően.
A dizájn hozzáadott értéke
A dizájn növeli az elégedettséget. Ha egy cég érti a vevőket, és a tervezés folyamatában őket állítja a középpontba, akkor megfelelően ki tudja elégíteni a szükségleteiket. Köztudomású, hogy az emberek sokszor érzelmi alapon döntenek, a dizájn pedig ezt a döntési folyamatot tudja ügyesen vezetni, legyen szó webdizájnról, autóipari formatervezésről vagy lakberendezésről.
Nézzünk példát is a fentiekre. Melyik lisztet vennénk le a polcról? Amelyiknek barna színű, ropogós zacskója van, és a grafikán nagymama süt éppen kenyeret a kemencében, vagy a kép nélküli, fehér zacskót, rajta nehezen olvasható felirattal? Vajon mi befolyásolja a választásunkat? Milyen érzetet kelt az egyik és a másik? A válasz a tudattalan tényezőkben keresendő, amelyekkel számos viselkedéskutató könyv foglalkozik, és amelyeket a jó dizájn ügyesen alkalmaz.
Felismerjük?
Összességében tehát a dizájn komplex, kreatív tervezői folyamat eredménye, amely az ember felismert vagy fel nem ismert problémáját igyekszik megoldani. Számos eleme tudat alatt hat, ezeket mérésekkel és kutatásokkal megismerve vizuálisan irányíthatjuk. A lényeg a win-win helyzet: ha a cég a valós emberi igényeket figyelembe véve tervez, az számára versenyelőnyt nyújt, a felhasználó számára pedig élvezetes termékhasznot.
Szlafkai Éva cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.
A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk.
Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Ma már szinte teljes körű a hozzáférés az információkhoz és adatokhoz, így minden korábbinál fontosabb a kérdés: mi alapján szűrjük meg a sokféle információt, hogyan építhetünk az adatokból gyakorlati tudást. A HVG Extra Business friss lapszámának cikkei ebben segítenek.