Tetszett a cikk?

Egy hónapja nyílt meg Magyarország első Ügyfélközpontja, amely egyenlő esélyt kíván teremteni hátrányos helyzetűeknek is az elektronikus ügyintézésben. Az internetes adóbevallás, s a hivatali időpontfoglalás – csak néhány lehetősége az új szolgáltatásnak, amit egyelőre szolid érdeklődés kísér. Pedig elsőre bárki ingyenesen veheti igénybe a szolgáltatást egészen 5 évig.

© sxc.hu
Nem törtek rá az emberek a február 22-i nyitása óta az Andrássy úti Ügyfélközpontra. Magyarország első teljesen akadálymentesített, információs központja a hvg.hu-t úgy tájékoztatta, hogy az első három hétben -  115 ügyfél kereste fel őket, ebből 82 látogató kért ügyfélkapu-regisztrációt is. Ez alapfeltétele annak, hogy valaki érdemben is e-ügyintézést folytasson.

Pedig a most még kissé steril állapotú irodában  nyolc bármikor ingyenesen igénybevehető számítógép található internet hozzáféréssel. A helyiségben azonos feltételek mellett kaphatnak segítséget vakok és gyengén látók, akárcsak a siketek vagy a mozgáskorlátozottak is. Braille-írással ellátott szórólapok, a padlón elhelyezett úgynevezett (vak)vezetősáv, a kerekes székeseket segítő akadálymentesített bejárat és mellékhelyiség mellett külön speciális ügyfélpult a fogyatékosok számára – mindez az egyenlő esélyű hozzáférés jegyében – mondta a hvg.hu munkatársának Csurgai Katalin a hivatal Internetes Közigazgatási Szolgáltatások Osztályának vezetője.

A belső irodai térben, a munkatársak között is kialakítottak egy külön asztalt, amit kerekes székes majdani kollégájuknak tartanak fenn. Elsődleges szempont, hogy gyors, szakszerű kiszolgálást kapjanak az ügyfelek a négy minisztérium - a Belügyminisztérium, az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, az Ifjúsági-, Családügyi-, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium, valamint a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikus Kormányzat Központ - együttműködésében kialakított központon keresztül – hangsúlyozta  Csurgai Katalin az Ügyfélközpont működésével kapcsolatban.


Kevesen érdeklődtek az e-adóbevallásról (Oldaltörés)

Az idő pénz - jobb hát spórolni! 
Kevesebb mint háromnegyed óra alatt megoldódhat egy házasodni és nevet változtatni készülő, babát váró, autót és lakást cserélni szándékozó szerelmespár bürokratikus kálváriája – legalább is az „Ügyfélkapu Kalkulátor” számításai szerint.
 
Házasság-kötési szándék be-jelentése – 2 perc; há-zassági anyakönyvi kivonat igénylése – 3 perc; házas-sággal név-viseléssel kap-csolatos ügy-intézés – 14 perc; születési anyakönyvi kivonat igénylése – 3 perc; lakcím-változás be-jelentése – 3 perc; járműigazgatási ügyintézés – 18 perc. Összesen 43 perc.  A csoda kalkulátor arról nem jelentett, hogy a vőfély előreláthatóan mennyit késik majd az esküvőről. 
A szolgáltatások közül legtöbben az útlevél és a személyazonosító igazolvány ügyintézésével kapcsolatban érdeklődtek, mintegy 30 ember – ismertette Csurgai. "Az Ügyfélközpontunk Ügyfélkapuja – az a szolgáltatás, amelynek lényege, hogy személyazonosság igazolása mellett bárki biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel – eddig 13 érdeklődőnek nyújtott segítséget az online-adóbevallással kapcsolatban" - fűzet hozzá.  

A hozzájuk betérők életkori és nemek szerinti megoszlása vegyes, akárcsak társadalmi szerepük is, így csak sejteni lehet, hogy a kkv-szektor résztvevői milyen arányban képviseltetik magukat ebben a rendszerben. A hvg.hu kérdésére az iroda egyik munkatársa elmondta, ismerete szerint sok könyvelő intézi elektronikus módon cégek adóbevallását.

A jelenlegi rendszer szerint bárki igényelheti a szolgáltatást,  ráadásul az első személyes ügyfélkapu létrehozása ingyenes és öt évig érvényes.  Így a csak elsőre bonyolultnak tűnő regisztráció után – ehhez mindenképpen fel kell keresniük a központi irodát vagy egy okmányirodát – az összes elektronikus közigazgatási szolgáltatást igénybe lehet venni. A továbbiakért  azonban az általános okmányirodai illetéknek megfelelő összeget kell leróni.

Úgy mint okmányok igénylését, elektronikus adóbevallást és elektronikus felvételi jelentkezést, hivatali időpont egyeztetést, valamint a többi kormányzati portál szolgáltatásait. A hatékonyabb ügyintézés érdekében az ügyfélközpontú rendszer megalkotói az egyenlő esélyű hozzáférés elősegítését, az e-ügyintézés lehetőségek népszerűsítését tűzték ki legfőbb célul. Mindezt egy olyan akadálymentes központ megvalósításával, amely a későbbiekben mind az e-Magyarország pontok működéséhez, mind a további ügyfélközpontok számára gyakorlati szolgáltatási mintává válhat.

Wallenstein Róbert 
 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Egyéb

Egyszerűbb feladás, gyorsabb kézbesítési módok, elektronikus szolgáltatások

A Magyar Posta az elmúlt évek technológiai, logisztikai fejlesztéseit követően az idén a szolgáltatások színvonalának javítására törekszik. A társaság célja, hogy az ügyfelek elégedettségét tovább növelje, amit a sorban állás idejének rövidítésével, a küldemények egyszerűbb, gyorsabb, kényelmesebb felvételével, és a hatékonyabb kézbesítéssel valósít meg. A minőségjavítás jövőre az automata-posták és az ország több pontján felvételi centrumok üzembe állításával folytatódik, amelyektől a küldeményfelvétel folyamata az ügyfelek igényeihez jobban illeszkedik majd.

Salgó Andrea (hvg.hu) Vállalkozás

Bakik adóbevallás kitöltésekor

Az adózó vállakozók meghatározott része ma éjfélig postán küldheti el éves bevallását, mivel az elektronikus bevallás egyelőre csupán a "felső tízezer" számára kötelező. A kitöltésnél elkövetett hibák akár 200 ezer forintba is kerülhetnek a pontatlanoknak.

MTI Gazdaság

APEH: népszerűek az elektronikus adóbevallások

Az államháztartással szemben fennálló egyes adó- és járulékkötelezettségekről szóló, több mint 223 ezer bevallás 55 százalékát internetes programmal töltötték ki és nyújtották be az adózók, 39 százalékát pedig elektronikus úton küldték be az idén.