szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az online áruházak kialakítása és működtetése folyamatos fejlesztést kíván üzemeltetőjüktől. Miközben a potenciális online vásárlók száma folyamatosan nő, a magyar piac még nem tart ott, hogy akárkinek megérje webáruházat működtetnie. Mi kell a sikerhez? A Mai Piac összefoglalta a költségeket és buktatókat.

Négy szint az e-vásárlásban

Amennyiben a vállalkozó szeretne megjelenni az interneten, négy különböző szinten teheti ezt meg - mutat rá dr. Bőgel György, a CEU Business School tanára és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Egyesület elnöke.  Elsőként a vállalkozó kiépíthet egy statikus honlapot egy meglévő üzlethez kapcsolódóan.  Ezután a vevők már képesek a kereskedővel kommunikálni is, a kapcsolat tehát kétirányú, a honlap interaktív. Elektronikus úton vásárolni még nem lehet, az csak a harmadik szinten valósulhat meg. Internetes kereskedelemnek azt nevezik, ha az árucikkek közötti böngészést, a megrendelések leadását, a fizetési és szállítási módok véglegesítését egyaránt online intéziik. Jelentősebb informatikai beruházásokra a harmadik (és negyedik) fázisban van szükség. Az elektronikus kereskedelem negyedik és egyben legfejlettebb szintje a vásárlói közösségek építése, a bolthűség kialakítása és erősítése.

Az internetes vásárlások három fő motivációja a kényelem, a kényszer és az alacsony ár. A hagyományos boltban vásárlásnál a termék árán felül az odajutás költségeit (például benzinár), valamint elszalasztott haszonként az időtényezőt is figyelembe kell venni. Elektronikus vásárlás esetén pedig a szállítási költséget és az átvétel módját kell mérlegelni az áron felül.

Magyarországon az internetes vásárlás még nem feltétlenül olcsóbb, mint a hagyományos bolti beszerzés, tehát az e-vásárlások fő motívuma napjainkban inkább a kényszer és a kényelem. A tömegáru piacát tekintve Budapest kiemelkedik az internetes vásárlások szempontjából - mondta Nagy Sándor, a G-Roby Kft. ügyvezető igazgatója. Az eltérő kereslet elsősorban a vidéki szállítások magas költségében, nem pedig az emberek eltérő attitűdjében keresendő - tette hozzá. 

Webáruház-nyitás: költségek és korlátok

Az alacsony fogyasztói árak garantálása előtt célszerű átgondolni milyen kiadások merülhetnek fel webáruház nyitásakor. Egy internetes vállalkozás költségei három csoportba sorolhatóak. Az első maga az internetes üzlet, az online áruházprogram felépítése, a második a termékek forgalmazásához kötődő logisztikai feladatok, a harmadik pedig a jól működő ügyfélszolgálat.
 
Az online értékesítés előnye, hogy nincsenek földrajzi határok: a szétszórt, kicsi piacok összeállhatnak, a világ legkülönbözőbb pontjaiba eljuttatható az üzenet és a termék. A láthatóság hátránya viszont, hogy gyorsan feltérképezhető a piac, az ötletgyűjtés is könnyebb, viszont amikor valaki egy jó elképzeléssel lép piacra, a konkurencia erről szinte azonnal tudomást szerez, és saját üzletmenetét erősítheti vele.

Az üzlet beindítását követő türelmi, felfutási időt nagyon nehéz megbecsülni. Nagy Sándor szerint stabil, jól működő, tőkeerős cég tud kereskedőként sikeresen fellépni a világhálóra, hiszen a hátteret biztosító logisztikai folyamatoknak kiemelkedő szerepe van a vállalkozás eredményességében, ehhez pedig jelentős beruházásokra és folyamatos fejlesztésre van szükség.

Milyen további előnye vagy hátránya származhat még a kereskedőnek, ha webáruházat nyit? Olvassa el itt! 

Ha már van webshopja és kíváncsi mennyire hatékonyan működik, nevezzen a Goldenboltra szeptember végéig!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Mennyi esélyük van a kisboltoknak a világhálón?

Magyarországon az internet erősen befolyásolja mindennapjainkat. Vajon igaz-e ez egy kis élelmiszerüzletre is? Ki tudja használni a netet például ügyfélszolgálatra vagy értékesítésre? A website és az e-mail hírlevél hogyan segíthet ebben? Cikkünk erre ad tippeket.

Vállalkozás

Mi történik 2008-ban az interneten?

Harminc másodperc után lankad a videóra kattintók figyelme. Számos tanulsággal és előrejelzéssel is élhetünk az új év lehetséges online marketing trendjeit illetően.

Vállalkozás

Internet-marketing, ahogy a profik csinálják

A legtöbben egyáltalán nem veszik komolyan az internet marketinget, és ezzel ezüsttálcán kínálják a lehetőséget versenytársaiknak. Megmutatjuk azt a stratégiát, amelynek segítségével 2008-ban behozhatatlan előnyre tehetünk szert.

hvg.hu Vállalkozás

Látszatintézkedés vagy valóban szigorúbb a fogyasztóvédelmi törvény?

A két hónapja elfogadott fogyasztóvédelmi törvény szerint szeptembertől akár 2 milliárd forintos bírságot is ki lehet róni a szabálytalankodókra. További szigorítás, hogy a vétkes cég neve is nyilvánosságra hozható. Ez kellő visszatartó erő lehet a jogsértően működő vállalkozásoknak, de az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) mégis elégedetlen, sérelmezi a látszatintézkedéseket és a fogyasztókat hátrányosan érintő változásokat. De mit gondol minderről az Országos Kereskedelmi Szövetség?