Tetszett a cikk?

A válság hatására a lehetséges franchise-átvevői érdeklődések száma felére csökkent. Egyre kevesebb vállalkozó keresi fel a franchise-hálózatokat csatlakozási szándékkal – a Magyar Franchise Szövetségnél is csökkent az érdeklődők száma a magyar hálózatok iránt. A csökkenő érdeklődés külföldön is komoly kihívást jelent a rendszergazdák számára.

A gazdasági helyzet sok lehetséges franchise-átvevőt elriaszt a pénzügyi kockázat vállalásától, miközben mások egyszerűen nem kapják meg a szükséges hiteleket. Ezalatt a franchise-átadók között tovább fokozódik a verseny, így aki már egy jól bevált koncepció, módszer szerint szeretné kialakítani vállalkozását, az egyre több ajánlat közül választhat.

A Magyar Franchise Szövetség adatai alapján itthon jelenleg nagyjából 300 franchise lehetőség közül lehet választani. De az új ügyfelek szerzése mellett arra is komoly hangsúlyt kell fektetni, hogy a megmaradt partnereket is megtartsák a hálózatok. Az adott franchise-lánc üzlete csak akkor tud talpon maradni, ha kedvezményeket nyújt a vevői számára is. Számos esetben, ha a franchise díj marad a régi, a csökkenő forgalom mellett már nem biztos, hogy kitermelhető.

A Papa John's franchise-hálózat 25 éves történelme alatt a világ harmadik legnagyobb pizzérialáncává nőtte ki magát. Jelenleg több mint 3.400 éttermében körülbelül 80 ezer ember dolgozik. A hálózat 25 éves születésnapja alkalmából meghirdetett akció keretein belül, amely a már meglévő, és az új franchise-átvevőkre egyaránt érvényes, eltekintenek a franchise belépési díjtól, az első éves royalty (forgalmi jutalék) fizetésétől. A leendő átvevőknek nem kell mást tenniük, minthogy 2009. december 27-ig alá kell írniuk a franchise-szerződést.

Egy Seattle központú cég, az Emerald City Smoothie bevezette a kettőt egy áráért akciót, vagyis az a potenciális franchise átvevő, aki szerződik velük egy 75-85 négyzetméteres Emerald City Smoothie üzlet kialakítására, az kap ingyen egy pavilont egy sportcsarnokban vagy akár a repülőtéren. Ezzel jelentős költségeket spórolnak meg a másik félnek, így vonzóbbá téve a franchise hálózathoz történő csatlakozást.

Számos hálózat sikerének titka, hogy változatos reklámkampányokkal és akciókkal tartja fent a vásárlók érdeklődését. Ilyen például a portugál eredetű Body Concept koncepció, ahol 38 eurós, havi akció keretében 10-15 kezelést vehetnek igénybe a fogyni és szépülni vágyó hölgyek alakformáló torna keretein belül.

Emellett népszerű színészek a hálózat „reklámarcai”. Mindezeknek köszönhetően a csak Portugáliában több mint 40 szépségszalonnal jelen lévő koncepció pozitív negyedévet zárt, és töretlenül fejlődik. A fent említett hálózatok közül mind a Papa John's, mind a Body Concept lánc vezetői nagy reményeket táplálnak a hazánkban való terjeszkedés iránt.

Forrás: www.franchiseportal.hu

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Vállalkozás

Franchise hálózatok sikere és a piaci sajátosságok

A franchise-rendszereknél szigorúan szabályozzák az arculati elemeket, részletesen meghatározzák az értékesítendő termékeket, szolgáltatásokat , és még sorolhatnánk a hálózat adta kötöttségeket. Célszerű hallgatni a franchise-partnerekre, hogyan javítanának egyes szolgáltatásokon, miként alkalmazkodnának a helyi piac adottságaihoz.

Vállalkozás

Tíz kérdés, 5 szempont, 8 buktató franchise-hálózat kiválasztásánál

A világon évente több százezer vállalkozást indítanak útjára, ezek részben új, más részről átvett vagy újraindított üzletek. A nagy franchise-hagyományokkal rendelkező Egyesült Államokban általában az indulást követő öt éven belül a függetlenek 70 százaléka tönkremegy, viszont a franchise-átvevőknek mindössze 7-8 százaléka kényszerül üzlete bezárására, írja a Mai Piac.

hvg.hu Vállalkozás

Franchise-hálózatok: a válság ellenére pozitív a mérleg

A tavalyi év második felétől, az egész világon robbanásszerűen végigsöprő gazdasági válság természetesen hatott a franchise-vállalkozások működésére is. Számos hálózat nem, vagy csak rendkívüli erőfeszítések mellett teljesítette az idei tervet, de több olyan hálózat is van, amely a meglévő átvevőire koncentrálva, felfüggesztette bővítési szándékát. Ennek ellenére az egész évet tekintve így is pozitív a mérleg