szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A luxuseszközök piaca még messze nem tart ott a régióban, ahol Nyugat-Európában, ráadásul a válság visszavetette a korábbi növekedést is. E drága eszközök beszerzését ugyanakkor a végfelhasználók továbbra sem lesznek képesek teljes mértékben önerőből biztosítani, így igény van és lesz a finanszírozási megoldásokra.

A hajókereskedők készleteinek magas aránya már 2008-ban éreztette hatását az újhajó piacon. A hajóárak nyomottá váltak, így a finanszírozói oldal is elkezdett dolgozni a fedezetek, illetve a konstrukciók újragondolásán. A pénzügyi szektorra, később a teljes gazdaságra kiterjedő válság hatására a finanszírozásra irányuló igény, jellemzően 2009 első negyedévének a végétől csappant meg - ekkor volt az euró/forint árfolyam csúcspontja -, és világossá vált, hogy hosszabb és mélyebb gazdasági problémáról van szó. Ekkor kezdődött a „kivárás” a piac e szegmensében is.

A speciális eszközöket finanszíroztató ügyfelek ’reakciója’ eltért az általános eszközcsoportok ügyfeleinek körében tapasztaltaktól. A luxustermékek piaca e szempontból is speciálisnak mondható, hiszen az ilyen eszközök megvásárlása jellemzően a biztos profitot termelő vállalkozás mellett történik meg, értelemszerűen nem annak termelőeszközeként. „A luxuseszközöket vásárlók nem csak a speciálisan erre a termékre kialakított, szigorú bonitásvizsgálatnak feleltek meg, hanem olyan kiegészítő fedezeteket is tudtak nyújtani, amelyek finanszírozói szemmel nézve az ügylet biztonságát még tovább erősítették. Az eszközfinanszírozás e területe jelentősen eltér az átlagtól, az elvárt önerő, a futamidő és az előírt dokumentáció tekintetében is – emelte ki Vilmányi Judit, a HYPO Alpe-Adria Leasing Zrt. értékesítési igazgatója.

A finanszírozás eltérő háttere mellett különbség az átlagos eszközökhöz képest az is, hogy e presztízs termékekhez tulajdonosuk nagymértékben ragaszkodik. A személyes érintettségen túl ugyanis, a külső környezet felé egyértelműen jelzés értékű, ha valaki „elengedi” a hajója kezét, hiszen a kikötőkben ennek hamar híre megy. Míg a motoros jachtokat kedvelők 2009-ben elnapolták hajóvásárlási szándékukat, addig a vitorlázás szerelmesei, akiknek az eszköz nem csupán kikapcsolódást, hanem életformát is jelent, nem engedték, hogy a válság változtasson ezen. Ennek megfelelően a vitorlás hajó eladások és az ezekhez kapcsolódó finanszírozások piacát kevésbé viselték meg a válság hatásai.

Ugyanez nem mondható el az átlagos eszközök, illetve az ingatlan szegmenseiről – utóbbi éppen a válság által leginkább visszavetett területe a finanszírozásnak. A gép és berendezésfinanszírozás piacán történt némi átrendeződés az iparból és az építőiparból, a mezőgazdasági eszközök javára, míg a gépjármű szegmens mind finanszírozott érték, mind szerződésszám tekintetében szignifikánsan visszaesett 2009-ben. Ezt egészíti ki az új-használt kihelyezésben a használt eszközök részarányának növekedése, amely viszont már a hajópiacon is megmutatkozott, hiszen itt is egyértelműen megnőtt a használt hajók értékesítésének aránya. Igaz, összességében ez is visszaesett, hiszen hiába van sok, jóval kedvezőbb árú a használt hajó a piacon, ma a legtöbben kivárnak, így a finanszírozási volumenek itt is visszaestek. A piaci volumen ebben a szegmensben 2009-ben 8,5 millió euróra zsugorodott a korábbi 42 millió euróról.

Sokan a visszavett hajók piacától várnak nagy lehetőségeket, bár Magyarországon e hajók száma nem jelentős. Az értékesítésre pedig manapság sokkal inkább az a jellemző, hogy új hajót eladni a régi beszámítása nélkül szinte lehetetlen.

Mindezek mellett a magyar piacra, és a fogyasztói kedvre a jövőben hatással lehetnek a nemrégiben elfogadott szabályozási változtatások is, így például a vagyonadó. Ráadásul a cégek tulajdonosait, vezetőit közvetve az illetéktörvény változások, a TB és SZJA változások, a társasági adó módosító tételei körének szűkítései is nagyban érintették. „Ennek ellenére is bízunk benne, hogy a következő évtől, a már elindult stabilizációs folyamatok hatására, lassan ismét teret és bizalmat nyerhet e speciális eszközök finanszírozásának köre” - összegez a HYPO Alpe-Adria szakértője.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!