Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6efa4eac-e1ee-4e5c-a444-0b1a61332de1","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul, de kezdettől fogva veszteséges. Kumar saját cége még inkább: milliárdos mínuszt görget maga előtt, igaz, nemrég ezt a lyukat betömte. Gattyán a veszteségek ellenére megtartja a tulajdonrészét, és az is kiderült, miért éppen Kumarral állt össze.","shortLead":"Az ájurvédikus gyógyító, Krishna Kumar Gattyán Györggyel közös életmódcége masszázst, gyógyteát és tisztítókúrát árul...","id":"20250108_orban-india-krishna-kumar-2-millios-kezeles-milliardos-veszteseg-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6efa4eac-e1ee-4e5c-a444-0b1a61332de1.jpg","index":0,"item":"b4bdd93d-58fb-4928-8628-220effd77bfd","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_orban-india-krishna-kumar-2-millios-kezeles-milliardos-veszteseg-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 15:15","title":"Orbán indiai csodadoktor kalauzánál 2 millió is lehet egy tisztítókúra, mégis milliárdos veszteséget halmozott fel a cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert kellett evakuálni. ","shortLead":"A Hollywoodtól csupán néhány kilométerre fekvő elegáns negyedben pusztító tűz fékezhetetlenül tombol, 30 ezer embert...","id":"20250108_tuzvesz-Los-Angeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ae90835-2ec3-4105-9f6f-dc4924720943.jpg","index":0,"item":"6fbcd4f5-a76a-4f9b-81e2-08f19049ab35","keywords":null,"link":"/vilag/20250108_tuzvesz-Los-Angeles","timestamp":"2025. január. 08. 12:10","title":"Pokoli tűzvész tombol a Los Angeles-i földi paradicsomban – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f762bc91-2d20-4913-8acf-92e88dc1feaa","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.","shortLead":"Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen...","id":"20250109_szazadfordulos-bunugyek-krimi-mailath-gyorgy-orszagbiro-gyilkossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f762bc91-2d20-4913-8acf-92e88dc1feaa.jpg","index":0,"item":"7e09c8f9-72b5-4d14-9d0b-1e15990e2d75","keywords":null,"link":"/360/20250109_szazadfordulos-bunugyek-krimi-mailath-gyorgy-orszagbiro-gyilkossag","timestamp":"2025. január. 09. 19:30","title":"Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc5a3d36-d82f-48d6-98c4-839498797818","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250110_Marabu-Feknyuz-Elorehozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc5a3d36-d82f-48d6-98c4-839498797818.jpg","index":0,"item":"2bd2415c-4cd0-4718-a27e-aed7bac0819b","keywords":null,"link":"/itthon/20250110_Marabu-Feknyuz-Elorehozott","timestamp":"2025. január. 10. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Előrehozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Magyar azt is leszögezte, hogy pártja egyedül fog indulni a választáson.","shortLead":"Magyar azt is leszögezte, hogy pártja egyedül fog indulni a választáson.","id":"20250109_magyar-peter-tisza-part-reuters-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"4d887aea-6793-48b3-b8a3-5a49e469886b","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_magyar-peter-tisza-part-reuters-interju","timestamp":"2025. január. 09. 15:01","title":"Szilárd EU- és NATO-tagság, pragmatikus kapcsolat Oroszországgal – Magyar Péter a Reutersnek beszélt arról, hogyan kormányozná Magyarországot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","shortLead":"A férfi majdnem lekéste miatta a repülőjárata indulását.","id":"20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11c29b12-87b3-4235-b375-86671195adf7.jpg","index":0,"item":"ee52e1f6-4c36-4c94-b0c6-88f5912f8c95","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_onvezeto-taxi-vegtelen-korozes","timestamp":"2025. január. 08. 10:28","title":"Végtelen körözésbe kezdett egy sofőr nélküli taxi a csapdába került utasával – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90fcafd1-6d4c-4e82-9417-ed68ad910b7d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A több mint száz nő és lány megerőszakolásával vádolt milliárdos rasszizmusáról számoltak be a Harrods volt dolgozói.","shortLead":"A több mint száz nő és lány megerőszakolásával vádolt milliárdos rasszizmusáról számoltak be a Harrods volt dolgozói.","id":"20250109_mohamed-al-fayed-harrods-rasszizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90fcafd1-6d4c-4e82-9417-ed68ad910b7d.jpg","index":0,"item":"48d11074-3490-4bfa-9d3b-a8c3b0bcb5ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250109_mohamed-al-fayed-harrods-rasszizmus","timestamp":"2025. január. 09. 10:39","title":"Újabb súlyos vádak: kiküldték a fekete dolgozókat, ha Mohamed Al-Fayed megjelent a Harrodsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f495729c-9fdd-4477-9c9e-2a8ac9028889","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Belügyminisztérium jövőre ígéri a fegyverpénz kifizetését, de csak az állomány egy részének.","shortLead":"A Belügyminisztérium jövőre ígéri a fegyverpénz kifizetését, de csak az állomány egy részének.","id":"20250109_rendorseg-fegyverpenz-belugyminiszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f495729c-9fdd-4477-9c9e-2a8ac9028889.jpg","index":0,"item":"13793a68-30bd-44a0-b449-5ce29a8f4cda","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_rendorseg-fegyverpenz-belugyminiszterium","timestamp":"2025. január. 09. 12:56","title":"Az ígéret ellenére nem kapnak idén pluszpénzt a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar muzsika nem világzene, avagy egy kosárban Görögországgal
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott...
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott eredményről, a világ elsőszámú marketingcégének árfolyama napon belül két hónapja nem látott mértékben zuhant. A magyarázat: a társaság mérsékletre intett az európai és az amerikai reklámpiac növekedési ütemét illetően. A 2010 első felében tapasztalt bővülési ütem lassulni fog, többek között az európai adósságválság, valamint a(z USA-ban is) magas költségvetési hiányok miatti szigorítások következtében.
A WPP példája paradigmatikus: a globális reklámpiacon a szakértők többsége növekedést vár ugyan, de ennek ütemét nem az öreg kontinens és nem is az új világ fogja diktálni.
Mit mutatnak az üveggömbök?
A GroupM 2010 júniusában 1,0 százalékponttal, 3,5 százalékra emelte a globális reklámpiac 2010-es (éves szintű) bővülésére fél évvel korábban adott prognózisát. Az első félév fejleményeit figyelembe véve a WPP-csoport részeként működő társaság szerint a piac mérete eléri a 471 millió dollárt, ami a 2006-2007-es, az inflációt figyelembe véve pedig a 2004-2005-ös szintnek felel meg.
A globális növekedés motorja a GroupM szerint (is) a BRIIC-csoport (Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína); a 2010 évi nominális növekedés harmadát a kínai piac adja.
A médiumok közül az internet vészelte/vészeli át legkönnyebben a nehéz időszakot. Az online piac a globális reklámtortából minden évben nagyobb szeletet hasított: részesedése 2007 és 2009 között évente két százalékponttal nőtt, 2010-ben és 2011-ben pedig – a GroupM szakemberei szerint – további egy-egy százalékpontos erősödés következik, így 2011-re „meglesz” a 16 százalék.
Fölfelé módosította a nyáron korábbi prognózisát a ZenithOptimedia is: a globális reklámpiacon a Publicis-csoport egysége elemzői júliusban már 3,5 százalékos bővülést vártak, szemben az áprilisi 2,3 százalékkal.
A nagy visszaeséseket általában három év után erőteljes felpattanás követi, így 1994-ben 6,8 százalékos, 2004-ben pedig 7,4 százalékos volt a növekedés a globális reklámpiacon – mindkét ütem meghaladja az elmúlt negyed évszázad 6,1 százalékos átlagos bővülési ütemét. A 2009-es lokális mélypont után három évvel, 2012-ben a ZenithOptimedia szakemberei szerint mérsékeltebb, 5,3 százalékos növekedés várható.
A válság a kelet- és közép-európai reklámpiacon éreztette leginkább a hatását, itt 2009-ben 24,6 százalékos volt a zsugorodás a ZenithOptimedia szerint. 2010-re az országok egy részében stabilizálódott a helyzet, az orosz, a belorusz, a szerb, a bosznia-hercegovinai, a szlovén, az ukrán és a török piacon 2010-re az üveggömbök már 10 százalékot bőven meghaladó növekedést jeleznek. Magyarország a másik kosárban van – többek között Bulgária, Észtország, Lettország és Görögország társaságában –, amelyre az előrejelzések mínusz 3 és mínusz 16 százalék között szóródnak.
A legnagyobb súlyú médium, a televízió a válságot „viszonylag jól” állta; a fogyasztóknak kevesebb pénze van, így többet néztek/néznek tévét – magyarázzák a szakemberek. A televíziós reklámpiac globális részesedése 2012-re a prognózis szerint eléri a 40,8 százalékot, ami 2008-hoz képest közel három százalékpontos növekedést jelent.
Az internetes tortaszelet nagysága – döntően a 2009-ben már a teljes online költés több mint felét adó keresőmarketingnek köszönhetően – 2012-re a prognózis szerint eléri a 17 százalékot, és két százalékpontra megközelíti a folyamatosan teret (pénzt) veszítő napilapokat.
Egyre nagyobb a nyomás a napilapokon
A napilapok gyászos évet zártak 2009-ben – derül ki a World Association of Newspapers (WAN) szokásos jelentéséből. A világon összesen 517 millió példányban megjelenő közel 12 500 napilap hirdetési bevétele az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal esett vissza; sovány vigasz, hogy az eladás – globálisan legalábbis – „mindössze” 0,8 százalékkal csökkent.
A kiadók belátható időn belül nem számíthatnak arra, hogy az online bevételeik ellensúlyozzák a print költés csökkenését – áll a WAN jelentésében. A fő cél ennek megfelelően az új, működőképes üzleti modellek megtalálása, a lehetőségek között a szakemberek az online tartalmak fizetőssé tételét emelik ki.
A világ elsőszámú napilappiaca India, ahol naponta 110 millió példányt adnak el összesen. A második Kína (109 millió), majd Japán (50 millió), az USA (46 millió) és Németország (20 millió) következik. A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 67 Ázsiában jelenik meg.
Magyar reklámpiac: lassan elérjük a gödör alját
A magyar reklámpiac mérete az MEC Analytics & Insight becslése szerint a 2009-es, 22 százalékot meghaladó zsugorodás után 2010-ben év/év alapon nyolc százalékkal, 158 milliárd forintra csökken – ez azt jelenti, hogy a piac (folyó áron számolva) nagyjából a 2004-es szintre tér vissza. Az internet mellett a kábeltévékhez érkezhet az egy évvel korábbit meghaladó értékű hirdetés, a többi médiumban visszaesés várható.
A televíziós reklámpiacon a két főszereplőnek, az RTL Klubnak és a TV2-nek a prognózisok szerint nem kell az egy évvel korábbihoz hasonló mértékű visszaeséssel számolnia. Az országos csatornáknál „mindössze” öt százalékos, a nyolcvan-egynéhány csatornát magába foglaló kábeltévé-szegmensben pedig ugyanekkora mértékű bővülés valószínűsíthető. (Érdemes megjegyezni, hogy a magyarországi médiatársaságok árbevétel szerinti rangsorának első húsz helyezettje között mindössze egy van, amely 2009-ben növelni tudta árbevételét: a Viasat.) A bevételek jövőbeli növekedéséhez hozzájárulhat, ha az új médiaszabályozás engedékenyebb lesz az eddig következetesen tiltott termékelhelyezés tekintetében – amennyiben persze az állam a „másik kezével” nem veszi el, amit az egyikkel ad.
A nyomtatott sajtó a globális tendenciáknak megfelelően a magyar piacon is egyre kisebb súllyal bír. Ebben, az ügynökségek által egyre kevésbé figyelembe vett médiumban hirdetési bevétel két év alatt több mint 40 százalékkal csökkent. A hazai média szegmensei közül – vállalati szinten – éppen itt várható a legnagyobb átrendeződés a Ringier és az Axel Springer érdekeltségeinek összeolvadásával. Az egyesülés, amelynek a versenyhivatali zöld jelzést is meg kell még kapnia, több – így például a Népszabadság önállóságával kapcsolatos – kérdést is felvet, annyi mindenesetre biztos: a bejelentés néhány évvel ezelőtt jóval nagyobb szenzáció lett volna…
A közterületi reklámpiacon 2010-ben annak ellenére folytatódik a visszaesés, hogy két választás is megdobhatta volna a bevételeket. Úgy tűnik, nemcsak az üvegzsebekbe nem nyúltak elég mélyen… A médiumban, amelytől az internet 2008-ban vette át a harmadik helyet, a 2009-es 30 százalékos visszaesés után az 2010-ben bő 10 százalékos mínusz várható.
A rádiós piacon már 2009-ben megtörtént a „nagy átrendeződés”: a Sláger frekvenciáit a Neo FM, a Danubiuséit a Class FM kapta meg. A két országos kereskedelmi adó elődeihez képest komoly hallgatottság- és ezzel párhuzamosan súlyos bevételcsökkenéssel szembesült. A hallgatottság visszaesésében szerepet játszhat az új mérési módszer is, ám akinek jó a memóriája, még emlékezhet arra, hogy a két egykori országos kereskedelmi rádió vezetői minden alkalmat megragadtak, hogy hangsúlyozzák: a rádiók közönsége jóval nagyobb, mint az a naplós mérésekből kitűnik. A rádiós reklámköltés a 2009-es több mint 30 százalék után 2010-ben várhatóan további bő 20 százalékkal csökken, ami kételyeket ébreszthet azt illetően, hogy az új „nagyok” képesek lesznek-e eleget tenni a pályázati anyagokban megígért, szerénynek legkevésbé sem mondható vállalásoknak.
Az internet előretörése a hazai piacon a prognózisok szerint 2010-ben is folytatódik, bár immár csak szerény egyszámjegyű növekedést vár a piac. Ha néhány év csúszással is, de a nemzetközi trendek nálunk is érvényesülnek: a keresőmarketing súlya folyamatosan nő – az IAB Hungary becslése szerint 2009-ben a teljes költés 22 százalékát adta –, és a bevételek egy része továbbra is olyan „megoldásokhoz” (közösségi oldalakhoz, megosztókhoz) áramlik, amelyek a hagyományos, szerkesztőségi tartalmak előállításából nemigen veszik ki a részüket.
Szabó Andrea szociológussal többek között arról beszélgettünk, hol kellene erősödnie Magyar Péternek és mikorra érhet be a Fidesz fiataloknak szóló stratégiája.