Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"98114459-a258-4db9-9abd-c5abb6373dd5","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A felújítás drága mulatság és óriási nyűg is, időközönként mégis muszáj belevágni. Az ilyen megpróbáltatásokra érdemes felkészülni, legyen az a felújítás anyagi vagy gyakorlati oldala.","shortLead":"A felújítás drága mulatság és óriási nyűg is, időközönként mégis muszáj belevágni. Az ilyen megpróbáltatásokra érdemes...","id":"20241202_Kasszakulcs-podcast-lakasfelujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98114459-a258-4db9-9abd-c5abb6373dd5.jpg","index":0,"item":"9b3f9d16-ed87-48e1-8cd5-37bd806e6fd9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Kasszakulcs-podcast-lakasfelujitas","timestamp":"2024. december. 02. 06:00","title":"Hogyan tegyük gördülékennyé a felújítást? - Kasszakulcs #37","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot kapó személy e-mail-címét. Most azonban ennek vége.","shortLead":"Eddig csak kézzel lehetett módosítani, ha egy e-mail küldésénél rossz helyre írta az ember a címzett és a másolatot...","id":"20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/965fa791-78df-4bc4-a4d5-7346342def64.jpg","index":0,"item":"d571583f-ff6b-45b6-bccf-9e639995bdb7","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_gmail-levelezo-email-cimzett-masolat-titkos-masolat-email-cim-mozgatasa","timestamp":"2024. december. 02. 13:03","title":"20 évvel az indulás után kapott meg egy alapfunkciót a Gmail","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e031718-4da6-4fae-8b85-3bd2ae083f29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kétfaktoros azonosítási rendszert vezetett be online rendszerében a Szerencsejáték Zrt. Röviden arról van szó, hogy nehezebb lesz illetékteleneknek ellopni a nyereményeket.","shortLead":"Kétfaktoros azonosítási rendszert vezetett be online rendszerében a Szerencsejáték Zrt. Röviden arról van szó...","id":"20241202_szerencsejatek-zrt-ketfaktoros-azonositas-adatmodositas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e031718-4da6-4fae-8b85-3bd2ae083f29.jpg","index":0,"item":"ad92e52e-3d6c-4556-843e-d0548ca8967c","keywords":null,"link":"/tudomany/20241202_szerencsejatek-zrt-ketfaktoros-azonositas-adatmodositas","timestamp":"2024. december. 02. 08:03","title":"Bekapcsolt valamit a Szerencsejáték Zrt., és ennek most sokan örülhetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","shortLead":"Az elindult vonatot a mozdonyvezető, a szembejövőt az automatika fékezte le, egymástól biztos távolságban.","id":"20241202_onga-vonat-szemben-haladt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d685ccd5-b1ae-46d7-b732-e50192fb9a28.jpg","index":0,"item":"4c761809-317b-4a8b-8994-ee797f0ddf50","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_onga-vonat-szemben-haladt","timestamp":"2024. december. 02. 11:25","title":"Elszabadult egy vonat Ongánál, a biztosítóberendezésen is múlt, hogy nem ütközött össze a szembejövővel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"379245fa-dfad-4a61-bbce-3b9c9b1bbd13","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A reformkor nagyjai projekthez kapcsolódó figurákat csak egy cég gyárthatja le. Hogy mire kellenek a babák, nem tudni.","shortLead":"A reformkor nagyjai projekthez kapcsolódó figurákat csak egy cég gyárthatja le. Hogy mire kellenek a babák, nem tudni.","id":"20241203_Kozel-nyolcezer-froccsontott-Petofi--Szechenyi--es-Jokai-babat-rendelt-meg-a-Petofi-Kulturalis-Ugynokseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/379245fa-dfad-4a61-bbce-3b9c9b1bbd13.jpg","index":0,"item":"86929888-1012-4e92-ab20-71f7f99b9587","keywords":null,"link":"/kultura/20241203_Kozel-nyolcezer-froccsontott-Petofi--Szechenyi--es-Jokai-babat-rendelt-meg-a-Petofi-Kulturalis-Ugynokseg","timestamp":"2024. december. 03. 08:56","title":"Közel nyolcezer fröccsöntött Petőfi-, Széchenyi- és Jókai-babát rendelt meg a Petőfi Kulturális Ügynökség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"29c5e483-6378-4bfe-9065-2f3ae81d43cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nemzeti Választási Bizottság határozata még nem jogerős, három napon belül lehet jogorvoslattal élni ellene.","shortLead":"A Nemzeti Választási Bizottság határozata még nem jogerős, három napon belül lehet jogorvoslattal élni ellene.","id":"20241203_Cseh-Katalinnak-adtak-ki-Fekete-Gyor-Andras-mandatumat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29c5e483-6378-4bfe-9065-2f3ae81d43cf.jpg","index":0,"item":"2d03eccf-5c15-4b91-8791-9256acb82b3c","keywords":null,"link":"/itthon/20241203_Cseh-Katalinnak-adtak-ki-Fekete-Gyor-Andras-mandatumat","timestamp":"2024. december. 03. 20:28","title":"Cseh Katalinnak adták ki Fekete-Győr András mandátumát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9e1d2f0-e904-4f0c-81d5-970b4257efd1","c_author":"MTI","category":"gazdasag.zhvg","description":"A világszervezet szerint erdőtelepítésekre, jobb talaj- és vízgazdálkodásra lenne szükség, hogy javuljanak az életfeltételek a Földön.","shortLead":"A világszervezet szerint erdőtelepítésekre, jobb talaj- és vízgazdálkodásra lenne szükség, hogy javuljanak...","id":"20241203_ensz-szarazsag-fold-jelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9e1d2f0-e904-4f0c-81d5-970b4257efd1.jpg","index":0,"item":"fa7dfbbe-16b4-40f4-a86f-ba7da0c293da","keywords":null,"link":"/zhvg/20241203_ensz-szarazsag-fold-jelentes","timestamp":"2024. december. 03. 17:37","title":"ENSZ: 124 ezer milliárd forintnyi kárt okoz évente a szárazság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1da9c4e7-921d-48ed-9add-8e746c92673a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az ellopott furgon nem izgatta az éttermet, a pite sorsa már annál inkább.","shortLead":"Az ellopott furgon nem izgatta az éttermet, a pite sorsa már annál inkább.","id":"20241203_pite-lopas-anglia-tolvaj-adakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1da9c4e7-921d-48ed-9add-8e746c92673a.jpg","index":0,"item":"acd49c5e-55f0-467a-9693-e668e676fdab","keywords":null,"link":"/elet/20241203_pite-lopas-anglia-tolvaj-adakozas","timestamp":"2024. december. 03. 15:41","title":"Elloptak 2500 pitét Angliában, a séf a tolvajokat kérleli, hogy adják az ételt a szegényeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyar muzsika nem világzene, avagy egy kosárban Görögországgal
szerző:
ecoline.hu
Tetszett a cikk?
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott...
Hiába számolt be augusztus 24-én a WPP az egy évvel korábbit 39 százalékkal meghaladó, 151 millió fontos adózott eredményről, a világ elsőszámú marketingcégének árfolyama napon belül két hónapja nem látott mértékben zuhant. A magyarázat: a társaság mérsékletre intett az európai és az amerikai reklámpiac növekedési ütemét illetően. A 2010 első felében tapasztalt bővülési ütem lassulni fog, többek között az európai adósságválság, valamint a(z USA-ban is) magas költségvetési hiányok miatti szigorítások következtében.
A WPP példája paradigmatikus: a globális reklámpiacon a szakértők többsége növekedést vár ugyan, de ennek ütemét nem az öreg kontinens és nem is az új világ fogja diktálni.
Mit mutatnak az üveggömbök?
A GroupM 2010 júniusában 1,0 százalékponttal, 3,5 százalékra emelte a globális reklámpiac 2010-es (éves szintű) bővülésére fél évvel korábban adott prognózisát. Az első félév fejleményeit figyelembe véve a WPP-csoport részeként működő társaság szerint a piac mérete eléri a 471 millió dollárt, ami a 2006-2007-es, az inflációt figyelembe véve pedig a 2004-2005-ös szintnek felel meg.
A globális növekedés motorja a GroupM szerint (is) a BRIIC-csoport (Brazília, Oroszország, India, Indonézia, Kína); a 2010 évi nominális növekedés harmadát a kínai piac adja.
A médiumok közül az internet vészelte/vészeli át legkönnyebben a nehéz időszakot. Az online piac a globális reklámtortából minden évben nagyobb szeletet hasított: részesedése 2007 és 2009 között évente két százalékponttal nőtt, 2010-ben és 2011-ben pedig – a GroupM szakemberei szerint – további egy-egy százalékpontos erősödés következik, így 2011-re „meglesz” a 16 százalék.
Fölfelé módosította a nyáron korábbi prognózisát a ZenithOptimedia is: a globális reklámpiacon a Publicis-csoport egysége elemzői júliusban már 3,5 százalékos bővülést vártak, szemben az áprilisi 2,3 százalékkal.
A nagy visszaeséseket általában három év után erőteljes felpattanás követi, így 1994-ben 6,8 százalékos, 2004-ben pedig 7,4 százalékos volt a növekedés a globális reklámpiacon – mindkét ütem meghaladja az elmúlt negyed évszázad 6,1 százalékos átlagos bővülési ütemét. A 2009-es lokális mélypont után három évvel, 2012-ben a ZenithOptimedia szakemberei szerint mérsékeltebb, 5,3 százalékos növekedés várható.
A válság a kelet- és közép-európai reklámpiacon éreztette leginkább a hatását, itt 2009-ben 24,6 százalékos volt a zsugorodás a ZenithOptimedia szerint. 2010-re az országok egy részében stabilizálódott a helyzet, az orosz, a belorusz, a szerb, a bosznia-hercegovinai, a szlovén, az ukrán és a török piacon 2010-re az üveggömbök már 10 százalékot bőven meghaladó növekedést jeleznek. Magyarország a másik kosárban van – többek között Bulgária, Észtország, Lettország és Görögország társaságában –, amelyre az előrejelzések mínusz 3 és mínusz 16 százalék között szóródnak.
A legnagyobb súlyú médium, a televízió a válságot „viszonylag jól” állta; a fogyasztóknak kevesebb pénze van, így többet néztek/néznek tévét – magyarázzák a szakemberek. A televíziós reklámpiac globális részesedése 2012-re a prognózis szerint eléri a 40,8 százalékot, ami 2008-hoz képest közel három százalékpontos növekedést jelent.
Az internetes tortaszelet nagysága – döntően a 2009-ben már a teljes online költés több mint felét adó keresőmarketingnek köszönhetően – 2012-re a prognózis szerint eléri a 17 százalékot, és két százalékpontra megközelíti a folyamatosan teret (pénzt) veszítő napilapokat.
Egyre nagyobb a nyomás a napilapokon
A napilapok gyászos évet zártak 2009-ben – derül ki a World Association of Newspapers (WAN) szokásos jelentéséből. A világon összesen 517 millió példányban megjelenő közel 12 500 napilap hirdetési bevétele az egy évvel korábbihoz képest 17 százalékkal esett vissza; sovány vigasz, hogy az eladás – globálisan legalábbis – „mindössze” 0,8 százalékkal csökkent.
A kiadók belátható időn belül nem számíthatnak arra, hogy az online bevételeik ellensúlyozzák a print költés csökkenését – áll a WAN jelentésében. A fő cél ennek megfelelően az új, működőképes üzleti modellek megtalálása, a lehetőségek között a szakemberek az online tartalmak fizetőssé tételét emelik ki.
A világ elsőszámú napilappiaca India, ahol naponta 110 millió példányt adnak el összesen. A második Kína (109 millió), majd Japán (50 millió), az USA (46 millió) és Németország (20 millió) következik. A világ 100 legnagyobb példányszámú napilapja közül 67 Ázsiában jelenik meg.
Magyar reklámpiac: lassan elérjük a gödör alját
A magyar reklámpiac mérete az MEC Analytics & Insight becslése szerint a 2009-es, 22 százalékot meghaladó zsugorodás után 2010-ben év/év alapon nyolc százalékkal, 158 milliárd forintra csökken – ez azt jelenti, hogy a piac (folyó áron számolva) nagyjából a 2004-es szintre tér vissza. Az internet mellett a kábeltévékhez érkezhet az egy évvel korábbit meghaladó értékű hirdetés, a többi médiumban visszaesés várható.
A televíziós reklámpiacon a két főszereplőnek, az RTL Klubnak és a TV2-nek a prognózisok szerint nem kell az egy évvel korábbihoz hasonló mértékű visszaeséssel számolnia. Az országos csatornáknál „mindössze” öt százalékos, a nyolcvan-egynéhány csatornát magába foglaló kábeltévé-szegmensben pedig ugyanekkora mértékű bővülés valószínűsíthető. (Érdemes megjegyezni, hogy a magyarországi médiatársaságok árbevétel szerinti rangsorának első húsz helyezettje között mindössze egy van, amely 2009-ben növelni tudta árbevételét: a Viasat.) A bevételek jövőbeli növekedéséhez hozzájárulhat, ha az új médiaszabályozás engedékenyebb lesz az eddig következetesen tiltott termékelhelyezés tekintetében – amennyiben persze az állam a „másik kezével” nem veszi el, amit az egyikkel ad.
A nyomtatott sajtó a globális tendenciáknak megfelelően a magyar piacon is egyre kisebb súllyal bír. Ebben, az ügynökségek által egyre kevésbé figyelembe vett médiumban hirdetési bevétel két év alatt több mint 40 százalékkal csökkent. A hazai média szegmensei közül – vállalati szinten – éppen itt várható a legnagyobb átrendeződés a Ringier és az Axel Springer érdekeltségeinek összeolvadásával. Az egyesülés, amelynek a versenyhivatali zöld jelzést is meg kell még kapnia, több – így például a Népszabadság önállóságával kapcsolatos – kérdést is felvet, annyi mindenesetre biztos: a bejelentés néhány évvel ezelőtt jóval nagyobb szenzáció lett volna…
A közterületi reklámpiacon 2010-ben annak ellenére folytatódik a visszaesés, hogy két választás is megdobhatta volna a bevételeket. Úgy tűnik, nemcsak az üvegzsebekbe nem nyúltak elég mélyen… A médiumban, amelytől az internet 2008-ban vette át a harmadik helyet, a 2009-es 30 százalékos visszaesés után az 2010-ben bő 10 százalékos mínusz várható.
A rádiós piacon már 2009-ben megtörtént a „nagy átrendeződés”: a Sláger frekvenciáit a Neo FM, a Danubiuséit a Class FM kapta meg. A két országos kereskedelmi adó elődeihez képest komoly hallgatottság- és ezzel párhuzamosan súlyos bevételcsökkenéssel szembesült. A hallgatottság visszaesésében szerepet játszhat az új mérési módszer is, ám akinek jó a memóriája, még emlékezhet arra, hogy a két egykori országos kereskedelmi rádió vezetői minden alkalmat megragadtak, hogy hangsúlyozzák: a rádiók közönsége jóval nagyobb, mint az a naplós mérésekből kitűnik. A rádiós reklámköltés a 2009-es több mint 30 százalék után 2010-ben várhatóan további bő 20 százalékkal csökken, ami kételyeket ébreszthet azt illetően, hogy az új „nagyok” képesek lesznek-e eleget tenni a pályázati anyagokban megígért, szerénynek legkevésbé sem mondható vállalásoknak.
Az internet előretörése a hazai piacon a prognózisok szerint 2010-ben is folytatódik, bár immár csak szerény egyszámjegyű növekedést vár a piac. Ha néhány év csúszással is, de a nemzetközi trendek nálunk is érvényesülnek: a keresőmarketing súlya folyamatosan nő – az IAB Hungary becslése szerint 2009-ben a teljes költés 22 százalékát adta –, és a bevételek egy része továbbra is olyan „megoldásokhoz” (közösségi oldalakhoz, megosztókhoz) áramlik, amelyek a hagyományos, szerkesztőségi tartalmak előállításából nemigen veszik ki a részüket.
Magyar Péter és Menczer Tamás egymásnak feszülése a maga alpári stílusában egyértelműen jelezte: a magyar politikában a piszkos munka egyre piszkosabb.
Az ellenzékiként ismert melegeknek épp máglyát rakat a hatalom a leggátlástalanabb verőembereivel. A hűséges alattvaló viszont puhára esik a huszonöt fős buliból is.